PDA

View Full Version : aansluiten speakers in cabinet



sandercity
7 juli 2013, 21:15
Hallo,

Ik ben een 2x12 speakercabinet waar ik de speakers van wil vervangen, nou heb ik 2 speakers liggen met een impedantie van 16 Ohm nu is mijn vraag als ik die 2 speakers in serie aansluit kan ik daar dan mijn buizentop, die een 16 Ohm output heeft, er op aansluiten of overbelast ik dan mijn eindversterkerbuizen.

big dooley
7 juli 2013, 21:27
dat gaat niet werken:
2x 16 ohm in serie is 32 ohm en in parallel 8 ohm

je hebt geen andere uitgangen?

sandercity
7 juli 2013, 22:06
dat gaat niet werken:
2x 16 ohm in serie is 32 ohm en in parallel 8 ohm

je hebt geen andere uitgangen?

Ja er zijn nog 2 output jacks en een keuzeknop voor 4 of 8 Ohm, maar bij de outputjacks staat niet welke voor 4 en welke voor 8 Ohm is. Achterop de cabinet zijn 2 Jacks en een kueze knop voor mono of stereo en de stereo wijst naar 8 Ohm left (output 1) en 8 Ohm right (output 2).

HaroldA
7 juli 2013, 22:25
Welke versterker heb je?

sandercity
7 juli 2013, 22:28
Welke versterker heb je?

London city bulldog top

Gearjunkie
7 juli 2013, 22:32
Keuzeknop op 8 Ohm zetten. De outputs zijn parallel doorverbonden, maar je kan de jack in een willekeurige output steken, als de keuzeknop maar goed staat.

HaroldA
7 juli 2013, 22:38
Keuzeknop op 8 Ohm zetten. De outputs zijn parallel doorverbonden, maar je kan de jack in een willekeurige output steken, als de keuzeknop maar goed staat.

Zo ziet her er wel naar uit ja ...

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/17/15930/IMAG0257.jpg

sandercity
7 juli 2013, 22:45
Keuzeknop op 8 Ohm zetten. De outputs zijn parallel doorverbonden, maar je kan de jack in een willekeurige output steken, als de keuzeknop maar goed staat.

Ok, dus als ik het goed begrijp mijn twee 16 Ohm speakers paralell aansluiten wordt dus 8 Ohm, keuze schakelaar op versterker en cabinet op 8 Ohm zetten, en de jack kan dud in willekeurige output bij versterker als bij de cabinet.

Gearjunkie
7 juli 2013, 22:50
keuzeschakelaar op je cabinet??

Gearjunkie
7 juli 2013, 23:04
Had niet goed gelezen. Inderdaad elke speaker op de keuzeknop van je cabinet aansluiten. Als je een multimeter hebt kan je de ohmse weerstand controleren.

sandercity
9 juli 2013, 21:50
Had niet goed gelezen. Inderdaad elke speaker op de keuzeknop van je cabinet aansluiten. Als je een multimeter hebt kan je de ohmse weerstand controleren.

Ok, ik ga de paralellschakeling proberen, ik schakel trouwens de keuzeknop op de cabinet uit en sluit de schakeling direct aan op een jackplug zo kan de keuzeknop niet per ongelukt verzet worden.