PDA

View Full Version : Hoge E snaar slipt van fretboard



Don Olivier
15 juli 2013, 09:25
Ik heb een gitaar waarvan de hoge E snaar er soms afslipt. Voornamelijk vanaf de 12e fret en hoger.

Een nieuwe nek erop gooien vind ik ook zo wat. Stukjes hout toevoegen gaat ook niet lukken :)

Aangezien het een Floyd Rose gitaar is, dacht ik misschien het probleempje aan te kunnen pakken bij het zadeltje.

Bestaan er 'niet-ingekeepte' zadeltjes voor de dit type brug?

Of is er wellicht een andere oplossing?

Het gaat om een verschil van 0,8 millimeter (dus o,8 milimeter richting de B snaar)


Alvast bedankt voor jullie wijze raad!

Foto van het zadeltje: http://www.mijnalbum.nl/Album=XW8SFNUE

lcvanderhelm
15 juli 2013, 11:11
Als er een beetje speling zit in de nek-pocket,zou je het misschien hiermee kunnen redden.
Draai de halsschroeven een slagje los en kijk of de hals een beetje omhooggetrokken kan worden.

Don Olivier
15 juli 2013, 11:22
Dat is een hele goede tip. Dank je wel, ga ik proberen!

Indien er niet veel speling inzit, wat doe je dan? Speling creeeren door watt hout weg te schuren? Klinkt wel een beetje gevaarlijk.

jutter
15 juli 2013, 11:34
-E, A en D snaren ontspannen (de g-b en e niet)
-de 4 schroeven van hals/neck verbinding iets los draaien
-weer vast draaien (nu zal waarschijnlijk de neck iets meer de goede kant worden opgetrokken zodat je meer ruimte hebt voor de hoge e-snaar)
- alle snaren stemmen

Don Olivier
15 juli 2013, 11:44
Heb het even geprobeerd, scheelt alvast 'iets' maar geeft nog niet het gewenste effect, daarvoor is er te weinig speling in de verbinding.

Tabula Rasa
15 juli 2013, 13:16
Dan meer speling maken met een klosje en schuurpapier of met een frees. Hoe zijn je schuine kanten op de frets? Refret en hoekiger afwerken? Hoe was de gitaar in het verleden?

barno
15 juli 2013, 13:25
embetant probleem, ik zou er mee naar een goede hersteller gaan want zoiets moet je zien voor een juiste diagnose/oplossing. Oorzaak hier is bijna altijd dat ofwel de brug niet helemaal juist is geplaatst, of de pocket niet correct is gefreesd.

Don Olivier
15 juli 2013, 15:17
Dan meer speling maken met een klosje en schuurpapier of met een frees. Hoe zijn je schuine kanten op de frets? Refret en hoekiger afwerken? Hoe was de gitaar in het verleden?

Thanks, dat zijn goede tips. Ik ga morgen even naar een erkend gitaar reparateur. Is tenslotte millimeter werk.
Thanks voor de input!

KoenB
16 juli 2013, 20:57
Ik heb het ook op een gitaar van me. Heel vervelend. Ik zit er aan te denken om hem te herfretten, en dan de zijkanten van de frets minder schuin af te vijlen. Dat kan net dat kleine beetje schelen, maarja het is wel een klerewerk ...

snaarplukker
17 juli 2013, 22:59
-E, A en D snaren ontspannen (de g-b en e niet)
Lijkt mij beter het andersom te doen.;)