PDA

View Full Version : Amps voor repetitie



kingcorsa
15 juli 2013, 11:40
Hallo,

Zoals eerder aangegeven in het voorstel gedeelte, speel ik al ruim 20 jaar gitaar, vroeger wel les gehad, maar op verkeerde manier, mijn kunsten zijn dan ook niet zoals je verwacht van iemand die 20 jaar speelt.
Nu ben ik dus inmiddels ruim een half jaar opnieuw aan les, met de focus op technieken.
Dit bevalt me zeer goed en merk ook zeker dat ik met sprongen voorruit ga.

De leraar heeft me onlangs aangeraden om een bandje te zoeken, omdat dit mijn ontwikkeling zeker zal bevorderen.
Nu heb ik pas gereageerd op een advertentie van een beginnend bandje, leden van mijn leeftijd en gisteren een uitnodiging ontvangen om met een repetitie mee te doen.

Zoals gezegd de band is beginnend en ik ga ervanuit dat optredens zeer zeker niet op korte termijn gaan plaatsvinden, maar......

Ik heb twee versterkers, ene is een marshall valvestate 10, ruim 17 jaar in bezit en bevalt mij nog altijd heel goed voor het thuisgebruik. Daarnaast heb ik in december een marshall MG-15FX aangeschaft, welke mij zeer goed bevalt voor het thuisgebruik. Ik heb daarbij ook de pedalenset gekocht om gemakkelijk tussen de verschillende opgeslagen kanalen te kunnen kiezen.

Nu lijkt het me duidelijk dat beide niet geschikt zijn om mee naast een drummer te spelen.
dus ben ik mijn mogelijkheden aan het bekijken.
In de repetieruimte van deze band zijn verschillende versterkers aanwezig die gebruikt kunnen worden worden, maar mijn voorkeur gaat uit naar eigen matriaal.

De valvestate heeft een line-out die ik vroeger wel eens gebruikt heb om door te lussen naar een grotere versterker voor het volume, de MG15-FX heeft enkel een hoofdtelefoon aansluiting.

Het liefst gebruik ik voorlopig de MG15 (vanwege de pedalen) totdat ik iets zwaarders aangeschaft heb, maar kan ik deze vanaf de hoofdtelefoon aansluiting ook doorlussen zoals ik dat met de valvestate wel eens gedaan heb of sloop ik hier iets mee?

Vraag twee
Als jullie uitgaan van het geluid van beide versterkers die mij goed bevallen, welke zwaardere versterker kunnen jullie mij dan aanraden?

Als ik op het forum rondlees heb ik de indruk dat een lichte buizen versterker (tot een 40-50 watt) ruim voldoende is om met een drummer mee te kunnen.

Het budget is niet zozeer van belang aangezien ik graag goed matriaal wil, waar ik lang plezier van heb. Daarnaast vind ik de look van marshall gewoon vet en heeft dit merk dan ook mijn voorkeur. Ik moet toegeven dat ik eigenlijk geen andere versterkers ooit echt serieus geprobeerd heb, hier zal de komende weken wel verandering in komen. Maar goed een keer een versterker in een winkel proberen is uiteraard iets heel anders als hem echt daadwerkelijk goed te gebruiken.

Voorkeur gaat ook uit naar tweedehands, omdat ik niet zeker ben of ik echt een toekomst heb in een band
en daarom niet teveel geld uit wil geven. Voor thuis zijn de marshalls echt voldoende en zonder band is de noodzaak er niet echt. Ook ben ik van mening dat er genoeg goede versterkers tweede hands aangeboden worden.

arjanb01
15 juli 2013, 12:09
Als ik hierboven lees zou ik gewoon een Marshal DSL 40C aanschaffen, nieuw voor rond de 400 euro.
Of tweedehands deze:
http://link.marktplaats.nl/693513272

Niet al te duur en makkelijk voor dezelfde prijs door te verkopen, aangezien je niet zeker weet of je toekomst hebt in een band.

TW-Pieter
15 juli 2013, 12:29
Welkom!

Op je eerste vraag durf ik niet direct een antwoord te geven.
Op je tweede vraag: ga eens een Marshall DSL testen. Er is onlangs een nieuwe serie uitgebracht, maar kijk ook naar eens naar (de oudere) JCM2000 DSL401. De laatste gebruik ik zelf nu een aantal jaar. Heb 'm indertijd gekocht als vervanger voor m'n Marshall MG30 en dat was wel een openbaring qua geluid te noemen. Komt op Marktplaats regelmatig voorbij, meestal rond de 400E. Ik vind 'm ook op lagere volumes nog heel aardig klinken. Mocht je in de buurt wonen, kom een gerust een keer testen.

Ik noem nu maar even een upgrade naar een 'grotere' Marshall, maar misschien is het goed om wat meer informatie te geven?
Wat voor stijl speel je? Wat voor pedalen gebruik je en wil je daarom wel of niet een amp met meerdere kanalen? etc..

En 40-50 watt is zeker 'ruim voldoende om met een drummer mee te komen', dat mag je gerust een understatement noemen ;-) Met mijn 5W buizenbakje red ik dat ook al (met humbuckers met een hoge output, dat dan weer wel). Met 15 watt kun je in een band, zo goed als altijd, prima uit de voeten.

ateng
15 juli 2013, 12:36
Een hoofdtelefoon aansluiting is gefilterd dus niet zo goed idee om het door te lussen naar een zwaardere gitaarversterker... wel naar een neutraal versterker, een actief monitor of een keyboardversterker ofzo.

kingcorsa
15 juli 2013, 13:17
Hallo,

Allereerst bedankt voor de snelle reacties, uit de antwoorden lijkt me het advies qua type versterker duidelijk haha


Als ik hierboven lees zou ik gewoon een Marshal DSL 40C aanschaffen, nieuw voor rond de 400 euro.
Of tweedehands deze:
http://link.marktplaats.nl/693513272
Niet al te duur en makkelijk voor dezelfde prijs door te verkopen, aangezien je niet zeker weet of je toekomst hebt in een band.
Ik ga er voorzichtig vanuit dat de genoemde nieuwprijs een typefoutje is, aangezien ik deze bij rockpalace tegen een hogere prijs tegenkom en het leek me al stug dat tweede hands duurder zou zijn als nieuw.
LINK:
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-DSL40C

Welkom!
Ik noem nu maar even een upgrade naar een 'grotere' Marshall, maar misschien is het goed om wat meer informatie te geven?
Wat voor stijl speel je? Wat voor pedalen gebruik je en wil je daarom wel of niet een amp met meerdere kanalen? etc..
.
De stijl die ik nu speel is vooral guns n roses, dat vind ik echt heerlijke rock.
Het bandje waar ik aankomende zaterdag voor het eerst bij ga proberen speelt verschillende covers op dit moment zoals wolfmother, the doors, anouk, 3doors down, iggy pop
Vrij gevarieerd dus, ze hebben aangegeven deze covers een eigen draai te willen geven zodat via die stappen toegewerkt wordt naar een eigen stijl met uiteindelijk ook eigen nummers. Deze muziek spreekt mij overigens wel aan.
Pedalen gebruik ik niet, enige is de footcontroller van de MG-15FX vanwege het schakelen tussen de verschillende kanalen. Dat vind ik erg makkelijk, deze versterker heeft 4 kanalen waar ik een eigen sound op kan opslaan en met 4 knoppen op de pedaal kan ik deze eenvoudig kiezen zonder de gitaar los te laten. Erg makkelijk, maar ik zie het niet als een must. Effecten heb ik tot nu toe gezien als iets voor de toekomst, ben qua techniek nu veel aan het leren en wil stap voor stap verder gaan en houd me daarom bewust nog niet met effecten bezig, wel ben ik in het bezit van de Slash dunlop wah pedal, maar ik gebruik hem nauwelijks, omdat ik eerst een keer in een later stadium wil leren hem tegebruiken.
QUOTE=TW-Pieter;2999132]Welkom!
Mocht je in de buurt wonen, kom een gerust een keer testen.
[/QUOTE]
Dank je voor het aanbod, uitgaande van je profiel woon je helaas niet in de buurt, maar ik reis nogal veel en mocht ik binnenkort in jouw buurt komen, zal ik zeker even contact opnemen. Is het niet alleen voor de versterker, daarnaast leer ik graag nieuwe muzikanten kennen en is het altijd leuk om eens met iemand te jammen.

Dus naar aanleiding van jullie adviezen zal ik maar eens zaterdagje uit trekken om naar een grotere gitaarwinkel te gaan om een en ander eens te bekijken en te proberen.