PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar kopen



puffel333
10 juli 2013, 19:09
Hallo,

Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar en mijn recente gitaar is een Ibanez GRG170DX. Ik wil een nieuwe gitaar kopen, maar weet niet goed waar ik mijn keuze van af moet laten hangen. Ik heb geen specifiek budget, maar ik zit eraan te denken een max van rond de 1000 euro in te stellen.
Ik speel voornamelijk metal en dan bands als Iron Maiden en Metallica, voornamelijk standard tuning dus.
Hoe graag ik ook een Les Paul zou willen, deze wil ik liever bewaren voor later wanneer ik meerdere gitaren kan hebben. En op het moment vind ik een Les Paul dus niet helemaal mijn 'deze ga ik voor alles gebruiken' gitaar. Ik zit dus te denken aan een superstrat en hier begint het probleem een beetje.
Ik vind persoonlijk Jacksons en ESP/LTD's hele mooi/gave gitaren maar qua hardware komen deze vaak overeen, maar dan zie ik wel een redelijk prijsverschil. Ik ben zo'n persoon die denkt 'ow ik neem de duurste die zal wel van de beste kwaliteit zijn', maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn.
Daarom dacht ik, laat ik jullie om raad vragen :)

Tips van alle soorten en maten zijn welkom, alvast bedankt!

arjanb01
10 juli 2013, 19:13
Allereerst, wat is je budget? En beperk je niet alleen tot esp en Jackson. Wat ook mooie superstrats zijn zijn schecters, die vind ik nog beter afgewerkt dan esp/Ltd en Jacksons.
Nieuw voor rond de 400 tot 700 euro te krijgen. In die range kan je niet mis kopen met schecter.

puffel333
10 juli 2013, 19:25
Ik hoef niet morgen al een nieuwe gitaar te kopen en gezien ik een redelijk verdienende bijbaan heb en over een paar maanden jarig ben, ben ik bereid het kopen van een gitaar uit te stellen om mijn budget te vergroten.
Ik wil wel een gitaar kopen die lang meegaat en ook onstage een goede prestatie levert en hierdoor moet ik al een minimaal budget van rond de 600 euro hebben. Maar dit is geen probleem.
Alle tips qua merken en gitaren en andere dingen zijn welkom!

Bassa
10 juli 2013, 19:26
Allereerst, wat is je budget?
Als je goed leest max 1000 euro ;)

puffel333
10 juli 2013, 19:49
Ik moet eerlijk zeggen dat de Schecter-Banshee-6 FR Crimson Redburst echt een mooie gitaar is met, naar mijn mening, goede hardware. Iemand ervaring met deze lijn?

arjanb01
10 juli 2013, 19:51
Sorry verkeerd gelezen😉 voor 1000eu is er veel leuks te krijgen. Kijk eens naar een fender deluxe met humbucker in de brug, ook niet verkeerd ! Of als je tweedehands gaat een musicman silhouette of luke die krijg je tegenwoordig voor rond dat bedrag! Dan heb je zeker kwaliteit waar je je rest van je leven mee doet.

frekie
11 juli 2013, 11:41
De Banshee ken ik niet maar ik heb een Schecter Hellraiser Special 8 snaar uit de World Music Korea fabriek, prima kwaliteit. Schecter doet verbazend weinig 2dehands :( voor mij maar leuk voor jou als je 2dehands koopt ;)

Tupelo
11 juli 2013, 12:01
Zo nu en dan toch wel een Iron Maiden strat op MP binnen je budget..?
Billy Corgan signature rockt ook wel http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m695717208-fender-stratocaster-billy-corgan-usa-signature-series.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Of anders.. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m653700313-fender-stratocaster-iron-maiden-signature.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr, ik zou het gewoon eens proberen...

Thyrif
11 juli 2013, 12:45
Die banshee lijkt me een erg fijne gitaar! Maar ik zou toch even twee keer nadenken voor ik een floyd rose zou kopen. Dat is wel heel anders in het onderhoud dan een andere tremolo, vooral het snaren verwisselen duurt drie keer zo lang (afknippen, klemmen, stemmen), dat kan vervelend zijn als je met 9's speelt en er wel eens eentje breekt.

snaarplukker
12 juli 2013, 21:18
Geen idee wat voor versterker je gebruikt, maar ik twijfel of een duurdere gitaar een verbeterde sound teweeg brengt op je versterker.

Bassa
12 juli 2013, 21:21
Goede versterker + Goede gitaar = goed geluid
Goede versterker + Slechte gitaar = meestal goed geluid
Slechte versterker + goede gitaar = slecht geluid
Slechte versterker + slechte gitaar = slecht geluid

frekie
13 juli 2013, 20:11
+1! En nog een beetje!! :speed:

puffel333
14 juli 2013, 13:08
Ik heb gisteren een poging gedaan tot het coveren van Fear of the Dark van Iron Maiden, ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen.. Misschien hebben jullie een bepaald advies voor gitaar qua sound of iets..

http://www.youtube.com/watch?v=5Esdu7___pg

Mijn versterker is een Fender Mustang 1

lespaulnmarshall
14 juli 2013, 13:31
Ik heb niet zo'n verstand van het type gitaren dat je zoekt, ik weet ook niet in welke prijsklasse je huidige versterker valt, en heb je filmpje ook niet bekeken. Maar als je een fender mustang 1 heb zou ik eerst eens je versterker gaan upgraden. Een leuk combotje van engl kun je al rond de 450 euro vinden op marktplaats en die is zeer geschikt voor hard rock/ metal. Als je er dan nog voor de overgebleven 550 euro een leuke gitaar 2e hands bij uitzoekt, wat moet lukken in die prijklasse (er is nu erg veel goeds op de markt tegen een zacht prijsje) dan ben je al een heel eind!! Je zou ook even door kunnen sparen tot ongeveer 800 euro en een betere gitaar uitzoeken, maar dan kun je nu al vast een leuke versterker uitzoeken en dan ben je al een heel eind verder!

Een 2e hands Marshall DSL combotje zou ook heel leuk zijn en is ook niet al te duur trouwens, mocht je zo een soort sound zoeken.
Welke versterker simulaties/presets gebruik je nu op je Mustang? Dan weten we wat voor geluid je naar op zoek bent en dan kunnen we je helpen om een passende versterker uit te zoeken.

puffel333
14 juli 2013, 13:36
Ik zal deze versterkers alvast bekijken, dankjewel!

Ik gebruikte eerst de 57 deluxe sound, deze is clean, en dan de gain van de versterker. Ook heb ik de presets gebruikt die uit zichzelf distortion hebben, maar ik merkte al gauw dat ik bij de ingestelde distortion een heel slap geluid kreeg. En bij de presets waar deze er al overheen zat hoorde je meer ruis dan wat ik nou daadwerkelijk speelde. Ik heb nu een distortion pedaal van tc electronics.
Ik zoek een vol geluid, maar toch wel een scherpe duidelijke distortion. Wat ik nu dus voornamelijk mis is dat wanneer ik een powerchord op de hogere snaren speel, er totaal geen power achter zit.

lespaulnmarshall
14 juli 2013, 13:49
Ik zal deze versterkers alvast bekijken, dankjewel!

Ik gebruikte eerst de 57 deluxe sound, deze is clean, en dan de gain van de versterker. Ook heb ik de presets gebruikt die uit zichzelf distortion hebben, maar ik merkte al gauw dat ik bij de ingestelde distortion een heel slap geluid kreeg. En bij de presets waar deze er al overheen zat hoorde je meer ruis dan wat ik nou daadwerkelijk speelde. Ik heb nu een distortion pedaal van tc electronics.
Ik zoek een vol geluid, maar toch wel een scherpe duidelijke distortion. Wat ik nu dus voornamelijk mis is dat wanneer ik een powerchord op de hogere snaren speel, er totaal geen power achter zit.

Oke de 57' deluxe is dus een fender achtige preset. En je distortion pedaal van TC, welk type is dat? De dark matter?
Als ik die dark matter zo hoor is een engl wel wat voor je maar als je meer de sound van iron maiden ofzo zoekt dan kun je weer beter voor een marshall dsl combo gaan.
De 15 watt marshall dsl bijvoorbeeld die zou daar prima geschikt voor zijn.
Een mesa boogie zou je misschien ook aanspreken maar dan ben je waarschijnlijk duurder uit.
Ik zou adviseren om naar een winkel te gaan en buizenversterkers te gaan testen van o.a. De merken engl, marshall en mesa. Leg daarbij dan precies uit aan de verkoper wat je zoekt.

puffel333
15 juli 2013, 21:53
Het is inderdaad de Dark Matter ja.
Ik zag al een mooie Marshall op marktplaats staan voor 450 euro, ik zal sowieso een keer naar een muziekwinkel in de buurt gaan en het verschil tussen deze merken horen. In ieder geval alvast bedankt voor de tips en de hulp over de versterkers!