PDA

View Full Version : Hoe verwijder ik dit lampje?



HaroldA
7 juli 2013, 23:03
Net voor het eerst sinds een grondige verbouwing mijn 2e Sovtek MIG 50 op standby gezet ... geen stand by lampje :(

Blijkt er wel netjes 6.9V~ doorheen te gaan, dus het "fietslampje" zal het wel begeven hebben, alleen krijg ik er met geen mogelijkheid beweging in! :mad:

https://lh5.googleusercontent.com/-dmb9MegBEnw/UdnWBeCoOtI/AAAAAAAAGUM/lGk0xwg7SUw/w958-h719-no/IMG_20130707_225553.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-Zu1JzCF1RDU/UdnWCpqg_XI/AAAAAAAAGUU/qVUswaU-ZRI/w958-h719-no/IMG_20130707_225538.jpg

Volgens dit topic (http://www.guitargeek.com/chat/repair-11/light-bulb-sovtek-mig-100-a-87493/) zou het een schroefdraadlampje moeten zijn:

http://img.sait.nl/mig100lamp.jpg
(helaas niet mijn lampje)


Er zit ook geen "veer' achter, dus schroeven lijkt me logisch. Alleen hoe?!? Kapot knijpen en proberen het restant met een tang er uit te krijgen?

HaroldA
7 juli 2013, 23:13
:crazyhappy:

http://www.griffon.eu/static/resized/products/assets/asset_2024_4.gif.270x330_q95_autocrop.png

Is dat spul toch nog ergens goed voor ;) Na een flinke worsteling heb ik het lampje weten te verwijderen!

HaroldA
7 juli 2013, 23:17
En het bewijs:

https://lh4.googleusercontent.com/-uz0agwd_yZc/UdnatcGrhOI/AAAAAAAAGUk/mNDs7M9G8z8/w617-h823-no/IMG_20130707_231606.jpg

Een mooi geoxideerde en doorgebrand lampje!

HaroldA
7 juli 2013, 23:25
Dan nu de volgende vraag: waar moet ik deze mee vervangen?

Hij zal ongetwijfeld 6v zijn, en er staat iets van 0.3 op maar kan niet meer ontcijferen 0.3 Watt of Ampere?

Bij Conrad hebben ze een 50mA variant: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/720191/ en daar staat dit bij:


Het is een wonder dat deze lamp 12V 50 mA nog geleverd wordt. Het is de oude "fiets achterlamp" die kennelijk uit de gratie is geraakt voor de 100 mA versie.
Nergens meer te krijgen behalve bij Conrad.
Waar maak je je druk om ,zou men denken. Deze lampjes zijn onmisbaar voor Philips platenspeler 209 S. Daar zitten er negen van in en bij gebruik van de 100 mA versie zou het plastic veel te heet worden. Conrad: geweldig

Het is maar een idicatorlampje, dus alles behalve donker is al goed, ik hoef er echt geen achteropkomend verkeer mee te signaleren.

HaroldA
7 juli 2013, 23:35
Ikke heel blij naar onze middeleeuwse "fietsreparatieset" grijpen ... zit er een kapot lampje in :( (hij was sowieso te fel: 0.6W)

SantaX
8 juli 2013, 01:04
Deze lampjes worden ook nog gebruikt in de modelbouw-wereld. In de treinwereld is het meestal 12 volt, maar ik vermoed dat deze ook onder de noemer scheepsbeslag te vinden zijn en daar zal 6v vast wel te krijgen zijn. Robbe is een bekend merk in de model-scheepsbouw die ook lampjes in het assortiment hebben, maar dan ben je snel 3 a 4 euro kwijt. Helaas is in de miniatuurwereld alles kleiner, behalve de prijs. Als je zoekt op het gewenste voltage en E10 (het type fitting) zul je denk ik wel wat aanbieders vinden. Als het niet fel hoeft te branden zou je wellicht ook een 12volt lampje erin kunnen zetten.

Edit: ze zijn er ook in kekke kleurtjes: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/725771/LED-kogellamp-11x24mm-blauw-6V al zijn dit geen echte gloeiglampjes, maar LED's met een bol erom.

7ender
8 juli 2013, 04:46
verwijderen en een neon-paneel-lampje inbouwen ,....of iets dergelijks met een ledje.....

...óf naar de "Action" hollen ,....daar liggen blistertjes met een handjevol 6V 0,6W lampies ( fiets-achterlampjes ) te koop voor een keutel .

:D

HaroldA
8 juli 2013, 12:05
verwijderen en een neon-paneel-lampje inbouwen ,....of iets dergelijks met een ledje.....

...óf naar de "Action" hollen ,....daar liggen blistertjes met een handjevol 6V 0,6W lampies ( fiets-achterlampjes ) te koop voor een keutel .

Zo'n fietslampje hoort gewoon in een Sovtek ;)

En 0.6w is echt veel te veel; 0.3w is al achterlijk fel. Misschien een voorschakelweerstandje toevoegen? Of gaat dat een flinke kachel worden?

nico verduin
8 juli 2013, 14:52
Misschien een voorschakelweerstandje toevoegen? Of gaat dat een flinke kachel worden?rekenen..... rekenen.....ik weet het..... 't is vervelend... rekenen

HaroldA
8 juli 2013, 15:08
rekenen..... rekenen.....ik weet het..... 't is vervelend... rekenen

Hoe kun je uitrekenen hoe heet een weerstand wordt? Hoeveel graden Celsius is 1 watt? En hoeveel koeloppervlakte heb je nodig per watt aan warmte?

Edit: overigens kan ik pas rekenen zodra ik weet wat voor waarde de weerstand gaat hebben. Als ik 'm wil dimmen zal ik eerst wat verschillende weerstanden moeten proberen.

nico verduin
8 juli 2013, 15:31
Hoe kun je uitrekenen hoe heet een weerstand wordt? Hoeveel graden Celsius is 1 watt? En hoeveel koeloppervlakte heb je nodig per watt aan warmte?

Edit: overigens kan ik pas rekenen zodra ik weet wat voor waarde de weerstand gaat hebben. Als ik 'm wil dimmen zal ik eerst wat verschillende weerstanden moeten proberen.'t zal je misschien verbazen..... maar dat kun je allemaal uitrekenen......en ..... 1 watt is niet x graden celcius...... dan zit je zonder meer op het verkeerde spoor..... Het heeft alles te maken met thermische overdracht en de component specificaties.....

Plant
8 juli 2013, 15:33
Je zult ergens moeten beginnen. Probleem 1 is dat je niet weet in hoeverre de lichtsterkte van het lampje (recht) evenredig is met de aangeboden spanning.

Zelf zou ik zo'n lampje van 0.6 W nemen en dan op een aparte regelbare voeding (= DC, dat weet ik :) ) de effektieve spanning opzoeken waarbij het lampje naar jouw smaak de juiste lichtsterkte geeft. Dan heb je al een indicatie hoeveel Volt je de weerstand wilt laten wegsnoepen.

Dan zou ik een weerstandswaarde berekenen, dit afronden naar een E-reeks waarde en dan berekenen wat bij die weerstandswaarde het gedissipeerde vermogen in die weerstand is. Dan kies ik een weeerstand die dat aankan en zorg ik dat die weerstand die dissipatie kwijt kan aan de omgeving.

edit: effektief DC is wat anders dan effektief AC, maar met wat rekenwerk kom je daar toch ook wel uit hoop ik?

cluseau
8 juli 2013, 18:07
edit: effektief DC is wat anders dan effektief AC, maar met wat rekenwerk kom je daar toch ook wel uit hoop ik?

Daar zul je misschien raar van opkijken maar het is exaxt hetzelfde.

Plant
8 juli 2013, 18:23
Welke denkfout maak ik?

http://www.bbc.co.uk/bitesize/standard/physics/images/waveform2.gif

Buzzel
8 juli 2013, 19:17
hoe kun je uitrekenen hoe heet een weerstand wordt? Hoeveel graden celsius is 1 watt? En hoeveel koeloppervlakte heb je nodig per watt aan warmte?

edit: overigens kan ik pas rekenen zodra ik weet wat voor waarde de weerstand gaat hebben. Als ik 'm wil dimmen zal ik eerst wat verschillende weerstanden moeten proberen.

u=r*i

p=u*i

???

SantaX
8 juli 2013, 19:44
En als je die P naar calorieen wil omzetten, doe je *4.2. (Ok, dat weet ik ook alleen maar omdat ik hem gisteren tegenkwam).

HaroldA
8 juli 2013, 19:57
u=r*i

p=u*i

???

Grapjas.

Zo te lezen heeft niemand ervaring met voorschakelweerstanden op een lampje van 0.6W. Ik zal het wiel zelf wel weer uit gaan vinden dan.

guitarnijboer
8 juli 2013, 20:22
Hoe moeilijk is het? .6 watt bij 6 v = 100mA

Je meet 6,9 volt gloeispanning (is dat met of zonder buizen in de versterker, of staat hij op 220V? 6,9 V is wat hoog als de gloei wikkeling wel belast is)

Maar goed, je lampje is 6 Volt, dus je moet in ieder geval 0,9volt omlaag.

Met een 10 ohm weerstand zit je dus goed. 10 x 0.1 = 1 volt over de weerstand.

Een klein weerstandje van 0.6 watt is al ruim voldoende en wordt niet eens warm gezien je in de weerstand slechts 0,1 watt verstookt.

HaroldA
8 juli 2013, 20:27
en wordt niet eens warm gezien je in de weerstand slechts 0,1 watt verstookt.

Kijk, daar vroeg ik naar! :ok: Ik weet best hoe de Wet van Ohm werkt, maar heb geen idee hoe warm zoiets wordt, daar is ervaring voor nodig. Bedankt Richard(?)! (was het toch?)

En ja: het is volledig onbelast.

Buzzel
8 juli 2013, 20:27
Hoe moeilijk is het? .6 watt bij 6 v = 100mA

Je meet 6,9 volt gloeispanning (is dat met of zonder buizen in de versterker, of staat hij op 220V? 6,9 V is wat hoog als de gloei wikkeling wel belast is)

Maar goed, je lampje is 6 Volt, dus je moet in ieder geval 0,9volt omlaag.

Met een 10 ohm weerstand zit je dus goed. 10 x 0.1 = 1 volt over de weerstand.

Een klein weerstandje van 0.6 watt is al ruim voldoende en wordt niet eens warm gezien je in de weerstand slechts 0,1 watt verstookt.

Had ik het nog goed ook :D

P=u*i en U=R*I

nico verduin
8 juli 2013, 20:53
Hoe moeilijk is het? .6 watt bij 6 v = 100mA

Je meet 6,9 volt gloeispanning (is dat met of zonder buizen in de versterker, of staat hij op 220V? 6,9 V is wat hoog als de gloei wikkeling wel belast is)

Maar goed, je lampje is 6 Volt, dus je moet in ieder geval 0,9volt omlaag.

Met een 10 ohm weerstand zit je dus goed. 10 x 0.1 = 1 volt over de weerstand.

Een klein weerstandje van 0.6 watt is al ruim voldoende en wordt niet eens warm gezien je in de weerstand slechts 0,1 watt verstookt.heh.... gaat ie het verklappen :)

cluseau
8 juli 2013, 21:21
heh.... gaat ie het verklappen :)

Jammer he, zo krijgen we ze nooit aan het zelf nadenken.

HaroldA
8 juli 2013, 21:23
Jammer he, zo krijgen we ze nooit aan het zelf nadenken.

... want ik kan niet berekenen hoeveel wat ik verstook in een weerstand? Of omdat ik niet kan berekenen hoe warm hij dan wordt?

cluseau
8 juli 2013, 21:29
Welke denkfout maak ik?

Een gelijkspanning heeft een vaste vermogensontwikkeling mits constant. De effectieve waarde van een wisselspanning is die spanning welke eenzelfde warmteontwikkeling in een load veroorzaakt als een gelijkspanning. Omdat de wisselspanning geen constante waarde heeft zal de topwaarde hoger moeten zijn dan de constante gelijkspanning om het energietekort tijdens de dalen op te vullen.

Bij een zuivere sinusvormige spanning, een puls spanning, een zaagtand of driehoekspanning is dat nog lekker te berekenen maar bij willekeurig audio is het verloop zo grillig dat het een stuk lastiger wordt. Ik houd dan altijd één vinger op de load en één in de lucht. Vervolgens is de schreeuw die daarop volgt bepalend voor het vermogen als ik mijn poten brand aan de load.

HaroldA
8 juli 2013, 21:31
Vervolgens is het niveau van de schreew bepalend voor het vermogen als ik mijn poten brand aan de load.

Als je dat midden in het bos doet, met niemand om je heen die je kan horen ... is er dan nog steeds vermogen aanwezig? ;)

Plant
9 juli 2013, 00:35
Een gelijkspanning heeft een vaste vermogensontwikkeling mits constant. De effectieve waarde van een wisselspanning is die spanning welke eenzelfde warmteontwikkeling in een load veroorzaakt als een gelijkspanning. Omdat de wisselspanning geen constante waarde heeft zal de topwaarde hoger moeten zijn dan de constante gelijkspanning om het energietekort tijdens de dalen op te vullen.

Bij een zuivere sinusvormige spanning, een puls spanning, een zaagtand of driehoekspanning is dat nog lekker te berekenen maar bij willekeurig audio is het verloop zo grillig dat het een stuk lastiger wordt. Ik houd dan altijd één vinger op de load en één in de lucht. Vervolgens is de schreeuw die daarop volgt bepalend voor het vermogen als ik mijn poten brand aan de load.

Ach natuurlijk. Ik vergelijk 2 effektieve spanningen met elkaar en roep dan dat dat niet gelijk is :soinnocent:

Tijd voor vakantie! :p

cluseau
9 juli 2013, 00:45
Ach natuurlijk. Ik vergelijk 2 effektieve spanningen met elkaar en roep dan dat dat niet gelijk is :soinnocent: Tijd voor vakantie! :p Hebben we allemaal wel eens vandaar het forum om ons scherp en alert te houden ;)

HaroldA
5 september 2013, 22:04
Met een 10 ohm weerstand zit je dus goed. 10 x 0.1 = 1 volt over de weerstand.

Een klein weerstandje van 0.6 watt is al ruim voldoende en wordt niet eens warm gezien je in de weerstand slechts 0,1 watt verstookt.

Ik heb net wat testjes gedaan, en bij een weerstand van 22R is het ipv een bouwlamp een mooi sfeerlichtje! :cooler:

I = U / R
I = 6.6 / 22 = 0.3A

P = U * I
P = 6.6 * 0.3 = 1.98W :eek:

Dus die 2W weerstand gaat lekker warm worden? Of snap ik er zoals gewoonlijk weer niks van?

HaroldA
5 september 2013, 22:11
P = 6.6 * 0.3 = 1.98W :eek:

Dus die 2W weerstand gaat lekker warm worden? Of snap ik er zoals gewoonlijk weer niks van?

Volgens dit plaatje wordt hij inderdaad lekker heet:

http://img.photobucket.com/albums/v497/Nico2000/Postingpics/resistordisipation.gif

Plant
5 september 2013, 22:21
Ik heb net wat testjes gedaan, en bij een weerstand van 22R is het ipv een bouwlamp een mooi sfeerlichtje! :cooler:

I = U / R
I = 6.6 / 22 = 0.3A

P = U * I
P = 6.6 * 0.3 = 1.98W :eek:

Dus die 2W weerstand gaat lekker warm worden? Of snap ik er zoals gewoonlijk weer niks van?

Er staat toch geen 6.6V over die weerstand? Dat is bijna alle spanning!
Meet eens welke spanning over de weerstand staat en bereken opnieuw het vermogen.

Fisherman
5 september 2013, 22:28
Never mind the Fisherman, per abuis in het lampjestopic geplaatst.

HaroldA
5 september 2013, 22:30
Er staat toch geen 6.6V over die weerstand? Dat is bijna alle spanning!
Meet eens welke spanning over de weerstand staat en bereken opnieuw het vermogen.

Je hebt helemaal gelijk ... in serie met het fietsachterlampje valt er 2.4V over de weerstand.

I = U / R
I = 2.4 / 22 = 0.11A

P = U * I
P = 2.4 * 0.11 = 0.26W

Da's al heel wat minder! :ok:

HaroldA
5 september 2013, 22:31
Heeft Fisherman een punt, of is ie nu echt volledig de weg kwijt?

Je bent redelijk de weg kwijt, je zit in een lampjes-topic.

Fisherman
5 september 2013, 22:31
Yep,ik zag het al.
Bel het busje...nu meteen!

cluseau
5 september 2013, 22:41
... want ik kan niet berekenen hoeveel wat ik verstook in een weerstand? Of omdat ik niet kan berekenen hoe warm hij dan wordt?

Wie is er nu de weg kwijt ;)

HaroldA
5 september 2013, 22:44
Wie is er nu de weg kwijt ;)

Geen idee ... moet ik dat nou met 4.2 vermenigvuldigen? Dat is iig 0.26W * 4.2 = 1.1 calorieën. Hoe warm worden 1.1 calorieën? :???:

cluseau
5 september 2013, 23:08
Misschien niet de exacte waarden van jouw project maar had je niet een lampje van 6V 0,3Watt?

Dat zou een stroom verbruiken van I=P/U ofwel 0.3/6=50mA. (bij 6V)

Nu is je voeding 6.9V en wil je dus 0.9V door een voorschakelweerstand wegnemen.

R is dan U/I of 0.9/0.05=18 Ohm.

Het vermogen in die weerstand is P=UxI ofwel P=0.9x0.05=45mW.

Wat was nu ook alweer het probleem?

cluseau
5 september 2013, 23:18
btw je kan heel eenvoudig de grenswaarden in een weerstand berekenen met de afgeleide formules.

Stel je hebt een weerstand van 100 Ohm, Wat is dan de maximale stroom en spanning.

De maximale stroom is I=√P/R

De maximale spanning is U=√P.R

HaroldA
5 september 2013, 23:20
Misschien niet de exacte waarden van jouw project maar had je niet een lampje van 6V 0,3Watt?

Dat zou een stroom verbruiken van I=P/U ofwel 0.3/6=50mA. (bij 6V)

Nu is je voeding 6.9V en wil je dus 0.9V door een voorschakelweerstand wegnemen.

R is dan U/I of 0.9/0.05=18 Ohm.

Het vermogen in die weerstand is P=UxI ofwel P=0.9x0.05=45mW.

Wat was nu ook alweer het probleem?

Ik heb een lampje van 0.6W die ik wil dimmen omdat dat veel te fel is. Ik vermoed dat de Sovtek origineel begin jaren 90 met een 0.3W lampje uitgerust was, maar die dingen hebben geen oneindig leven, vandaar de "moderne" 0.6W gloeilamp.

Dat de voorschakelweerstand het voltage onder de specs van het lampje dropt is een hele mooie plus.

cluseau
5 september 2013, 23:49
Ik heb een lampje van 0.6W die ik wil dimmen omdat dat veel te fel is. Ik vermoed dat de Sovtek origineel begin jaren 90 met een 0.3W lampje uitgerust was, maar die dingen hebben geen oneindig leven, vandaar de "moderne" 0.6W gloeilamp.

Dat de voorschakelweerstand het voltage onder de specs van het lampje dropt is een hele mooie plus.

Oke, stel dat je wilt dat jouw lampje van 0.6Watt nog maar 0,3Watt verstookt. Je zou dan kunnen berekenen bij welke spanning de stroom gehalveerd zou moeten zijn. Het lampje van 6V 0.6W trekt dus een stroom van 0.6/6=100mA. De actuele weerstand zou dan zijn 6/0.1=60 Ohm. Je weet nu Rlamp en het gewenste vermogen van 0.3W. De vereiste spanning kun je dan berekenen met √PR is √0.3x60 =4.24V. Je voeding is 6.9 dus moet je 2.66V wegwerken bij een stroom van √(P/R) is 71mA. R is dan 2.66/0.071=37.5 Ohm. De eerstvolgende uit de reeks is dan 39 Ohm. Het vermogen in die weerstand is dan 2.66*0.071=0.19Watt.


edit
In werkelijkheid is het maar een benadering want een lampje gedraagt zich niet lineair. De weerstand neemt sterk af als de temperatuur van de gloeidraad zakt maar het ging ff om het inzicht.

HaroldA
5 september 2013, 23:56
In werkelijkheid is het maar een benadering want een lampje gedraagt zich niet lineair. De weerstand neemt sterk af als de temperatuur van de gloeidraad zakt.

Plant had dat ook al gemeld:


Probleem 1 is dat je niet weet in hoeverre de lichtsterkte van het lampje (recht) evenredig is met de aangeboden spanning.




... maar het ging ff om het inzicht.

Ik was gewoon ruim begonnen met 100R en via 47R naar 22R gegaan. Toen begon hij eindelijk te branden en ook nog eens op een mooie sterkte ;)

Maar goed, jullie hebben mij en mijn inzicht weer enorm geholpen! Wie weet dat ik het in de toekomst nog wel eens in 1x goed doe ;) Tnx!

SantaX
10 september 2013, 00:36
Hoeveel gitaristen heb je nodig voor het wisselen van 1 gloeilamp?

Mja, dit had het begin van een mop kunnen zijn als dit topic niet zou bestaan :P :seriousf: