PDA

View Full Version : Speaker keuze voor bassman 100



Buzzel
12 juli 2013, 12:37
Hallo gitaarnetters,

Ik speel al jaren op een Silverface fender bassman 100, heerlijk met pedalen en een beetje rauw. Samen met die bassman speel ik al jaren op een mesa boogie kast met 2 V30's dr in. En het geluid van deze kast begint me wat te irriteren. Op de een of andere manier is prik ik niet lekker door de mix of is het geluid wat te schel (hard) in het hoog. De mesa boogie kast heeft daarnaast een erg boomy laag wat nogal opvalt bij palmmutes waar het nogal bassig word (ja het is een bassman, maar tis denk ik de kast).

Enfin. ik wil een andere kast :)

Ik wil het graag bij een 2X12 houden, anders past het niet meer in de auto en ik ben ook niet zo sterk. Daarnaast denk ik om voor een openback te gaan voor een betere spreiding en een minder boomy laag. Mijn oog viel op een Tube town kastje die er wat uit ziet als een fender kast, Deze (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3343_TTC-212-American-Standard.html). Kan ik meteen leuke kleurtjes tolex kiezen :) Maar nu, wat voor speakers moet ik daar nou in doen? 100 en 1 smaken en prijzen.

Ik speel zelf blues/rock vaak met randje tot stevige scheur. Beetje clean en zeker geen metal. Ik zoek daar bij naar een warme, rijke sound waarbij je het hoog er wel is, maar niet erg stoort. De mids van de bassman mogen wel weer wat getemd worden door de speakers denk ik.

Ik keek zelf al naar:
Jensen c12N
WGS G12C en/of WGS G12C/S (iets goed koper, maar schijnt eigenlijk het zelfde te zijn als de jensen)
Of toch de al bekende V30's?

Iets anders. Liefst zit ik per speaker toch wel onder de 100€

Ik zoek niet naar een speaker met een idioot hoge spl (zoals eminence), de bassman gaat al hard genoeg. minimaal 50watt per stuk.

Heeft iemand tips voor speaker keuze of voor een geheel andere speaker kast? I'm all ears!

Bedankt!

Buzzel
12 juli 2013, 17:35
Ik heb vanmiddag even mijn mesa kast vergeleken met een random openback speakerkast. Wat me toch erg stoorde aan de mesa was toch het erg aanwezige laag en krasserig hoog. De openback was veel rijker qua sound.

Dus ik wil wel die tubetown kast halen. Nu nog wat lezen over speakers :)

Buzzel
14 juli 2013, 12:20
Heeft niemand suggesties voor speakers?

Rinze
14 juli 2013, 13:01
Forumlid Dreverhaven speelt ook gitaar over een Bassman 100. Weet zo niet met wat voor speakers..

Hendriks
14 juli 2013, 14:03
Jensen C12k ,C12n, P12N , P12Q ,etc , die heb ik geprobeerd op Fender(ish) , voorkeur voor de laatste , vond ik wat helderder .

Buzzel
14 juli 2013, 14:26
Jensen C12k ,C12n, P12N , P12Q ,etc , die heb ik geprobeerd op Fender(ish) , voorkeur voor de laatste , vond ik wat helderder .

Daar heb ik al wel naar gekeken. Die WGS speakers waar ik het hier boven al over had lijken wat op de Jensen C12.. Maar met iets meer laag en zijn heel iets goedkoper (blijf een Hollander).

Die P's gaat nu niet wat worden. Alnico is vast heel mooi (nooit gehad oid), maar dat kost zo veel :makeup:

Volgens mij is het met speakers toch altijd een beetje een gok. Er zijn zo veel factoren voor de goeie klank. En er zijn nergens echt goeie vergelijking filmpjes te vinden. En zelfs dan is het nog maar net hoe het opgenomen is.

Ik neig nog steeds erg naar die WGS G12C. Ik denk sowieso dat ik het in de Amerikaanse hoek wil zoeken qua klank.

Hendriks
14 juli 2013, 15:27
Die WGS schijnt wel vroeg op te breken (heb ik ergens gelezen).

Buzzel
14 juli 2013, 18:26
Die WGS schijnt wel vroeg op te breken (heb ik ergens gelezen).

Hmmm, dat zoek ik eigenlijk niet. Toch nog maar weer meer googlen :)

Mr. Dynamite
18 juli 2013, 01:12
Kwam je topic tegen, toch maar even hier nog neer zetten misschien hebben de anderen er nog wel eens wat aan.

Die kast was een tubetown pine kastje met floating baffle. Zeer compact en open back, heel anders dan je mesa kast.
Ik denk dat de speaker keuze ook van de constructie van de kast zal afhangen, ik heb wel eens gehoord dat een pine kastje veel warmer zou klinken ivm resonantie tov een stevige multiplex kast.
Over het laag, die speakers (g12-65) staan niet bekend om hun strakke laag (boomy) en hebben een afgerond hoog dus niet echt sprankelend. Hoe vond je het laag van die kast? De vervelende mids van de mesa zal aan de midhoog piek van de v30s liggen.

Verder is het ook smaak, ik heb nu een stel H30s geprobeerd en vind het maar niks dat ze 'opbreken' terwijl anderen dat juist gaaf vinden. Doe mij maar een wat zwaardere magneet en haal ik mijn overdrive wel ergens anders. Ook moeten de speakers goed aan het werk met dat bass kanaal op 10, daar gaat heel wat vermogen heen.

Ik hoor het wel :ok:

muziekschuur
18 juli 2013, 01:18
Een grafische eq is ook een optie!

Buzzel
18 juli 2013, 12:05
Ik heb TT kastje besteld met de eerder genoemde wgs G12C speakers dr in. Ben Benieuwt.

muziekschuur
21 juli 2013, 09:27
Ik zou een Ebs 2x12 kiezen. Een Swr 2x12 is ook heel lekker.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Buzzel
21 juli 2013, 12:01
Ik zou een Ebs 2x12 kiezen. Een Swr 2x12 is ook heel lekker.

Ik weet niet of Bas speakers mijn gitaarspel wel kunnen waarderen... enne 500 watt rms heb ik niet echt nodig :seriousf:

Buzzel
14 augustus 2013, 16:36
Vandaag mijn Tubetown speakerkast binnengekregen. Zeer goeie service van Tubetown, ze deden nog een navraag of ik mijn speakerkast 4 of 16 ohm wou hebben en kreeg zeer snel weer antwoord terug na dat ik had gemailed. Verder was de kast in een maand geleverd (dus niet 6 a 7 weken zoals op de website staat).

Ik heb uiteindelijk gekozen voor WGS G12C speakers en ik ben erg tevreden met de keuze! Het klinkt stukken beter als mijn mesa kast met V30's. Veel meer een open geluid en veel rijker, en warmer. Niet zo boomy in het laag. Al met al een hele verbetering. Geen spijt! En het staat ook een stuk beter.

https://lh5.googleusercontent.com/-gGzcxQY-0mA/UguT9ySWuNI/AAAAAAAAAXY/7sX3mk-hhOU/s800/IMG_20130814_141334.jpg