PDA

View Full Version : Pickup selector vervangen, problems! (Epi. g400)



davidof
16 juli 2013, 18:29
Hey

Heb daarnet de 3 standen pickup selector switch uit mijn Epiphone G400 zelf vervangen, heb ook enkele kabeltjes die half los zaten vervangen zodat het wat 'properder' werd daar (ik had ooit eens 5 jaar geleden mijn jack plug vervangen en was nogal slordig)

Nu merk ik dat de pickup selector wel werkt maar al de rest niet meer.. De tone staat bij elke pickup op '0' als ik mijn oren mag geloven. Als ik meet over de tone pots meet afhankelijk van de draaistand tussen 0 ohm en 500kOhm wat klopt.

Bij de beide volumepots meet ik echter andere waarden. In een uiterste meet ik 0ohm, als ik draai stijgt de weerstand, maar als ik dan nog verder tot het andere uiterste draai zakt de waarde terug tot 4kohm ongeveer .. Dat is toch niet de bedoeling veronderstel ik? Raar genoeg Stijgt en Daalt mijn volume niet bij het draaien.. Ik begrijp er niets van! Zijn er manieren om erachter te komen wat er fout zit?

Ik heb tot nu toe nog geen kortsluitingen gemeten..

davidof
16 juli 2013, 18:39
Ok, bij een andere gitaar meet ik hetzelfde soort waarden (0 -> stijgen -> zakken tot stabiele waarde) wat wil zeggen dat ik het principe 'volumepot' niet helemaal door heb!

Nu weet ik wel nog steeds niet wat het probleem is.!

snaarplukker
17 juli 2013, 00:59
.... Raar genoeg Stijgt en Daalt mijn volume niet bij het draaien.. Ik begrijp er niets van! Zijn er manieren om erachter te komen wat er fout zit?..

De oorzaak hiervan kan zijn dat het derde lipje van de volumepot geen of slechte verbinding met massa heeft.
Hier de soldeertin even goed uit laten vloeien.

Plant
17 juli 2013, 12:27
Bij de beide volumepots meet ik echter andere waarden. In een uiterste meet ik 0ohm, als ik draai stijgt de weerstand, maar als ik dan nog verder tot het andere uiterste draai zakt de waarde terug tot 4kohm ongeveer .. Dat is toch niet de bedoeling veronderstel ik?

Je meet het element mee dat parallel staat aan de volumepot.
* In de ene uiterste stand meet je 0 Ohm - klopt.
* Zodra je gaat regelen meet je een deel van de potmeterweerstand parallel aan het andere deel van de potmeterweerstand in serie met je elementweerstand. Op zijn hoogst meet je waarschijnlijk iets meer dan 250k.
* In de andere uiterste stand meet je 500K parallel aan de elementweerstand. Blijkbaar is de resultante daarvan bij jou 4k.

:ok:

davidof
17 juli 2013, 19:39
Je meet het element mee dat parallel staat aan de volumepot.
* In de ene uiterste stand meet je 0 Ohm - klopt.
* Zodra je gaat regelen meet je een deel van de potmeterweerstand parallel aan het andere deel van de potmeterweerstand in serie met je elementweerstand. Op zijn hoogst meet je waarschijnlijk iets meer dan 250k.
* In de andere uiterste stand meet je 500K parallel aan de elementweerstand. Blijkbaar is de resultante daarvan bij jou 4k.

:ok:
Oooooh dat had ik nog niet bedacht! Thanks :)

davidof
29 juli 2013, 19:37
Hey nog een klein vraagje hieromtrent!

Wat mij nu eigenlijk opvalt is dat de brug pickup een veel lagere output heeft dan het neck pickup (wat normaal nooit zo was). Iemand enig idee waaraan dat kan liggen?

davidof
30 juli 2013, 15:43
Oké de pot was stuk, heb (bij wijze van test) de tone pot (lineair?) gebruikt en die klinkt enorm beter precies! of ligt dat aan mij ;)

Plant
30 juli 2013, 21:25
Als het goed klinkt, klinkt het goed.

Lineair of logaritmisch maakt voor de klank niks uit. Wel voor het regelgedrag. Een logaritmische volumepotmeter regelt voor het gehoor wat gelijkmatiger. Een lineaire volumepot kan tot pakweg stand 5 relatief veel regelen en tussen 5 en 10 nauwelijks meer.

In de regel word voor volume een logaritmische potmeter genomen en voor tone een lineaire potmeter. Maar dat is geen wet.