PDA

View Full Version : effect pedalen



Arnospiessens
12 juli 2013, 19:39
Ik ben op zoek naar effect pedalen voornamelijk om blues te spelen.
Heb gehoord dat er voor blues 3 basis pedalen zijn: Reverb, Overdrive en wahwah-pedal.
weet iemand goede pedalen?

heb een budjet van €200 voor de 3 (als dit mogelijk is)

Bassa
12 juli 2013, 19:48
3 basis pedalen is onzin.
Ten eerste, voor 200 euro moet je makkelijk 3 kunnen kopen vooral als je ook 2hands kijkt.
Je moet eerst weten wat je anders wil aan je geluid of toevoegen.

the sure thing
12 juli 2013, 20:39
Heerlijk zo'n openingspost

ateng
12 juli 2013, 21:36
Afhankelijk van je versterker en je voorkeur voor sound en stijl bepaal je je effecten die je nodig hebt. Je versterker is meestal je basissound met als aanvulling een aantal pedalen zoals bijvoorbeeld een TS9 achtige pedaal om je sound op te peppen.
Zorg er dus eerst voor dat je een goed sound maakt uit je versterker en niet omgekeerd.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 21:44
Laat je niet beinvloeden door wat anderen denken of vinden dat je moet gebruiken voor blues, gebruik gewoon wat jij goed kunt gebruiken. Chorus is een effect waarbij je meteen aan de 80's denkt, die twee gaan hand in hand. Toch is het enige effect wat johnny winter gebruikt een boss chorus. Het is allemaal heel persoonlijk dus ;) ik zou zeggen ga n's lekker testen in de gitaarwinkel.

Arnospiessens
13 juli 2013, 00:30
http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/instrumenten/instrumenten-gitaareffecten.html

Dat stond bij basispakket

Pepe
13 juli 2013, 00:51
Het is best een leuk artikel om wat grip te krijgen op het geheel niettemin, de eerste regel luidt: Er zijn geen regels.

Blues is een soort verzamelnaam waar je alle kanten mee op kan hoewel ik gok dat het wel weer ergens tussen SRV en Bonamassa op zal uitdraaien.
De meeste gitaristen beginnen merken te noemen maar dat is net zoiets als naar de kapper gaan en een kapsel uit een folder aanwijzen. Je moet er het haar maar voor hebben.

Afijn, ik wil maar zeggen, een en ander is afhankelijk wat je hebt en waar je naar toe wil.

Luke-wannabe
13 juli 2013, 01:03
Ga eerst maar eens lekker ontdekken wat je toffe gitaristen vind, en welke sound specifiek je dan zo vet vind!
Dán ga je uitzoeken wat voor effect er precies gebruikt wordt en dan ga je dat pedaal zoeken en kopen :)

Dirk_Hendrik
13 juli 2013, 07:48
http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/instrumenten/instrumenten-gitaareffecten.html

Dat stond bij basispakket


Grr.. Weer zo'n pagina met effectuitleg met fouten...(het rooie stukje over modulators)

lespaulnmarshall
13 juli 2013, 09:47
http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/instrumenten/instrumenten-gitaareffecten.html

Dat stond bij basispakket

Wat een K*t artiekel.

Liquitone
13 juli 2013, 11:08
Het is inderdaad een vrij slecht stuk, en hoewel er een aantal nuttige dingen instaan is hij over het algemeen veel te stellig over welke effecten bij welke stijl horen, en er staan ook gewoon een aantal grote fouten in.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dit artikel en proberen uit te zoeken welke effecten in cominatie met welke versterkers en gitaren op jouw favoriete nummers gebruikt worden, en dan te vergelijken met jouw gitaar en versterker.

Een tubescreamer overdrive zal waarschijnlijk redelijk goed en bluesy klinken ongeacht de versterker, maar een oude fuzz zoals bijv. Hendrix gebruikte is weer heel afhankelijk van de gitaar/versterker combo om goed te klinken.
Van een tubescreamer achtige overdrive zal je waarschijnlijk niet snel spijt krijgen, maar voor de rest is het echt een kwestie van smaak.
Reverb kan geweldig zijn voor blues, maar zonder kun je net zo goed blues spelen, zelfde geld voor wah.
Blues is een vrij breed genre en elke bluesgitarist heeft weer zijn eigen stijl en voorkeuren.
Welke gitaristen inspireren jou? wat voor versterker gebruik je?, en wat voor soort gitaar?

the sure thing
13 juli 2013, 14:18
... En blues kan je alleen spelen als je een paar keer goed gedumpt bent :-)

lespaulnmarshall
13 juli 2013, 17:35
Het is inderdaad een vrij slecht stuk, en hoewel er een aantal nuttige dingen instaan is hij over het algemeen veel te stellig over welke effecten bij welke stijl horen, en er staan ook gewoon een aantal grote fouten in.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dit artikel en proberen uit te zoeken welke effecten in cominatie met welke versterkers en gitaren op jouw favoriete nummers gebruikt worden, en dan te vergelijken met jouw gitaar en versterker.

Een tubescreamer overdrive zal waarschijnlijk redelijk goed en bluesy klinken ongeacht de versterker, maar een oude fuzz zoals bijv. Hendrix gebruikte is weer heel afhankelijk van de gitaar/versterker combo om goed te klinken.
Van een tubescreamer achtige overdrive zal je waarschijnlijk niet snel spijt krijgen, maar voor de rest is het echt een kwestie van smaak.
Reverb kan geweldig zijn voor blues, maar zonder kun je net zo goed blues spelen, zelfde geld voor wah.
Blues is een vrij breed genre en elke bluesgitarist heeft weer zijn eigen stijl en voorkeuren.
Welke gitaristen inspireren jou? wat voor versterker gebruik je?, en wat voor soort gitaar?
Inderdaad, +1!!

Arnospiessens
14 juli 2013, 18:35
Heb een ibanez gitaar ( 800€)met een marshall versterker niet heel duur (250€) de juiste types weet k niet

Liquitone
14 juli 2013, 22:39
Ontdanks mijn kritiek op dat artikel moet ik zeggen dat een overdrive, wah en reverb helemaal geen verkeerde keuze is voor blues.

Als je reverb op de Marshall hebt dan is dat al geregeld, een tweede hands vox of dunlop wah hoeft niet meer dan 50 euro te kosten en een tubescreamer achtige overdrive hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn talloze tubescreamers en klonen van heel goedkoop tot heel duur, ik zou gewoon met een simpele beginnen.
Deze bijv. is niet heel duur en zal niet veel van zijn waarde verliezen als je hem toch ooit weer kwijt wilt.
http://www.feedbackmusic.com/gitaar/maxon-od-808/100005530/105182

Ik heb wel mijn twijfels over de gitaar. de meeste ibanez gitaren die ik heb bespeeld missen toch karakter van zichzelf en moeten het vooral hebben van hoge output elementen en veel oversturing.
Het kan de moeite waard zijn voor je om eens een stratocaster of een telecaster uit te proberen. Squiers zijn niet heel duur en soms hele goeie gitaren voor het geld, zeker de Classic Vibe serie.

Arnospiessens
15 juli 2013, 02:47
Oke danku voor de tips :)

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 07:33
Ik heb wel mijn twijfels over de gitaar. de meeste ibanez gitaren die ik heb bespeeld missen toch karakter van zichzelf en moeten het vooral hebben van hoge output elementen en veel oversturing

Misschien een idee om dit soort speculatieve onzin even achterwege te laten?

Liquitone
15 juli 2013, 11:10
Ik zeg niet dat alle Ibanez gitaren karakter missen en ongeschikt zijn voor blues, maar dit is mijn ervaring met degenen die ik bespeeld heb en denk dat het uitproberen van verschillende gitaren misschien van waarde kan zijn voor de OP.

yavin
15 juli 2013, 13:25
Wat een K*t artiekel.

"gitarist Robin Ford"

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg/300px-Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 15:38
Ik zeg niet dat alle Ibanez gitaren karakter missen en ongeschikt zijn voor blues, maar dit is mijn ervaring met degenen die ik bespeeld heb en denk dat het uitproberen van verschillende gitaren misschien van waarde kan zijn voor de OP.

Het proberen van verschillende gitaren zeker! Dat vastpinnen op een merk is m.i. klinkklare onzin waar de TS niet mee geholpen is. Kijk naar het eerder gepostte artikeltje. Bij gebrek aan eigen ervaring neemt de TS dat maar als leidraad. Je moet ergens beginnen tenslotte. Vervolgens komt er "op het internet" iemand voorbij (wss ook met meer ervaring) die stelt dat merk-x ongeschikt is voor een stijl. Bij gebrek aan referentie wordt dat dan ook maar voor "waar" meegenomen. "Oh, het ligt aan m'n gitaar. Die is niet geschikt voor de stijl die ik wil spelen". En dat soort aannames moet je, juist voor hen met minder ervaring, willen vermijden.

SantaX
15 juli 2013, 16:52
Blues zit in je hart en hoofd, als je geluk hebt komt het eruit via je handen, maar blues zit niet in je pedalen. Althans, ik hoef geen pedalen waar ik de blues van krijg. Sorry, ik moest het even kwijt. Echter zit er wel een kern van waarheid in je post. De 3 pedalen die je noemt hoor je inderdaad regelmatig in de blues. De overdrive veelal ter vervanging van een flinke buizenversterker op standje oorlog.

Beroemd zijn de tubescreamers. Daar zijn zo veel originele en kloontjes van, dat je ze vanaf 20 tientjes tot heul duur vind.

De keuze voor een wah-wah is bijna zo persoonlijk als de keuze voor een vrouw (of man). Ik ben dol op 'de wah der wahs', de cry baby dus. Veel mensen hier vinden dat echter rotpedalen met een dito geluid.

Qua reverb, persoonlijk vind ik een fender galmveer nog het lekkerst. Ook weer zoiets dat lang niet iedereen met me eens is.

De volgende zal je waarschijnlijk 3 andere pedalen benoemen, waar hij/zij dan weer gek op is. Dat is meteen het hele probleem. Het is vrij duidelijk dat het allemaal nog nieuw voor je is. Je bent zoekende, maar je weet zelf nog niet zo goed waarheen. In zo een situatie kan het ook interessant zijn om een multi-effect te kopen. Goed, voor 200 euro heb je dan niet de top, maar je hebt dan wel een boel verschillende pedaaltjes ter beschikking. Dan kun je later als je echt weet wat je zoekt met wat meer kennis en ervaring waarschijnlijk een betere beslissing nemen.

Overigens heb je zo te zien al een prima plank. Dat gezwets van karakter missen moet je maar gewoon negeren. Ibanez gitaartjes spelen heerlijk comfortabel, zeker in de klasse die jij hebt. Daar zal menig gitaarnetter jaloers op zijn en daar zou je feitelijk de rest van je leven mee vooruit kunnen. Karakter ligt wat dat betreft niet in een gitaar. Dat ligt in de manier van spelen, in je vingertjes.

Liquitone
15 juli 2013, 17:19
Mijn exuses als ik verwarring heb veroorzaakt voor de TS wat betreft die Ibanez betreft, misschien was ik niet objectief genoeg. Het is mijn persoonlijke ervaring en heeft puur met mijn eigen voorkeur te maken. Het was enkel bedoeld als suggestie voor de TS om over na te denken.

Ik heb zelf meer dan 10 jaar uitsluitend gibson modellen bespeelt omdat ik er van overtuigd was dat de bouwkwaliteit en klank veel beter was dan van bijvoorbeeld een stratocaster. Tot ik eens een keer een squier voor 50 euro kon kopen en er achter kwam dat een strat met single coils veel beter bij me paste, klank zit in je vingers ja, maar de juiste gitaar die bij je past vinden helpt je een eind op weg.

SantaX
15 juli 2013, 17:30
Dat laatste is zeker waar. Daarom was ik al blij dat de TS een wat duurdere Ibanez heeft. Dan zit de gitaar tenminste niet in de weg. Ik wil ze de kost namelijk niet geven die hun geluid willen verbeteren met dure pedaaltjes, maar wel op die mdf gitaar blijven spelen die inclusief oefenversterker 89 euro heeft gekost. Verder niets mis mee met zo een keuze, maar dan kan je instrument wel eens in de weg gaan zitten. Niets vervelender dan een gitaar die niet stemvast is, slechte frets heeft waar snaren bij benden blijven hangen etc etc. Ach jullie kennen dat echte speelgoed (want meer is het niet in mijn ogen) zelf ook wel. Waarmee ik niet wil zeggen dat een goedkope gitaar per definitie een slecht instrument is.

HaroldA
15 juli 2013, 17:48
"In metal is een fuzzpedaal voldoende."

:seriousf:

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 18:26
hmmm.
Nou zit de ateur van dat artikel al jaren in m'n facebook contacten en heb ik, hem kennende, een nat vermoeden dat de rode stukjes niet van hem zijn...

Dus dat ga ik nu es effe navragen.

lespaulnmarshall
15 juli 2013, 19:06
"In metal is een fuzzpedaal voldoende."

:seriousf:

Ja joh, wist je dan niet dat Jimi Hendrix snoeiharde metal was? ;)

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 21:28
Dus, Jaap kwam snel terug;

ik ben geinterviewd en daar hebben ze een artikel van gemaakt, de rode stukjes hebben ze zelf geschreven. Dus het artikel is niet van mij, dat is van ik ben z'n naam vergeten :-) groeten!