PDA

View Full Version : Hals bijwerken?



JØE
16 juli 2013, 20:41
Ik heb een Vintage V100 liggen, en deze heeft een gelakte hals. Mijn akoestische gitaar heeft een hals met een satin finish (of iets in die trend) en die hals is veel gladder en speelt dus een stuk prettiger. Iemand ideeën om de hals van m'n Vintage bij te werken?

savale
16 juli 2013, 21:33
Ik heb een Vintage V100 liggen, en deze heeft een gelakte hals. Mijn akoestische gitaar heeft een hals met een satin finish (of iets in die trend) en die hals is veel gladder en speelt dus een stuk prettiger. Iemand ideeën om de hals van m'n Vintage bij te werken?

Heel simpel: heel lichtjes schuren totdat je het gewenste resultaat hebt... Neem wel heel mooi fijn schuurpapier. (korrel 800 en hoger)

Duhsjaak
16 juli 2013, 21:39
Hi
Er is in NL een lakfabriek, die parketlak levert in 4 gradaties van glim:
- volglans
- glans
- eiglans/half glans
- mat

En met mat bedoel ik ook heeeel mat.
Heb je je hals daarmee gedaan, plakt ie niet meer en is die hals ineens een stuk sneller. Verder is het parketlak. Ik heb mijn tafel er een een jaar of wat geleden mee gedaan en dat is nog steeds een succes. Na droging is het echt hard. En hoevaak loopt je vriendin met stiletto's over je gitaar? Nou dan!

Pas voor je hals de techniek van mijn opa toe: Drenk een non woven (niet pluizende) doek in de lak en plak af wat je niet gelakt wilt hebben.
Haal vervolgens in één steady/langzame beweging het doek over je hals en je hebt een perfecte laag.

Herhaal twee of drie keer. En klaar!

Ik zoek effe de fabrikant en kom er op terug.
Right?
Vriendelijke groet, Gus

barno
16 juli 2013, 21:52
gewoon licht opschuren idd. het oppervlak wordt dan minder glad, gek genoeg voelt het dan gladder aan, tis te zeggen, schuift beter

JØE
16 juli 2013, 23:32
Oké, schuren of lakken dus.. Schuren lijkt me toch wat minder prettig, bang dat ik d'r zou bezeren..
Maar als het moet, dan moet het natuurlijk. Die parketlak, kan die gewoon over de lak heen, of moet ik ook dan gaan schuren?

barno
16 juli 2013, 23:40
een extra laag lak omdat de hals te goed gelakt is? that'll be a first. gewoon wat 1000 grid schuurpapier, trust me, i'm a professional. niet echt maar soit :)

JØE
16 juli 2013, 23:43
Ja, dat dacht ik ook al.. Nouja, dan ga ik dat schuren maar eens proberen! Is schuurpapier overigens meer aan te raden dan staalwol?

martwest
16 juli 2013, 23:55
Staalwol - heel fijne - werkt prima. Maar plak wel je PUs af want die magneten trekken alle staalwolschuursels aan en laten die niet meer los!
Ook handig: een schuursponsje of Scotchbrite schuurpad

Duhsjaak
17 juli 2013, 08:44
Ben het wel met Barno eens. Hoe kan het ook anders?
Vind alleen wel, dat het sterk afhangt ban de laagdikte van de oorspronkelijke lak.

Heel vaak wordt daar wat op bezuinigd.

Zelf ben ik voor het goed beschermen van je hout. Als daar in kale plekken transpiratie en viezigheid in trekt, dan moet je echt diep gaan schuren. Vandaar mijn voorliefde voor parketlak.
Voordeel (lees: Heeeeeeel groot voordeel) van deze lak is dat ie niet vergeelt. Ook niet een beetje. Mooi hout, waar ik echt liefhebber van ben, blijft mooi hout.

Blijkt dat ik mijn pot lak niet kan fotograferen omdat ie bij een kind is. Ik tel de zegeningen van het internet:

http://www.hermadix.nl/voorbehandeling-binnen/item/55

Hermadix. NL product. Soms doen we dingen wèl goed. Zoals dit.
Succes met je beslissing en met je gitaar.
Vriendelijke groet, Gus

sandert1978
17 juli 2013, 14:07
Ik wordt zelf inmiddels door de posts van Duhsjaak nieuwsgierig naar de parketlakvariant. Ik heb een aantal halzen(waaronder een Epiphone Sheraton) behandeld met 0000 staalwol en dat werkt voor mij super. Integenstelling tot de rest van de body, zijn mijn halzen nu wel mat;). Maar goed, bespreekbaarheid is voor mij het belangrijkst.

Wellicht dat ik toch eens de optie met de doek en 2/3 parketlaklagen ga proberen!

Kakihara
17 juli 2013, 17:36
Die parket/trapvernis is zeer zeker aan te raden. Ik heb het gebruikt op mijn zelfbouwhals en ik vind hem beter aanvoelen dan om het even welke gewone gelakte hals. Ik heb V33 gebruikt en dat laat het hout wel verkleuren, het wordt donkerder.