PDA

View Full Version : Dubstep begin commentaar welkom



Fusion
13 juli 2013, 21:13
Voor de kenners van t dubstep genre... graag commentaar gevraagd. Is de eerste keer (na 1 losse flodder en 1x een stukje in n metal nummer) dat ik voor n heel nummer ga. Opbouwende kritiek en tips welkom!

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=882431&songID=12408332

Duhsjaak
13 juli 2013, 21:56
OK.
Jij weet vrienden te maken zeg!
Ik heb enthousiast gereageerd op dingen die jij nu bestempelt als een losse flodder.
(smiley)

Ik wacht tot ik een behoorlijke koptelefoon voor handen heb met het beluisteren/herbeluisteren.
Want al die jonge gasten luisteren niet meer op een fatsoenlijk stel speakers.......
Tot dan.
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
14 juli 2013, 00:53
Ik vind het jammer dat je na de nu dus als losse flodders bestempelde metal/rock dingetjes, iets dubsteps wilt gaan afmaken tot een volledig lied. Niet dat ik dubstep haat. Dan kan je wat mij part beter de Mix test in C# uitwerken maar goed.

Anyway, commentaar: het eerste stuk van je mix vind ik eerlijk gezegd een beetje kaal. Hierin heb je alle energie uit het origineel gehaald en dat is jammer. De eerste beat komt vrij plotseling en is best standaard. Deze ligt ook meer boven op de rest van de muziek dan erin, als je snapt wat ik bedoel. Zodra rond 0.58 het stevigere gedraai toeslaat vind ik het wel interessant worden. Er zitten wat onverwachte moves in (bijv 1.28 ) en het klinkt meer als een geheel. Over het algemeen kan ik wel zeggen dat je het kunstig in elkaar gezet hebt. Zou ik nooit kunnen.

Fusion
14 juli 2013, 17:26
@Duhsjaak: haha, no offence bedoelt uiteraard ;) Ik ben benieuwd naar wat je speakers er van gaan vinden!

@Cageman: ik spendeer normaliter 75% van mijn karige muziektijd al aan metal en dat andere nummer komt heus af :D Ik was nu gewoon even in the mood voor wat anders.

Cageman
14 juli 2013, 18:26
@Fusion: Oké! :ok:

paulusdeBKB
14 juli 2013, 19:24
Ik sluit me helemaal aan bij Cageman, dus dezelfde kritiekpunten en complimenten. Daarbij nog 2 vragen:
1. Dit is niet af. Waarom post je het nu al?
2. Kun je iets meer vertellen over hoe je je sounds verdubstept?

Enne, Gus: ik heb al meer dan een maand geleden een liedje gepost dat schreeuwt om een reactie van jou: Distance. Ik maar wachten... Nee hoor, niksnadanoppes van Duhsjaak! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161529-Nieuw-liedje-Distance ;)

Fusion
15 juli 2013, 09:49
Ik post t nu al omdat ik graag tips krijg van genre-experts voordat ik weer een hele dag spendeer en de verkeerde richting op ga. Ik wil pertinent binnen de kaders van t genre blijven, voor ik er evt overheen ga. Zie t als een stijloefening.

Veel hardware en soft synths, veel filter en pitch bend automation uiteraard, bit crushers, overdrive en soms een chorus :)

paulusdeBKB
15 juli 2013, 10:11
Oké, cool. Een paar maanden geleden heb ik veel filmpjes op youtube bekeken over opname- en productietips met Logic Pro. Daar kwamen heel veel dubstep-tips voorbij.

Ik ben geen kenner van het genre, maar als ik toch een tip mag geven: het intro en de break rond 2 minuten moeten het wel erg lang zonder puls stellen. Ik zou in de breakdown veel sneller weer een beat laten lopen om de energie op de dansvloer vast te houden.

Fusion
15 juli 2013, 14:33
Mmmm interessant. Eigenlijk heb je gelijk. Normaliter is t intro wat langer en de breakdown korter. Mmmmmm kijken of ik dat wil meenemen nog :) Thanks!

Fusion
17 juli 2013, 23:32
Ik denk dat dit een behoorlijke verbetering is qua mix, qua bass/synth sounds, qua opbouw etc. Graag nog 1x jullie mening! :)

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=882431&songID=12408332

Ik heb naar je geluisterd PaulusdeBK :) En de breakdown wordt wellicht nog korter.

Duhsjaak
18 juli 2013, 06:02
Leuk!
Eerlijk gezegd weet ik de ballen van energie op de dansvloer want ik heb een houten kont. Dus op e dansvloer zul je me niet vinden.

Zonder paulus te kort te doen zou ik willen zeggen, dat er aan tips van je publiek een uiterste houdbaarheid zit. Wat nou als iemand roept dat het intro langer en daardoor spannender mag?

Ik vind het een verrassend stuk muziek. Kennelijk staat het 'bol' en loopt het tegen de grenzen aan van een limiter of zo, want het heeft bijna het effect van oude goedkope cassetterecorders met een automatisch opnameniveau. Bij ieder wat harder geluid, worden de zachtere geluiden hoorbaar naar achteren gedrukt. Het kan goed zijn dat dit het beoogde effect is. Als dat niet het geval is, is het iets dat ten koste van de dynamiek gaat.

Of jij nou zelf enthousiast bent of niet, mij verras je iedere keer opnieuw met je posts. Heel fijn.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
22 juli 2013, 15:55
Hij is af! Flink aan gesleuteld, dikkere souds, kop en staart. Ben zelf tevreden voor n allereerste dubstep poging!

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=882431&songID=12408332

paulusdeBKB
22 juli 2013, 16:18
En ik ook! Good job! En heel gaaf om je creatieproces een beetje te kunnen volgen via meerdere tussenversies.

Martijn-w
22 juli 2013, 18:08
Ik zou nog even naar de kick kijken die er na de break in knalt. Hij lijkt me nogal te clippen. Ook drukt hij de rest misschien onbedoeld weg. Verder een puike productie.

Fusion
23 juli 2013, 13:22
Dank Duhsjaak, Pauls en Martijn!

@Martijn: ik heb me in deze 'stijloefening' voornamelijk gefocust op de bass sounds, niet echt op de mix nog. Daar kan nog veel versleuteld worden. Ik wil sowieso t door jouw genoemde probleem (en ook van de snare) met side chain compressie aanpakken. Thanks!

Hier, voor de visueel ingestelden ;)


http://www.youtube.com/watch?v=shdv_PdvgzU

Cageman
28 juli 2013, 10:53
Goed gedaan! Klinkt veel spannender dan de eerste mix. Ik maak me bij de dingen die ik in elkaar zet al niet erg druk om clipping, dus het zou achterlijk zijn me wel druk te maken om clipping in dubstep, wat volgens mij niet had bestaan zonder clipping en andersoortige noise.

Kort vraagje: wat is precies het doel van een door jou zogenoemde 'stijloefening'? Is geen kritiek, puur nieuwsgierigheid.

Ga zo door en groeten,

Merijn

Duhsjaak
28 juli 2013, 11:58
Ik vind het een heerlijk nummer geworden. 'Af' is ook weer zo'n woord. Ik zou er verder absoluut niet meer aan schaven totdat je hebt besloten wat je er verder mee gaat doen. Het zou jammer zijn als alle mooie scherpe randjes er gaandeweg vanaf worden gepolijst.

Noem het overtuiging, noem het bijgeloof: van telkens opnieuw aan hetzelfde schaven wordt het vaak niet beter.
Dat zou jammer zijn. Vind ik. Juist de uniek-heid (?) zou daardoor verloren raken.

Ik kijk alvast uit naar je volgende post.
Vriendelijke groet, Gus

Martijn-w
29 juli 2013, 09:47
Goed gedaan! Klinkt veel spannender dan de eerste mix. Ik maak me bij de dingen die ik in elkaar zet al niet erg druk om clipping, dus het zou achterlijk zijn me wel druk te maken om clipping in dubstep, wat volgens mij niet had bestaan zonder clipping en andersoortige noise.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen bedoelde en onbedoelde clipping. Maar goed, voor een "stijloefening" maakt het natuurlijk minder uit. Her en der bijschaven is dan minder nodig.

Fusion
30 juli 2013, 11:18
Er zit idd onbedoelde clipping in (vooral daar waar de drum opkomt en hij hheay geprocessed is). Had ff geen zin t aan te passen :)