PDA

View Full Version : Te hoge topkam?



Rolf Suurd
10 juli 2013, 00:47
Hoi,

Ik heb het idee dat de topkam van mijn gitaar wat hoog is. Op deze foto druk ik de E snaar in bij de 3e fret en er lijkt een millimeter of 2, 3 speling te zijn. Ik had begrepen dat de topkam een fractie hoger dan de fret zou moeten liggen, maar dit lijkt mij meer dan een fractie.

http://i.imgur.com/dIa2Amh.jpg

Kan ik dit zelf doen, en wat voor gereedschap heb ik dan nodig? Een volledige set topkam vijlen van meerdere diktes of is een enkele vijl afdoende?

Bedankt!

JP074
10 juli 2013, 01:27
Als de F, F# en G gewoon zuiver zijn lijkt het me geen probleem; is dat niet het geval: aanpassen.
Optisch lijkt me de topkam idd iets te ondiep ingevijld, dat wel ja..

Antoon
10 juli 2013, 01:36
Die topkam is veel te ondiep ingevijld. Vaak laten fabrikanten de final touch qua afstelling aan de wensen van de eigenaar over maar dit is wel erg gortig. Let wel dat na het invijlen de sleuven nog dieper worden door gebruik.

FruscianteFan
10 juli 2013, 01:38
Als de F, F# en G gewoon zuiver zijn lijkt het me geen probleem; is dat niet het geval: aanpassen.
Optisch lijkt me de topkam idd iets te ondiep ingevijld, dat wel ja..
Het gaat natuurlijk vooral om de actie, die inderdaad best hoog lijkt op deze foto.

JP074
10 juli 2013, 01:43
Het gaat natuurlijk vooral om de actie, die inderdaad best hoog lijkt op deze foto.

Zeker,

maar het wordt toch pas ECHT problematisch als de tonen onzuiver worden?

Heb wel vaker gitaren met deze actie gezien, zonder dat de bespeler er last van had of dat het vals klonk.

FruscianteFan
10 juli 2013, 01:44
Zeker,

maar het wordt toch pas ECHT problematisch als de tonen onzuiver worden?

Heb wel vaker gitaren met deze actie gezien, zonder dat de bespeler er last van had of dat het vals klonk.
Lijkt me een kwestie van voorkeur. Onzuiver zijn die tonen toch wel, ook met een lage topkam.

JP074
10 juli 2013, 01:46
Tja,

het is geen viool, of om het tot (bas)gitaren beperkt te houden: geen Fretless.

JP074
10 juli 2013, 02:09
Beetje Off-Topic, maar om wat voor gitaar gaat het hier?

Plant
10 juli 2013, 02:51
Welkom op het forum :)


Op deze foto druk ik de E snaar in bij de 3e fret en er lijkt een millimeter of 2, 3 speling te zijn. Ik had begrepen dat de topkam een fractie hoger dan de fret zou moeten liggen, maar dit lijkt mij meer dan een fractie.

Overdrijven is ook een vak ;) 2 à 3 mm is het zo op het oog niet, verder klopt je redenatie redelijk. Als je tussen de tweede en derde fret indrukt zodat de snaar op de tweede fret rust, moet er nét wat ruimte tussen de snaar en eerste fret zitten.


Kan ik dit zelf doen, en wat voor gereedschap heb ik dan nodig? Een volledige set topkam vijlen van meerdere diktes of is een enkele vijl afdoende?

Je hebt daar toch wel meerdere speciale vijltjes voor nodig, zeker voor de dunne snaren. Je moet dieper vijlen en vooral niet breder. Maar gezien je vragen heb je hier helemaal geen ervaring mee. Dan vraag ik me af of je het niet beter kunt uitbesteden.

vulvasonic
10 juli 2013, 03:36
Zeker,

maar het wordt toch pas ECHT problematisch als de tonen onzuiver worden?

Heb wel vaker gitaren met deze actie gezien, zonder dat de bespeler er last van had of dat het vals klonk.
Een hoge actie hoeft idd geen probleem te zijn, maar de kans dat deze gitaar onzuiver is is erg groot. En dan bedoel ik niet de mate van onzuiverheid waar iedere gitaar 'last' van heeft. Ik durf te wedden dat deze gitaar nooit zuiver zal kunnen klinken als de topkam niet goed wordt bijgevijld. De hoogte van de topkam zelf is sowieso al irritant hoog. Ik zou de gitaar naar een gitaarbouwer brengen en er een nieuw topkammetje op laten zetten van een deugdelijk materiaal en de hele gitaar goed laten afstellen.

Ik weet niet of de gitaar pas is aangeschaft (nieuw), maar in dat geval zou ik de muziekzaak vragen dit voor je te doen. Hoort bij de service van een goede gitaarzaak. Doen (of kunnen) ze dat niet, dan is het een kutwinkel en zou ik er nooit meer terug komen. Maar goed, een dergelijke afstelbeurt mag je redelijkerwijs alleen verwachten als je er binnen een half jaar na aanschaf mee terug komt.

Ik vraag me echter wel af wat voor gitaar dit is, want eigenlijk is dit gewoon om te janken, zo slecht. Een slecht ingesneden topkam is helaas vaak het eerste kenmerk van een low budget gitaar, maar dit vind ik zelfs voor een gitaar van €250,- te gortig.

Mocht het installeren en het bijvijlen van een nieuw topkammetje, plus een algeheel afstelbeurtje voor jou (topicstarter) een te duur geintje worden, dan is er hier op het forum vast wel iemand die het voor je zou willen doen. Een topkammetje zelf heb je al voor een tientje. Ik zou het graag voor je willen doen, maar helaas is dit een klusje dat ik niet kan en waarvoor ik sowieso niet het juiste gereedschap heb. Het goed uitsnijden/bijvijlen/monteren van een topkammetje is geen rocket science, maar er wordt vaak iets te gemakkelijk over gedacht. Je moet wel weten wat je doet.

stijnkenens
10 juli 2013, 08:54
Een niet goed uitgesneden topkam kan later ook resulteren in CTS in je linker hand.
Je moet veel te hard werken waardoor er van alles kan ontsteken in je hand.

Elke gitaar ligt te hoog, als hij het fabriek verlaat, ook de meest dure fabrieksgitaar, en daar is een simpele reden voor: die gitaar is gemaakt in een ander wereld deel, waar de luchtvochtigheid en temperaturen totaal anders zijn dan hier. Daarna wordt hij in de cargo van een vliegtuig, of in een container op een oceaanstomer naar hier gebracht, staat dan nog een paar uren op het tarmac of in de haven te bakken in de zon, voor ze naar onze geklimatiseerde winkels getransporteerd wordt.
Te veel variabelen, teveel pieken en dalen in temp en RV.
Dus als iemand zegt dat een gitaar perfect afgesteld is, 'right out of the box' dan weet die niet waarover hij het heeft (een van mijn ergernissen aan gitaartesters in magazines)

Een perfecte topkam is ook nodig voor een perfecte intonatie : hoe dichter bij de topkam, hoe langer je snaar wordt als ze ingedrukt wordt. Dus hoe lager de topkam hoe beter (voor de intonatie) Als je F, F# en G juist klinken bij deze gitaar, staat je brug niet juist geïntoneerd.


En ja, je hebt er specifiek gereedschap voor nodig: de juiste topkamvijltjes en voelermaatjes. Een topkam uitsnijden is inderdaad geen rocket science, maar het komt allemaal wel heel nauw.



s.

denis.hermans
10 juli 2013, 09:23
Ik heb enkele jaren gelden de topkam van mijn Epi Sheraton laten vervangen door een benen exemplaar ( gemaakt door de vorige poster) en dit was inderdaad een wereld van verschil !

De gitaar speelt veel lichter nu.

Rolf Suurd
10 juli 2013, 13:25
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga hem toch maar laten afstellen in een winkel. Het is inderdaad een vrij goedkope gitaar, die ik van ebay heb gehaald van om en nabij 200 euro, een flying V no-name kloon. Je krijgt waarvoor je betaald :)

Het enige wat ik zelf ooit heb gedaan met een gitaar is snaren vervangen, dus ik ben op "afstel gebied" nog groen :) Als ik meerdere topkam vijltjes moet kopen van 20 euro per stuk van guitar-parts kan ik hem voor dat geld net zo goed laten afstellen door iemand die er wel verstand van heeft ;)

Nogmaals bedankt :)

BamBuFan1
10 juli 2013, 18:07
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga hem toch maar laten afstellen in een winkel. Het is inderdaad een vrij goedkope gitaar, die ik van ebay heb gehaald van om en nabij 200 euro, een flying V no-name kloon. Je krijgt waarvoor je betaald :)

Voor klein afstelwerk van een no name gitaar zou je ook eens contact kunnen opnemen met een gitaarnetter (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen) bij jou in de buurt...

barno
10 juli 2013, 18:52
Mijn ervaring is dat een goed gesneden topkam een van de belangrijkste factoren zijn voor afstelling. Volgens mij zagen fabrikanten van budget 'm niet tot op perfecte hoogte wegens nauwkeurig handwerk en ook onder het motto: liever te hoog dan te diep, wat uiteraard ook waar is :)

Rolf Suurd
13 juli 2013, 17:24
Kleine update:

vandaag laten afstellen en intoneren. Hij speelt en klinkt een heel stuk beter :)

Ter vergelijking:
http://i.imgur.com/PKf5NKE.jpg

Tot slot voor de liefhebbers:
http://i.imgur.com/stqtuUi.jpg?1