PDA

View Full Version : Hoge spanningen op pennen 1 en 6 van V1 t/m V3 Plexi 50watt clone



Gearjunkie
14 juli 2013, 21:41
Op mijn gemakje een Marshall JMP50/1987/Plexi 50 Watt clone geassembleerd.
Er is geluid, klinkt ook niet gek, maar nog vrij zacht. Ik dacht aan de mixerweerstanden, maar die waren deze keer wel van de juiste waarde (helaas).

Meten is weten. Probleem #1 wat direct opvalt en opgelost moet worden zijn vrij hoge spanningen op pennen 1 en 6 van de drie 12ax7 buisjes.

Deze layout:
http://metroamp.com/wiki/images/b/b1/69_50_WATT_LEAD.jpg

Probleem begint (denk ik) rechts naast het biascircuitje, recht boven V4. Daar komt de voedingsspanning (B+ bij mij is 455Vdc) via de choke op een tweetal in serie staande voltage droppers, volgens schema 10K elk. Ik meet hier ook keurig 20K over. Op pen 1 en 6 van de fasedraaier meet ik spanningen van 360 Vdc!! lijkt me een procent of 75 te hoog.

Gaat het voedingslijntje verder naar weer een stel 10K weerstanden. Ook bij V1 en V2 zijn de spanningen te hoog, maar verhoudingsgewijs dan weer minder hoog dan bij V3.

Nu kan ik met trial and error de voltage droppers aanpassen tot ik gewenste spanningen heb, maar ik wil graag begrijpen waar het mis gaat... (rock sience ipv rocket sience??)

Verder reeds ondernomen zonder resultaat:
0,1uF koppelcondensator gecheckt
Pen 3 en 8 van V3 zijn goed samen verbonden aan de 470r weerstand op het bordje
verbindingen gecheckt, doorgepiept, mogelijke sluitingen opgespoord...
buisje gewisseld

Wie weet raad??

nico verduin
14 juli 2013, 22:28
inderdaad meten is weten..... dus kom maar op met het tabelletje van ALLE pinnen muv. de heaters maar wel van ALLE buizen....

Gearjunkie
15 juli 2013, 09:54
Komt ie dan..!

1 2 3 4 5 6 7 8 9

v1 168 0 1 x x 217 0 1,8 x

v2 180 0 1 x x 306 180 181 x

v3 350 0 5 x x 350 145 5 x

v4 x x 449 446 -40 449 x x x

v5 idem als v4

Gearjunkie
15 juli 2013, 10:00
Pen 3 van v3 heeft toch ook een verdacht lage waarde?? Lijkt me factor 7 hoger te moeten, dus ga daar maar eens verder zoeken...

nico verduin
15 juli 2013, 10:01
Heb je V3 gemeten tov GND? Want dan klopt er geen bal van.
Je kan V3 het beste meten tov. het knooppunt van de 2 x 1M en de 470 ohm. Chack ook dat het die waardes zijn. Tenslotte ook de spanning over die 10K meten.
Als V3 goed loopt zakt de spanning ook in.

Gearjunkie
15 juli 2013, 10:43
Stapje dichterbij... de weerstanden van de fasedraaier even vervangen ter dubbelcheck... 470k ipv 470r...

Nu heb ik alleen nog een enorm luide (vol vermogen ook met de pots dicht) als ik hem van standby afhaal...

Ik zoek vrolijk door... ;)

guitarnijboer
15 juli 2013, 11:11
Enorm luide wat?? waarschijnlijk trouwens even de draden van de fasedraaier naar de eindbuizen even omwisselen (aan één zijde)
Het enorm luide zal meekoppeling zijn...

Gearjunkie
15 juli 2013, 11:14
Ik zal vanavond de draden eens wisselen. Het geluid laat zich het best beschrijven: Vinger op de tip van je kabel en dan de versterker vol open draaien. 130dB 50hz

Gearjunkie
15 juli 2013, 22:08
Gefixt! Dank heren!!

HaroldA
16 juli 2013, 00:23
Ik zal vanavond de draden eens wisselen. Het geluid laat zich het best beschrijven: Vinger op de tip van je kabel en dan de versterker vol open draaien. 130dB 50hz

Ah, jammer ... in mijn volledig verbouwde Sovtek heb ik een enorm luide, maar dan op 100Hz. :0

Gearjunkie
16 juli 2013, 10:04
dacht, laat ik eens een cliffhanger gebruiken. :(

HaroldA
16 juli 2013, 10:05
... maar weet je zeker dat het 50Hz was en niet 100Hz?

Gearjunkie
16 juli 2013, 11:11
Nog niet aan de scoop gehad, maar ik vermoed van wel.
Even terug voor de duidelijkheid: Ik heb/had 3 problemen... 1 verkeerde weerstand (factor 1000) in de fasedraaier- Nico bedankt!
Vervolgens ontstond meekoppeling (=motorboating?) dus draden OT gewisseld- Richard bedankt!

Laatste euvel is een prominente -denk 50hz- brom. Dus dat is of de gloei, of een aardprobleem.
Heb het 'Larry grounding sheme' toegepast overigens.
Vanavond maar eens de fasedraaier eruit trekken en kijken of het dan weg is. Weet ik in elk geval of het in de voor- of eindtrap zit. Komt goed.
De Rus draait alweer?

HaroldA
16 juli 2013, 11:15
De Rus draait alweer?

Ik heb 3 russen thuis: Sovtek Mig50 #1, Sovtek Mig50 #2 en die achterlijke 1812 Grenadier.

#1 draait perfect, #2 heeft een enorme 100Hz brom (en plopt bij aan>standby) en de 1812 sucks cock in hell.

Gearjunkie
16 juli 2013, 11:39
Peuleschil als straks je scoop er is... :)

Dutch66
16 juli 2013, 18:00
Ik heb 3 russen thuis: Sovtek Mig50 #1, Sovtek Mig50 #2 en die achterlijke 1812 Grenadier.

#1 draait perfect, #2 heeft een enorme 100Hz brom (en plopt bij aan>standby) en de 1812 sucks cock in hell.

Ja precies, ik durfde het al bijna niet meer te vragen hoe het met je Sovjet front ging..

:seriousf:


We blijven ze volgen ;)

Gearjunkie
19 juli 2013, 15:22
Even terug on topic.
Probleem (50Hz) brom. Amp doet het verder wel.

Fase draaier eruit: stil
V1 eruit: brom
V2 eruit: stil

Uiteraard nieuwe buisjes geprobeerd, geen verschil, ook met een houten dingetje draadjes verlegd waar mogelijk. Dit had invloed op ruis, maar niet op de brom.
Voor ik ga scopen (werkwoord??)..
Zoek ik nu het best vanaf de volumepots richting miixerweerstanden naar V2, of is dit totale onzin te denken dat de brom tussen V1 en V2 geďntroduceerd wordt?

Gearjunkie
21 juli 2013, 21:43
Heel even vlug wiebelwiebel lijntjes gekeken....
Zooi/brom met ruis, (niets ingeplugd in de input) lijkt voor het eerst zichtbaar op anodes en cathodes van de fasedraaier.
Schema maar verder uitpluizen bij een koud biertje...

Gearjunkie
22 juli 2013, 21:00
Bumpje.... :)
Nog iets opmerkelijks gezien;
Scoop aan de voeding laat de typische zaagtandvorm wel zien, maar de tweede zaagtand is steeds een fractie lager. Het spanningsverschil heb ik niet afgelezen nog. Mij lijkt dat alle pieken in deze llijn consequent hetzelfde moeten zijn natuurlijk. Ik kan mij dit als oorzaak van brom voorstellen, maar snap dan niet waarom ik niets hoor als ik de fasedraaier eruit trek.

cluseau
23 juli 2013, 00:16
Dat komt door een verschil in je diode's. Betreft het een buis dan kun je die beter vervangen. Of dat ook de oorzaak van de brom is lijkt me niet erg waarschijnlijk maar kan het ook niet uitsluiten. Hangt natuurlijk ook af van hoe groot dat verschil is.

Gearjunkie
23 juli 2013, 08:52
Ik was al bang voor een onbalans in de hoogspanning van de trafo.
Maar goed, fasedraaier eruit (=stil) dus probleem in de voortrap.
V1 eruit = brom, dus probleemgebied loopt vanaf V1 tot de fasedraaier V3.

Aardproblemen veroorzaken Kan ik ook heel verdienstelijk, dat kan natuurlijk het probleem ook zijn...

cluseau
23 juli 2013, 09:06
Je hebt geen garantie dat het in de voortrap zit. Gaat het om een balans eindtrap dan zal deze een probleem in de voeding maskeren omdat de brom in de trafo wordt opgeheven mits de eindtrap goed in balans is. Zet je de fasedraaier er in zal deze een voedingsbrom produceren maardat kan dus heel goed uit je voeding komen.

Gearjunkie
23 juli 2013, 09:11
Oké, als ik V2 eruit trek, is hij wel stil. Doet dat hier iets aan af naar jouw oordeel?

cluseau
23 juli 2013, 09:25
Een beetje wel. Dat maakt de voeding weer wat ongeloofwaardiger. Toch zou je even een andere gelijkrichter kunnen proberen. Een groot verschil in diodes laat een 50Hz rimpel horen. Nogmaals, het hoeft niet zo te zijn maar je moet het even uitsluiten voor je het hele bouwsel voor jan l.l uit elkaar sloopt.

HaroldA
23 juli 2013, 09:27
Ik kan er overheen lezen, maar heb je al bevestigd dat het 50Hz is en geen 100?

Gearjunkie
23 juli 2013, 09:28
Ga ik zeker doen. Nu zitten er vier van 1A in, voor deze test heb ik ook nog 3A diodes liggen dus lekker snel uit te voeren door met twee diodes te werken.

Weet iemand waarom je vrouw altijd begint te zuchten als alle spullen weer op de eetkamertafel verschijnen??

Gearjunkie
23 juli 2013, 09:31
@ Harold. Nog niet gemeten. Maar het klinkt als een open ingang, de brom is alleen niet/nauwelijks met de volumepots regelbaar.

HaroldA
23 juli 2013, 09:38
100Hz en 50Hz kan ik met het blote oor (nog) niet onderscheiden. Ik check dat met mijn telefoon en gStrings (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&hl=en).

Gearjunkie
23 juli 2013, 09:45
Oeps, dat wist ik niet, dacht dat dat verschil significant zou zijn.

HaroldA
23 juli 2013, 09:47
Oeps, dat wist ik niet, dacht dat dat verschil significant zou zijn.

Als je ze naast elkaar hoort waarschijnlijk wel. Nico en Frans zullen er ook vast geen moeite mee hebben ;)

cluseau
23 juli 2013, 09:47
Ga ik zeker doen. Nu zitten er vier van 1A in, voor deze test heb ik ook nog 3A diodes liggen dus lekker snel uit te voeren door met twee diodes te werken.


Wacht ff, dus je hebt geen buisgelijkrichter? Dan heeft het geen zin de diodes te vervangen. De output zou zondermeer gelijk moeten zijn tenzij er een diode echt onderbroken is.

Gebruik je een twee fase wikkeling met twee diode's of gebruik je een graetz gelijkrichter met vier diode's?

Je kan trouwens zo meten of je voeding van V2 schoon is. Je hoeft daar dan niet in te zoeken, sorry voor de verwarring maar ik heb niet het hele topic doorgelezen.

cluseau
23 juli 2013, 09:51
50Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/50hz.mp3)

100Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/100hz.mp3)


lekker oefenen :seriousf:


100Hz en 50Hz kan ik met het blote oor (nog) niet onderscheiden. Ik check dat met mijn telefoon en gStrings (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&hl=en).

HaroldA
23 juli 2013, 09:54
50Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/50hz.mp3)

100Hz (http://www.amps-unlimited.nl/temp/100hz.mp3)


lekker oefenen :seriousf:

Toch een enorm verschil dus ... ik heb alleen nog maar 100Hz problemen in mijn amps gehad ;)

Overigens is Sovtek #2 weer helemaal ok!

Gearjunkie
23 juli 2013, 10:12
Toch een enorm verschil dus ... ik heb alleen nog maar 100Hz problemen in mijn amps ..

Ik ben voornemens alle problemen in mijn amps uit te proberen... :)

@Frans: kon je niet weten, staat er niet heel expliciet.

Gearjunkie
23 juli 2013, 10:18
Wacht ff, dus je hebt geen buisgelijkrichter? Dan heeft het geen zin de diodes te vervangen. De output zou zondermeer gelijk moeten zijn tenzij er een diode echt onderbroken is.

Gebruik je een twee fase wikkeling met twee diode's of gebruik je een graetz gelijkrichter met vier diode's?

Je kan trouwens zo meten of je voeding van V2 schoon is. Je hoeft daar dan niet in te zoeken, sorry voor de verwarring maar ik heb niet het hele topic doorgelezen.

http://www.crenshawweb.com/plexi50/recto_circuits.jpg
Maar dan zonder de buis. Ik veronderstel dat dit dan 2 fasen wikkeling is toch?

cluseau
23 juli 2013, 10:22
Idd twee fase wikkeling.

Zo te zien kun je dan omschakelen van buis naar SS gelijkrichter toch? Heb je dan in beide stande dat verschil waargenomen? Zo ja dan zit het in de wikkeling, die zou dan ongelijk moeten zijn wat direct meetbaar is met de dvm.

Gearjunkie
23 juli 2013, 10:25
Daar was ik al bang voor, kan bijna niet anders. Vanavond verder.....

Gearjunkie
23 juli 2013, 21:11
Even verder:
Beide fasen van de HT meten met de multimeter gelijk. Scoop laat verwaarloosbaar? klein verschil zien. Eén zorg minder dus.
Alle buispennen meten ongeveer de spanningen zoals ze op het net rondzwerven, dus dat al het ook niet zijn.
Voedingslijn (elk punt gemeten) laat op de scoop strakke horizontale lijnen zien, lijkt me dus schoon.

Scoop aan de uitgang laat 50Hz rommel zien.
Nu weet ik niet wat de beste manier is om dit terug te tracen, terug via pennen 5 van de EL34 naar de fasedraaier? Wat wil ik zien?

Morgen maar eens met trial and error bekijken of het een aarde probleem is.

nico verduin
23 juli 2013, 23:08
zal wel een slechte soldering ergens zijn. Als hij de volume pots draait merkt hij vrijwel geen verschil Dus in eerste instantie valt V1 af. Ik zou alle componenten controleren op soldeer kwaliteit bij V2. Die eindtrap is wel goed hoor. Daar gaat je probleem niet zitten.

Gearjunkie
24 juli 2013, 09:00
Ik ga de gloeidraden opnieuw leggen. Vorige keer met de schroefmachine superstrak, nu met de hand. Stom natuurlijk....

Gearjunkie
24 juli 2013, 14:32
Glazen bol Nico??
Even de gloeibedrading opnieuw gemaakt. Deze keer een malletje op een plankje gemaakt en als het ware een passend kabelboompje gemaakt.
En passant nog her en der draadjes ingekort en oeps... pin 1 op V2 bleek los in het oogje te zitten....

cluseau
24 juli 2013, 15:12
oeps... pin 1 op V2 bleek los in het oogje te zitten....

Goed dat je het ziet maar is toch niet de oorzaak hoor. Aangezien de buis gewoon werkte maakte het losse contact toch goed verbinding. Zelfs al zou het af en toe losgaan veroorzaakt dat nog steed geen brom.

Wat wel kan is dat je de 6,3V fase van V2 anders had aangesloten. Wat ik met fase bedoel is dat de lijn welke op pin 4 zit ook bij alle preampbuizen op pin 4 zit. Dat kan in bijzondere gevallen wel brom veroorzaken. Mogelijk heb je dat veranderd met het opnieuw twisten.

nico verduin
24 juli 2013, 16:23
Glazen bol Nico??

Nee.... het geijkte..... En daar er (honderd?)duizenden van die dingen gebouwd zijn inmiddels moet je iets fout hebben gedaan....

Gearjunkie
25 juli 2013, 17:30
Nu wachten op testen tijdens de repetitie....
Vandaag vermogen gemeten en even geschrokken... Clean 57 Watt, alles open 102 Watt!!!
Hoe die klinkt? Keine ahnung... :) :) :)

cluseau
25 juli 2013, 18:08
Clean 57 Watt, alles open 102 Watt!!!


Hoe meet je die 103watt dan?

Gearjunkie
25 juli 2013, 18:16
Volumes max open, 28,5 Vac over de 8 Ohm load gemeten.

Uiteraard een stand die je nooit gebruikt qua volume....

cluseau
25 juli 2013, 19:15
Volumes max open, 28,5 Vac over de 8 Ohm load gemeten......


Dat dacht ik al. Die meetwaarde kun je eigenlijk niet gebruiken voor je meting omdat je meter geen zuivere sinus of blokgolf meet. Zou je een haakse blokgolf kunnen produceren mag je met de topwaarde rekenen maar een buizenbak krijg je niet gauw haaks. Transistorversterkers lukt dat nagenoeg wel. Kijk maar eens met de scoop wat er van je sinus overblijft. Ik zou het bijzonder vinden als je hem netjes met steile flanken kan uitsturen. Uiteindelijk toch een hele mooie prestatie.

Gearjunkie
25 juli 2013, 19:36
Dat dacht ik al. Die meetwaarde kun je eigenlijk niet gebruiken voor je meting omdat je meter geen zuivere sinus of blokgolf meet. Zou je een haakse blokgolf kunnen produceren mag je met de topwaarde rekenen maar een buizenbak krijg je niet gauw haaks. Transistorversterkers lukt dat nagenoeg wel. Kijk maar eens met de scoop wat er van je sinus overblijft. Ik zou het bijzonder vinden als je hem netjes met steile flanken kan uitsturen. Uiteindelijk toch een hele mooie prestatie.

Met mooie sinus 56 Watt, dat vond ik al veel.

Mijn JTM 45 meet clean maar een goede 30 watt en max. clippend maar 50 of zo.

cluseau
25 juli 2013, 19:47
Met mooie sinus 56 Watt, dat vond ik al veel.

Mijn JTM 45 meet clean maar een goede 30 watt en max. clippend maar 50 of zo.

Bij dat ontwerp is waarschijnlijk uitgegaan van het max sinus vermogen plus een beetje. In jouw bak staat misschien een ruim bemeten voeding en dat ga je idd merken. Uiteindelijk moet het toch allemaal uit de voeding komen.