PDA

View Full Version : Versterker -> brom -> luidere brom -> buizen rood -> kaduk



XTZ
14 juli 2013, 13:39
Zojuist was ik een zojuist ingespeelde partij aan het terugluisteren toen mij ineens een opzwellende brom van achter mij opviel. Ik dacht eerst aan een feedback, maar de snaren van mijn gitaar dempen werkte niet. Dit wekte natuurlijk mijn argwaan.
Ik draaide me om en zag dat de buizen steeds roder werden naar mate de intensiteit van de brom toenam.
Ik schrok, gooide zo spoedig mogelijk de koptelefoon van mijn hoofd, reikte met mijn arm naar de uitknop. De gloed werd steeds intenser. Maar helaas, voordat ik de switch kon bereiken was plots de brom weg. De buizen doofden en de versterker lijkt dood.

De zekering is (zo lijkt het) gesprongen, maar ik ben een beetje huiverig om er een nieuwe in te stoppen en de amp weer aan te zetten.

Enig voordeel vind ik wel dat er geen rook mee gemoeid was. Ik rook wel dat de buizen erg heet waren geworden, maar niet echt een brand lucht of iets dergelijks.

De versterker betreft een Fender Vibroking.

Iemand ervaring met dit fenomeen?

cluseau
14 juli 2013, 17:08
Tuurlijk, komt maar al te vaak voor. Kan de buisjes zijn maar er zijn zat andere mogelijkheden. Het vervangen van je zekering is iig van korte duur.

big dooley
14 juli 2013, 19:24
Tuurlijk, komt maar al te vaak voor. Kan de buisjes zijn maar er zijn zat andere mogelijkheden. Het vervangen van je zekering is iig van korte duur.

oscillatie?

cluseau
14 juli 2013, 19:46
oscillatie?

Kan, maar oscilleren komt niet zomaar zonder reden.

Meestal zijn de buisjes aan het eind van hun leven. Gewoon ff meten voor je er nieuwe inzet en zoiezo ff bias afregelen als je ze vervangt.

Agent_Smith
14 juli 2013, 21:06
Of iets in het bias circuit gesneuveld omdat het zo opeens kwam opzetten?

lespaulnmarshall
14 juli 2013, 23:26
Vervang eerst de zekering even (zelfde type/waarde) en zet hem dan aan zonder buizen erin. Slaat de zekering dan na een tijdje weer door?

XTZ
15 juli 2013, 13:23
Ik heb de amp aangehad met een goede zekering en de buizen eruit en hij bleef aan. Ik was al blij dat ik het lichtje zag in ieder geval.
Lijkt het dan gewoon een kwestie van nieuwe buizen?

Doormeten heb ik geen ervaring mee (heb wel een multimeter), dus dat zou ik even moeten opzoeken hoe dat zou moeten en welke waardes er dan moeten uitkomen.

Dutch66
15 juli 2013, 13:37
Ik denk dat je het beste even een amp dokter bij jouw in de omgeving kunt benaderen,
met een beetje mazzel valt het mee, nieuwe eindbuisjes en de bias opnieuw inregelen..

Ik zou zonder enige ervaring niet zelf in de versterker gaan "rommelen" daar is het ook
een veels te lekker versterkertje voor...

7ender
15 juli 2013, 18:42
waarschijnlijk een defect in het rooster-negatief ,....gewoon even naar de versterker-dokter .

....( en geen zekeringetje van zelfde waarde vervangen "om te kijken of ie nog ziek is" :eek: )

Agent_Smith
15 juli 2013, 20:36
Als ik dit zo lees: wegbrengen!

nico verduin
15 juli 2013, 20:58
ff langs Frans Toet (Cluseau) gaan in Den Haag.

XTZ
25 juli 2013, 15:36
Bedankt voor de tips allen. Ben langs de tech geweest. Niks aan 't handje, eindbuis was op. Lekker een fris setje erin, de amp heeft een beurtje gehad, en alles is weer okee!

The Lo Lands
26 juli 2013, 10:50
Onlangs met mijn Orange Rockerverb 50H hetzelfde ervaren. Harde brom/noise en kijkend in de versterker stonden twee buizen roodgloeiend op bijna ontploffen (leek het). Zaak is dan de versterker direct standby/uit te schakelen. Conclusie: sluiting in een eindbuis. Mijn eindbuizen waren inmiddels zo'n 6 jaar oud (nog de orginele fabrieksbuizen) dus werdt wel eens tijd voor vervanging :-) Uiteraard was één van de zekeringen ook gesprongen. Zou dit niet zo zijn zou er misschien wel meer schade zijn aangericht.