PDA

View Full Version : Classic Vibe 50's of Ibanez Blazer?



MarkS
16 juli 2013, 13:54
Al een tijdje GAS voor een Strat-(achtige) voor erbij.
Zeer beperkt budget 200-250 max.

Andere suggesties niet echt nodig.
Al overwogen, en dan kom ik qua "bang for the buck" toch steeds weer op deze 2 uit.

Dus... Welke van deze 2?

Brum
16 juli 2013, 13:58
Als het op die twee aan komt kan het niet zo moeilijk meer zijn, da's een kwestie van proberen en de beste blijft over. Toch?

Puur qua uiterlijk, ik zeg de Ibanez Blazer. Nah, oke, naast dat Ibanez over het algemeen wat netter bouwt...

Btw, je bedoelt de oude jaren '80 Blazers? Want in dat geval zeg ik blind de Ibanez Blazer. Kijk in dat geval ook even naar de ouwe Roadstars, al is die extra suggestie niet echt nodig. Die van mij heb ik voor €250,- plus koffer.

MarkS
16 juli 2013, 14:12
Er is ook nog een eind 90 reissue van de Blazer, de MIJ Blazer 21. Met HSH, Sperzels locking tuners. Maar ik neig idd sterk naar de oudjes met messing brug etc. Wat pleit voor de CV is natuurlijk dat het meer genuine Stratocaster is qua sound and looks. Los van wat YT clips kan ik weinig zeggen over de PU's van de Blazer. Mocht een eventuele PU swap later aan de orde komen, ik weet ook niet of ze even groot zijn als gewone SC's of net een tikkie breder over het smalle gedeelte. Als je begrijpt wat ik bedoel. Net zoals bijvoorbeeld bij (vergeef me de vergelijking) een Hondo H-76 Strat.

Hotpepper01
16 juli 2013, 14:13
Maakt kennelijk voor jezelf niet veel uit. Je shortlist heeft maar 2 smaken en je kan eigenlijk nog niet kiezen. Too close to call. Maar dan maakt het niet uit. Kies er gewoon eentje van de twee...

de goedkoopste van de 2
de duurste van de 2
de mooiste van de 2
de dichtste bij verkrijgbare van de 2
de lekkerst spelende van de 2
de ...

lespaulnmarshall
16 juli 2013, 14:32
Ik heb een classic vibe en da's echt een top gitaar voor weinig geld, zeker met wat upgrades!

MarkS
16 juli 2013, 14:50
En wat zijn die upgrades?

Pepe
16 juli 2013, 14:50
Ligt het nou aan mij of zie ik steeds meer van dit soort tuthola vragen verschijnen? Fucking hell...

lespaulnmarshall
16 juli 2013, 14:53
En wat zijn die upgrades?

Wat jij zelf belangrijk vind. Voor mij waren dat pickups, brug, en een nieuw setje electronica van RS electronics. Ik heb er ook nog een nieuw slagplaatje op gezet maar dat doet natuurlijk niets voor het geluid.
Maar helemaal stock zijn ze ook echt niet slecht hoor!!

MarkS
16 juli 2013, 14:59
Ja Pepe, ligt ws aan jou. Ik heb geen ervaringen met een Blazer. Dus wil ik weten of het dan bang for the buck is, of een overhyped low end piece of shit dat opgehemeld wordt door de goede oude jaren 80 en MIJ. Wel met een Contemporary Strat (na 15 jaar nog steeds spijt van dattie weg is), een MIJ Squier Silver Series waarvan de 7.5 radius met de dunne frets me uiteindelijk toch niet beviel en een Koreaans stuk Squier wrakhout. En om eerst stad en land af te rijden om de gitaartjes uit zo'n budgetklasse uit te proberen gaat me ook wat ver. Dus ik vraag gewoon om wat extra input. Reageer anders gewoon ff lekker niet, of neem een koud witbiertje om af te koelen.

vulvasonic
16 juli 2013, 15:10
Die ouwe Blazers zijn te gek, maar die zie je niet iedere week voorbij komen. Nadeel van de Blazer is dat de elementen groter zijn dan de standaard single coil elementen. Ook daar valt wel weer iets aan te toen, maar toch.

MarkS
16 juli 2013, 15:13
He Mario, ik weet hoe jij over de Blazers denkt. Daarom kijk ik ook deels die kant op. Voor die bredere PU's was ik al een beetje bang. Een PU swap is nog het minste probleem, een passende slagplaat is juist wat lastiger.
Of die andere gitaar eruit en toch maar op zoek naar een Contemporary ;-)

vulvasonic
16 juli 2013, 15:25
Nou ja, op zich is er in de Fender/Squier-hoek zat te vinden. In de meeste gevallen zijn het de elementen die tegen vallen, maar dat is te upgraden. De elementen op de Blazer vind ik ook minder, maar dan moet je idd een slagplaat erbij fabriceren. De Contemporary serie was mooi, maar ook niet allemaal heilig. Die witte van mij was perfect, maar die andere is op vrijwel ieder punt aangepakt, dus dan zit je uiteindelijk toch weer aardig aan de prijs.
Ach, dat is eigenlijk ook wel weer de charme van de zoektocht naar een goedkope, doch onbetwiste superplank. :)

Luke-wannabe
16 juli 2013, 15:37
De nieuwe Squiers zitten best lekkere gitaartjes bij! Maar ik heb vroeger een Ibanez Roadster gehad (zelfde als een Blazer), en denk nog steeds met weemoed terug aan dat instrument..

Duhsjaak
16 juli 2013, 15:37
Ligt het nou aan mij of zie ik steeds meer van dit soort tuthola vragen verschijnen? Fucking hell...

Iedereen mag vragen wat ie wil en doet dat ook.

Het is zomer. Dan worden er ineens 'solo's' van 45 minuten gepost.
En de vragen zijn een rechtstreekse afgeleide van de Libelle Landdagen.

Verder niks bijzonders eigenlijk. Een soort gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.
Het is maar een mening natuurlijk, maar wel mijn mening.
Vriendelijke groet, Gus

MarkS
16 juli 2013, 15:49
Heb 2 Blazers op het oog, 1 HSS in near mint conditie en volgens mij uit een lagere reeks, en 1 SSS met koffer, het duurste model destijds met coil tap switch, behoorlijk wat lakschade (relic zo men wil) en die heeft 3 schroefjes per PU, met de 3e kun je ook de hoek van de PU verstellen.
Ws andere PU's dan nr 1? Daarnaast een Olympic White CV met imho spuuglelijke gouden slagplaat. maar dat is zo opgelost.

pasqual
16 juli 2013, 16:11
Mark, op het eerste oog/oor zou ik voor een Blazer/Roadster gaan. Niet dat er iets mis met de Classic Vibe's maar ik heb een Blazer gehad ( HSS ) die een erg mooi helder geluid had en een lekker geluid op de standjes 2 en 4. En dat ondanks de "gewone" stock electronica.
Nog steeds spijt van dat ik 'm weg heb gedaan....waarom ook al weer? Ik heb 'm toen gekocht voor 150,- eurootjes incl. koffer. Echt geen geld voor zo'n plank!

Pepe
16 juli 2013, 19:42
Ja Pepe, ligt ws aan jou. .

Dat vermoeden had ik al.
Wat Blazer betreft, de vroege tachtigers zijn goed gebouwde gitaartjes waar je een complete professionele carrière op kan bouwen alleen klinkt het nergens naar of je moet houden van een karakterloos generiek single coil geluid dat zich uitstekend thuisvoelt in een wolk van compressie en digitale galm.
Ik kom net van een borrel af dus dan ben ik wat losser met knuppels in hoenderhokken.

Overigens heb ik een zwak voor Roadstar 505 of 1000 om het weer een beetje goed te maken.

MarkS
16 juli 2013, 20:04
Daar bovenop zou een witbiertje wel eens helemaal verkeerd kunnen vallen. Verder een goede post. Afgaande op de YT clips vond ik de Blazer op bridge of middle nogal karakterloos of allesbehalve "des Fenders" klinken.
Tussenstandjes lijken juist weer wel ok, en dat geluid zoek ik eigenlijk als ik zeg dat ik op zoek ben naar een Stratachtige als aanvulling. Als het hout verder in orde is lijkt een Blazer me een prima basisgitaartje. Ik ga vanavond kijken naar een HSS Blazer hier in de buurt.
Indien geslaagd open ik ws nog wel een nieuw tuthola hngd topic ;-)

MarkS
16 juli 2013, 20:05
HSS heeft trouwens ook mijn voorkeur boven SSS.

Pepe
16 juli 2013, 20:16
Het is dat je single coil zoekt maar dit is gewoon een goeie deal. (http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/elektrische-gitaren/f_particulier_zakelijk-particulier/f_advertentietype-aangeboden/ibanez-rs1000-roadstar-132157204.html)

Dat karakterloze in single coils is des Ibanez eigens. De Blazer liep naadloos over in de Roadstar die weer naadloos overliep in RS/Jem. Het zijn nooit SC geweest voor een bluesy sound maar daar zijn ze ook nooit voor bedoeld. Meer een soort passieve versie van een EMG single coil. Nothing else matters is er groot mee geworden.

MarkS
16 juli 2013, 20:36
Die heb ik gezien idd.
Tis dat ik idd al een 2HB gitaar heb, en een SC geluid zoek.
Hou juist wel van dat cheesy 80's clean. (Cock Robin, Spandau Ballet) Ben geloof ik ook 1 van de weinige die een Boss CE-3 daarom juist wel lekker vindt, afgezien van het jeugdsentiment.

Brum
16 juli 2013, 22:41
Dat karakterloze in single coils is des Ibanez eigens. De Blazer liep naadloos over in de Roadstar die weer naadloos overliep in RS/Jem. Het zijn nooit SC geweest voor een bluesy sound maar daar zijn ze ook nooit voor bedoeld. Meer een soort passieve versie van een EMG single coil. Nothing else matters is er groot mee geworden.

Ik kan het hier toch niet helemaal mee eens zijn, als ik m'n eigen Roadstar er bij haal. Die singlecoils hebben juist een heel mild karakter, een beetje te mild zelfs naar mijn smaak. De humbucker heeft ook niet enorm veel output. Ik heb zelf de humbucker destijds vervangen voor een SD JB trembucker (die er ook al weer uit is ten faveure van een andere gitaar). Maar het leuke is, Blazers/Roadstars zijn in de basis dusdanig goeie gitaren, die met een simpele elementen upgrade echt hele goeie gitaren zijn. Geinig voor heel weinig. Heel geinig ook. Bovendien, persoonlijke smaak uiteraard, maar ik vind de elementen in de goedkopere Ibanez gitaren beter dan die van de goedkopere Fenders. Zeker de oudere Ibanezzen.

Pepe
16 juli 2013, 23:25
Zekers, de Maxon Excel, Dry Z, Super 70 en Super 58 pickups zou ik voor geen enkele Lollar of Fralin omruilen maar ik zeg ook niet dat ze geen goeie pickups konden maken. Dat "neutrale" geluid was gewoon tijdsgeest, ook Fenders klonken toen vrij stijl en strak.

Ik zag begin 80 best een hoop gitaristen hun Fenders inruilen voor Blazers en daar was een reden voor.

geert1976
17 juli 2013, 00:16
Kies voor de Ibanez Blazer, veel betere gitaren.
Ik vind de CV van Squier leuk voor het geld, maar ook niet meer dan dat, de Ibanez Blazer is toch qua hout en hardware een veel betere gitaar. (chorus er overheen en instant 80's)

Antoon
17 juli 2013, 01:29
Ik zag begin 80 best een hoop gitaristen hun Fenders inruilen voor Blazers en daar was een reden voor.

Haha, Frank Boeien of Toontje lager zeker.. die hadden toen een endorsement. Die Japanse merken wilde zich toen als de "choice of a new generation" presenteren en duwde die dingen bij iedereen waar ze maar konden door de strot. Fender Strats waren toen ook niet om over naar huis te schrijven maar iedere zichzelf respecterende gitarist speelde toen ook op een preCBS Strat. Om dan de lak eraf te schuren en met schoensmeer in te smeren en door Hans Pluut er een Floyd Rose in te laten hakken. Er moesten ook dimarzio humbuckers in en andere stemmechanieken, Hans schaafde ook de toets voor je af tot een 9.5 radius)


(chorus er overheen en instant 80's)

Tja, je moet er van houden.

LRS
17 juli 2013, 09:33
Wellicht is een 2e handse MIM strat een overweging? Er staan zo nu en dan leuke op marktplaats.

MarkS
17 juli 2013, 11:56
Heb nu een Blazer thuis staan om te proberen, een BL300TBL, HSS configuratie, messing trem, 1-piece maple neck, ash body in prachtig see through blauw/groen. Zoiets dus, alleen met een White Pearl pickguard.

http://i2.photobucket.com/albums/y14/M4LAM/blazer1.jpg

Erg prettig spelende hals, en qua klank best OK. Gister te laat om op volume te proberen, maybe later today...

MarkS
17 juli 2013, 18:00
De Blazer is een blijvertje.
Zoals eerder gezegd: PU's zijn op zich best ok, maar wat braafjes.
Nu heeft een toko in de buurt zowel een setje fender CS54 alsook een setje Kinmans AVN62 liggen, beide neck & middle.
Dus.... Durf het bijna niet te vragen..
;-)

MarkS
17 juli 2013, 18:11
Lijkt me dat de cs54 meer vintage klinken en de avn62 meer bluesy?

vulvasonic
18 juli 2013, 01:16
'Anders' vooral. Maar dat is een gok. Ik ken ze niet. Maar dan moet je dus nog wel even een slagplaatje maken, toch?

Mooie kleur trouwens, die Blazer. :)

Brum
18 juli 2013, 09:25
Ik heb in een ver verleden ooit een setje Kinman Woodstock + gehad, volgens mij hetzelfde als die AVN62's? Die gingen wel als de brandweer hoor. Absoluut strat geluid, muisstil qua bijgeluiden en konden ook prima een flinke dosis gain aan als het moest. Heel veelzijdig.

MarkS
18 juli 2013, 09:51
'Anders' vooral. Maar dat is een gok. Ik ken ze niet. Maar dan moet je dus nog wel even een slagplaatje maken, toch?

Mooie kleur trouwens, die Blazer. :)

Blijkt toch standaard PU size :-)

vulvasonic
18 juli 2013, 11:51
Blijkt toch standaard PU size :-)

Echt?
Of zouden de PU's al eens veranderd zijn? Zou misschien ook de perloid slagplaat verklaren.

Brum
18 juli 2013, 11:58
Die van mij waren ook standaard hoor en da's al heel wat jaartjes geleden.;)

MarkS
18 juli 2013, 12:44
PU's zijn origineel.
Deze Blazer is een re-issue uit 95.
Ms daarom? Of ms geldt de afwijkende maat alleen voor de oude Blazers zonder slagplaat...

Pickguard was vervangen omdat er een barst in de vorige zat, en de vorige eigenaar vond de pearloid white meer "bling-bling"
samen met de bodykleur en de gouden hardware.
Vol en Tone knop zijn ook vervangen door een gouden met een blingbling steen bovenop.
Originele goudkleurige kreeg ik erbij.

vulvasonic
18 juli 2013, 22:36
Pics or it didn't happen! :D

Nog even doorzeiken over het formaat van de elementen. Erik (je kent hem nog wel) had weldegelijk grotere PU's. Hij had (heeft) de meest luxe 80's uitvoering. Soort Candy Apple Red, 'white trim' en goudkleurige hardware. Vandaar. Wellicht zijn de RI's daar aangepast, wat ik op zich een slimme zet vind.

MarkS
18 juli 2013, 23:21
Pics or it didn't happen! :D

I know buddy... maar het is te mooi weer om binnen foto's te maken terwijl er buiten zoveel moois rond loopt. De knopjes hebben wel iets weg van die op jouw Tele.


Nog even doorzeiken over het formaat van de elementen. Erik (je kent hem nog wel) had weldegelijk grotere PU's. Hij had (heeft) de meest luxe 80's uitvoering. Soort Candy Apple Red, 'white trim' en goudkleurige hardware. Vandaar. Wellicht zijn de RI's daar aangepast, wat ik op zich een slimme zet vind.

"op het oog" lijken ze even groot. Maar ik me idd ook te herinneren dat ze vroeger breder (eigenlijk dikker) leken.
Zelfs dat hoeft geen probleem te zijn bedacht ik me later. Zolang de spacing van de poles maar gelijk is (lijkt me logisch) zou ik de kapjes van de Ibanez over de bobbins van de volgende kunnen plaatsen. Zitten ze gewoon in een iets ruimer jasje, en past het zaakje nog steeds naadloos in de slagplaat.

Braindead
19 juli 2013, 00:09
Mooie Blazer die je daar hebt MarkS. Ik ken de vroegere MIJ Blazer wel en dat was een prima gitaar. Zoals eerder genoemd waren de pickups smaakgebonden maar verder voelde de gitaar zeer degelijk aan, goed afgewerkt en goede bespeelbaarheid. In dit see through green vind ik het echt geen verkeerde strat helemaal samen met die maple toets.

Brum
20 juli 2013, 10:08
Nog even doorzeiken over het formaat van de elementen. Erik (je kent hem nog wel) had weldegelijk grotere PU's. Hij had (heeft) de meest luxe 80's uitvoering. Soort Candy Apple Red, 'white trim' en goudkleurige hardware. Vandaar. Wellicht zijn de RI's daar aangepast, wat ik op zich een slimme zet vind.

Ah, misverstandje hier. Ik dacht dat je het over de Kinmans had, maar je bedoelt de elementen in de Blazer. Mea culpa, solly...