PDA

View Full Version : Kruisdeuvels?



-Martijn-
13 juli 2013, 14:20
De hals van mijn volgende akoestische gitaar wil ik graag met een schroefverbinding vastmaken, op deze manier: William Cumpiano's hardware-based neck joint (http://www.cumpiano.com/Home/Articles/Special%20interest/headblock.html)

In het Engels worden de gebruikte bouten vaak 'cross dowels' genoemd.
Korte deuvels (de linkse op de onderstaande afbeelding) zijn op veel plaatsen te koop. Maar dat oppervlak is te klein om ze goed aan te kunnen draaien, dan gaat het hout scheuren ben ik bang. De middelste op de afbeelding bijvoorbeeld lijkt mij beter geschikt. In Nederland kan ik ze echter nergens vinden, heeft iemand soms een tip?

http://www.woodfit.com/images/BM530%20Cross%20dowel%20C.jpg

ruudjes
13 juli 2013, 14:39
Ze zien er net zo uit als de dingen in mijn ikea kast.

superfly
13 juli 2013, 15:18
De betere metaalboer heeft ze wel, kost vaak wat moeite om uit te leggen wat je bedoeld. Plaatje meenemen helpt ;-)
Dwarsmoer worden ze meestal genoemd. Hier heb je een link tot 40 mm https://www.fastto.nl/Artikelen/17340.aspx (http://www.fabory.nl/nl/product/evz-dwarsschrdrpen-q-m6x20/14450060020.html) moet je wel een doos van 100 afnemen :-) ik heb zelf een zakje met een stuk of dertig van die dingen met bouten bij de kringloper gekocht voor 50 cent. Mocht je bronskleurige tegen komen op je zoektocht laat het dan ff weten die zien er wat minder ikea uit. Ik vind het overigens een uistekende bevestiging (twee om's mee gebouwd)

succes
Wim

-Martijn-
13 juli 2013, 18:12
Aha, als ik op dwarsmoer google vind je inderdaad veel meer, bedankt! Tot nu toe heb ik helaas nog geen zaak gevonden die de 20mm variant aan particulieren verkoopt. Ik heb wat mailtjes verstuurd dus ik hoop dat daar iets uitkomt.

Koperkleurige inbusbouten zou inderdaad mooier zijn, ik laat het weten als ik ze ergens vind!

TeleK
14 juli 2013, 00:08
stuk staf rond 10 op de kop tikken, gaatje van 5 mm erin boren, dan M6 tappen, zaagsnede erin maken en op 20 mm afzagen??

snaarplukker
14 juli 2013, 15:57
Bij je IKEA in de buurt naar de koopjeshoek gaan. Daar hebben ze ook een bak met losse onderdelen. Daar zal je die dingen ook tussen kunnen vinden.

RS-Rik
15 juli 2013, 00:03
Als William Cumpiano ze gebruikt neem ik aan dat je ze zelf ook kan gebruiken. Als je de hals van een wat sterkere en hardere houtsoort maakt (bijv mahonie) dan bezwijkt ie niet zomaar op compressie onder het oppervlak van die bout. Je hoeft het heus niet kapot te draaien om een goeie verbinding tussen kast en nek te krijgen lijkt me.


Zit er ook een stelmechanisme/ shimmogelijkheid in deze constructie?


:)

Mijn oude ikea bed zit helemaal vol met precies die dingen, ook met inbusbout met grote brede kop

ernieman
15 juli 2013, 00:15
Bij de ikea hebben ze toch ook zo'n "snoepautomaat" met losse onderdelen?, voor als je een schroefje mist...

En btw, vast is idd vast. Je hoeft er geen grote kracht op te gaan zetten. Zit er in zo'n verbinding trouwens lijm? (Shame on me for not knowing...:soinnocent:)

-Martijn-
15 juli 2013, 00:36
Bedankt voor jullie reacties. :)

Zelf maken uit rondstaf wordt lastig, netjes boren op een rond oppervlak, tappen etc. daar heb ik de spullen namelijk niet voor.
Het is mij nog nooit opgevallen dat de Ikea losse boutjes en dergelijke verkoopt, maar daar zal ik eens gaan zoeken dan! Alles wat ik van Ikea heb heeft van die 'Minifix' dingen (kwartslag draaien met een kruiskopschroevendraaier, kennen jullie waarschijnlijk wel). Hoop dat ze ook losse dwarsmoeren hebben!

Cumpiano gebruikt ze inderdaad, maar dan wel die van 20mm. Die hebben ongeveer drie keer zoveel oppervlak om de kracht over te brengen dan de 14mm variant. Ik denk niet dat als het hout kapot zou gaan dat dat komt door compressie maar juist dat het gaat splijten, dat risico wil ik eigenlijk niet nemen.

Er zit verder geen stelmechanisme in de constructie, maar met een beetje puzzelen zou je dat wel toe kunnen voegen. De verbinding zelf wordt niet gelijmd. Er komen wel een paar druppeltjes lijm onder de toets (vanaf de 16e fret) zodat ie geen eigen leven gaat leiden.

Woml
15 juli 2013, 09:03
Ik heb de gewone korte gebruikt, in mijn laatste twee akoestische projecten. En ik heb de indruk dat dat verder geen probleem is, het zit goed vast.

grizzly
15 juli 2013, 21:00
Of toch per 50 stuks inkopen en op de Gitaarbouwersbeurs die dingen weer uitdelen, a 0.75 euro p.s. ? Ik neem er al 10.:seriousf: