PDA

View Full Version : Kahler spyder beginnersvraag



_pete_
7 juli 2013, 16:50
Heb net een "nieuwe" gitaar bemachtigd met een Kahler spyder tremolo. Speelde geweldig voor 10 minuten, toen knapte er een snaar. Ik weet niet wat er origineel opzat, dus maar een nieuw setje, zat ook nog in de koffer. Punt is dat als ik de gitaar nu probeer te stemmen van lage E naar hoge E, herhalen herhalen herhalen...., ik hem pas gestemd krijg als de tremolo in de uiterste positie staat, bijna rechtop dus. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Aangezien hij eerst niet zo hoog stond, zal ik waarschijnlijk iets verkeerd doen. Snaren liggen zo'n 9mm boven de fretten.

Iemand suggesties?

fred dons
7 juli 2013, 18:30
de kans is groot dat de oorspronkelijk set wat dikker was dan wat er nu op zit (je trem is helemaal naar voren gekomen toch ?) sowiezo als je snaren vervangt op een floyd achtige altijd per snaar doen en niet eerste de hele set verwijderen, anders ben je uren bezig je balans tussen de veren van de trem en de snaren te herstellen
in jouw geval zou ik de veren wat strakker zetten en daarna je (of eerst) je snaren wat ontspannen zo dat ze op een lager punt op stemming komen

_pete_
7 juli 2013, 18:33
Ok, klinkt logisch. Suggestie over hoeveel de veren strakker te zetten? 1 of 2 slagen?? Ik heb geen idee waar ik aan moet denken.

Rinze
7 juli 2013, 19:43
De nieuwe set is juist dikker ;)

De schroeven een paar slagen vaster draaien, opnieuw stemmen enzovoort tot de actie weer normaal is. Als je in de buurt komt de schroeven wat minder aandraaien per keer

fred dons
7 juli 2013, 22:39
:D foutje bedankt (maar de oplossing was wel juist ;) )

_pete_
7 juli 2013, 22:51
Had ik ook al begrepen :).
Heb de schroeven een flink eind ingedraaid, schiet nog niet echt op met mijn .012 snaren. Ga er nu of .011 of .009 op zetten. Deze heb ik nog liggen.

soundbound
7 juli 2013, 22:55
veel belangrijker: welke gitaar is het en pics doen het ook best wel goed op dit forum!

_pete_
8 juli 2013, 00:23
Heb net de .011 snaren erop gezet, geeft hetzelfde resultaat. De trem helemaal naar voren. En dat terwijl ik het verenpakket ook al zo'n 5mm naar voren heb gehaald. Morgen probeer ik .009, maar heb het idee dat ik iets over het hoofd zie....

pasqual
8 juli 2013, 07:20
Met 011 ipv 009 zul je met 3 veren niet voldoende hebben. Het beste zet je er 2 veren bij. Ik ga er even van uit dat de oude set 009 was en dat er 3 veren achter in zitten..... Ik ben alleen bang dat een floyd rose achtige trem niet echt soepel meer scharniert met zo veel spanning. Überhaupt geen enkele tremelo. Ik heb ooit eens een japanse fender strat gehad met deze tremelo. Fijne trem maar er sprongen bovengemiddeld snaren en dan niet óp de zadels maar net er voor.

_pete_
8 juli 2013, 08:07
Heb zo geen fotootje, maar het is een peavey, model staat er niet op. Er zitten twee veren aan de trem. Dus zo maar eens die 009 erop zetten. Toch vreemd, vorige eigenaar had er meerdere setjes van 012 bij zitten. Ik laat nog wel horen hoe het afloopt.

Harald
8 juli 2013, 09:46
Misschien de vorige eigenaar even mailen?

_pete_
8 juli 2013, 11:37
Met de 009 is hij goed af te stellen. Maar dan heb ik de veren van de trem al wel een stuk strakker gezet, even geleden. Denk dat er dan nog dunner dan 009 op heeft gezeten. Bedankt voor de tips!

stijnkenens
8 juli 2013, 12:15
Het zou niet mogen dat eender welke trem gitaar niet af te stellen valt met een set hoger dan .010.

Dus waarschijnlijk doe je toch nog iets verkeerds ...


Ik ben altijd van mening geweest dat het niet uitmaakt hoeveel veren je achteraan aan het blok haakt, zolang de spanning maar goed is.
3 veren kan je op dezelfde spanning zetten als 5, maar die 5 zijn dan gewoon minder lang. Of zie ik iets over het hoofd?



s.

Plant
8 juli 2013, 13:12
Je redenatie klopt, maar met 5 veren moet je harder werken. Als je de hendel naar beneden duwt, moet je immers meer veren (verder) uitrekken.

Rinze
8 juli 2013, 14:40
Met drie veren kan wel zolang je de veren niet te ver uit trekt. Dan verliezen ze blijvend hun elasticiteit.

Mijn ervaring is dat je met drie goeie veren best een .011 setje kunt gebruiken maar dat hangt wel van de kracht van die veren af. Kan me van de natuurkunde-lessen nog iets herinneren over een veerconstante :cool:

Ik had vroeger een Charvel met en Kahler Spyder, destijds gebruikte ik vijf veren, dat vergde wel veel kracht. Ik vond het de prettigste trem die ik ooit gehad heb, in combinatie met de top lock zeer stabiel en niet het gekloot van een Floyd met snaren verwisselen.

_pete_
8 juli 2013, 15:02
Vorige eigenaar is niet degene die hem het laatst bespeeld heeft, deze weet er niets van, dus daar kan ik helaas niets mee. Op zich ben ik al lang blij dat ik hem nu wel goed gestemd krijg terwijl de trem slechts een kleine hoek maakt. Ik heb verder niets versteld, dus zou eigenlijk ook niet weten wat ik anders zou kunnen doen dan nieuwe snaren erop en daarna blijven stemmen van laag naar hoog tot dat alle snaren goed gestemd zijn. Dan de loks aandraaien en nog de fijnafstemmers hun werk laten doen. Iemand aanvullingen?

stijnkenens
8 juli 2013, 15:21
Je redenatie klopt, maar met 5 veren moet je harder werken. Als je de hendel naar beneden duwt, moet je immers meer veren (verder) uitrekken.

Daar heb je een punt.

Dus 5 veren geeft ook een stabielere trem. Want mocht je benden, dan zal de brug redelijk stabiel blijven. Omdat de extra trekkracht over de 5 veren verdeeld wordt, en niet over 3, is de beweging van de brug minder.




s.

Plant
8 juli 2013, 17:57
Dus 5 veren geeft ook een stabielere trem. Want mocht je benden, dan zal de brug redelijk stabiel blijven. Omdat de extra trekkracht over de 5 veren verdeeld wordt, en niet over 3, is de beweging van de brug minder.

Klopt helemaal :ok:

vulvasonic
9 juli 2013, 01:06
Ik heb ook een strat met een Kahler Spyder. Ik vind het een heerlijk ding. Ik gebruik er een .011 setje op icm 4 veren (5 veren kunnen niet ivm het ontwerp van het tremoloblok. Het werkt perfect. Ik heb het ding plat op de body liggen, omdat dat imo een serieus stuk ten goede kwam aan het geluid van de gitaar. Niet zwevend dus. De 4 veren heb ik daarom ook zover mogelijk in het hout geschroefd. En ja, dat speelt niet echt heel licht. Dat is echter een heel bewuste keuze geweest. Ik zou het niet anders willen.
O, ik las hier net dat iemand (Rinze?) er erg vaak snaren op breekt. Ik NOOIT! En ik gebruik het kreng veel. :D

Ik heb echter ook nog een strat met een ander locking systeempie. Ook daar een setje .011, maar hier WEL zwevend (3 veren). En dat ding kan ik met mijn pink al flink aan de gang krijgen.

Rinze
9 juli 2013, 08:42
IK heb met die Spyder nooit problemen gehad met brekende snaren, dat was iemand anders.

Ik vraag me toch af, of vijf veren echt zwaarder gaan dan drie en hoe dat dan zit. Ik bedoel, je gebruikt toch in beide gevallen precies de kracht om de trekkracht van de set snaren te neutraliseren (tenzij je de trem strak op de body hebt liggen), dus de veren leveren in beide gevallen toch dezelfde kracht? Wat zie ik over het hoofd? Kan iemand dat in simpele natuurkundige taal uitleggen? Ik geloof het op zich wel, heb zelf ervaren dat die vijf veren een behoorlijk stugge trem opleverden terwijl mijn stratjes met Wilkinsons trems met een .011 set en vier veren een stuk soepeler gaan. Kan het alleen even niet beredeneren.

@TS: ik heb dus twee Strats met een Wilkinson waar met een .011 set vier veren voor een perfect afstelbare trem zorgen, het moet dus wel kunnen. Het zou kunnen dat je vrij slappe veren hebt, hetzij door overbelasting in het verleden om doordat ze gewoon minder sterk waren vanaf het begin. Wees ook niet te bang om die schroeven gewoon verder te draaien he.

vulvasonic
9 juli 2013, 09:48
Het klopt dat de trekkracht van de veren gelijk moet zijn aan die van de snaren, ongeacht de dikte van de snaren en het aantal veren waarmee je de trekkracht probeert te balanceren. In die zin is er dus geen verschil. Maar om het zaakje in beweging te zetten heb je dus ook meer kracht nodig als je 5 veren gebruikt voor een dik setje snaren. Denk ik.
Uuuuuuuh........ (even proberen een vergelijking te verzinnen).....:
hang twee even zware knikkers aan een weegschaal en zet deze in beweging. Plakje cake. Toch?
Hang 20 zeecontainers aan de ene kant van de weegschaal en 20 identieke zeecontainers aan de andere kant. Lijkt me lastiger. Of zou dit net zoiets zijn als een kilo lood en een kilo veren? Goh, ik weet het even niet. Slecht geslapen. :D

Braindead
12 juli 2013, 00:01
Omdat de snaren ook onder een hoek staan gaan de extra veren wel extra zware druk uitoefenen op de drukpunten (studs). Het scharnierpunt als het ware. Dus ja, het gaat zwaarder dan. Alles wordt harder naar beneden (richting body) getrokken. Datzelfde geldt voor een weegschaal.