PDA

View Full Version : rockabilly pickin'



DennisZw
14 juli 2013, 13:29
http://robbiesmusiccity.com/shop/images/Gretsch%20G6120%20Setzer%20Orange.jpg
Hallo!

Ik ben al jaren gek op rockabilly, en zou graag in die stijl leren spelen. Brian Setzer is naar mijn mening een van de meest gave gitaristen, en ik luister dan ook graag naar zijn spel. Ik wil al lang in die stijl spelen maar heb nooit de juiste resources gevonden om 't fatsoenlijk te leren. Nou vroeg ik mij dus af of jullie wat handige tips, links, boeken, DVD's watdanook kunnen aanraden? En, misschien hebben jullie zelf wat ervaring met 't leerproces waar jullie wat over kunnen vertellen? Zou fijn zijn! Bedankt!

voor de mensen die niet bekend zijn met wat ik bedoel;
http://youtu.be/ayuT1A8TzUk bij 0:50 begint hij met spelen

pimmetje
14 juli 2013, 14:09
Zoek 'ns op hybrid picking.

Harald
14 juli 2013, 14:21
Die stijl van spelen speelt erg leentjebuur bij countrygitaarwerk. Alleen dan niet met een thumbpick maar met een flatpick, en dan hybrid picking. Hybrid ben ik ooit gewoon gaan doen. Heb wel altijd flatpick EN fingerstyle gespeeld daarvoor. Wat dat betreft zou ik aanraden eerst wat te leren tokkelen. Qua plectrumwerk zou je eens kunnen zoeken op chicken picking.

Naast de country invloed (of via dezelfde weg, want CHet Atkins kende al die grepen ook) zijn er ook de nodige jazzgrepen in die stijl belandt.

Denk dat het goed is niet alleen naar Setzer te kijken, maar vooral terug te gaan naar zijn roots. Daar zal de nodige oude Elvis bij zitten. Moet je ook kijken naar gitaristen als Chet Atkins en James Burton

Er is trouwens wel het nodige aan uitleg door de man zelf.

http://www.youtube.com/results?search_query=the+guitar+of+brian+setzer&oq=the+guitar+of+brian+setzer&gs_l=youtube.3..0l2.35541.40303.0.40777.16.16.0.0. 0.3.151.1200.14j2.16.0...0.0...1ac.1.11.youtube.og 7qkVOB9Ao

DennisZw
14 juli 2013, 17:51
bedankt voor de reacties! Chet Atkins heb ik inderdaad erg vaak voorbij horen komen! meer tips zijn welkom!

barno
14 juli 2013, 20:47
en de countrypickin' Godfather Merle Travis zeker checken.

Pepe
14 juli 2013, 22:49
Wijs, middel en ringvinger en veel akkoorden met zessen en negens.

Toevallig kwam ik vanochtend nog een tutororial voor mystery train tegen. Leer dat. Basis materaal.


https://www.youtube.com/watch?v=0cH5RGirn0k

lauke_101
15 juli 2013, 13:33
Tof, dat soort dingen speel ik dus ook de hele dag! Van veel Stray Cats en BSO muziek zijn lastig tabs te vinden, er was een site met een grote verzameling maar die is offline. Heb ik nog wel allemaal op de harddrive staan, dus je hebt een PM :)

Kijk ook zeker naar de muziek die Setzer beïnvloed heeft, daar vind je nog heel wat andere goede gitaristen bij. Zoek eens naar Eddie Cochran, Gene Vincent (zijn gitarist, Cliff Gallup, was echt ongelofelijk), Elvis (met Scotty Moore als gitarist), James Burton, zelfs Buddy Holly en ga zo maar door

Harald
15 juli 2013, 17:28
Pepe, zie ik dat nu goed? Speelt Burton met stalen fingerpicks om zijn middel en ringvinger?

Duhsjaak
18 juli 2013, 08:34
Hi D
Afgezien van alle oude Godfathers, zijn er natuurlijk ook iets minder museum exemplaren.
Een man die vanaf 1967 of zo bezig is, in de VS überpopulair en 'het snuggere' gitaar spelen lang heeft beïnvloed is Richard Thompson. En what's more, hij maakt nog steeds relevante muziek.

Hij heeft een verdomd goed en toegankelijk boek + CD gemaakt waarin ie stap voor stap uitlegt hoe hij het doet.

Met alle respect voor die andere knakkers, voor hen is het zo alledaagse kost, dat ze zelfs tijdens een tutorial nauwelijks gas terugnemen.

Volgens mij heb ik het boek ergens digi, maar dan moet ik wel zoeken. Laat even weten of dat nodig is (PM), want daar moet ik wel tijd in steken.

Verder heb je jezelf wel een streefniveau gekozen zeg! Ik heb besloten die moeilijkheidsgraad tot mijn volgende leven uit te stellen.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

barno
18 juli 2013, 09:50
Pepe, zie ik dat nu goed? Speelt Burton met stalen fingerpicks om zijn middel en ringvinger?

hij speelt idd met een metal pick aan middelvinger.

Zie ook Freddy King, al speelt die met een metalen duimpick en eentje aan zijn wijsvinger.

Pepe
18 juli 2013, 10:19
..Als je metal pick roept MOET er altijd een filmpje van Junior Brown volgen...

fijne Western swing akkoordjes toch weer...


http://www.youtube.com/watch?v=GHN448QZ1Zc

Riny
19 juli 2013, 12:20
Verder heb je jezelf wel een streefniveau gekozen zeg! Ik heb besloten die moeilijkheidsgraad tot mijn volgende leven uit te stellen.

Het is inderdaad niet de makkelijkste techniek maar mag er graag hele dagen mee bezig zijn.
Voor mij persoonlijk houd ik het ook bij de techniek van die "oude knakkers" met alle respect die zij verdienen.
Mijn voorbeelden hierin zijn Chet Atkins & Jerry Reed.
Met deze techniek heb je in principe geen ander muzikanten nodig m.i.
Oké, het vergt wel veel oefening, discipline en vele uren p/dag spelen, maar daar krijg je toch iets voor terug wat vele ook graag zouden willen kunnen.

Kijk ook maar eens hoe onze Harald speelt (waar ik veel respect voor heb).
Heb het idee dat hij ook veel invloeden in zijn persoonlijke spel van dit soort "oude knakkers" heeft meegenomen.