PDA

View Full Version : Ceriatone Overtone Special 50W Schema



cannondale_01
9 juli 2013, 18:49
Het wordt weer tijd om een project te starten.
Ditmaal is de keuze gevallen op een de Dumble Overdrive 50W. Is weer iets anders dan een Marshall-achtige. De recensies over de Overdrive kloon, de Overtone Special 50W zijn goed. Dus die gebruik ik als basis. Met de 18watter had ik ook een goed platform bij Ceriatone.
Wie o wie kan me helpen aan het schema van de Overtone Special. Op de Ceriatone site staat wel de layout
maar ik werk liever vanuit een schema. Google-en heeft niets opgeleverd overigens of ik zoek niet goed.
En bouwverslag volgt uiteraard.

thx.

Dirk_Hendrik
9 juli 2013, 19:02
. Op de Ceriatone site staat wel de layout
maar ik werk liever vanuit een schema.

Noem me een hufter maarre, je hebt en layout en any buzenamp volgt min of meer dezelfde schematische configuratie. Dan zeg ik hetzelfde wat ik tegen Harold zeg, teken het nou effe uit. Kost je hooguit een uurtje.

kassie
9 juli 2013, 19:05
Het wordt weer tijd om een project te starten.
Ditmaal is de keuze gevallen op een de Dumble Overdrive 50W. Is weer iets anders dan een Marshall-achtige. De recensies over de Overdrive kloon, de Overtone Special 50W zijn goed. Dus die gebruik ik als basis. Met de 18watter had ik ook een goed platform bij Ceriatone.
Wie o wie kan me helpen aan het schema van de Overtone Special. Op de Ceriatone site staat wel de layout
maar ik werk liever vanuit een schema. Google-en heeft niets opgeleverd overigens of ik zoek niet goed.
En bouwverslag volgt uiteraard.

thx.

Wellicht ff accountje aanmaken bij ampgarage.com? complete dumble bibliotheek.

cannondale_01
9 juli 2013, 19:33
Hey D-H, jou noem ik zeker geen hufter hoor:seriousf:
Ik had deze opmerking uiteraard verwacht.
Ik kom een heel eind maar ben zeker geen technisch vernuft. Ik wel iets bouwen gebaseerd op een schema dat zeker weten goed is en daar vanuit verder knutselen. Maar OK, als het er niet is moet ik wel. Als ik hem niet vinden kan teken ik hem uit en leg hem voor ter controle.

Dutch66
9 juli 2013, 20:18
En dan slaan we gemakshalve even over dat het tekenen van een schema IMHO altijd een
leerzaam onderdeel voorafgaand aan de bouw is..

Tja het kost wat tijd, je kunt ook gewoon componenten plakken....

cannondale_01
9 juli 2013, 22:08
ZO..die gasten van ceriatone zijn snel! Ik had ze een mailtje gestuurd en peteen antwoord. En een schema. Niet geupdate versie maar dat kan dan wel doen aan de hand van de layout, luie bastard. Het begin is er.

HaroldA
15 juli 2013, 08:58
Noem me een hufter maarre, je hebt en layout en any buzenamp volgt min of meer dezelfde schematische configuratie. Dan zeg ik hetzelfde wat ik tegen Harold zeg, teken het nou effe uit. Kost je hooguit een uurtje.

Ghehe ;)

Een schema van een layout maken is inderdaad simpel. Die vage Rus met z'n 16 relais en dubbelzijdige PCB (etc) niet.

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 09:41
Inderdaad is dat minder leuk. Maar m'n toenmalige vraag ging om de eindtrap. Niet om die 16 relais die gegarandeerd een andere functie hebben ;-)

nico verduin
15 juli 2013, 10:06
Het is altijd gemakkelijker om een reden te verzinnen om iets niet te doen.......

Dutch66
15 juli 2013, 13:52
Ik ben wel benieuwd naar dat schema van Ceriatone..

tommus42
15 juli 2013, 14:25
Heb 'm in PDF, weet niet hoe je dat kan posten. Maar zoals elke goede versterker, simpel tot op het bot:D.

flo123
15 juli 2013, 14:26
Je kunt het uploaden bij een file share site en dan hier een link posten. Ben ook wel benieuwd.

Lijkt me wel een gave versterker om na te bouwen! Ik hoop dat je het project hier post, dan kunnen we het volgen. :-)
Succes en veel plezier tijdens het bouw proces!

tommus42
15 juli 2013, 14:38
Even gephotoshoped:cooler:
http://img191.imageshack.us/img191/4356/j0i7.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/j0i7.jpg/)

flo123
15 juli 2013, 15:46
Kun je het nogmaals posten met een wat hogere resolutie ajb? :)

tommus42
15 juli 2013, 16:01
Als je 'm wilt hebben pm ik je 'm wel. Valt me op dat het een ordinair fender clean is:D. Het overdrive-kanaal houdt het midden tussen een Marshall en een Engl. Maar het punt zit hem in goede componenten, met name de OT zal wel weer astronomisch duur zijn.

kassie
15 juli 2013, 17:20
Als je 'm wilt hebben pm ik je 'm wel. Valt me op dat het een ordinair fender clean is:D. Het overdrive-kanaal houdt het midden tussen een Marshall en een Engl. Maar het punt zit hem in goede componenten, met name de OT zal wel weer astronomisch duur zijn.

Dumble gebruikt zelf off the shelf Fender Trafo's... go figure. Alhoewel Mercury wel claimt dat hij een klant van ze is. Het zou dan gaan om Mercury ijzer in een fender jasje (toen mercury nog alleen op aanvraag bouwde).

flo123
15 juli 2013, 17:33
Apart vind ik wel dat die twee toonregelingen in Drive mode in serie staan, met als gevolg een enorme mid-dip.

tommus42
15 juli 2013, 17:53
Viel mij ook op. Ik dacht eerst dat je een drive had en een 'gestackte' drive. Nu heb je een pre-gain eq en een post-gain eq, lijkt op de Peavey TG raxx, of hoe heet het ding, die tegelijk uitkwam met de rockmaster.

guitarnijboer
15 juli 2013, 23:40
Ja, maar het schema laat niet alles zien. Als je een dumble overstuurd hoort is dat 9 van de 10 keer met de midboost ( niet in het schema) of preampboost aan (ook niet in het schema, schakelt de 1e toonregeling uit)
De tweede toonregeling is trouwens ook pas sinds midden jaren 90 of zo en hoogst waarschijnlijk gejat van M/B die dat ook henbben in de MK4. Normaalgesproken is het een fixed (vooraf ingestelde) toonregeling.

flo123
16 juli 2013, 12:49
Ah, dat verandert de zaak...

tommus42
16 juli 2013, 14:25
Ja, maar het schema laat niet alles zien. Als je een dumble overstuurd hoort is dat 9 van de 10 keer met de midboost ( niet in het schema) of preampboost aan (ook niet in het schema, schakelt de 1e toonregeling uit)......
Heb je daar misschien een schema van? Zijn er extra buisjes bij betrokken? Heb een schema van een actieve midboost uit een Epiphone Blues Custom, werkt met een ecc83. Zeer van gecharmeerd:).

guitarnijboer
16 juli 2013, 17:38
Heb je daar misschien een schema van? Zijn er extra buisjes bij betrokken? Heb een schema van een actieve midboost uit een Epiphone Blues Custom, werkt met een ecc83. Zeer van gecharmeerd:).

De midboost is simpel: origineel hoort er een 2n2 cap in serie met een 390pF cap als treble cap gebruikt te worden. er zit dan een midboost schakelaartje over (parallel aan) de 390pF cap. Bij schakelaar uit is de waarde 331pF (twee caps in serie) schakelaar aan (de 390pF kortsluiten) verhoogt de waarde naar 2200pF wat een forse midboost geeft. Voor sommigen is dit te fors en je kunt hiermee natuurlijk experimenteren, maar zelf bevalt die 2n2 me wel eigenlijk.

De leadsound van Mesa/Boogie wordt ook voor een groot deel bepaald door een dergelijke midboost. Dit zorgt voor een vloeiende dikke toon. Bij Mesa is het vaak een 250pF (standaard fender) voor clean met een 750pF voor lead parallel. Samen is dat dan 1nF.

Preamp boost is gewoon de toonregeling uit het cirquit halen met een schakelaartje (los van massa) De toonregeling zorgt voor een behoorlijke verzwakking van het signaal. Als je deze weghaalt wordt het signaal dus als het ware 'geboost'

In geen van beide gevallen is een extra buis nodig.

Dutch66
16 juli 2013, 17:46
en zie daar een schema (onderaan) met mid boost, en nog meer "anders" ...

http://pdfelectronics.com/dumble-ods-100w-hrm/

De 2e tone-stack is in het origineel inderdaad fixed...

Wat mij even ontging, was het schema wat eerder gepost werd nu het "officiele" Ceriatone schema?

tommus42
16 juli 2013, 17:48
Bedankt, zit even te staren op het capaciteiten-gebeuren bij serieschakeling. De toonregeling liften ga ik op mijne proberen, als ik hem binnenkort ga servicen.

edit, @dutch nee, is een 50W Dumble, maar dus niet compleet

Dutch66
16 juli 2013, 18:09
@tommus

Helder, maar ik weet ook niet zeker of dit 1:1 is hoor, maar het klopt i.i.g. met het verhaal van guitarnijboer.

tommus42
16 juli 2013, 18:09
Ja!
Even gefotoshopt:strat:
http://img713.imageshack.us/img713/5471/0xuv.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/713/0xuv.jpg/)

cannondale_01
17 juli 2013, 20:54
Dit schema ontving ik van Criatone. Met de uitdrukkelijke opmerking dat dit niet met de huidige layout overeen komt. Dit schema is uit 2009 en de nieuwse layout uit 2012.
Ben begonnen om het schema te maken. Ik heb nu een leidraadje. Eerst van de zon genieten de komende tijd.

Wat me idd ook bezig houd zijn de trafo's. Ik zoek een goed setje. Na heel wat speurwerk kom ik erachter dat alleen de Amerikaanse merken setjes verkopen. Maar ik wil liever niets uit de States halen. Er is bitter weinig info over de specificaties van de Overtone 50W trafo's te vinden. Ik heb de PT gevonden van Hammond, de OT van Hammond heb ik ook bijna te pakken. Alleen de Choke is nog abracadabra voor me. Liever gebruik ik geen Hammond. Helaas maakt IG geen trafo's voor dit model. Voor de 18watter was ik heeeeel tevreden over dit merk. Maar we komen er wel achter als het zover is.

http://imageshack.us/a/img194/9076/osy.gif

Dutch66
18 juli 2013, 01:07
Dit schema ontving ik van Criatone. Met de uitdrukkelijke opmerking dat dit niet met de huidige layout overeen komt. Dit schema is uit 2009 en de nieuwse layout uit 2012.
Ben begonnen om het schema te maken.

Sorry, maar ik begrijp je niet goed, dit is het schema wat je van Ceriatone kreeg maar de kit die je besteld hebt,
heeft de 2012 lay-out (waar geen schema van beschikbaar is....), en daarom teken je deze zelf.

Zoiets ?

cannondale_01
18 juli 2013, 09:09
Ik heb helemaal geen kit besteld. Ik heb besloten om een Dumble te bouwen. Uit ervaring weet ik dat Ceriatone goede documentatie beschikbaar heeft om mee van start te gaan. De rest pluk ik overal van het net af en maak er een geheel van. Dit forum help me ook altijd op de goede weg.
Ik heb gemaild met Nik van Ceriatone. Die heeft het schema (verouderd) beschikbaar gesteld.
De 2012 layout haal je van de Ceriatone website.
Net als mijn andere projecten zoek ik allerlei leuke componenten bij elkaar laat een chassis maken. Daarna is het bouwen maar. Ik wil het schema hebben omdat ik dan zie wat ik doe en altijd benieuwd ben naar de mods.
Ik ben nu de documentatie aan het verzamelen, dan lekker naar de zon en in het najaar starten met bouwen.:ok:

Dutch66
18 juli 2013, 09:27
Ok helder, leuk project, ga ik zeker volgen. Maar inderdaad, eerst maar ff zomeren..