PDA

View Full Version : 'Stevie Ray Vaughan #1' maken. Waar vind ik de decals?



pim313
15 juli 2013, 20:31
Met goede hoop ben ik een project gestart om de #1 van SRV na te maken. Plan de campange is om een squier strat (aff denk ik) een relic do-over te geven. Hiervoor heb ik een blueprint gevonden. De gouden onderdelen sprokkel ik met de loop van tijd bij elkaar.

Waar ik nu tegen aanloop is, hoe kom ik aan de stickers die erbij horen? Ik heb bij Thomann een hele pickguard gezien, erg mooi, maar 60 euro. Verder heb ik gezocht naar de stickers los, maar dat is veelal in Amerika.

Weet iemand misschien waar en hoe ik aan de decals kan komen?

Alvast bedankt!

Pim

Tabula Rasa
16 juli 2013, 08:27
Stickers kom je soms op eBay tegen. Houd je er ook rekening mee dat je moet frezen voor de tremelo? Verder is een squier extreem moeilijk mooi te reliccen door de hele dikke laklaag.

pim313
16 juli 2013, 16:41
Kijk... iemand die weet waar ik problemen mee ga krijgen. Dat was waar ik op hoopte!

Kan je me misschien iets meer vertellen over het proces van reliccen? Waar moet ik frezen?

Tabula Rasa
16 juli 2013, 19:33
Kijk eens achter het afdekplaatje van de tremelo, dan zie je dat de kant waar de arm zit, ruimer is gefreesd. Ook aan de voorkant zal je een gat moeten maken, door en door. Kijk eens naar #1 van srv, daar zit een blokje ingeplakt waar vroeger de arm zat van de rechtshandige tremelo.

reliccen is een aprt verhaal. Alleen met schuurpapier en een verfkrabber kom je er in ieder geval niet. Je moet er wel een paar hele dagen voor uittrekken en ga ervanuit dat de eerste poging echt nergens op lijkt. Ik heb nu al zo veel pogingen gedaan en nog steeds zie je dat he fake is.

Pepe
16 juli 2013, 20:44
Een poly relicen alsof het versleten cellulose is, dat gaat niet. Bovendien zit je met onderlagen die zich daar niet voor lenen.

Ik heb ooit in de jaren tachtig een gitaar oud gemaakt, voordat het woord relic bestond, zal ik maar zeggen. Daar trapte iedereen in omdat het concept van artificial versleten nog niet bestond natuurlijk maar vooral omdat het er overtuigend uitzag. Het geheim was dat ik er elke dag maar een beetje tijd voor had. Als je langer dan een half uurtje er aan werkte zag je het mis gaan.

Het is vooral geduld en inventief zijn, je eigen lakken mixen, je eigen procedé uitvinden en default alles wegschuren wat je de vorige dag hebt aangebracht.
Met een schuurmachine een poly te lijf gaan kwam mij toen al kansloos voor.

pim313
16 juli 2013, 21:04
Bedankt voor de info!

Ik heb inmiddels wat verder gezocht naar mogelijkheden en heb ergens gelezen dat bij de nieuwe poly finish een deel van de klank wordt geresoneerd door die finish. Denken jullie dat als ik hem probeer te reliccen (wat een weird woord) de klank er op achteruit gaat?

Als tips heb ik gelezen: opschuren met 2 korrels, en vervolgens 2 soorten vernis (of beits, ik weet het even niet meer) op de weggeschuurde lak aanbrengen om kleurverschillen aan te brengen, 12 tot 24 laten drogen en dan blanke lak eroverheen.

Ik vind die blanke lak zo vaag als laatste, neemt dat niet het relic gevoel weg?

Tabula Rasa
16 juli 2013, 21:56
Je moet geen afwerklaag op de kale plekken doen. Blanke lak erop is de grootste onzin

Tabula Rasa
16 juli 2013, 21:58
Kijk eens ergens bij zelfbouw. Daar staat een topic van mijn groene strat. Daar staan veel foto's , linkjes, tips wat je kan doen en vooral wat je niet moet doen.