PDA

View Full Version : Advies goed lesliegeluid in pedaalvorm



jutter
9 juli 2013, 22:46
Ik zoek een al geruime tijd een goed lesliegeluid in pedaalvorm. Mag rond de 150,- kosten. De H&K Rotosphere vind ik heerlijk klinken maar de 2ehands prijzen vind ik absurd: 275 voor een pedaal betalen wat nieuw 350 kost daar pas ik voor. Wie heeft goede tips voor een pedaal wat enigszins op de Rotosphere klinkt maar dan rond de 150 euro?

Mr10
9 juli 2013, 22:54
Ik heb zelf nooit over een Rotosphere of over een echte Leslie gespeeld. Maar ik vind de Line 6 Roto Machine een pedaal dat het effect fraai nabootst, met aardig wat instelmogelijkheden. Wordt niet meer gemaakt maar is tweedehands wel te vinden voor een euro of 60.

jutter
9 juli 2013, 22:59
Ik heb zelf nooit over een Rotosphere of over een echte Leslie gespeeld. Maar ik vind de Line 6 Roto Machine een pedaal dat het effect fraai nabootst, met aardig wat instelmogelijkheden. Wordt niet meer gemaakt maar is tweedehands wel te vinden voor een euro of 60.

Bedankt voor je reactie. De Roto Machine is een leuk pedaal maar ik vind hem kil; mist de warmte.

Pepe
9 juli 2013, 23:02
Ik heb de hardwire trem/rotary die ik voor de harmonic trem kocht maar er zit ook een vibe en een rotary op.
Sja... met een drive voor de rotary klinkt het live best leuk maar het is toch een ander verhaal dan de Rotosphere/Strymon en helemaal als de Neo ventilator.
Dat net niet helemaal geld wat mij betreft voor alle rotary sims als je de Neo kent.

jutter
9 juli 2013, 23:14
Ik heb de hardwire trem/rotary die ik voor de harmonic trem kocht maar er zit ook een vibe en een rotary op.
Sja... met een drive voor de rotary klinkt het live best leuk maar het is toch een ander verhaal dan de Rotosphere/Strymon en helemaal als de Neo ventilator.
Dat net niet helemaal geld wat mij betreft voor alle rotary sims als je de Neo kent.

De Hardwire vind ik ook maar zo zo. Strymon klinkt ook erg lekker en de Neo is helemaal top (ook de prijs!).

Cageman
9 juli 2013, 23:29
Dit ding is een versimpelde versie van de Ventilator. Het is voor zover ik weet nog niet bekend hoeveel hij moet gaan kosten, maar allicht goedkoper dan z'n moeder. Nadeel is wel dat je nog even af moet wachten.

http://www.youtube.com/watch?v=AxG1c1tq57s

jutter
9 juli 2013, 23:36
Dit ding is een versimpelde versie van de Ventilator. Het is voor zover ik weet nog niet bekend hoeveel hij moet gaan kosten, maar allicht goedkoper dan z'n moeder. Nadeel is wel dat je nog even af moet wachten.

http://www.youtube.com/watch?v=AxG1c1tq57s

Klinkt erg lekker! Heb je een idee hoelang het duurt voordat hij op de markt komt?

Johannes
10 juli 2013, 00:04
Moet ie perse in pedaal vorm? Anders zou je een oude Rocktron Replifex kunnen scoren, die heeft naast de multifx modus ook een modus waarin de volledige processorkracht wordt gebruikt voor een rotary simulatie.

Henri H
10 juli 2013, 01:33
Ik heb een Dirk Hendrik Afterimage (http://www.dirk-hendrik.com/dhpedals.html#AfterImage), en hoewel het eigenlijk een erg goede chorus is (CE-1-achtig), kun je er een hele overtuigende rotary uithalen.
Ik heb o.a. een Replifex gehad, en vond de rotary daarvan eigenlijk best wel tegenvallen (klinkt echt veel te digitaal), en de Rotosphere heb ik ook wel 's gehoord/bespeeld, maar ook die vond ik eigenlijk niet echt lekker (snoept teveel van je sound weg naar mijn smaak).
Mijn Afterimage heeft wel wat ruis, maar niet meer dan mijn Ibanez CS5 en SC10, en zolang je de gitaar aanslaat is de ruis niet meer waarneembaar.

jutter
10 juli 2013, 04:20
Moet ie perse in pedaal vorm? Anders zou je een oude Rocktron Replifex kunnen scoren, die heeft naast de multifx modus ook een modus waarin de volledige processorkracht wordt gebruikt voor een rotary simulatie.

Liefst wel in pedaalvorm.

jutter
10 juli 2013, 04:22
Ik heb een Dirk Hendrik Afterimage (http://www.dirk-hendrik.com/dhpedals.html#AfterImage), en hoewel het eigenlijk een erg goede chorus is (CE-1-achtig), kun je er een hele overtuigende rotary uithalen.
Ik heb o.a. een Replifex gehad, en vond de rotary daarvan eigenlijk best wel tegenvallen (klinkt echt veel te digitaal), en de Rotosphere heb ik ook wel 's gehoord/bespeeld, maar ook die vond ik eigenlijk niet echt lekker (snoept teveel van je sound weg naar mijn smaak).
Mijn Afterimage heeft wel wat ruis, maar niet meer dan mijn Ibanez CS5 en SC10, en zolang je de gitaar aanslaat is de ruis niet meer waarneembaar.

Geen idee hoe de Afterimage klinkt maar is het niet meer een chorus dan een leslie?

Henri H
10 juli 2013, 10:15
Ik zal 's een filmpje maken...

Pepe
10 juli 2013, 10:16
Dit ding is een versimpelde versie van de Ventilator. Het is voor zover ik weet nog niet bekend hoeveel hij moet gaan kosten, maar allicht goedkoper dan z'n moeder. Nadeel is wel dat je nog even af moet wachten.

http://www.youtube.com/watch?v=AxG1c1tq57s

Ik heb nog een tijd de Ventilator boot af kunnen houden wegens te groot maar je raakt zo door je excuses heen. Als de prijs meevalt dan is er geen ontkomen meer aan..

jutter
10 juli 2013, 10:36
Ik heb nog een tijd de Ventilator boot af kunnen houden wegens te groot maar je raakt zo door je excuses heen. Als de prijs meevalt dan is er geen ontkomen meer aan..

Ik vind het de moeite waard om maar even te wachten... ik vind de clipjes erg goed klinken.

Mitch
10 juli 2013, 10:40
Er staat momenteel voor je budget ook een RC99 op Marktplaats. Ook eigenlijk meer chorus dan rotary sim, maar met een heel kleine beetje drive een héél lekkere sound. Er zit een knop op warmee je een beetje offset erin kan mengen waardoor je op wat hogere snelheden die lekkere wobble krijgt.

jutter
10 juli 2013, 10:55
Er staat momenteel voor je budget ook een RC99 op Marktplaats. Ook eigenlijk meer chorus dan rotary sim, maar met een heel kleine beetje drive een héél lekkere sound. Er zit een knop op warmee je een beetje offset erin kan mengen waardoor je op wat hogere snelheden die lekkere wobble krijgt.

Ik had hem ook al gezien. Die vind ik toch teveel neigen naar een chorus dan naar een leslie. Maar bedankt voor de tip.

DrHanz
10 juli 2013, 11:56
Ik vond de Digitech EX7 een redelijke Leslie geven. Wel digitaal.

Riny
10 juli 2013, 12:23
Liefst wel in pedaalvorm.

Uiteraard is dit een gitaarforum maar toch de vraag, waar moet deze voor gebruikt worden?
Heb zelf een Boss RT-20 die het voor zowel gitaar als Tyros (Yamaha workstation) m.i. goed zijn werk doet.
In het verleden heb ik een Hammond X5 met 760 Leslie gehad en de RT-20 geeft de Leslie- sound goed weer betreffende mijn herinnering.
Ook heb in het verleden wel eens een Gibson LP via de 760 bespeelt en klonk, ook weer in mijn herinnering, goed.

Beluister deze (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CNpiriDjB44) youtube demo maar eens

Edit: Ik heb mijn RT-20 via MP aangeschaft, ruim onder de prijs van € 175,00

Jeroenvanhulsteijn
10 juli 2013, 12:53
Voor 175 euro moet je toch best wel een Rotosphere MK1 of een Korg G4 kunnen vinden. Daar heb ik zelf ook voor gekocht/verkocht.

Op http://www.synthforum.nl kun je ook eens kijken bij de "te koop" sectie. Daar worden ook nog wel eens leslie sims aangeboden.

Henri H
10 juli 2013, 15:34
Ik zal 's een filmpje maken...
Bij deze:


http://www.youtube.com/watch?v=htyqPFUj_6M

Tja, ik ben niet een groot gitaarwonder. :D
En het is inderdaad meer een (erg goede) chorus wellicht, maar wie weet vind je het toch een interessant pedaal.

Jan Buurman
10 juli 2013, 16:51
Ik vond de Digitech EX7 een redelijke Leslie geven. Wel digitaal.

Jep, en met het "gaspedaal" kun je de rotatiesnelheid van je Leslie aanpassen... Overtuigende Leslie....

jutter
10 juli 2013, 19:12
Jep, en met het "gaspedaal" kun je de rotatiesnelheid van je Leslie aanpassen... Overtuigende Leslie....

Het is een redelijke leslie maar toch komt hij wat kil over.

Han S
10 juli 2013, 20:39
Is er iemand van jullie die het geluid van zo'n pedaal heeft kunnen vergelijken met een mechanische Leslie? Ik heb verschillende echte Leslies gehad en met een gitaar klinkt dat gruwelijk wreed, de ultieme chorus. Laatst heb ik er een opgehaald, een Leslie 760 van 110 watt, gratis gekregen. De schema's staan op het internet en ik heb daar een input voor een jackplug op gemaakt plus een pedaal gemaakt waarmee je de rotor kunt stop zette, langzaam en snel kunt laten draaien. Dat is echt mooi hoor.

Ik heb nog een Leslie liggen die bestaat uit een roterende trommel van piepschuim met een motortje welke langzaam en snel kan draaien. Er zat een speakertje in, maar mijn broer heeft die opgeblazen met 220 volt. Wie hem wil hebben mag hem komen halen.

ateng
11 juli 2013, 14:58
Ik zeg Korg G4!

ateng
11 juli 2013, 15:01
Bij deze:


http://www.youtube.com/watch?v=htyqPFUj_6M

Tja, ik ben niet een groot gitaarwonder. :D
En het is inderdaad meer een (erg goede) chorus wellicht, maar wie weet vind je het toch een interessant pedaal.

Mwah... klinkt gewoon als een chorus op hoge snelheid. Vind een Arion Sch-1 beter een leslie simuleren dan jouwn After Image... zal wel goed klinken als een gewone chorus.

Dirk_Hendrik
11 juli 2013, 18:28
Is er iemand van jullie die het geluid van zo'n pedaal heeft kunnen vergelijken met een mechanische Leslie?

Ja. en ik begrijp je argumentatie. In een verrot ver verleden (rond 94) heb ik ook nog eens een opname gemaakt met m'n eerste Tascam die, in tegenstelling tot veel latere, wel 4 sporen tegelijk kon opnemen, met 4 microfoons. Daarna weer sjouwen met 4 speakers en 2 versterkers om vervolgens te gaan ziten waar eerst die speakerskast stond. Quadrafonie in z'n zuiverste vom. Heerlijk.

M'n interesse in lesley-sims is daarmee meer aangewakkerd. Z'n lesliekast in je studio is te gek maar het gezeul met zo'n ding... nee dank. leuke en heel prettige die ik daarin tegenkwam in simpel concept zijn komen uit de Korg CX3 welke een aparte modulatie heeft voor LF en HF en een oud Farfisa concept waar het signaal alvorens tijdsgemoduleerd te worden eerst door een CV aangestuurde toonregeling gaat. Is het de real deal? Nee. Maar wel verdomd bruikbaar onstage. Het was daarmee ook m'n eerste pedaalbouwsels zonder knoppen. Alleen een bypass en een fast-slow switch. Als detail vind ik die CX3 rotary voor gitaar beter werken dan in de CX3 zelf die ik later, getriggert door dit prioject, van MP plukte. (Een ander verhaal overigens waar een Amsterdamse Synth reparateur (denk aan een wind-aangedreven boot en je weet wie ik bedoel) een trap voor z'n kloten moet hebben voor het niet aan z'n klanten vertellen dattie geen zin heeft en in plaats daarvan achterlijke reparatiequotes geeft).

Als je daarna verder gaat kijken naar pogingen voor elektronische analoge lesley-sims zie je in veel oudere "literatuur" (Eminent, Roland, Korg) toch vaak modulatie op basis van LFO drive waarin de 3 drive signalen 120 graden tov van elkaar verschoven staan. Staat nog op m'n verlanglijstje om IRL mee te spelen. Tijd, tijd , tijd...

Han S
11 juli 2013, 20:52
Het effect van de Leslie is nogal ingewikkeld. Bij elke omwenteling draait de fase 180 graden en daarnaast heb je het Doppler effect, wat we kennen van de langsrijdende brommer. Dat is moeilijk na te maken langs electronische weg en het is ook heel moeilijk om goed in een opname te krijgen. De rotary effecten die ik in de Lexicons heb zijn beperkt tot het tussen links en rechts pannen van het signaal.

De Leslie die ik beschikbaar heb is een klein en licht apparaat, moet in een kastje worden gebouwd en er moet een klein speakertje in. Als niemand belangstelling heeft gaat het binnenkort naar de stort. Is wel een echte Leslie met een roterende hoorn.

Henri H
12 juli 2013, 01:01
Mwah... klinkt gewoon als een chorus op hoge snelheid. Vind een Arion Sch-1 beter een leslie simuleren dan jouwn After Image... zal wel goed klinken als een gewone chorus.Ik wil graag 's een Arion horen....vrij lastig aan te komen.
Je hebt wel gelijk hoor, de Afterimage is geen leslie, maar het kan wel een heel leuk leslie-achtig effect geven, en wat je niet hoort in deze demo: hij prikt waanzinnig goed door de bandmix (ook de typische "80's-duitse-hardrock-chorus") en dat vond ik van b.v. een Replifex een stuk minder.
Ik heb ook nog een tweetal Ibanez chorussen, maar die geven eveneens een minder overtuigend leslie/rotary-effect.

skanky
12 juli 2013, 05:20
Het meest overtuigende Leslie-pedaal vind ik de Line6 Rotomachine. De truc alleen daarmee is, is dat je 'm niet door een gitaarversterker moet sturen, maar rechtstreeks naar de PA. Er zit namelijk speaker-modeling in van de Leslie types. Dat is hetzelfde als je een POD met Cab-modeling door een gitaarversterker stuurt, dat klinkt niet.

ateng
12 juli 2013, 14:27
Het meest overtuigende Leslie-pedaal vind ik de Line6 Rotomachine. De truc alleen daarmee is, is dat je 'm niet door een gitaarversterker moet sturen, maar rechtstreeks naar de PA. Er zit namelijk speaker-modeling in van de Leslie types. Dat is hetzelfde als je een POD met Cab-modeling door een gitaarversterker stuurt, dat klinkt niet.

Het is geen speakersimulator zoals een Palmer of H&K Redbox (of in een POD) maar een filter die 3 verschillende types leslie simuleert zoals een Leslie 145, Fender Vibratone en een Leslie 122.

guitaraddict
12 juli 2013, 16:07
Hallo Han ,

Je hebt mail ivm met de leslie trommel.

ar250artist
17 juli 2013, 10:00
Van de week een filmpje zitten bekijken van Anderton's music (die halve zolen, maar niettemin best wel eens leuk). Daar werden pedalen van option 5 besproken en daar zat ook een Leslie simulator bij. Verder weet ik er niets van dus bekijk het eens en doe er je voordeel mee.

Liquitone
17 juli 2013, 11:35
Ik heb hier een yamaha rotary speaker (zo'n witte rechthoekige)die ik uit een orgel heb gesloopt, het ding ziet er het zelfde uit als die in de RA-100 van een vriendin van mij. Ik ga er nog eens een zo compact mogelijke kast omheen bouwen voor podium gebruik, maar tot die tijd is het ook pedaal simulaties voor mij.

Ik heb vorig jaar een univibe met stereo outputs gemaakt, en ik moet zeggen dat dit veel dichter in de buurt van een rotary komt dan de mono versie. Ik ben nu bezig een tweede te maken zonder de volume en frequentie problemen uit de eerste.
De univibe in stereo klink wat subtieler dan een mono versie, het 'kauwende' hendrix geluid verdwijnt een beetje, waarschijnlijk doordat de linker en rechter kanalen elkaar een beetje opheffen of uitbalanceren.
het is een beetje meer vibratone dan leslie, omdat het het niet is opgesplits is in een 'horn' en 'drum' kanaal. Dat ga ik in een volgend project uitproberen.

http://soundcloud.com/liquitone/stereo-liquivibe-leslie-sounds

http://soundcloud.com/liquitone/stereo-liquivibe-little-wing

jutter
2 augustus 2013, 12:31
Zojuist toch maar de Rotosphere gekocht! Nu even de volgende vraag: ik gebruik altijd het cleane en overdrive kanaal van mijn versterker, dus ik gebruik geen pedalen. Maar waar moet ik de Rotosphere zetten, voor de amp of in de loop?

Riny
2 augustus 2013, 12:53
Persoonlijk zou ik hem in de loop zetten dan zal hij, volgens mij maar weet het niet zeker, in beide kanalen gebruikt kunnen worden.
Ik ken namelijk de versterker niet of heb niet alles goed gelezen.
Is het laatste het geval, sorry hier voor.

jutter
2 augustus 2013, 12:57
Persoonlijk zou ik hem in de loop zetten dan zal hij, volgens mij maar weet het niet zeker, in beide kanalen gebruikt kunnen worden.
Ik ken namelijk de versterker niet of heb niet alles goed gelezen.
Is het laatste het geval, sorry hier voor.

Riny, het is een Koch Studiotone.

Riny
2 augustus 2013, 13:27
Ik ken de versterker wel maar heb deze nooit in gebruik gehad.
Niet om mij er makkelijk van af te maken, echter zou ik gewoon beiden opties eens uitproberen en wat daarna het beste bevalt aanhouden.

arjanb01
2 augustus 2013, 15:58
In de loop Alex dat geeft de mooiste resultaten. Pleur je hem voor de gitaar heb je teveel signaal verlies van je oorspronkelijke versterker geluid en stuurt het effect te hard uit.