PDA

View Full Version : Van Single coil naar Humbucker



sonata10
10 juli 2013, 12:18
Hallo mede gitaristen,
Is het mogelijk om mijn Epiphone G-310 Junior met P-90 pickup te vervangen door een humbucker?
Dus ik wil graag het P-90 element eruit en een EMG 81 er voor in de plaats. Is dat gewoon te doen door hem er uit te halen en het gat groter te maken zodat de humbucker erin kan?

Bassa
10 juli 2013, 12:26
Dat zou ik wel laten doen.
Maar waarom zou je emg´s willen?

marc_o
10 juli 2013, 12:27
Kijk ook waar de de batterij kwijt kunt...

telecastermaster
10 juli 2013, 13:39
Nee, gaat niet lukken.

http://lmgtfy.com/?q=humbucker+in+p90+slot

Rock Bottom
10 juli 2013, 13:52
P90 heeft een hele andere maat dan humbuckers. Ze zijn smaller en langer en de gitaar zal dus aangepast moeten worden.

Dimarzio maakt wel super distortions in de vorm van p90. Forumlid HaroldA heeft er zo een in zijn SG junior.

sonata10
28 juli 2013, 10:36
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties!

Ik zou er graag een EMG in willen omdat die zo'n hoge output hebben. ik speel veel heavy metal en hard rock en achteraf bleek dit niet de juiste gitaar hiervoor te zijn, vandaar dat ik graag de emg's in wil.

Het moet idd mogelijk zijn maar moet er heel wat aan mijn gitaar geknutseld worden, en de kosten lopen worden dan aardig hoog, dat het de moeite niet meer waard is.

Ik ga nu even zouken naar de Dimarzio pickups misschien is dat wel de oplossing.

Orpheo
28 juli 2013, 12:26
ja, want hoge output is echt noodzakelijk voor een goeie rock of metal tone? Heeft Eddie van Halen het dan al die jaren fout gedaan, met zijn alnico2 pafje? heeft Malmsteen het dan al die jaren fout gedaan met zijn low output singlecoils? Dan is Slash helemaal de klosjaar van het jaar met zijn alnico2pro humbuckers. Buahaha! wat een fail. alnico2pro's voor zijn scheurende rock.

met andere woorden; staar je niet teveel blind op 'specs' en speel. p90's zijn bij uitstek geschikt voor alles eigenlijk. je kan er heus metal op spelen, als je amp genoeg gain heeft maar dat laatste is eigenlijk een gegeven.

sonata10
30 juli 2013, 21:20
Whooo dude relax....

Ik heb ook Jackson met EMG's erin ( bij mijn andere huis) en ik vind het gewoon een erg gaaf geluid.
Het hoeven niet perse actieve te zijn, wat nieuws proberen is ook erg leuk. Maar de p90 is het gewoon niet voor mij. Dus ik vraag hier als het mogelijk is om te switchen naar een humbucker.

sonata10
30 juli 2013, 21:22
ja, want hoge output is echt noodzakelijk voor een goeie rock of metal tone? Heeft Eddie van Halen het dan al die jaren fout gedaan, met zijn alnico2 pafje? heeft Malmsteen het dan al die jaren fout gedaan met zijn low output singlecoils? Dan is Slash helemaal de klosjaar van het jaar met zijn alnico2pro humbuckers. Buahaha! wat een fail. alnico2pro's voor zijn scheurende rock.

met andere woorden; staar je niet teveel blind op 'specs' en speel. p90's zijn bij uitstek geschikt voor alles eigenlijk. je kan er heus metal op spelen, als je amp genoeg gain heeft maar dat laatste is eigenlijk een gegeven.

Whooo dude relax....

Ik heb ook Jackson met EMG's erin ( bij mijn andere huis) en ik vind het gewoon een erg gaaf geluid.
Het hoeven niet perse actieve pickups te zijn, wat nieuws proberen is ook erg leuk. Maar de p90 is het gewoon niet voor mij. Dus ik vraag hier als het mogelijk is om te switchen naar een humbucker.

Orpheo
31 juli 2013, 00:44
Whooo dude relax....

Ik heb ook Jackson met EMG's erin ( bij mijn andere huis) en ik vind het gewoon een erg gaaf geluid.
Het hoeven niet perse actieve pickups te zijn, wat nieuws proberen is ook erg leuk. Maar de p90 is het gewoon niet voor mij. Dus ik vraag hier als het mogelijk is om te switchen naar een humbucker.

ik ben heel relaxed. Ik wil je alleen wijzen op een kleine discrepantie in je statement. Wat je nu zegt snap ik absoluut niet (emg+lekker geluid? maar ok ;) geintje, geintje!). maar dat je op een p90 niet 'hard' kan gaan, is onzin. dat is alles wat ik zeggen wil.

barno
31 juli 2013, 02:46
bottomline: ofwel zoek je een humbucker in soapbar formaat, ofwel frees je humbucker routing waar nu de P90 zit. Wel opletten wat je doet want de breedte van een p90 routing is maar enkele mm smaller dan de breedte van de pu ring van een HB (dus zonder pu ring kan het niet, ja, wel, maar lelijk dan :)

dml
31 juli 2013, 08:52
Hallo mede gitaristen,
Is het mogelijk om mijn Epiphone G-310 Junior met P-90 pickup te vervangen door een humbucker?
Dus ik wil graag het P-90 element eruit en een EMG 81 er voor in de plaats. Is dat gewoon te doen door hem er uit te halen en het gat groter te maken zodat de humbucker erin kan?

Wat een ongelooflijk stelletje onwetenden, hiero!! :)
Je kunt de P90 er gewoon uithalen en een EMG P81 er voor in de plaats zetten. Juist, da's een 81 in P90 formaat. Dus het gat groter maken hoeft gewoonweg niet!!

Zie ook http://www.emgpickups.com/products/category/10/1

barno
31 juli 2013, 10:53
dus zoals ik zei, een humbucker in soapbarformaat. Ik ga echt niet opzoeken of EMG zo'n type heeft hoor:stop:

sonata10
31 juli 2013, 21:20
Aaah bedankt!!! hier heb ik wat aan!!!

sonata10
31 juli 2013, 21:34
Wat een ongelooflijk stelletje onwetenden, hiero!! :)
Je kunt de P90 er gewoon uithalen en een EMG P81 er voor in de plaats zetten. Juist, da's een 81 in P90 formaat. Dus het gat groter maken hoeft gewoonweg niet!!

Zie ook http://www.emgpickups.com/products/category/10/1
Ah bedankt! Maar er moet dan volgens mij wel een gat voor de batterij bij gemaakt worden.

Tabula Rasa
31 juli 2013, 22:11
Als ik afbeldingen google, dan heeft dat ding 2 potmeters. Daartussen zal toch wel genoeg ruimte zitten voor een batterij, eventueel wanneer je de tonecap wat omlegd of met een stukje draad verlengd.