PDA

View Full Version : ff zeiken om de prijs ( frets vervangen en afstellen)



Rick trodat
10 juli 2013, 16:38
Oke, het volgende kan misschien een beetje gierig overkomen, maar is niet zo bedoeld.

één van mijn gitaren, waar ik al 15 jaar op speel heeft nieuwe frets nodig. Het gaat om een telecaster. Ik heb aan deze gitaar nog nooit iets gedaan. Ik heb vandaag een beetje rondgebeld en frets vervangen kwam toch al snel uit op 220,- en 50,- voor het afstellen. Nu snap ik dat die jongens ook geld moeten verdienen, echter;Zo'n nek schroef je er zo op en af. Nu staat er op die van mij fender, maar een allparts neck heb je al vanaf 220,- en dan heb je een compleet nieuwe nek. Nu snap ik dat je dit op je vintage instrument niet doet, en als je nek gelijmd is, is het ook een ander verhaal. Maar ik heb nu toch zoiets van mmmmmm, zou ik niet gewoon een hele nieuwe nek bestellen...

Eko
10 juli 2013, 16:44
Rick,
na 15 jaar is dat ca 15 euro per jaar aan kosten........... Een avond stappen mag de wereld kosten , maar je gitaar waar je al 15 op speelt, ho maar? Als je nog goedkoper uit wilt zijn koop je een gebruikte neck van merk X op gitaarmarkt of marktplaats. Heb je direct ook de waarde van je instrument naar de gallemieze , maar wel goedkoper.
Herfretten is een goede manier om langer van je instrument gebruik te maken. Je kunt zelf een fretdraad kiezen die bij je past. Je kunt wensen kenbaar maken en je bent weer klaar voor de eerste 15 jaar.

Rick trodat
10 juli 2013, 16:51
Ja, tis misschien een beetje gierig. Overig denk ik niet dat een fender uit 1998 ooit iets waard gaat worden. Ja mischien in 2070, maar daar geef ik totaal niet om. Ik voel helemaal geen emotionele waarde met mijn gitaren. Ik vind het toch wel een smak geld, terwijl ik de boel ook helemaal nieuw kan krijgen, das meer mijn punt en je moet toch maar afwachten wat er uit komt.

obiwanjacobi
10 juli 2013, 16:54
Ik vind 220,= heel geen gekke prijs. Het is een takkewerk waarbij je heel secuur en voorzichtig te werk moet gaan.

Kijk zelf maar hoeveel werk het is:


http://www.youtube.com/watch?v=kgKb2lTQKEM&list=PL84CA5F25861A062C&index=1

Rick trodat
10 juli 2013, 16:58
Ja ik weet dat het een takkewerk is. Het is ook een hele normale prijs, omdat er gewoon veel tijd in zit.
Waarschijnlijk ga ik het ook gewoon doen.

Zou een goede bouwer in nederland de frets beter zetten, dan dat de gitaren standaard uit de fabriek komen? Afstellen doe ik namelijk al jaren zelf.

Maar frets vervangen heb je wel speciaal gereedschap voor nodig en heb daar dus geen zin in.

ronalddus
10 juli 2013, 17:18
Ik zat laatst te kijken om mijn frets te laten vlakken, toen kwam ik deze site tegen. Geen idee of dit wat voor jou is, maar scheelt veel in prijs.

http://www.rbcguitars.com/index/pages/nl/prijzen.php

Nobler
10 juli 2013, 17:25
hier ten lande is repareren al heel snel duurder dan nieuw kopen. Repareren is per definitie handwerk waarvoor het in Nederland gangbare uurloon wordt berekend, dat heel wat hoger ligt dan het uurloon in de fabrieken waar vervangingsonderdelen gemaakt worden. De neck zelf zal door een machine gefraisd worden, dus ik denk dat het materiaal en het vervaardigen van de neck maar een klein deel van de kosten van een nieuwe neck zullen zijn. Aan jou de keus, of je liever 30 euro uitspaart door een nieuwe nek voor 220 euro te kopen (als je de originele neck erbij houdt zal het uiteindelijk geen afbreuk doen aan de waarde), of 250 euro uitgeeft aan herfretten. Als je laat herfretten draag je er wel aan bij dat mensen die dergelijk werk doen hun brood hier kunnen verdienen en dus beschikbaar zijn als het nodig is (bijvoorbeeld om een gitaar met een set neck te herfretten omdat je die tenslotte niet kunt vervangen), je hebt een goeie kans dat het werk van betere kwaliteit is dan van een fabrieksneck, en als dat niet zo is kun je ook nog eens bij iemand reclameren. Beide opties hebben voor en nadelen. Aan jou de keus. Zelf voel ik ook wel wat voor de eerder verkondigde mening dat je een gitaar die je 15 jaar trouw gediend een plezier gebracht heeft best wel eens 30 euro méér mag gunnen.

Tabula Rasa
10 juli 2013, 17:32
Vrij normale prijzen gezien de uren die erin gaan zitten. Zie het als een tafel laten maKen of iets van de ikea inelkaarschroeven of iets kant en klaar kopen van een meubelzaak. Als tafel werkt het allemaal even goed. Je bord en bestek blijft er prima op liggen. Is maar net wat je zelf wilt.

Tupelo
10 juli 2013, 17:42
Kweenie, geloof dat mijn luthier iets goedkoper is dan dat, of het de moeite is dunno.

Denk dat ik toch voor nieuwe frets zou kiezen, (meteen iets uitkiezen dat je fijn vindt).
Wanneer ik voor mezelf spreek; ik ben toch gewend aan mijn halsen, met alle kleine butsen en oneffenheden die er in de loop der jaren op zijn ontstaan.
Een nieuwe hals zou toch aanpassen betekenen; is waarschijnlijk zo gebeurd, maar waarom zou je wanneer een refret net zo duur is ?

stijnkenens
10 juli 2013, 18:02
Niemand houdt je tegen om een nieuwe hals te kopen, maar die gaat niet beter zijn dan wanneer de originele terug nieuwe fretjes heeft.
Er moet toch altijd ergens iets aan gevijld of gevlakt worden, wil je het echt goed.
Er zijn toleranties, maar een refret is meestal perfect vlak uitgevoerd.


En als ze jou niets waard is, dan koop je toch gewoon een nieuwe !



s.

grayfink
10 juli 2013, 18:04
Gelakt maple is wat duurder, maar rosewood is gemiddeld wel wat goedkoper dacht ik. Shoppen loont.

jutter
10 juli 2013, 18:09
Van een nieuw halsje zullen de fretjes ook gevlakt moeten worden wat dus extra kost.

stijnkenens
10 juli 2013, 18:10
natuurlijk, een gelakte esdoorn toets moet nadien terug gelakt worden, want vaak wordt de toets ook nog vlak geschuurd.
En moet daarna terug herlakt worden, natuurlijk.


s.

Orpheo
10 juli 2013, 21:31
hals en toets van maple? direct in de olie. geen gezeik met herlakken...

ik vind dat afstellen hoort bij goed vlakken. Voor 220 a 250 moet 't in een klap helemaal klaar zijn.

Dutch66
10 juli 2013, 22:14
Ik voel helemaal geen emotionele waarde met mijn gitaren.

Ze moeten geen geld gaan kosten.... , dan is de liefde over..., stel je voor beetje om nieuwe fretjes zeuren..

Eruit zeg ik je, en wel direct.

Jokkebrok !

GuitarL91
10 juli 2013, 22:32
Misschien moet je Herr Fret eens vragen, die Duitser doet het redelijk goedkoop!

Even serieus. Het is een inderdaad wat geld, maar als ik je posts zo lees heeft hij weinig onderhoudskosten gehad. Gitaar spelen is nou eenmaal niet de goedkoopste hobby. Als je het allemaal wegschrijft over de jaren dat je er plezier van hebt, valt het allemaal wel mee. Nieuwe frets erin en spelen maar.

kassie
10 juli 2013, 22:39
Vraag overigens ook even het eventuele restant aan fretdraad mee. Of tenminste het productnummer van dat fretdraad. Altijd handig als je deuken in de frets krijgt van je kampvuur akkoordjes terwijl de rest nog in goede conditie is. Een gedeeltelijke refret is namelijk ook een optie. Maar vereist wel precies vlakken, bijvijlen en kronen t.o.v. de overige frets.

De diepste kuil van een bepaalde fret bepaalt de uiteindelijke hoogte. Dan kan het zijn dat er flink wat af moet voor de rest van de frets. Beter is het dan om die enkele frets te vervangen zodat je veel minder hoeft te vlakken. Scheelt tijd, geld, moeite en ijzer.

the sure thing
10 juli 2013, 23:42
Ik zeg: betaal die fucking Eur 250. Ik heb een Squier uit 1987. Helemaal opgespeeld: hij klonk als een sitar. De huidige financiele waarde zou nu Eur 300 zijn. Ik heb m opnieuw laten fretten voor Eur 265. Waarom? Omdat de emotionele waarde van die gitaar vele malen hoger ligt. Ik heb er talloze optredens mee gedaan, ook de 1e belangrijke grotere optredens. Ik heb ermee gelachen, gehuild, over de straatstenen laten stuiteren (oeps, koffer niet goed dicht) en bewonderd. In de kop staan kerfjes van de verloren liefdes. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de fret-job en zou t morgen weer doen.

Pepe
11 juli 2013, 00:33
Persoonlijke emotionele waarde heeft niks met een prijs te maken evenals afschrijving per jaar of per noot. Ik heb het zelf ook gedaan maar het kost mij teveel tijd en het wordt toch nooit zo goed als wanneer iemand als Piet vd Brink of Oigun het doet die daar gewoon meer talent en ervaring in hebben maar het is geen rocket science natuurlijk.
Hoeveel fender necken kan je in een dag refretten als je het productie technisch aanpakt? Drie? Vier? Dan is 250 euro per neck best een flink bedrag wat je op een dag kan verdienen, er zijn dagen dat ik minder verdien in 8 uur.
Natuurlijk werkt het niet helemaal zo maar in dat licht bekeken snap ik topic starter's punt wel.

Venlonaer
11 juli 2013, 00:36
Sinds wanneer hebben squiers zo'n grote kop dan? Dat alle kerfjes erop passen :D

stijnkenens
11 juli 2013, 09:02
@ pepe:
Emotionele waarde is net alles bij een goedkope gitaar. Anders vervang je toch gewoon de nek.

En het bruto loon van een zelfstandige vergelijken met het nettoloon van iemand in dienst, bof ...

Dat is iets wat de meesten vergeten: investeringen doen, reclame maken, gereedschap kopen en onderhouden, machines kopen en onderhouden. Maar ook: btw betalen, huur voor je atelier enz, enz ...

Herfretten en afstellen van een gitaar: max 3 op een dag, en eigenlijk ... 270 euro vind ik wel veel. Dat is bijna het brutoloon van 1 dag voor een zelfstandige.



s.

rufus
11 juli 2013, 09:13
Laat de loodgieter maar eens een uurtje of 4 werken in je huis, zal je ook aan 200 euro liggen.
Lijkt me niet meer dan een normale prijs.

Rick trodat
11 juli 2013, 09:31
Sluit de discussie maar. Ik ga em herfretten. Overigens begin ik in het hout te spelen, dus ik moet wel alles laten herfretten. Overigens wil ik niet de vergelijking aansnijden tussen geld, hobby en plezier. Ik snap dat het een dure hobby is.

barno
11 juli 2013, 09:46
ik heb er een aantal jaren geleden nog een andere dure hobby bijgenomen: gitaren bouwen. heel af en toe heeft dat voordelen: ik herfret mijn halsjes nu zelf en het is wel fijn als je dat kan, gratis en voor niks, maar als ik het leergeld en de investering in materiaal ga tellen, is het au fond nog duurder dan laten doen :)

Mitch
11 juli 2013, 09:54
Normale prijs. Als je niet om je eigen sound en behoud van originaliteit van de gitaar geeft kun je een nieuwe hals kopen. Je eventuele tweedehandswaarde daalt dan behoorlijk en je weet nooit hoe het uitpakt, want in mijn ogen en oren is de hals het belangrijkste stuk van de basisklank.

Kim Wilson
11 juli 2013, 10:11
Uitgaande van een uurtarief van 4 tientjes vind ik het best een redelijke prijs. Het is alleen wel interessant of het om een maple of rosewood toets gaat, zoals eerder ook al is aangegeven. Daarbij is je eigen halsje weer als nieuw na een herfret, en dat voor €220. Daar kan toch geen nieuwe Allparts tegenop?

Rick trodat
11 juli 2013, 10:19
Uitgaande van een uurtarief van 4 tientjes vind ik het best een redelijke prijs. Het is alleen wel interessant of het om een maple of rosewood toets gaat, zoals eerder ook al is aangegeven. Daarbij is je eigen halsje weer als nieuw na een herfret, en dat voor €220. Daar kan toch geen nieuwe Allparts tegenop?

Het gaat om een maple hals. Maakt dat uit dan?

obiwanjacobi
11 juli 2013, 10:33
Bij maple zit er meestal lak op het fretboard. De fretten moeten worden uitgesneden voordat ze kunnen worden getrokken. Als je het heel netjes wilt doen moet je idd ook opnieuw lakken (met dezelfde laksoort)

Denk even na over het volgende: dit is ook een mooie kans om andere zaken aan je hals te veranderen. Naast de fret zelf (jumbo frets of vintage?) kan je ook denken aan het veranderen van de radius. Ik ben zelf ook van de olie op de hals dus je zou ook kunnen beslissen om alle lak te verwijderen en in te olieen. Maar je kan bijv ook de vorm van de hals gaan aanpassen....

[2c]

Kim Wilson
11 juli 2013, 10:33
Het gaat om een maple hals. Maakt dat uit dan?
Ja, want die zal waarschijnlijk opnieuw gelakt moeten worden, zie post #13.

FruscianteFan
11 juli 2013, 11:32
Persoonlijke emotionele waarde heeft niks met een prijs te maken evenals afschrijving per jaar of per noot. Ik heb het zelf ook gedaan maar het kost mij teveel tijd en het wordt toch nooit zo goed als wanneer iemand als Piet vd Brink of Oigun het doet die daar gewoon meer talent en ervaring in hebben maar het is geen rocket science natuurlijk.
Hoeveel fender necken kan je in een dag refretten als je het productie technisch aanpakt? Drie? Vier? Dan is 250 euro per neck best een flink bedrag wat je op een dag kan verdienen, er zijn dagen dat ik minder verdien in 8 uur.
Natuurlijk werkt het niet helemaal zo maar in dat licht bekeken snap ik topic starter's punt wel.
Het eerste deel van je post haalt het tweede deel onderuit. Verschrikkelijk secuur werkje dat verreweg de meeste gitaristen niet zelf kunnen. Ik ken iemand die het eens geprobeerd heeft, gelukkig deed hij dat met een goedkoop gitaartje...

Thyrif
11 juli 2013, 13:03
Een goede vriend van me heeft vorig voorjaar zijn Vigier met maple toets laten herfretten omdat ze echt op waren na een jaar of 6/7 (zoveel speelt ie nou eenmaal). Hij kwam er zowaar nog beter afgewerkt van terug dan dat hij uit de fabriek kwam (waar de afwerking van Vigier toch al een redelijk hoge standaard heeft). Ik zou zeggen: gewoon doen bij een goede bouwer, die paar tientjes die je dan meer uitgeeft is het dubbel en dwars waard, en kan je er lekker NOG 15 jaar van genieten.

Orpheo
11 juli 2013, 14:15
Neem stalen frets... scheelt je vlakken en herfretjobs voor de komende 25 jaar ;)

jutter
11 juli 2013, 14:18
Neem stalen frets... scheelt je vlakken en herfretjobs voor de komende 25 jaar ;)

Is dat duurder dan de normale frets? En is de klank ook anders?

stijnkenens
11 juli 2013, 14:37
Neem stalen frets... scheelt je vlakken en herfretjobs voor de komende 25 jaar ;)


Is dat duurder dan de normale frets? En is de klank ook anders?


Materiaal niet echt, maar na een fretjob met RVS frets kan ik wel al mijn gereedschap vervangen ...
Dus daar zit het kostenplaatje.

Er zijn er die zeggend at ze het kunnen horen, maar voor mij weegt de meerwaarde niet op tegen het werk dat ik erin steek !
RVS is harder dan je snaren, dus je snapt al wat er eerst slijt dan.

@ Orpheo: ik heb eens 2 halzen gemaakt, volledig in esdoorn, met een paar lagen olie kom je er echt niet, die waren na 2 maand volledig grijs gespeeld, letterlijk dan ...

Een toets gaat in de lak, de achterkant meestal in de olie, tegenwoordig !



s.

Pepe
11 juli 2013, 16:51
Het eerste deel van je post haalt het tweede deel onderuit. Verschrikkelijk secuur werkje dat verreweg de meeste gitaristen niet zelf kunnen. Ik ken iemand die het eens geprobeerd heeft, gelukkig deed hij dat met een goedkoop gitaartje...

Het eerste deel gaat over amateur, het tweede over een pro die een business draaiende moet houden.
Als je super secuur bent en een hele dag over een fretjob doet dan ben je misschien een prima amateur maar voor een pro is tijd wel een belangrijke factor.

FruscianteFan
11 juli 2013, 17:05
Het eerste deel gaat over amateur, het tweede over een pro die een business draaiende moet houden.
Als je super secuur bent en een hele dag over een fretjob doet dan ben je misschien een prima amateur maar voor een pro is tijd wel een belangrijke factor.
Je mist mijn punt. Het gaat erom dat een refret een werkje is dat niet zomaar iedereen ff kan, wat een mooi excuus is voor een hoger uurloon.

Pepe
11 juli 2013, 18:34
Dat geldt toch voor alles? Dat de een beter in iets is dan de ander? In een ideale wereld zou degene die beter is meer betaald mogen krijgen en dat zou ook mooi zijn voor de consument. Helaas werkt het niet zo.
Maar wat was je punt dan?

FruscianteFan
11 juli 2013, 20:43
Dat geldt toch voor alles? Dat de een beter in iets is dan de ander? In een ideale wereld zou degene die beter is meer betaald mogen krijgen en dat zou ook mooi zijn voor de consument. Helaas werkt het niet zo.
Maar wat was je punt dan?
Ik snap echt niet wat er zo moeilijk aan is...

lespaulnmarshall
11 juli 2013, 22:00
Geen nieuwe hals erop zetten, geen enkele hals zal zo goed in de neck pocket passen van jouw gitaar als de originele. Dat houd dus in dat je inlert op het geluid van je gitaar. Als het niet echt nodig is kun je dus beter niet de hals vervangen.

kassie
11 juli 2013, 22:28
Geen nieuwe hals erop zetten, geen enkele hals zal zo goed in de neck pocket passen van jouw gitaar als de originele. Dat houd dus in dat je inlert op het geluid van je gitaar. Als het niet echt nodig is kun je dus beter niet de hals vervangen.

Oneens... vooral de grip van de bouten en de vlakheid van de onderkant van de pocket op de onderkant van de hals is bepalend voor de sustain. De zijkanten hebben weinig functie...

Braindead
11 juli 2013, 23:51
Materiaal niet echt, maar na een fretjob met RVS frets kan ik wel al mijn gereedschap vervangen ...
Dus daar zit het kostenplaatje.

Er zijn er die zeggend at ze het kunnen horen, maar voor mij weegt de meerwaarde niet op tegen het werk dat ik erin steek !
RVS is harder dan je snaren, dus je snapt al wat er eerst slijt dan.

@ Orpheo: ik heb eens 2 halzen gemaakt, volledig in esdoorn, met een paar lagen olie kom je er echt niet, die waren na 2 maand volledig grijs gespeeld, letterlijk dan ...

Een toets gaat in de lak, de achterkant meestal in de olie, tegenwoordig !
s.

Onzin. Musicman necks van esdoorn zijn nooit gelakt. (Zelfde geldt voor birdseye Washburn necks en veel Charvels). Gewoon handjes netjes wassen en af en toe oliën en waxen.

Kakihara
12 juli 2013, 00:20
Stijn schrijft 'meestal'. Wanneer Musicman, Washburn (op bird's eye) en Charvel esdoorn niet lakken, wil dat niet zeggen dat de overige 98% van de gitaarfabrikanten dat ook niet doet... Jouw post is dus grotere onzin dan die van Stijn.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 00:22
Oneens... vooral de grip van de bouten en de vlakheid van de onderkant van de pocket op de onderkant van de hals is bepalend voor de sustain. De zijkanten hebben weinig functie...

(naar mijn idee) gaat het om hoe de trilling wordt overgebracht van hals naar body, en dan helpt het zeker als de zijkanten van de hals ook strak tegen de body aan zitten (wat mij overigens ook vrij logisch lijkt). Onder anderen Don Grosh denkt er ook zo over, die doet om die reden ook niet aan aftermarket halzen.

FruscianteFan
12 juli 2013, 00:45
(naar mijn idee) gaat het om hoe de trilling wordt overgebracht van hals naar body, en dan helpt het zeker als de zijkanten van de hals ook strak tegen de body aan zitten (wat mij overigens ook vrij logisch lijkt). Onder anderen Don Grosh denkt er ook zo over, die doet om die reden ook niet aan aftermarket halzen.
Dan is de vraag of aftermarket halzen per definitie minder sluitend zitten dan fabriekshalzen. Vooral bij mijn Jaguar (japanner en mijn main gitaar) is de speling groot, zal 1 mm zijn, en die hals is nooit vervangen.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 01:38
Dan is de vraag of aftermarket halzen per definitie minder sluitend zitten dan fabriekshalzen. Vooral bij mijn Jaguar (japanner en mijn main gitaar) is de speling groot, zal 1 mm zijn, en die hals is nooit vervangen.

Ja, oke ik weet niet precies hoe fender usa de neck pockets freest, ik heb meer ervaring met duurdere gitaren, en daarbij is het bijna altijd zo dat de hals heel strak in de neckpocket past. Ik weet dat de fender custom shop het wel erg strak doet, maar voor de usa's weet ik het niet.

barno
12 juli 2013, 02:29
Onzin. Musicman necks van esdoorn zijn nooit gelakt. (Zelfde geldt voor birdseye Washburn necks en veel Charvels). Gewoon handjes netjes wassen en af en toe oliën en waxen.

handjes wassen voor je gaat gitaar spelen?
halellujah: rock 'n roll !! :)

Braindead
12 juli 2013, 02:54
Stijn schrijft 'meestal'. Wanneer Musicman, Washburn (op bird's eye) en Charvel esdoorn niet lakken, wil dat niet zeggen dat de overige 98% van de gitaarfabrikanten dat ook niet doet... Jouw post is dus grotere onzin dan die van Stijn.


Stijn zei: Een toets gaat in de lak, de achterkant meestal in de olie, tegenwoordig !
s.


Dat meestal slaat dus op de olie en niet op de lak.

Verder sloeg mijn "onzin" op dat je er met een paar lagen olie niet zou komen. Een hals die goed geolied en gewaxt is is prima en als je je handen een beetje schoon houdt dan blijft die neck ook erg lang mooi.

Verder geloof ik er niks van dat 98% van de merken de esdoorn hals lakt. Er zijn er echt wel meer die hem oliën. Die ik noemde is slechts een greep eruit.

edit:
-Peavey Wolfgang bijv.
-Sommige Carvin's
-Gibson (Zakk Wylde signatures)
-Epiphone (Zakk Wylde signatures)

etc...

7ender
12 juli 2013, 09:10
Oneens... vooral de grip van de bouten en de vlakheid van de onderkant van de pocket op de onderkant van de hals is bepalend voor de sustain. De zijkanten hebben weinig functie...

Nou ,....een ruime pocket is een ramp ,...de hals trekt dan toch naar 1 kant .

Bij Ibanez kwamen in de 70-er jaren bijv bassen met een te grote tollerantie onder de naam Cimar ( B-keuze merk ) uit met deze makke.

Rinze
12 juli 2013, 09:46
Ik heb een Fender Lead die een erg ruime neckpocket heeft. Die hals trekt nooit scheef uit zichzelf, heb hem in het verleden wel eens op de kop laten vallen en toen stond de hals wel even scheef. Rechtgemept en doorgespeeld. Ben ook een keer op de hals gaan staan toen de gitaar in de open koffer op een donker podium lag, no problem. Die gitaar is na dertig jaar nog steeds in gebruik, nu met een .012 set voor standaard D en drop C. Geen enkel probleem. Ik denk dat het een combinatie is van factoren. Een ruime pocket in combi met bijvoorbeeld schroefgaten die niet meer helemaal fris zijn en dus geen goede grip bieden kan wel een onstabiele gitaar opleveren, zoiets.

Wat betreft het herfretten: er zit gewoon veel werk in en dat is ook behoorlijk precies vakwerk. Daarop besparen is vragen om moeilijkheden. Sterker nog, ik zou goed rond vragen naar ervaringen van gitaristen die je goed kent met bouwers/reparateurs. Ik heb de afgelopen dertig jaar al veel prutswerk gezien doordat bijvoorbeeld het hulpje in de zaak het klusje geklaard had zonder goede begeleiding. Onze andere gitarist heeft een Rickenbacker bas die hij vorig jaar heeft laten herfretten, die is door een professionele "vakman" dus volledig verknoeid en staat in onbespeelbare staat te wachten op een vervolg/nieuw begin. Het deed pijn aan mijn ogen :makeup: De betreffende "vakman" is inmiddels trouwens out of business.

Wil je dat het goed gebeurt, dan zou ik zeker de prijsstelling niet de belangrijkste factor in je beslissingsproces laten zijn.

Harry
12 juli 2013, 10:51
het gaat hier om een expertise die zo specialistisch is dat je dit niet aan de lopende band kunt uitvoeren. Daarom kun je niet zomaar redeneren dat die gitaarbouwer dan wel een dikke 1000 euro per dag zal verdienen. Het werk komt versnipperd binnen en daarom zou de uurprijs nog moeten voorzien in dagen met minder klussen. Dus eigenlijk is het nog geen geld voor iemand die zoiets speciaals doet.

(dit staat natuurlijk helemaal los van de keuze of je het moet doen of niet)

stijnkenens
12 juli 2013, 11:27
Stijn zei: Een toets gaat in de lak, de achterkant meestal in de olie, tegenwoordig !
s.


Dat meestal slaat dus op de olie en niet op de lak.

Verder sloeg mijn "onzin" op dat je er met een paar lagen olie niet zou komen. Een hals die goed geolied en gewaxt is is prima en als je je handen een beetje schoon houdt dan blijft die neck ook erg lang mooi.

Verder geloof ik er niks van dat 98% van de merken de esdoorn hals lakt. Er zijn er echt wel meer die hem oliën. Die ik noemde is slechts een greep eruit.

edit:
-Peavey Wolfgang bijv.
-Sommige Carvin's
-Gibson (Zakk Wylde signatures)
-Epiphone (Zakk Wylde signatures)

etc...

Ik had het over mijn halzen. Niet over wat iemand anders doet.
En daarbij: niet iedereen heeft hetzelfde zweet, wat resulteerde in een volledig vuile hals op 2 maanden bij de ene persoon, en een nog steeds propere na 3 jaar intensief spelen bij de andere persoon.

Dus handjes wassen is niet steeds dé oplossing, zeker niet in het heetst van de strijd als jou zweet en het metaal van de snaren hun sporen achterlaten op de toets !


Dus in dat opzicht blijft jou comment onzin ! ;)


s.

Rinze
12 juli 2013, 11:35
Wat betreft een vervangende hals: wat je dan krijgt is een totaal andere gitaar. Afgezien van het hout zal de vorm sowieso anders zijn waardoor de hals anders aan voelt. Ook zal de klank veranderen omdat geen twee stukken hout gelijk zijn. Je weet niet wat er dan uit komt dus een enorme gok, lijkt mij.

Orpheo
12 juli 2013, 14:43
Ik doe of niks op maple, of wat olie of een heel dun laagje nitro. Je voelt het niet maar het beschermd net voldoende. Sowieso, wie wil nou maple dat er nog maagdelijk uitziet? Maple moet grijs en groen zijn!

Tupelo
12 juli 2013, 18:21
Wat betreft een vervangende hals: wat je dan krijgt is een totaal andere gitaar. Afgezien van het hout zal de vorm sowieso anders zijn waardoor de hals anders aan voelt. Ook zal de klank veranderen omdat geen twee stukken hout gelijk zijn. Je weet niet wat er dan uit komt dus een enorme gok, lijkt mij.Soort van inenten ja/nee ?

Mijn luthier gaf overigens hetzelfde aan toen ik een hals op mijn gitaar wou vervangen, i.c.m. met 'je vindt ' m fijn johh ? Echt, beter om 'm door me te laten refretten dan.'

Misery Signals
12 juli 2013, 18:47
Gewoon onderhouden wat je koopt, laten doen door een betrouwbare tech/luthier en aftikken met die Mars. Tenzij het een Keiper of Stagg is.

http://www.tribeboekingen.nl/Images/Large_2_1_NL_eba6686e-f.jpg

MS

snaarplukker
12 juli 2013, 21:39
Laat de loodgieter maar eens een uurtje of 4 werken in je huis, zal je ook aan 200 euro liggen.
Lijkt me niet meer dan een normale prijs.
Lijkt mij een Poolse loodgieter.;) Ik heb laatst een prijsopgave laten doen voor het plaatsen van een ruit in een binnendeur.
Bij mekaar zou het 175 euro gaan kosten. Ik heb het maar zelf gedaan, ruit incl. bezorgen 60 euro en binnen een kwartier had ik het klusje geklaard.

lespaulnmarshall
12 juli 2013, 21:48
Gewoon onderhouden wat je koopt, laten doen door een betrouwbare tech/luthier en aftikken met die Mars. Tenzij het een Keiper of Stagg is.

http://www.tribeboekingen.nl/Images/Large_2_1_NL_eba6686e-f.jpg

MS

Hahahaha!!

Braindead
12 juli 2013, 23:57
Ik had het over mijn halzen. Niet over wat iemand anders doet.
En daarbij: niet iedereen heeft hetzelfde zweet, wat resulteerde in een volledig vuile hals op 2 maanden bij de ene persoon, en een nog steeds propere na 3 jaar intensief spelen bij de andere persoon.

Dus handjes wassen is niet steeds dé oplossing, zeker niet in het heetst van de strijd als jou zweet en het metaal van de snaren hun sporen achterlaten op de toets !


Dus in dat opzicht blijft jou comment onzin ! ;)


s.

Whatever. We gaan het toch niet eens worden ;)

Voor mij is het ook onbegrijpelijk dat mensen op een gelakte toets kunnen spelen. Het is lelijk en speelt ook nog eens niet lekker. Olien en waxen en je hebt geen last meer van stroefte, butsen of scheurtjes in de lak. Maar goed ik dwaal af van waar het om te doen was in dit topic.

De ts-er gaat hem laten refretten. Lijkt me een goede keus maar ik denk wel dat de waarde van de gitaar in enige verhouding moet staan tot de te maken kosten. Of dat nu de reële of emotionele waarde is.

ps: What the fuck is een Broboneger?

barno
13 juli 2013, 00:11
Whatever. We gaan het toch niet eens worden ;)

Voor mij is het ook onbegrijpelijk dat mensen op een gelakte toets kunnen spelen. Het is lelijk en speelt ook nog eens niet lekker. Olien en waxen en je hebt geen last meer van stroefte, butsen of scheurtjes in de lak. Maar goed ik dwaal af van waar het om te doen was in dit topic.

De ts-er gaat hem laten refretten. Lijkt me een goede keus maar ik denk wel dat de waarde van de gitaar in enige verhouding moet staan tot de te maken kosten. Of dat nu de reële of emotionele waarde is.

ps: What the fuck is een Broboneger?


ik heb allerlei gitaren, met verschillende halzen qua maat, afwerking enz... en elke gitaar doet je anders spelen. Dat vind ik dus interessant. Vanwaar komt toch die drang bij mensen om steeds hetzelfde te willen?

Qua refret redeneer ik nogal basaal: een gitaar waarvan ik de frets zelf heb opgespeeld, spreekt voor zich dat zo'n gitaar een herfret waard is...

lespaulnmarshall
13 juli 2013, 09:42
ps: What the fuck is een Broboneger?

http://youtu.be/RZ7FMtKpH48

Tabula Rasa
13 juli 2013, 09:43
En bovendien, Mitch zei het al eerder, een hals bepaald een hoop van de klank. Mijnsinziens is dit door de mate van buigen, resoneren, veel meer nog dan een body. Op 1 body twee halzen testen heeft veel meer impact dan 1 hals met twee verschillende bodies testen.

Tabula Rasa
13 juli 2013, 09:50
En refretten is een klusjes dat tijdrovend kan zijn. Zelf ben ik er een hele dag mee bezig. Frets eruit. Hals opnieuw vlakken (want hout werkt een beetje en kan over de jaren heel licht torderen (bijna onzichtbaar)). Fretsleven opnieuw inzagen, niet te breedt want dan komen de frets eruit, niet te smal voor de nieuwe frets, want dan buigen de frets de hals bol (zeker bij de hardere toetsen zoals ebben). Dan moeten de frets geleverd worden, dan de schuine kant eraan vijlen en daarna ieder fretje aan beide kanten rond maken langs de toets. Als laatste nog polijsten. Maar dan heb je wel je favoriete neck weer terug.

flo123
13 juli 2013, 15:36
Laatst bij een gitaar reparateur gevraagd hoeveel het herfretten moest kosten van mijn Fender strat deluxe met maple hals (moest dus ook opnieuw gelakt worden):
Iets meer dan 700 euro!

Lijkt me wel een erg hoge prijs toch?

grayfink
13 juli 2013, 17:21
Je hebt hem verkeerd verstaan of je hebt het verkeerd onthouden.

lespaulnmarshall
13 juli 2013, 17:38
Laatst bij een gitaar reparateur gevraagd hoeveel het herfretten moest kosten van mijn Fender strat deluxe met maple hals (moest dus ook opnieuw gelakt worden):
Iets meer dan 700 euro!

Lijkt me wel een erg hoge prijs toch?

Gaat hij een hem exact voor je nabouwen ofzo?
350 is al (te) duur voor een refret! (Met maple hals)

Braindead
13 juli 2013, 20:36
ik heb allerlei gitaren, met verschillende halzen qua maat, afwerking enz... en elke gitaar doet je anders spelen. Dat vind ik dus interessant. Vanwaar komt toch die drang bij mensen om steeds hetzelfde te willen?



Ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik heb ook verschillende gitaren, zowel met gelakte hals als met geoliede hals maar een gelakte toets vind ik echt helemaal niks.

Maar blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken en dat is prima. Ieder zijn ding.


http://youtu.be/RZ7FMtKpH48


Bedankt voor de link. Ik ben weer up to date wat betreft de Nederlandse cultuur :D (Helaas haalt hij het niet bij de New Kids)

Braindead
13 juli 2013, 20:44
Laatst bij een gitaar reparateur gevraagd hoeveel het herfretten moest kosten van mijn Fender strat deluxe met maple hals (moest dus ook opnieuw gelakt worden):
Iets meer dan 700 euro!

Lijkt me wel een erg hoge prijs toch?

Prima prijs.







Als hij er 14 karaats gouden frets instopt met diamanten inleg.

700 euro? Ik sluit me bij Grayfink aan. Waarschijnlijk dacht hij dat hij je gitaar moest refretten en ook de hele gitaar moest refinishen.

the sure thing
14 juli 2013, 08:50
Bij Patrick Koopman mijn Squier laten herfretten. Hals moest ook opnieuw gelakt worden. Eur 265,- en is eerruugg goed gedaan.

kassie
14 juli 2013, 15:05
Heb nog een argument niet gehoord.

Een hals refretten is beter voor het milieu. Ik weet wel dat fenders ontworpen zijn om makkelijk halsen te vervangen. Maar je hoeft natuurlijk niet mee te gaan in de consumenten wegwerp maatschappij. Zelfs bij dezelfde prijs geef ik uit principe dan nog de voorkeur voor een refret. Promoot de overgang naar een cirulaire economie! :ok:

flo123
15 juli 2013, 14:08
Je hebt hem verkeerd verstaan of je hebt het verkeerd onthouden.
Nee, helaas heb ik het goed gehoord want ik heb er nog vragen over gesteld en een korte discussie over gehad.

Ik ga Patrick Koopman bellen voor deze herfret! :) ... (na 1 augustus want hij heeft momenteel vakantie...)

mesaman
21 juli 2013, 16:13
patrick K bellen!