PDA

View Full Version : beginner wil gitaar kopen



xx_rik_xx
12 juli 2013, 02:03
Hallo mij naam is Rik en ik ben een beginnende gitaar speler.

Ik zoek nu al een tijdje naar een elektrische gitaar op marktplaats om gitaar op leren te spelen.
Zelf vind ik een Les paul erg mooi.
Nu vond ik op marktplaats deze advertentie http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m695506801-les-paul-gretch-model-elektrische-gitaar-b-stock.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Het is een Les paul van het merk Groovin.
Ik weet niet erg veel van gitaren maar volgens mij is dit een namaak Gibson.
Ik weet niet of een namaak Gibson meteen veel slechter is maar ik weet wel dat het veel goedkoper is.
Vinden jullie dit een goeie beginners gitaar of moet ik verder zoeken?

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 10:21
Hallo mij naam is Rik en ik ben een beginnende gitaar speler.

Ik zoek nu al een tijdje naar een elektrische gitaar op marktplaats om gitaar op leren te spelen.
Zelf vind ik een Les paul erg mooi.
Nu vond ik op marktplaats deze advertentie http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m695506801-les-paul-gretch-model-elektrische-gitaar-b-stock.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Het is een Les paul van het merk Groovin.
Ik weet niet erg veel van gitaren maar volgens mij is dit een namaak Gibson.
Ik weet niet of een namaak Gibson meteen veel slechter is maar ik weet wel dat het veel goedkoper is.
Vinden jullie dit een goeie beginners gitaar of moet ik verder zoeken?
Ligt er maar net aan, maar gezien de prijs is hij 99,9% zeker niet zo 'goed' als een echte gibson. Bij gitaren betaal je meestal gewoon naar wat je krijgt. Alles naar zijn waarde dus. Een goedkopere gitaar is meestal gewoon minder goed als een duurdere dus. Eventueel, mocht je per sé een gisn willen kijk n's naar een 2e hands gibson melody maker, die zijn totaal niet slecht en ook nog vrij goedkoop! Voor 250 kun je er denk ik wel een vinden. Die bestaan ook in les paul vorm. Anders als je een mooiere finish wilt hebben kijk eens naar een epiphone, dat is het B-merk van gibson en een stuk betaalbaarder. Maar persoonlijk zou ik de melody maker aanraden ook al ziet die er (volgens de meeste mensen) minder mooi uit.

Ik denk niet dat veel mensen hier ervaring zullen hebben met de gitaar die in de advertentie die je hebt gepost, het is namelijk geen heel bekend merk.

jan jansen
12 juli 2013, 14:19
Een goedkopere gitaar is meestal gewoon minder goed als een duurdere dus. .[/QUOTE]

Ik heb een les paul van Epiphone.
Je mag hem kopen voor 5000 euro..is een stuk beter dan die van 200 euro,niet tevergelijken!!!!

Hotpepper01
12 juli 2013, 14:33
Ik ken dat merk niet, maar ik verwacht er niet teveel van qua bespeelbaarheid en klank. Als de looks van een Les Paul je aanstaat, kun je idd beter naar een Epiphone of een ESP kijken. Die zijn goed om mee te beginnen, zijn gebruikt nog wel te betalen en het mooie is dat je ze na een jaar of twee ook wel weer voor bijna hetzelfde geld weer kwijt kan. Probeer dat maar eens met die Groovin.. ik zeg laten staan, die Groovin

jan7
12 juli 2013, 15:58
Top 5 Cheap Les Paul Copies (http://www.cheapguitarguide.com/les-paul-guitars.html)
Daarmee zit je aan de onderkant van de markt en vermijd je toch de allergoedkoopste 'meuk'...
Je kan ze eventueel tweedehands goedkoper vinden natuurlijk. Die Epiphone die daar nieuw als 399$ vermeld staat (ik zie ze voor 389 euro hier in de winkel) kan je bijvoorbeeld voor dezelfde prijs als in jouw advertentie tweedehands vinden:
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/epiphone-les-paul-standard-ebony-158438779.html (welliswaar een Belgische advertentie)
't Is enkel als voorbeeld want ik heb ik zelf geen ervaring met die Epiphone.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 16:37
Ik heb een les paul van Epiphone.
Je mag hem kopen voor 5000 euro..is een stuk beter dan die van 200 euro,niet tevergelijken!!!!

Ik heb het natuurlijk over de gangbare (nieuw)prijzen hè? :)

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 16:42
Zo'n gerelicte LTD goldtop les paul kopie als in die link van top 5 cheap guitars staat, gaaf ding is dat voor het geld zeg! Zeker als het (een van) je eerste elektrische gitaren is!

Riny
12 juli 2013, 17:18
Hallo mij naam is Rik en ik ben een beginnende gitaar speler.

Kijk in je kennissen/vriendenkring of er iemand is die wat ervaring heeft en vraag deze mee te gaan met de aankoop van je eerste gitaar.
Iedereen wil graag geld vangen en deinzen er zeker niet voor terug een beginnend gitarist, met mooie en technische verhalen, over de streep te trekken tot aankoop.
Dus neem iemand mee met kennis van zaken.

Succes bij je zoektocht en hoop dat je kan slagen.

xx_rik_xx
12 juli 2013, 20:02
Ligt er maar net aan, maar gezien de prijs is hij 99,9% zeker niet zo 'goed' als een echte gibson. Bij gitaren betaal je meestal gewoon naar wat je krijgt. Alles naar zijn waarde dus. Een goedkopere gitaar is meestal gewoon minder goed als een duurdere dus. Eventueel, mocht je per sé een gisn willen kijk n's naar een 2e hands gibson melody maker, die zijn totaal niet slecht en ook nog vrij goedkoop! Voor 250 kun je er denk ik wel een vinden. Die bestaan ook in les paul vorm. Anders als je een mooiere finish wilt hebben kijk eens naar een epiphone, dat is het B-merk van gibson en een stuk betaalbaarder. Maar persoonlijk zou ik de melody maker aanraden ook al ziet die er (volgens de meeste mensen) minder mooi uit.

Ik denk niet dat veel mensen hier ervaring zullen hebben met de gitaar die in de advertentie die je hebt gepost, het is namelijk geen heel bekend merk.

Heel erg bedankt voor je hulp, ik heb op marktplaats een Gibson Melody Maker gevonden voor 250,-
Maar ik ga voor de Epiphone Les Paul 100 Sunburst.
Deze is 195 euro bij de muziekwinkel in Groningen te koop.
Het is ook veel veiliger om er één in een muziekwinkel te kopen zodat je zeker weet dat je waar voor je geld krijgt.
Ik was een beetje aan het kijken op internet en mij vader kwam toevallig mijn kamer binnen en zag dat ik aan het kijken was bij de Epiphone Les Paul modellen.
Toen ik naar beneden scrollde kwamen we bij de Epiphone Les Paul 100 Sunburst.
en toevallig is dit de eerste gitaar die mijn vader ooit heeft gehad.
Dus morgen gaan we samen naar de gitaar winkel om dezelfde gitaar te kopen waar hij zijn eerste noten op heeft gespeeld.
Als dit geen mooi vader zoon moment is dan weet ik het ook niet meer.
Heel erg bedankt voor iedereens hulp.
Ik zal met trots morgen op mijn nieuwe Epiphone rocken!

Bassa
12 juli 2013, 20:10
2e hands heb je juist meer waar voor je geld ;) En je kan beter een 2e hands epi les paul standard kopen dan een nieuwe les paul 100.

Edit: Ik had het hele bericht niet gelezen, alleen de eerste regel. Alvast veel plezier!

jutter
12 juli 2013, 20:14
Gefeliciteerd xx-rik-xx! Wel heel speciaal dat je vader vroeger op dezelfde begonnen is! Post je morgen ook even foto's van je nieuwste aanwinst? Dat vinden we allemaal erg leuk! Alvast veel plezier ermee!

xx_rik_xx
12 juli 2013, 20:48
haha jullie zullen de eerste zijn die hem te zien krijgen.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 20:57
haha jullie zullen de eerste zijn die hem te zien krijgen.

Persoonlijk was ik voor de 2e hands melody maker gaan dat is een betere gitaar, maar als je liever de epiphone 100 hebt omdat je vader die ook had ben ik natuurlijk de laatste die je tegen zal houden ;) succes ermee!
Ik wil je nog wel even mededelen. Hoe beter de gitaar is waar je op begint hoe langer je het vol zult houden. De gebreken die een goedkopere gitaar met zich mee zouden kunnen brengen kunnen je hinderen bij het spelen, en dan denk je waarschijnlijk omdat je dan nog niet genoeg ervaring hebt dat het spelen te moeilijk voor je is en is het dus mogelijk dat je het spelen opgeeft. Ik heb dit heel vaak zien gebeuren en probeer beginners altijd dit advies mee te geven.

xx_rik_xx
12 juli 2013, 21:00
Persoonlijk was ik voor de 2e hands melody maker gaan dat is een betere gitaar, maar als je liever de epiphone 100 hebt omdat je vader die ook had ben ik natuurlijk de laatste die je tegen zal houden ;) succes ermee!
Ik wil je nog wel even mededelen. Hoe beter de gitaar is waar je op begint hoe langer je het vol zult houden. De gebreken die een goedkopere gitaar met zich mee zouden kunnen brengen kunnen je hinderen bij het spelen, en dan denk je waarschijnlijk omdat je dan nog niet genoeg ervaring hebt dat het spelen de moeilijk voor je is en is het dus mogelijk dat je het spelen opgeeft. Ik heb dit heel vaak zien gebeuren en probeer beginners altijd dit advies mee te geven.

wanneer het blijkt dat ik toe ben aan een betere gitaar, omdat mijn epiphone les paul 100 niet meer goed genoeg is zal ik hem 2e hans verkopen en opzoek gaan naar een betere.
het mooie aan een epiphone is dat ze niet snel hun waarde verliezen en ik hem voor bijna net zelfde geld kan verkopen als er geen beschadigingen opzitten.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 21:03
wanneer het blijkt dat ik toe ben aan een betere gitaar, omdat mijn epiphone les paul 100 niet meer goed genoeg is zal ik hem 2e hans verkopen en opzoek gaan naar een betere.
het mooie aan een epiphone is dat ze niet snel hun waarde verliezen en ik hem voor bijna net zelfde geld kan verkopen als er geen beschadigingen opzitten.
Nou, de nieuwprijs zul je er echt niet voor terugkrijgen. De prijs die je betaalt als je hem 2e hands koopt, die krijg je min of meer terug als je hem 2e hands weer verkoopt maar als de gitaar 2e hands hetzelfde waard was als nieuw zou de 2e hands markt natuurlijk nooit lopen. Wie belaalt nou hetzelfde oor een 2e hands als voor een nieuwe?
Als je die gibson melody maker koopt voor 250 dan zul je dat er ook zeker vor terugkrijgen hoor. De waardevastheid van gibson is beter dan die van epiphone op de 2e hands markt.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 21:11
Muzikaten zijn trouwens 999 van de 1000 keer eerlijke mensen dus de kans dat je een slechte gitaar koopt 2e hands is echt niet zo groot. Ik spreek uit ervaring, ik koop elke maand wel 1 of meer dingen op muziekgebied van marktplaats.
En je vader speelt ook gitaar begrijp ik? Als hij met je mee gaat kan hij de gitaar voor je testen en vertellen of hij in orde is.

xx_rik_xx
12 juli 2013, 21:34
Muzikaten zijn trouwens 999 van de 1000 keer eerlijke mensen dus de kans dat je een slechte gitaar koopt 2e hands is echt niet zo groot. Ik spreek uit ervaring, ik koop elke maand wel 1 of meer dingen op muziekgebied van marktplaats.
En je vader speelt ook gitaar begrijp ik? Als hij met je mee gaat kan hij de gitaar voor je testen en vertellen of hij in orde is.

Zelfs al zijn de Epiphone Les Paul Standard en de Gibson Melody Maker betere gitaren voor bijna hetzelfde geld. Ik denk dat ik vooral mijn pa een heel groot plezier doe door op dezelfde gitaar te beginnen als hij. Ook al betekend dit dat ik over een tijdje de gitaar alweer moet omruilen voor een betere. En wie weet zien jullie me over een tijdje terug en heet de titel van mijn nieuwe forum topic niet: beginner wil gitaar kopen. maar: gevorderde wil gitaar kopen :P

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 21:40
Zelfs al zijn de Epiphone Les Paul Standard en de Gibson Melody Maker betere gitaren voor bijna hetzelfde geld. Ik denk dat ik vooral mijn pa een heel groot plezier doe door op dezelfde gitaar te beginnen als hij. Ook al betekend dit dat ik over een tijdje de gitaar alweer moet omruilen voor een betere. En wie weet zien jullie me over een tijdje terug en heet de titel van mijn nieuwe forum topic niet: beginner wil gitaar kopen. maar: gevorderde wil gitaar kopen :P


Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar denk je niet dat je vader het belangrijker vind dat jij een gitaar koopt waar je blij mee bent en voorlopig op verder kunt? Misschien zelfs wel nooit meer weg zult doen? De melody maker zou echt een spectaculaire gitaar zijn op op te beginnen (in wou dat ik er op was begonnen!!) en ik denk dat de meesten met duurdere gitaren op het forum (inclusief ik) het nog erg leuk zouden vinden om zo'n melody maker erbij te hebben.

xx_rik_xx
12 juli 2013, 22:02
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar denk je niet dat je vader het belangrijker vind dat jij een gitaar koopt waar je blij mee bent en voorlopig op verder kunt? Misschien zelfs wel nooit meer weg zult doen? De melody maker zou echt een spectaculaire gitaar zijn op op te beginnen (in wou dat ik er op was begonnen!!) en ik denk dat de meesten met duurdere gitaren op het forum (inclusief ik) het nog erg leuk zouden vinden om zo'n melody maker erbij te hebben.

Ik snap wat je bedoelt, ik zal er nog even over nadenken.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 22:11
Ik snap wat je bedoelt, ik zal er nog even over nadenken.

Zou ik zeker doen! Je bent echt beter af met de melody maker. Ik adviseer je om de verkoper van de melody maker vast even te mailen en je dilemma uit te leggen dan houd hij hem wel even voor je vast denk ik.

xx_rik_xx
12 juli 2013, 22:40
Zou ik zeker doen! Je bent echt beter af met de melody maker. Ik adviseer je om de verkoper van de melody maker vast even te mailen en je dilemma uit te leggen dan houd hij hem wel even voor je vast denk ik.

Een Gibson Melody Maker is wel heel simpele met weinig toeters en bellen eraan, maar 2 knoppen waarvan 1 voor het volume is. Dit heeft bijvoorbeeld de Epiphone Les Paul niet. Maar is dit een heel erg voordeel of juist een nadeel.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 22:48
Een Gibson Melody Maker is wel heel simpele met weinig toeters en bellen eraan, maar 2 knoppen waarvan 1 voor het volume is. Dit heeft bijvoorbeeld de Epiphone Les Paul niet. Maar is dit een heel erg voordeel of juist een nadeel.

Geen van beiden. Je kunt gewoon prima uit de voeten ermee. Persoonlijk vind ik het wel een voordeel. Zeker als beginner is het ook wel goed van zo leer je het maximale uit je gitaar te halen door veel gebruik te maken van de tone en volume knoppen. Veel gitaristen hebben tegenwoordig geen idee meer waar ze die knoppen voor gebruiken moeten, helaas. Je kunt er zo veel meer mee als je weet hoe je ze gebruiken moet.
De melody maker heeft maar een element, dus dan heb je aan twee knoppen meer dan genoeg. Op een les paul standaard heb je er vier, twee per element. Maar je kunt met twee knoppen en een element prima uit de voeten. Veel gitaristen met een les paul gebruiken zelfs maar een element.
En De sound van de neck pickup die je bij een melody maker dus niet hebt kun je ook prima creeeren met de tone knop dus je hebt eigenlijk alles wat je nodig hebt.