PDA

View Full Version : Goedkope gitaar voor in het buitenland



MjS
8 juli 2013, 20:02
Mijn pa woont in Portugal en ik ga een paar keer per jaar langs. Geen gitaar. Toch vervelend. Nu zit ik te kijken of het mogelijk is om een goedkoop ding te kopen en daar neer te leggen (als je immers een extra stoel moet boeken voor je gitaar heb je het er al uit). Het probleem: dat ding in Portugal krijgen. Dus ik wil (blind) bestellen bij bijv. MusicStore. Kom ik weg met bijv. een Squier Bullet? Ik geef niet om de klank, maar ik wil gewoon kunnen blijven oefenen. Dan neem ik gewoon een koptelefoonversterkertje mee in mijn handbagage.

Martin_
8 juli 2013, 20:17
Fender-achtige gitaren kun je uit elkaar schroeven en in de bagage meenemen. Daar zijn al eerder topics over geweest. Je kunt dan ook bijvoorbeeld een gebruikte London City kopen. Is overigens in Portugal een gitaar kopen geen optie?

MjS
8 juli 2013, 20:21
Helaas reis ik met handbagage, daar past het -volgens mij- niet in. Koffertoeslag is dusdanig hoog dat het ook een belemmering is. In Portugal kopen is inderdaad een mogelijkheid, ware het niet dat de locatie niet heel gunstig is.

Martin_
8 juli 2013, 21:14
Of het daar in past, ligt er aan wat je nog meer meeneemt, denk ik. Voor 40 euro stuur je zelf een gedemonteerde gitaar naar Portugal. (dpd.nl) Als je op "bullet" zoekt, vind je wel meningen hier op GN. (Niet erg stemvast). Verder hebben Squiers best wel dunne halzen. Ik weet niet wat je gewend bent?

Eric van Esch
8 juli 2013, 21:24
Wat ik niet geheel snap, je kan wel een extra stoel boeken om de gitaar mee te nemen en dat kan uit, terwijl de bagagetoeslag te hoog is? Kan je dat uit leggen?


.... Nu zit ik te kijken of het mogelijk is om een goedkoop ding te kopen en daar neer te leggen (als je immers een extra stoel moet boeken voor je gitaar heb je het er al uit). ..


Helaas reis ik met handbagage, daar past het -volgens mij- niet in. Koffertoeslag is dusdanig hoog dat het ook een belemmering is.

SantaX
8 juli 2013, 21:55
Wat zijn de tijden anders geworden zeg. Toen ik ergens einde vorige eeuw met een leerlinge naar Parijs ging konden we de gitaren als handbage meenemen. In het vliegtuig bood een stewardess aan om de gitaren op een reeks vrije stoelen vast te riemen. Wel zo prettig voor ons en in het geval van luchtzakken ook nog eens lekker veilig. Bij het uitstappen stonden er 2 prachtige dames onder aan de trap (ja, geen slurf) te wachten met onze gitaren. Het hele toestel dacht geloof ik dat we wel heel beroemd moesten zijn. Toegegeven, het was wel Air France en geen prijsvechter.

SantaX
8 juli 2013, 21:58
kleine tip nog, er zijn ook speciale reisgitaren te koop. Die zitten in een tasje zo groot als een tas van een serieuze camera. Meestal wel (semi) accoustisch. Yamaha heeft die oa in het assortiment. Wat ze moeten kosten weet ik niet maar ik heb er eens eentje 2dehands aangeboden gekregen voor 75 euro.

Eric van Esch
8 juli 2013, 22:36
Zoiets?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m691350360-te-koop-traveler-escape-reisgitaar.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Of zoiets?

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m691321232-martin-backpacker-akoestiche-gitaar.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

SantaX
8 juli 2013, 22:42
Die wat ik aangeboden kreeg zat beter in elkaar. Daarvan was de body vouwbaar. Een yamaha was dat, dat weet ik wel nog. Leuk gitaartje maar ik had er eigenlijk geen toepassing voor dus niet gekocht.

MjS
8 juli 2013, 23:14
Wat ik niet geheel snap, je kan wel een extra stoel boeken om de gitaar mee te nemen en dat kan uit, terwijl de bagagetoeslag te hoog is? Kan je dat uit leggen?

Wat ik bedoel is:

Eigen gitaar meenemen (en weer terug) kost teveel (ofwel extra stoel ofwel in koffer met dure toeslag). In beide gevallen kun je dan na een paar keer net zo goed een speciale gitaar voor daar kopen. Dat was dus de insteek.

Die reismodelletjes zijn op zich ook nog wel interessant, ga ik even wat beter uitzoeken. Maar momenteel voel ik nog steeds het meest voor een Squiertje oid die ik dan daar aanschaf (of online dan).

Eric van Esch
8 juli 2013, 23:43
Maar eenmalig een leuk gitaartje aanschaffen, al dan niet tweedehands, eenmaal toeslag voor koffer en gitaar daar laten. Is dat te kostbaar? Lijkt mij eerlijk gezegd niet.

lefthandstrat
8 juli 2013, 23:56
Je kan ook gratis frequent flyer lid worden / flying blue bij de KLM. Dan kan je koffer gratis mee. Probleem van de toeslag is dan opgelost.

Nobler
10 juli 2013, 15:55
Mij lijkt dat een goedkope gitaar kopen en daar laten je inderdaad heel veel gesjouw zal besparen.

Ik steun je suggestie voor een Squier Bullet. Ik heb er zelf een gekocht als 'vakantiegitaar' en wat anderen er ook van zeggen, ik ben van mening dat je geen betere (nieuwe) gitaar voor rond de honder euro (momenteel lijkt de gangbare prijs 105 euro) kunt krijgen. Ik heb geen enkele klacht over de stemvastheid. Verder is mijn ervaring met Squier dat de kwaliteit in het algemeen zeer stabiel is, zodat je zonder veel risico blind per post bij een grote internetaanbieder zou kunnen bestellen en naar Portugal moet kunnen laten sturen, zeker als je een beetje weet hoe je de action en voor zover nodig de intonatie en de halspen moet bijstellen (en die info is makkelijk te vinden). Voor zo'n gitaar vind ik de bespeelbaarheid en de klank (zeker over een klein versterkertje) méér dan voldoende en zul je door meer te investeren nauwelijks een zinvolle verbetering krijgen. Ik zou een klein 5-10 wattt transistor oefenversterkertje scoren met een koptelefoonuitgang (misschien kan dat wel in de handbagage mee) en 'Bob is je oom' zoals een Engelsman zou zeggen als hij nederlands kon spreken.

Swaag
10 juli 2013, 16:49
Inderdaad. koop daar een gitaar (steun je gelijk weer de lokale economie) en laat 'm daar staan.