PDA

View Full Version : PA - geluid sucks..?!?!?



ED BOB
26 juni 2003, 17:12
Hebben jullie ook de frustratie dat het geluid wat uit de PA komt eigenlijk nooit hetzelfde als het geluid dat uit je versterker komt. :-( Ok... excact hetzelfde is natuurlijk moeilijk maar soms komt nog niet eens in de buurt!!! Ik ben in ieder geval altijd zwaar teleurgesteld als ik achteraf bijv. opnames van mijzelf hoor (en dat ligt niet aan mijn spel). Heb ik gvdm een prachtige set-up (Engl-versterker + fender strat en gibson lp) en dan bakken ze er nog nix van. Ik heb ook altijd het idee dat de gitaar te zacht staat (vooral bij solo's). :evil:
Hebben jullie dezelfde fustraties en wat doe je eraan? :???:

nickelwound
26 juni 2003, 17:17
Mogelijke oplossing: (doe ik namelijk :D ) Zelf mijn gitaargeluid afstellen door een neutrale PA thuis. Dan weet je vrij goed hoe je overkomt onstage. M.a.w. thuis micro voor gitaarbox, deze door mixer afstellen, voor P.A. (baskasten + tops) gaan staan en tot slot, draaien aan de knopjes tot het goed is. :) Het is inderdaad een groot verschil in afstellen.

ED BOB
26 juni 2003, 17:20
Bedankt voor je tip... maar euhh... ik heb geen PA thuis.
Nog andere suggesties? :cry:

Harry
26 juni 2003, 17:21
als je een zender hebt kun je bij de soundcheck naar de mixer lopen en hem instructies geven over het geluid

Iceman
26 juni 2003, 17:24
Wat ik doe is een H&K RedboxPro tussen versterker en speaker. Dat signaal van de H&K gaat door je eigen EQ (die je op een middag op een PA afsteld met toonregeling uit op mengtafel) en je houdt altijd hetzelfde geluid. Verschillende PA bedrijven gebruiken verschillende microfoons en als je weet dat een centimeter veel verschil maakt (plaatsing mike voor speaker), dan snap je ook waarom je steeds een ander geluid hebt. Daarbij komt nog eens dat volgens mij een microfoon geeneens alle frequencies even goed of hard doorgeeft, maar ik kan het mis hebben.

nickelwound
26 juni 2003, 17:27
Globaal gezien waren dit de grootste wijzigingen in mijn sound om deze beter te krijgen voor op het podium: iets minder treble, iets meer bas en mid en vooral zuinig zijn met de distortion. Hoe minder, hoe beter je doorkomt. Je moet hem ook niet helemaal dichtdraaien natuurlijk :P Nog handig is, om bij je afstelling (thuis) met je oor net voor de speaker te hangen. Dit is misschien wel schadelijk, maar dan hoor je wel het best wat er in de micro gaat qua geluid. :)

nickelwound
26 juni 2003, 17:31
Natuurlijk geeft elke micro inderdaad een iets andere klank en is hierbij de positionering ook belangrijk. Toch kan je losstaand hiervan al een heel deel zelf bepalen. :)

Iceman
26 juni 2003, 17:51
Naar mijn mening zijn zaalmixers meestal dol op drums en hebben een hekel aan gitaren, als je hun mix beluisterd..................

Polytheme Pam
26 juni 2003, 19:09
Het is altiid hetzelfde gezeik..je klinkt geweldig op je backline en in de zaal blijft er niet veel over dan wat "gekras".

dus:

- neem altijd dezelfde geluidsman
- organiseer 2x per jaar een try-out avond met alleen de band en de geluidsmensen
- neem de tijd om de boel op orde te krijgen (geen haastwerk)
- wireless setje

PluueeR
26 juni 2003, 19:23
Heel vaag, ik weet ook nog steeds niet hoe het komt. Maar ik had laatst een gig, en had gitaar over mij monitor. Wat ronduit kut geluid was. Het geluid leek wel vals. Me nekharen gingen overeind staan. Terwijl het geluid uit mijn cabinet goed was maar uit die monitor het klonk gewoon niet lekke.

Polytheme Pam
26 juni 2003, 19:46
met als resultaat dat je je gaat zitten balen, dus speel je steeds slechter en uiteindelijk zit je alleen nog maar aan de knoppen te draaien :D

ik heb een jaar of 8 geleden eens een Palmer speakersimulator geprobeerd maar dat was toch "net niet"...ik weet niet of er in de tussentijd wat beters op de markt is verschenen??

ED BOB
26 juni 2003, 20:46
Naar mijn mening zijn zaalmixers meestal dol op drums en hebben een hekel aan gitaren, als je hun mix beluisterd..................

Die ervaring heb ik ook oh ja... en toetsen vinden ze volgens mij ook wel leuk...

ED BOB
26 juni 2003, 20:48
als je een zender hebt kun je bij de soundcheck naar de mixer lopen en hem instructies geven over het geluid

Helaas ik heb (nog) geen zender. Waar ik bang voor ben is dat de zender ook nog eens afbreuk doet aan je geluid. Maar je hebt gelijk, je kunt dan wel makkelijker het zaalgeluid instellen.

ED BOB
26 juni 2003, 20:59
Natuurlijk geeft elke micro inderdaad een iets andere klank en is hierbij de positionering ook belangrijk. Toch kan je losstaand hiervan al een heel deel zelf bepalen. :)

Ben nog een beetje aan het experimenteren met zowel microfoon als met de line out. Ik heb begrepen dat de line outs van Engl versterkers (ik heb de souvereign met een regelbare balanced line out) goed moeten zijn. In ieder geval is de line out achter de power amp. Ik ben er nog niet overuit wat het beste is. Line out lijkt voor cleane geluiden mooier en de mice voor over overstuurde geluiden.

Wicked Willy
26 juni 2003, 21:23
Microfoon(s) in combinatie met een Redbox werken perfect, best of both worlds, alleen een Redbox klinkt niet.

Bates15
26 juni 2003, 21:53
Tja, als je een lin-out opname van een mengtafel beluisterd dan hoor jet als hardst het instrument welke het zachtst op het podium speelde, en als zachtst het instrument welke als hardst op het podium stond te pompen. Wil je harder op de band, moet je zachter spelen op de buhne. (zit iets logisch in toch?)

Nu het slecht klinken. Op band komt dat doordat de geluidsman je gitaar moet afregelen op de zaal, de mix, of zijn smaak. Hij heeft helemaal niets met een tape te maken. Als je die tape dan thuis weer beluisterd hoor je dat heel duidelijk. Het is immers geen studio opname.

Het beste kun je afspraken maken met de geluidsman. Ik ben heel toegankelijk als ik je zou moeten schuiven en dat zijn veel collega's van me ook. Er zitten ook een paar iwab's tussen die denken dat ze alles weten. Daar heb je last van. Dan moet je gewoon voet bij stuk houden en zorgen dat je goed uit de PA komt. Veel succes ermee want die iwab's hebben vaak de neiging om tijdens de set, als je er toch niets meer aan kunt doen, alles weer naar hun smaak in te regelen.

Ik blijf erbij dat een goede mic voor de speaker de beste oplossing is. Hoe en welke mic moet je zelf weten. Smaken verschillen.
Latrz

Rwin
27 juni 2003, 00:08
whahaha ik lig nu al in een scheur want ik weet wat het voorsteld maar wat betekent IWAB?

LOL :-D

Bates15
27 juni 2003, 08:28
Ik Weet Alles Beter....... veel voor komend verschijnsel, veelal onder de technisch onzekere of mensen met kleine vriendenkring. Wordt vaak gebruikt om indruk te maken. Erg irritant als je gewoon iets voor elkaar ilt krijgen.

ch@rlie
27 juni 2003, 09:08
ik heb niet zoveel problemen hiermee, het is een kwestie van volhouden. het is ook zo dat sommige sounds op een podium goedklinken en door een microfoon minder.

het klinkt wel altijd ietsje mooier uit mijn versterker.

Marc Oblivian
27 juni 2003, 09:29
Naar mijn mening zijn zaalmixers meestal dol op drums en hebben een hekel aan gitaren, als je hun mix beluisterd..................

ik heb ook een beetje dat idee...vooral heel erg te merken met soleren...hoor je soms bijna nix van...en jij maar je best doen :evil: :roll:

Bates15
27 juni 2003, 09:53
Drums worden altijd heel erg goed ingeregeld (doorgaans dan) Drum en bas zijn de basis en daar moet je goed op letten. Vervolgens is het voor veel lui een zaak van signaal binnen krijgen en dan zien we wel..... Jammer. Die tech van de JR band heeft ze al zo vaak gedaan, hij doet de drums en bas goed, lesly een beetje, stemmen erg goed en de gitaar.... Als je even op de mic tikt dan weet hij voldoende..... Dat kan je dus alleen doen als je de band echt kent. (hij schuift ze al jaaaaaaaaaaaren)

ch@rlie
27 juni 2003, 12:34
ik heb ook een beetje dat idee...vooral heel erg te merken met soleren...hoor je soms bijna nix van...en jij maar je best doen


geluidsmannen zetten wat mooi klinkt hard, wat lelijk klinkt zacht..

ED BOB
27 juni 2003, 12:53
ik heb ook een beetje dat idee...vooral heel erg te merken met soleren...hoor je soms bijna nix van...en jij maar je best doen


geluidsmannen zetten wat mooi klinkt hard, wat lelijk klinkt zacht..

Als ze dan zelf ook nog eens het geluid slechter maken ben je wel mooi genaaid.
:-(
Greetz, Edgar

Bates15
27 juni 2003, 13:12
Geluidsmannen noemen zich te snel geluidsmannen. Vaak zijn het roadie's die denken dat ze geluidsman zijn.

Toaster
27 juni 2003, 13:30
Een wireless helpt je ook niet altijd hoor. Ik merkte dus ook dat het gitaar geluid verzoop in de rest. Of gewoon uitstond.

Als ik dan bij het soundchecken met mijn wireless er aan kwam zetten om te luisteren en ik zei er iets van schoven ze me wel omhoog. Maar op het eind van de avond als je dan eens in de zaal ging spelen dan was het gewoon weer weg.

Apart dat alleen gitaristen dit probleem hebben hè?

Waaraan ligt het nou?

Marc Oblivian
27 juni 2003, 13:35
ik heb ook een beetje dat idee...vooral heel erg te merken met soleren...hoor je soms bijna nix van...en jij maar je best doen


geluidsmannen zetten wat mooi klinkt hard, wat lelijk klinkt zacht..

Hehe....in mijn geval idd wel de beste keuze :razz:

Bates15
27 juni 2003, 14:22
Een wireless helpt je ook niet altijd hoor. Ik merkte dus ook dat het gitaar geluid verzoop in de rest. Of gewoon uitstond.

Als ik dan bij het soundchecken met mijn wireless er aan kwam zetten om te luisteren en ik zei er iets van schoven ze me wel omhoog. Maar op het eind van de avond als je dan eens in de zaal ging spelen dan was het gewoon weer weg.

Apart dat alleen gitaristen dit probleem hebben hè?

Waaraan ligt het nou?

Je zou eens kunnen proberen ja amp weg te draaien. In iedergeval niet in de richting van de geluidsman..... Je kunt een mooie amp-stand kopen die de amp op een hoekje zet.... Zo kan de geluids man meer met je doen. of een gitarist als geluidsman huren, scheelt ook..... :)

ch@rlie
27 juni 2003, 14:55
je kan ook eens letten op het volgende:

je kunt maar 1 instrument tegelijk horen op een bepaald moment op een bepaalde frequentiegebied.

gitaristen zitten toetsenisten in de weg, toetsenisten zitten met hun laag bassisten in de weg. drummer verdelen de mix, een goeie drummer maakt een andere klank afhankelijk van de band.
als je allebei grofweg dezelfde klank hebt zul je moeilijk allebei te horen zijn.

je kunt ook allemaal 70% van de noten spelen die je nu speelt, dan kom je misschien opeens allemaal veel beter uit de verf.

Toaster
27 juni 2003, 15:16
Je zou eens kunnen proberen ja amp weg te draaien. In iedergeval niet in de richting van de geluidsman..... Je kunt een mooie amp-stand kopen die de amp op een hoekje zet.... Zo kan de geluids man meer met je doen. of een gitarist als geluidsman huren, scheelt ook..... :)


Dude je zult het niet geloven maar ik had alles precies zoals je zegt.

Mijn amp stond dwars op het podium op het uiterste randje bijna bij de monitormixer op zijn mengpaneel.

Hij stond bovendien op een standaard die schuin gericht was zodat ik een goeie monitor had.

Alleen de geluidsman was geen gitarist.... daar ligt het dus aan :razz:

Weer iets bijgeleerd

O ja ik had nog niet gezegd dat die amp destijds een Valvestate was... Die zijn sowieso useless on stage.
Dus waarschijnlijk ook als ze de zaal in worden gestuurd.


Eén ding is fijn aan het slecht uitmixen door geluidsmannen: Als je een gruwel fout maakt (of meerdere achter elkaar :cry: ) dan hoort niemand het :razz:

ED BOB
27 juni 2003, 15:42
Een wireless helpt je ook niet altijd hoor. Ik merkte dus ook dat het gitaar geluid verzoop in de rest. Of gewoon uitstond.

Als ik dan bij het soundchecken met mijn wireless er aan kwam zetten om te luisteren en ik zei er iets van schoven ze me wel omhoog. Maar op het eind van de avond als je dan eens in de zaal ging spelen dan was het gewoon weer weg.

Apart dat alleen gitaristen dit probleem hebben hè?

Waaraan ligt het nou?

Euhhh...mischien is het voor een drummer lastig om wireless de zaal in te lopen? :lol:
Zonder gekheid. Volgens mij zijn gitaristen veel meer en kritischer met geluid, dat wil zeggen klankkleur bezig dan bijv. drummers of toetsenisten of blazers. Ik bedoel onze trompetist heeft na 10 jaar nog altijd dezelfde trompet. Terwijl ik in 10 jaar al tig verschillende versterkers en gitaren heb gehad....sjit en dan is het geluid uit de PA nog steeds kl...

Nicci
27 juni 2003, 15:52
Dit is misschien wel schadelijk, maar dan hoor je wel het best wat er in de micro gaat qua geluid. :)


laat dat misschien maar weg . . . . . . 8-)

jezus, alleen het idee al.

Nicci
27 juni 2003, 15:58
Een wireless helpt je ook niet altijd hoor. Ik merkte dus ook dat het gitaar geluid verzoop in de rest. Of gewoon uitstond.

Als ik dan bij het soundchecken met mijn wireless er aan kwam zetten om te luisteren en ik zei er iets van schoven ze me wel omhoog. Maar op het eind van de avond als je dan eens in de zaal ging spelen dan was het gewoon weer weg.

Apart dat alleen gitaristen dit probleem hebben hè?

Waaraan ligt het nou?

Euhhh...mischien is het voor een drummer lastig om wireless de zaal in te lopen? :lol:
Zonder gekheid. Volgens mij zijn gitaristen veel meer en kritischer met geluid, dat wil zeggen klankkleur bezig dan bijv. drummers of toetsenisten of blazers. Ik bedoel onze trompetist heeft na 10 jaar nog altijd dezelfde trompet. Terwijl ik in 10 jaar al tig verschillende versterkers en gitaren heb gehad....sjit en dan is het geluid uit de PA nog steeds kl...

goed punt. gitaristen zijn zeurzakken als het op geluid aan komt. ik ben zelf gitarist dus ik kan het weten. een beetje meer dit. een beetje minder dat. gedoe. als ik gewoon wat ideetjes aan het opnemen ben, maak ik me nooit zoveel zorgen om het geluid. later valt me dan vaak op dat het eigenlijk best ok klinkt door die digitale cube 30 van roland.

ED BOB
27 juni 2003, 16:19
Een wireless helpt je ook niet altijd hoor. Ik merkte dus ook dat het gitaar geluid verzoop in de rest. Of gewoon uitstond.

Als ik dan bij het soundchecken met mijn wireless er aan kwam zetten om te luisteren en ik zei er iets van schoven ze me wel omhoog. Maar op het eind van de avond als je dan eens in de zaal ging spelen dan was het gewoon weer weg.

Apart dat alleen gitaristen dit probleem hebben hè?

Waaraan ligt het nou?

Euhhh...mischien is het voor een drummer lastig om wireless de zaal in te lopen? :lol:
Zonder gekheid. Volgens mij zijn gitaristen veel meer en kritischer met geluid, dat wil zeggen klankkleur bezig dan bijv. drummers of toetsenisten of blazers. Ik bedoel onze trompetist heeft na 10 jaar nog altijd dezelfde trompet. Terwijl ik in 10 jaar al tig verschillende versterkers en gitaren heb gehad....sjit en dan is het geluid uit de PA nog steeds kl...

goed punt. gitaristen zijn zeurzakken als het op geluid aan komt. ik ben zelf gitarist dus ik kan het weten. een beetje meer dit. een beetje minder dat. gedoe. als ik gewoon wat ideetjes aan het opnemen ben, maak ik me nooit zoveel zorgen om het geluid. later valt me dan vaak op dat het eigenlijk best ok klinkt door die digitale cube 30 van roland.

Idd gitaristen zijn nu eenmaal kritisch (zeurzakken) maar toch... ik heb laatst een opname van mezelf terug gehoord, opggenomen met mice in de zaal. Die geluidsman (of misschien wel roady) had het toch echt niet begrepen. Ik bedoel een beetje afwijking van je oorspronkelijke gitaargeluid....ok, dat mag. Maar om het geluid van een vet Gibson LP / Engl buizen geluid om te toveren naar een geluid wat meer lijkt op het geluid van mijn elektrisch scheerapparaat, vind ik toch wel triest.... :cry:

ch@rlie
27 juni 2003, 17:22
eerst moet er een mooiere gitaar, dan een mooiere versterker, meer en betere effecten, nog een mooiere versterker. enzovoort.

dan klinkt het niet, en het ligt aan de geluidsman?

hahaha.. oei.

wie de schoen past trekke hem aan

pimmetje
27 juni 2003, 22:03
Ik weet niet of gitaristen juist zo veel kritischer zijn over hun eigen geluid dan andere muzikanten.

Als ik van m'n eigen band uit ga, dan gaat de eventuele botsing over geluid met geluidsmannen vaak meer over de afstelling van 't snare-geluid en dat ze de mondharmonika eerder als achtergrond-instrumentJE zien dan als volwaardig onderdeel van de band.

Over 't algemeen weinig last van geluids-lui. We hebben ook meestal nog iemand bij ons die de band wel kent, maar niet mee speelt. Die houdt dan een beetje 't belangrijkste van 't zaalgeluid in de gaten. 't Podiumgeluid moeten we zelf maar voldoende onze bek over open trekken.

Als 't echt niet lukt met een bepaalde geluidsman, dan kan je vaak beter maar gewoon gaan spelen en helemaal niet meer op je geluid letten. Ook al is 't nog zo kut... al je gezeik gaat toch bij die ene eigenwijze klootzak niet uitmaken. Gewoon gaan, hakken, zagen en lol hebben voor zover 't kan is dan in mijn ogen de enige echte optie.

Zeiken tijdens kan bij dat eigenwijze type geluidsman juist ook averechts werken, want ze kunnen ook nog 'ns kinderachtig blijken. Achteraf moet je ze uiteraard wel midden in hun (vaak) vette teringbek helemaal de cholera schelden :D.

Bates15
27 juni 2003, 22:52
Jaja, mij uitmaken voor rotte vis werkt niet echt voor een show. En mij laten aanspreken door een vriend dat de harmonica niet goed hoorbaar is kan ook wel eens slecht werken. Ik ga uit van een normaal stukje voorbereiding. Iets van een rider (lijsteje met wensen, stage plan, mics, monitor groepen en een priklijst.) Mischien ff kletsen voor de show. Dan komt alles goed. Ik ken collegas die er gewoon vandoor gaan, maar die komen vreemd genoeg niet zo vaak meer aan de bak......

pimmetje
28 juni 2003, 12:09
Idd... de rotte vis komt daarom ook pas NA de verpeste show :D.
Helemaal waar dat van te voren een praatje en een lijstje eigenlijk verplicht is. Dat is ook niet meer dan logisch. In dat gesprekje stellen we ook vaak die vriend voor die er - als de geluidsman 't goed vindt - ff bij blijft.

Als de geluidsman dan meteen begint te zeuren dat hij 't zelf wel kan zonder 'hulp' van anderen, dan weet je dat je zo'n klootzak hebt die niet snapt dat iedere band een ander geluid wenst. Maar meestal zijn 't lui waar je gewoon een avond lang lol mee hebt en 't geluid al na een half nummertje soundcheck goed hebt staan.

Wat me wel opvalt is dat geluidslui die echt bij een kroeg of zaal horen vaak veel eigenwijzer zijn dan mensen die gewoon los als geluidstechnicus worden ingehuurd bij een evenement of door een kroeg waar geen vaste PA is. Die vaste geluidslui bij kroegen zijn ook volgens mij van die mislukte muzikanten die 't eigenlijk gewoon kut vinden dat zij zelf niet op 't podium staan.