PDA

View Full Version : Guitar Looping #16: m'n oude Squier in Nashville tuning



Eezz
16 juli 2013, 15:43
Voor deze editie heb ik mijn oude Squier er weer eens bijgepakt. Ik heb de gitaar naar Nashville tuning omgezet (alleen de hoge snaren van een 12 string). Die pickups komen uit m'n strat, dat zijn Fender Noiseless pickups uit 2002.

Ook deze keer weer geen amp maar de Tech 21 Liverpool als ampsimulator in pedaalvorm.


http://www.youtube.com/watch?v=C-GKwM7s7jQ

Harald
16 juli 2013, 15:57
Mooi! Wat voor diktes gebruik je voor Nashville? Blijft mooi zuiver, ook bovenin. Nu doe ik dat op een akoestische, kun je vrijwel niets aan oktaafzuiverheid doen. Dat merk je in die stemming toch net wat sneller.

Luke-wannabe
16 juli 2013, 16:01
Vet!! Ik wil een van m'n gitaren ook in die stemming gaan zetten! Welke snaardiktes gebruik je? Ik ben daar ook heel benieuwd naar!

pasqual
16 juli 2013, 16:17
Je blijft maar komen met deze mooie loops.... Wat een sound ook!
Chapeau!

Eezz
16 juli 2013, 17:08
Ik weet eerlijk gezegd niet precies meer wat de diktes zijn, maar ik weet nog wel hoe ik het ongeveer heb uitgerekend. De lage e snaar is een toon hoger dan de normale d snaar dus ipv .026 nu misschien .024, de lage a snaar is een toon hoger dan een normale g snaar dus misschien .016 of .015 etc...

Ik speel normaal .010 dus dat is het uitgangspunt.

Qua intonatie is het bij mij ook niet helemaal super, maar het gaat wel. Ik zet vaak mijn Carl Martin vibrato aan bij tokkels op deze gitaar. Dat vind ik mooi passen bij de sound van de gitaar en daarmee luistert het qua zuiverheid ook wat minder nauw.

Duhsjaak
17 juli 2013, 08:51
Mijn hartje springt op van vreugde> Vroegah (tot een jaar of 7 terug) had ik altijd een gitaar in Nashville stemming staan. In open D èn in Nashville. Probeer het maar eens. Klinkt nog mooier dan normaal. 't Hele ding gaat zingen.
Ik had daar altijd setjes snaren voor die dus al een jaar of 7 niet meer te koop zijn.

Het zal bijgeloof zijn, maar met samengestelde setjes speel ik niet zo lekker. Bovendien is gebleken dat ik andere diktes gebruik dan anderen in die stemming. Misschien ligt het daar aan. Maar ik ben overtuigd dat ik het weer moet gaan doen.

Da's het mooie van zo'n forum. Haalt weer van alles naar boven!

Wàt een klank! Wat een rijk geluid!
Niet in de laatste plaats door jouzelf natuurlijk. Hier word ik nou helemaal happy van. Heel fijn!
Vriendelijke groet, Gus

PS
Ik gebruikte altijd (G niet ge-oktaveerd)

0,24 – 0,15 – 0,12 – 0,17 – 0,13 – 0,10

Maar Harald (je weet wel) beveelt 0,08 voor de G aan, om m te kunnen oktaveren. Daar is wel wat voor te zeggen. Klinkt ook heel leuk.

PSII
Bijgeloof nummer 2
Bij het voorbereiden van een loop sessie werd ritueel de loop-de-loop gezongen
It's a boys thing, roept de heer Thunder tussendoor. Waarom weet geen hond natuurlijk, maar het klonk stoer.
Ik hoop je te besmetten. Met de loop-de-loop vanzelf.


http://www.youtube.com/watch?v=7mTX2om49EE

duckman
17 juli 2013, 09:55
Leuke stukje muziek, mooi gespeeld en een goede sound, vind die blauwe tele ook erg goed klinken!

budje
17 juli 2013, 10:23
bijzonder prettig om naar te luisteren :)

paulusdeBKB
17 juli 2013, 10:40
Als altijd weer heel smaakvol en supersteady gespeeld! Alleen die tremelo had van mij wat minder gemogen, maar da's persoonlijk. En je gaf al aan dat die ook dient om intonatieproblemen te maskeren.

Martin_
17 juli 2013, 21:08
Geweldig dit.

Ik las laatst van één van de vele gitaarleraren op internet het advies om niet je favoriete/fijnste gitaar te gebruiken voor Nashville tuning vanwege de belasting. En dan evengoed je gitaar niet op volledige spanning weg te zetten. Ik weet alleen niet meer van wie ik dat las.
Waar zit dat probleem met de intonatie in? Kunnen de zadels niet voldoende naar achteren?

Duhsjaak
18 juli 2013, 06:12
Geweldig dit.

Ik las laatst van één van de vele gitaarleraren op internet het advies om niet je favoriete/fijnste gitaar te gebruiken voor Nashville tuning vanwege de belasting. En dan evengoed je gitaar niet op volledige spanning weg te zetten. Ik weet alleen niet meer van wie ik dat las.
Waar zit dat probleem met de intonatie in? Kunnen de zadels niet voldoende naar achteren?

Geen idee of de gitaarleraar misschien heeft geprobeerd die Nashville stemming met normale snaren te doen. Daarover kun je kort zijn, dan kun je je gitaar net zo goed maar gelijk in de vuurkorf gooien.

Met de daarvoor geschikte snaren is er geen enkele reden om je vrezen voor de gezondheid van je gitaar.
Het enige is (Harald noemt dat al even) dat je veel jangle effecten hebt en dat je extra op je intonatie moet letten. Tenzij je die jangle juist wat wilt aandikken.

Zou kunnen zijn dat het een goede gitaarleraar is, maar een betere leraar staat stil bij de mogelijkheid dat ie niet overal verstand van kan hebben. Geen zorgen dus als je gebruik maakt van dunnere snaren.

Vriendelijke groet, Gus

Harald
18 juli 2013, 08:57
Wel kleine kanttekening. Ik zou mijn favoriete gitaar niet voor Nashville gebruiken, om de doodeenvoudige reden dat ik mijn favoriete gitaar voor de stemming waar ik normaal in speel wil gebruiken.

Nashville is gaaf als effect en om af en toe mee te klooien. Het klinkt al snel leuk, zoals hier op een squier, of bij mij op een verder volledig onbruikbaar geworden Washburn waar de kop vanaf gelegen heeft, met onbedoelde soundports in de zijkant, versleten frets... en een setje snaren dat er al eeuwen op ligt. Breekt er eentje, dan vervang ik die. Geen recept voor een killer tone. Bizar genoeg klinkt die gitaar op opnames enorm goed. Door het versleten fretwerk, de stemming, en de kam is alleen de zuiverheid tricky at best. Hier te horen: https://www.youtube.com/watch?v=O2cBzGmBjgo

En uit de post van Eezz maak ik op dat hij ook niet meer weet wanneer hij die snaren voor het laatst vervangen heeft.

Kortom, tenzij het speciaal voor een opname is, is Nashville vooral leuk voor een gitaar die je redelijk ongebruikt rond hebt staan, liggen of hangen. Niet voor jouw persoonlijke #1

Duhsjaak
18 juli 2013, 09:15
Daar kan ik inkomen. Bij mij doet ook een oudje dienst als Nashville gitaar. En omdat je m weinig gebruik ga je niet iedere maand nieuwe snaren offeren.
Maar niet omdat Nashville gevaarlijk is voor je gitaar toch? Gewoon omdat je Nashville ziet een een aardige zijstap van normaal spelen.

Naar mijn idee slaat de leraar de plank volledig mis als ie zegt dat de belasting groot is en dat je de gitaar niet Nashville gestemd weg zou moeten zetten.
Dat punt heb ik geprobeerd naar voren te brengen.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
18 juli 2013, 10:16
Als de balans in de set klopt is de belasting idd. geen probleem. Mijn neef Ron, die je kent, heeft zo wel een yamaha 12 string steeds aardig onbespeelbaar gehad. Dat beestje deed regelmatig ook als 6 snarige gitaar dienst. Dan weer 12 snarig. Zo'n afwisseling, zonder aanpassingen aan de trussrod, dat is NIET slim. Gevolg was dat Ron een greep als een bankschroef had. Als hij op mijn elektrische gitaar speelde was alles vals, simpel door te hard induwen.

Een 12 string dus even converteren naar Nashville door 6 snaren door te knippen, dat is NIET aan te raden. Maar bij een 6 snarige gitaar zal het niet zo'n probleem zijn.

Ernest01
18 juli 2013, 14:04
Mooi nummer weer en professioneel gespeeld.
Wel wat veel loops, vind ik dan, waardoor er een hoop 'verloren' gaan. En dat vind ik jammer.
(maar misschien hoor ik het allemaal niet zo goed meer, op mijn leeftijd....)

Ernest01
18 juli 2013, 14:08
Een 12 string dus even converteren naar Nashville door 6 snaren door te knippen, dat is NIET aan te raden.

Maar waarom zou je dat willen ? Je hebt met een 12-snarige toch al het effect van een Nashville gestemde gitaar en een standaard gestemde gitaar in één ?

Harald
18 juli 2013, 15:36
Nou... dan moet je wel wreed nauwkeurig aanslaan! Tot op zekere hoogte kun je in de buurt komen. Maar het is toch wel anders. Gewoon akkoorden slaan in Nashville tuning kan bv. erg mooi klinken (heel licht effect)

Bassa
18 juli 2013, 16:10
Na aanleiding van dit topic heb ik net even snaren gekocht om op mijn eerste elektrische te zetten, ik doe er voor de rest toch niks mee.

edje kadetje
18 juli 2013, 17:51
Begrijp ik nou uit bovenstaande posts dat Nashville tuning in feite de stemming heeft van een 12-snarige, maar dan zonder de gewone snaren?

edit: met teruglezen, zie ik dat ik dat ook al had kunnen begrijpen uit de eerste post ...

Duhsjaak
18 juli 2013, 22:19
'De' Nashville stemming bestaat niet. Net zo goed als 'het' antwoord niet bestaat.

Ooit was de Nashville:
E
A
D
als de 12 snarige maar exclusief de dikke snaren
De hoogste drie normaal. Bij mij dus de G NIET een oktaaf hoger.

Zo heb ik er werkelijk jarenlang in total bliss and total ignorance op gespeeld. Want tot ongeveer een half jaar geleden wist ik werkelijk niet beter. Gecorrigeerd als in vriendelijk gecorrigeerd door Harald op de nieuwe opvattingen gewezen.

Die meer moderne opvatting verhoogt ook de G snaar 1 oktaaf, waardoor je dus ook voor een dunnere G snaar moet kiezen. Dat ga ik zeker proberen.

Harald is de meest uitgesproken gitarist die deze laatste versie bepleit. Geen wonder, hij is ook zeker 30 jaar jonger dan ik.
Of zo ziet hij er uit tenminste.

Maar voor welke versie je ook kiest, het wordt een feest.
Ik ben alvast ervan overtuigd weer één gitaar voor Nashville in te ruimen.
Heel veel plezier ermee!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
18 juli 2013, 22:33
Metheny gebruikt op zijn bariton gitaar op A Quiet Night weer een andere variant. Los van het feit dat hij een kwart omlaag gestemd staat (bariton) octaveert hij alleen de D en G snaar. Op New Chautauaqua gebruikt hij de versie die ik gebruik. En voor het intro van Hey You van pink floyd ben ik ooit de variant die ik gebruik tegen gekomen, maar dan met de lage E hetzelfde als de hoge E. Nog steeds weet ik niet zeker of dat de manier is waarop het gespeeld wordt, of de versie met normale stemming en Capo op 4.

Mitch
18 juli 2013, 23:17
Wederom ontzettend mooi! En ik doe te weinig aan m'n muziekkennis, ik had er wel eens van gehoord maar had eigenlijk totaal niet door wat deze stemming was. Erg leuk, misschien toch eens een gitaar mee lastig vallen :)