PDA

View Full Version : mosfet vs tube theorie vraag



nak
13 juli 2013, 12:04
Aangewakkerd door een andere post betreft een mosfet amp,
probeer ik een beetje te achterhalen waarom volgens velen buizen amps toch 'beter' :hide: zouden moeten klinken.
Mosfets gaan wel snoeihard maar geven te weinig druk hoor ik wel zeggen.
Als hobby elektronicus ben ik wel benieuwd waar het hem dan in zit.
De elektrische eigenschap curves komen toch behoorlijk overheen, veel meer dan een transistor, alleen heeft een buizen amp een output trafo, een vaak onderschatte onderdeel.
Maar het lijkt me raar dat het daar aan ligt, dus waar komt die druk dan vandaan?:???:
Is het überhaupt wel wetenschappelijk/theoretisch aan te tonen.

Pepe
13 juli 2013, 12:48
Als je zoiets als "druk" kan merken zou je het kunnen meten, zou je zeggen.
Het is een raar fenomeen. Ik kan me nog steeds een twin voor de geest halen, een backline amp, die op standje 2 al het idee gaf dat je broekspijpen gingen wapperen maar dan zonder het oorverdovende volume dat daarbij doorgaans gepaard gaat.
Ik had zelf een oude twin die prachtig klonk maar ik zou hem zo geruild hebben.

Ik heb geen idee maar ik vermoed dat speaker en constructie er iets van doen hebben, dat het meer een fysiek ding is dan een elektronisch ding.

patv
16 juli 2013, 11:45
maybe omdat transistor digitaal t geluid maakt, een full tube met 4 grote en een paar kleine buizen en mosfet nou, een preamp buisje, ik heb een randall mosfet amp met een ecc83 buisje erin en t knalt je oren ervanaf hoor

Agent_Smith
16 juli 2013, 12:45
maybe omdat transistor digitaal t geluid maakt

Jaja...okee, dus zo zit dat...

Little Jay
16 juli 2013, 13:19
Mijn Session Rockette:30 met mosfets vind ik juist heel erg lekker 'buizerig' klinken en geeft meer "druk" (Punch? Gevoeligheid? Reactiesnelheid op je spel?) dan m'n Twin Reverb en m'n Blues Deluxe. En is met 30 watt véél harder en aanwezig dan de 30 watt Roland Cube die ik weggedaan heb (maar kan aan manier van vermogen meten liggen natuurlijk). Dus dat MosFets minder druk zouden geven is zeker niet mijn ervaring.

Plant
16 juli 2013, 13:43
maybe omdat transistor digitaal t geluid maakt

:???:


En is met 30 watt véél harder en aanwezig dan de 30 watt Roland Cube die ik weggedaan heb (maar kan aan manier van vermogen meten liggen natuurlijk)

En b.v. aan het rendement van de speaker. Dit is appels met peren vergelijken.

Dutch66
16 juli 2013, 17:53
Jaja...okee, dus zo zit dat...

Ja mooi toch, dat je het ff weet :seriousf:

Psychomantis
16 juli 2013, 19:08
Wat mij opvalt is dat er weinig echte 'high end' transistorversterkers voor gitaar zijn. Is dat omdat ze écht minder goed klinken, of willen gitaristen niet zo veel geld aan een 'vuile" transistorbak geven (ik gok op 't laatste)

kassie
16 juli 2013, 19:37
Je hebt een pak meer onderdelen nodig voor een transistor versterker, en het wordt toch altijd een emulatie van buizen.
Buizenamps zijn lo-fi. En dat karakter vinden gitaristen mooi, want een gitaaramp is niet alleen een versterker maar ook klankmaker.
Buizenamps kunnen relatief simpel gemaakt worden met minder onderdelen. Beter voor het signaalpad.

Plus het is blijven hangen uit het verleden, gitaristen zijn ook een conservatief volkje. We willen nog steeds allemaal de sounds van versterkers uit de jaren 60 (nouja niet allemaal).

Het schijnt ook iets te maken te hebben met de sinusgolf, en de manier van clippen van een buis. Waardoor je al sneller een fijnere distortion krijgt dan transistoren die over hun nek gaan.

Ach er zijn ook vele hybrides... sommige buizenamps klinken prachtig, sommige ruk.. zelfde voor transistor. Er zijn wel een aantal goede transistor versterkers, of modelling (software). Pedalen zijn ook bijna allemaal transistor.

2550
16 juli 2013, 22:14
Ik neem aan dat je deze site wel eens heb gezien???
http://milas.spb.ru/~kmg/index_en.html

kassie
16 juli 2013, 22:31
Ik neem aan dat je deze site wel eens heb gezien???
http://milas.spb.ru/~kmg/index_en.html

Zo, tof... en valt eigenlijk wel mee qua onderdelen.

Plant
16 juli 2013, 23:29
Zo, tof... en valt eigenlijk wel mee qua onderdelen.

Ik begreep je vorige post al niet over een pak meer onderdelen.
Een (eind)versterker kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Misschien doelde je op beveiligingen als kortsluitbeveiliging (stroombegrenzing), inschakelvertraging (geen knallen door speakers), temperatuurbeveiliging. Of het instelbare ruststroom circuit, grote koelblokken. Aan de andere kant spaar je ook weer een OT uit.

HaroldA
16 juli 2013, 23:50
Aan de andere kant spaar je ook weer een OT uit.

Volgens mij zijn er ook transistorversterkers met OT's ... toch?

Rinze
17 juli 2013, 08:13
De functie van een OT in een buizenbak is duidelijk, maar wat zou de functie van een OT in een transistorversterker zijn?

nak
17 juli 2013, 11:47
Ik neem aan dat je deze site wel eens heb gezien???
http://milas.spb.ru/~kmg/index_en.html

zeker interessante site.
zal m'n duikbril ff opzetten en een duik wagen.

tommus42
17 juli 2013, 12:41
De functie van een OT in een buizenbak is duidelijk, maar wat zou de functie van een OT in een transistorversterker zijn?
OT-feel:D. Misschien als in de Vox met valve-reactor, hoewel ik er niets van moet hebben, buizen-liefhebber zijnde.

peter_heijnen
17 juli 2013, 12:43
Je hebt een pak meer onderdelen nodig voor een transistor versterker, en het wordt toch altijd een emulatie van buizen.
Buizenamps zijn lo-fi. En dat karakter vinden gitaristen mooi, want een gitaaramp is niet alleen een versterker maar ook klankmaker.
Buizenamps kunnen relatief simpel gemaakt worden met minder onderdelen. Beter voor het signaalpad.

Plus het is blijven hangen uit het verleden, gitaristen zijn ook een conservatief volkje. We willen nog steeds allemaal de sounds van versterkers uit de jaren 60 (nouja niet allemaal).

Het schijnt ook iets te maken te hebben met de sinusgolf, en de manier van clippen van een buis. Waardoor je al sneller een fijnere distortion krijgt dan transistoren die over hun nek gaan.

Ach er zijn ook vele hybrides... sommige buizenamps klinken prachtig, sommige ruk.. zelfde voor transistor. Er zijn wel een aantal goede transistor versterkers, of modelling (software). Pedalen zijn ook bijna allemaal transistor.
Samengevat: op een buizenversterker hoor je minder goed dan op een transistorversterker hoe kut een elektrisch versterkte gitaar eigenlijk klinkt. :)

Plant
17 juli 2013, 12:44
De functie van een OT in een buizenbak is duidelijk, maar wat zou de functie van een OT in een transistorversterker zijn?

Zorgen dat hetzelfde vermogen word afgegeven bij 4, 8 of 16 Ohm.
Bij een transistorversterker is het afgegeven vermogen afhankelijk van de belasting. Als je op een buizenversterker de juiste uitgangstap kiest, heb je ongeacht de impedantie hetzelfde vermogen.

HaroldA heeft gelijk, er zijn transistorversterkerbouwers die een trafo op de uitgang hebben.
Het Amerikaanse hijg-end merk McIntosh gebruikt al decennia autoformers op bijna al hun transistor modellen.