PDA

View Full Version : Epiphone FT-146 kennen jullie die



motorhan
16 juli 2013, 13:06
Hallo,

Ik wil een akoustische gitaar kopen maar heb niet echt een idee welke en zoek ook niet echt een hele goedkope lesgitaar van 35.00€ nu heb ik een aanbod van een gebruikte zo te zien keurige Epiphone FT-146

Kennen jullie die en wat is een redelijke prijs. vraagprijs was 350.00 nu 300.00€

Als je een beter alternatief weet hou ik me ook aanbevolen. rekening houdend met mijn postuur zoek ik geen klein gitaartje of damesmodel.

Overigens wat betekenen de aanduiding 4/4 3/4 7/8 etc heeft dat betrekking op alleen de kast of de totale lengte.

veel vragen
zie jullie reacties met belangstelling te gemoet
met vr gr
han

dadgad
16 juli 2013, 13:23
Hallo,

Kennen is mischien wat te veel gezegd - maar ik weet waar je het over hebt.

Wat info "geleend" van epiphonewiki.com:
FT-146 Texan DeLuxe
1972-1979
Jumbo Dreadnought body style
Laminated spruce top
Veneered mahogany back & sides
Multi-ply 3-ring rosette with purfling
5-ply body binding & purfling
Bolt-on 3-piece mahogany neck
Rosewood fingerboard with pearl block inlays
Open-book or traditional headstock with scripted "Epiphone" logo
No headstock inlay
Plate-mounted tuners with chrome oval buttons
Adjustable rosewood bridge
Black pickguard
Chrome hardware
25.5" scale

Het is dus een luxe model, maar wel al wat ouder. En er komt geen massief hout aan te pas:
laminated/veneered betekent laagjes, ofwel luxe triplex. En ik ben zelf nooit een fan geweest van die
bolt-on hals die dit model dus heeft. Staat weer tegenover dat die paar van dit model die ik in het
verleden in handen heb gehad wel allemaal makkelijk speelden en goed klonken.

Moeilijke keuze...

Greetz,

Han (grappig, ja, ook Han - zijn er veel van op dit forum, lijkt het).

Rizz
16 juli 2013, 22:43
Hallo,

Ik wil een akoustische gitaar kopen maar heb niet echt een idee welke en zoek ook niet echt een hele goedkope lesgitaar van 35.00€ nu heb ik een aanbod van een gebruikte zo te zien keurige Epiphone FT-146

Kennen jullie die en wat is een redelijke prijs. vraagprijs was 350.00 nu 300.00€

Als je een beter alternatief weet hou ik me ook aanbevolen. rekening houdend met mijn postuur zoek ik geen klein gitaartje of damesmodel.

Overigens wat betekenen de aanduiding 4/4 3/4 7/8 etc heeft dat betrekking op alleen de kast of de totale lengte.

veel vragen
zie jullie reacties met belangstelling te gemoet
met vr gr
han

4/4, 3/4, enz heeft betrekking op de totale afmeting en de schaal is vaak korter.. Zeg maar, kindergitaren.

Die serie van Epi staat goed bekend, maar verdient wel een goede inspectie.. kijk vooral of de top achter de brug niet is gaan buiken, of de brug niet onder een hoek staat. Zo wel, kan het zijn dat er een neck reset nodig is of een bridge doctor.. Vintage gitaren zijn altijd leuk en deze zijn nog van het goede laminaat gemaakt, dus geen inferieur hout voor de tussenlagen..

Succes met het uitzoeken! En de staat bepaalt de prijs, 300 is wel de max voor deze gitaren.. Maar liever wat minder..

motorhan
24 juli 2013, 10:03
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. de gitaar is nu te koop voor 250.00€ wat me opviel is dat aan de neck waar de snaren worden geleid zo'n kunststof blokje zit maar tevens er direct naast een 1e fret. dat zie je bijna nooit. meestal allen dat plastic/been stukje wat je dan al of niet kan uitvijlen om de hoogte van de snaren aan te possen. dat kan en hoeft hier dus niet. waarom doen andere fabrikanten het ook niet op die manier. en wat is beter of minder goed.

Met vr gr
Han

humbucker
24 juli 2013, 13:04
Dag Han,

google maar eens op nul-fret en er zal een wereld voor je open gaan :)

Plant
24 juli 2013, 13:08
Wat je bedoelt met plastic blokje is de topkam. De eerste fret is de 'nul-fret'. Vroegâh zat dat best vaak op gitaren.

In theorie klinkt de gitaar als er alleen een topkam op zit met open snaren anders dan wanneer je in positie speelt. Plastic, been of wat er ook gebruikt is voor de topkam klinkt anders dan een fretje (maar wie hoort dat?). Door een nul-fret te gebruiken is het klankverschil weg.

motorhan
24 juli 2013, 18:46
Dag Han,

google maar eens op nul-fret en er zal een wereld voor je open gaan :)

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad ik ben niet de enige die er nieuwsgierig naar was.
Het is me nu volkomen duidelijk. maar onbegrijpelijk dat je het tegenwoordig bijna niet (meer) ziet.


Met vr gr
Han

motorhan
26 juli 2013, 11:20
Ik heb besloten de eerder genoemde Epiphone niet te kopen. waarom?? een bepaald gevoel Ik heb nu een Garrisson G30 in het vizier. ziet er goed uit op diverse foto's maar natuurlijk moet een testje het uitwijzen.
De gitaar zou ca 10 jaar oud zijn ik heb gevonden dat de gitaar ca 775.00 € heeft gekost inclusief koffer en 5 jaar garantie. In een test lees ik ook dat de gitaar standaard een erg hoge actie heeft. dat heeft mijn huidige ook en die is niet te verlagen zonder de complete brug te verwijderen.

Wat is volgens jullie een redelijke prijs voor zo'n gitaar incl koffer.


http://i426.photobucket.com/albums/pp344/han62/2013-07-26_110942_zps402a0a4e.jpg (http://s426.photobucket.com/user/han62/media/2013-07-26_110942_zps402a0a4e.jpg.html)
Het lijkt er op de foto op dat de dunne E snaar dichter bij de kant ligt dat de Dikke E snaar.
http://i426.photobucket.com/albums/pp344/han62/KGrHqMOKpwFHc3JijLBR4sF-Iv9Q60_841_zps31394722.jpg (http://s426.photobucket.com/user/han62/media/KGrHqMOKpwFHc3JijLBR4sF-Iv9Q60_841_zps31394722.jpg.html)
Garrisson G30 ca 10 jaar oud geeft de verkoper op. Op de andere foto’s die ik heb gekregen ziet hij er keurig en schadevrij uit.

motorhan
26 juli 2013, 12:20
Iemand een idee of er nog ergens Garrison gitaren nieuw worden verkocht in Nederland. Zoekfunctie geeft geen reslultaat

Met vr gr
Han

Plant
26 juli 2013, 12:25
Ik heb deze gitaar ook gehad, maar na een jaartje weer verkocht. Dit was de mijne:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Garrison%20G30/Garrison_G30-1.jpg

Op zich mooie gitaar met volle klank, maar vooral erg bassig. Daar moet je van houden. Beetje dynamiekloos, hard of zacht aanslaan maakt weinig verschil in respons. Ik vond de gitaar niet veelzijdig genoeg en heb haar toen maar weer opgeruimd.


De gitaar zou ca 10 jaar oud zijn ik heb gevonden dat de gitaar ca 775.00 € heeft gekost inclusief koffer en 5 jaar garantie. In een test lees ik ook dat de gitaar standaard een erg hoge actie heeft. dat heeft mijn huidige ook en die is niet te verlagen zonder de complete brug te verwijderen.

Dat klopt wel ongeveer. En qua afwerking is er op Garrison gitaren best wel e.e.a. op te merken. Heb 2 G30's en een G20 recht uit de fabriek in handen gehad en die waren allemaal onbespeelbaar slecht afgesteld. Over het openhalen van je handen aan de onafgewerkte freteindjes maar niet te spreken. Ook in recensies waren dit minpunten. Je zult dus een flinke afstelbeurt (brugzadel en ook topkam) mee moeten calculeren tenzij je dit zelf kunt natuurlijk.


Wat is volgens jullie een redelijke prijs voor zo'n gitaar incl koffer.

300 hooguit incl. afstelbeurt. De mijne kon ik nog voor 325 kwijt en die was nog als nieuw en goed afgesteld.

edit: moet ik er wel bij zeggen dat ik de gitaar zelf ook niet nieuw kocht. Ik heb haar zelf voor 350 gekocht en na een jaar verkocht voor 325 (voordat iemand denkt dat ik in een jaar 450 Euro heb afgeschreven op een in nieuwstaat verkerende gitaar van 775 ;) ).

Plant
26 juli 2013, 12:30
Iemand een idee of er nog ergens Garrison gitaren nieuw worden verkocht in Nederland. Zoekfunctie geeft geen reslultaat

Met vr gr
Han

Garrison is een aantal jaren geleden opgekocht door Gibson. Ik heb Garrison gitaren nog wel een tijdje gezien op de Gibson site, maar nu zie ik ze ook niet meer.

motorhan
26 juli 2013, 20:13
Ik heb deze gitaar ook gehad, maar na een jaartje weer verkocht. Dit was de mijne:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Garrison%20G30/Garrison_G30-1.jpg

Op zich mooie gitaar met volle klank, maar vooral erg bassig. Daar moet je van houden. Beetje dynamiekloos, hard of zacht aanslaan maakt weinig verschil in respons. Ik vond de gitaar niet veelzijdig genoeg en heb haar toen maar weer opgeruimd.
Bedankt weer voor jullie reacties.

Met vr gr
Han



Dat klopt wel ongeveer. En qua afwerking is er op Garrison gitaren best wel e.e.a. op te merken. Heb 2 G30's en een G20 recht uit de fabriek in handen gehad en die waren allemaal onbespeelbaar slecht afgesteld. Over het openhalen van je handen aan de onafgewerkte freteindjes maar niet te spreken. Ook in recensies waren dit minpunten. Je zult dus een flinke afstelbeurt (brugzadel en ook topkam) mee moeten calculeren tenzij je dit zelf kunt natuurlijk.



300 hooguit incl. afstelbeurt. De mijne kon ik nog voor 325 kwijt en die was nog als nieuw en goed afgesteld.

edit: moet ik er wel bij zeggen dat ik de gitaar zelf ook niet nieuw kocht. Ik heb haar zelf voor 350 gekocht en na een jaar verkocht voor 325 (voordat iemand denkt dat ik in een jaar 450 Euro heb afgeschreven op een in nieuwstaat verkerende gitaar van 775 ;) ).

De huidige eigenaar heeft de gitaar ook gebruikt gekocht misschien is het jou ex gitaar wel. huidige eigenaar woont in Someren hij staat op MP en vraagt er 450.00 € voor en dat vind ik wel een stevige prijs.

Advertentienummer: 697706506

Plant
26 juli 2013, 22:02
Ik zie dat er in de tekst die je van mij quote ineens een advertentienummer staat :???: Die heb ik niet geplaatst ;)

Ik heb wel even de MP advertentie (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m697706506-akoestische-gitaar-van-het-merk-garrison.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) opgezocht.

Dit is zeker niet mijn gitaar geweest.

1) Mijn gitaar is gekocht door een jongeman uit Geldrop.
2) Mijn gitaar had geen pickup. Dat verklaart wel waarom de vraagprijs hoger is, een gitaar met element is duurder.

Ik deel je mening dat de gitaar dan alsnog geen 450 waard is. Vraagprijs is zelfs 500 inclusief koffer, maar mijn gitaar was ook inclusief originele koffer. Misschien is 350 - 400 in goed afgestelde staat realistischer.
Als je geen element nodig hebt, koop dan ook geen gitaar waar er een in zit.

motorhan
27 juli 2013, 12:49
Ik heb het advertentienummer verplaatst onder mijn tekst om misverstanden te voorkomen. Toen ik het nummer had gekopieerd en geplakt had zag ik het ineens niet meer terug. bleek het onder jou tekst te staan.

De verkoper wil niet verkopen voor minder dan 450.00 en dat ga ik mede naar aanleiding van jullie informatie niet doen.
Dan wacht ik op een volgend interessant object.

Hoeft niet met versterking te zijn maar mag wel.

Ik heb vanmorgen nog wel een leuke klassiek model gitaar gekocht met nijlon snaren en een goed geluid.

Met vr gr
Han

Plant
27 juli 2013, 13:09
Ik heb het advertentienummer verplaatst onder mijn tekst om misverstanden te voorkomen. Toen ik het nummer had gekopieerd en geplakt had zag ik het ineens niet meer terug. bleek het onder jou tekst te staan.

Kan gebeuren :)


De verkoper wil niet verkopen voor minder dan 450.00 en dat ga ik mede naar aanleiding van jullie informatie niet doen.
Dan wacht ik op een volgend interessant object.

Hoeft niet met versterking te zijn maar mag wel.

Wat me een beetje verbaast is dat de vrouw (adverteerdersnaam Jacqueline) de gitaar zelf 2dehands heeft gekocht en zo'n hoge vraagprijs hanteert. Ik kan bijna niet geloven dat ze zelf 2dehands meer dan 500 voor een gitaar van nieuw 775 heeft betaald. Inmiddels is de gitaar blijkbaar 10 jaar oud en zo waardevast zijn Garrison gitaren bij mijn weten niet.


Ik heb vanmorgen nog wel een leuke klassiek model gitaar gekocht met nijlon snaren en een goed geluid.

Foto's? :)

motorhan
28 juli 2013, 17:25
Ik zal van de week wat plaatjes maken. Maar wat me nu opviel is dat er geen markeringen op de hals staan. Ik heb ooit wel eens gezien dat er speciale stikkertjes voor zijn maar kan nu bij Bax en Rock Palace met zoeken niks vinden.
Jullie een idee. natuurlijk kan ik zelf wel wat verzinnen maar als het te koop is is dat wellicht netter en makkelijker.

Bedankt weer voor een reactie.

Met vr gr
Han

Plant
28 juli 2013, 21:51
Ik zal van de week wat plaatjes maken. Maar wat me nu opviel is dat er geen markeringen op de hals staan. Ik heb ooit wel eens gezien dat er speciale stikkertjes voor zijn maar kan nu bij Bax en Rock Palace met zoeken niks vinden.
Jullie een idee. natuurlijk kan ik zelf wel wat verzinnen maar als het te koop is is dat wellicht netter en makkelijker.

Bedankt weer voor een reactie.

Met vr gr
Han

Zoek eens op positiemarkeringen. Er zijn mensen die puntjes typ-ex op de zijkant van de toets aanbrengen, maar dat slijt er denk ik zo weer af. Je kunt tegenwoordig ook een strip met leds langs de toets plakken.

http://www.marcusguitars.be/Fret%20Optix.bmp

Lijkt me wel apart op een klassieke gitaar :crazyhappy:

motorhan
29 juli 2013, 11:21
Ik heb inmiddels 2 adressen gevonden. Music store en de krijgermuziek DOT of inlay.



Met vr gr
Han