PDA

View Full Version : Zang opnemen(hoofdtelefoon probleem)



JvD.
6 juli 2013, 19:53
Heya,


Ikheb een vraag voor de doorgewinterde studio meneren hier. Als ik meteen hoofdtelefoon zang op neem lijk ik toondoof. Ik heb van allesgeprobeerd met volume balans, open hoofdtelefoons, één oor af doen,etc. Zodra ik muziek niet met akoestiek hoor(en voel) is het eensoort van gok spel welke noot ik ga zingen.


Ikben geen geweldige zanger maar in een live situatie kan ik prima toonhouden. Elk nummer dat ik in de studio heb opgenomen heb ik zo vaakgeoefend tot ik het op muscle memory zong. Na een paar takes zit erwel een goede tussen. Van met gevoel zingen is dan geen sprake.


Hetis ontzettend frustrerend. De laatste keer in de studio heb ik nadrie uur aanrommelen niets opgenomen gekregen. Ik deed dehoofdtelefoon af en zong het spot on. Als ik het ding weer op deedwas het een soort van ezeltje prikken op de notenbalk.


Ikheb nu voor twee verschillende projecten alle instrumentals voor deEP's af en ik ben echt radeloos. Het is allemaal muziek die ik zelfgeschreven heb en als ik de demo'tjes maakte dan deed ik dat met eendynamische mic, meezingen met mijn reaper file.


Help!

paulusdeBKB
6 juli 2013, 20:06
Ik ben geen geoefend zanger, en ik herken je probleem enigszins. Je kunt overwegen om dan maar gewoon met luidsprekers aan je vocals op te nemen. Ik raad je dan wel aan een Reflexion filter te gebruiken: een halfrond isolatiescherm dat je achter je microfoon zet. SE Electronics maakt de beste. (ik heb er eentje en ik woon ook in Amsterdam. Als je wilt, mag je hem wel een paar dagen lenen. PM maar ).

Met dat Reflexion Filter scherm je in ieder geval de off-axis van de microfoon af. Een beetje spill is niet te voorkomen, maar als je na het opnemen van je zangtake niets meer verandert aan de instrumentale tracks zou dat weinig uit moeten maken. Misschien is een beetje experimenteren met de plaatsing van de speakers nodig om faseproblemen te voorkomen. Bedenk ook dat er veel demo's en platen worden opgenomen met alle muzikanten in 1 ruimte. Dat kan nog heel best klinken. Han S komt hier straks vast wel voorbij met verdere tips :)

Dat gezegd hebbende: ik denk dat vocals opnemen met een koptelefoon ook een kwestie van oefenen / wennen is. Als je in staat bent om een week lang elke dag te zingen met koptelefoon op, moet het wel heel raar lopen als het niet verbetert. Het lijkt me wel verstandig om gedurende die week niet tussendoor zonder koptelefoon zingen.

JvD.
6 juli 2013, 20:12
Bedankt voor je reactie. In een behoorlijk dode ruimte is dat misschien wel de oplossing, al zing ik vaak over ambient muziek, zodra ik opneem heb ik een clicktrack nodig. Dat ga je echt wel op de opname horen.

The Bertman
6 juli 2013, 21:29
Als die click niet op de uiteindelijke opname mag is dat wel een probleem. Wat je kan doen is een click over een hele harde, maar kleine luidspreker en die diep in je broekzak steken. Dan voel je de click ipv dat je hem hoort.

Over dat probleem van zingen met een koptelefoon, je bent de enige niet. monitor is de manier.

Plant
6 juli 2013, 21:29
Misschien staat je zangsignaal via de hoofdtelefoon uit fase t.o.v. je akoestische geluid. Wat je dan zingt krijg je via de hoofdtelefoon terug als 'antigeluid' en dan hoor je je zang niet meer. Je akoestische geluid en hoofdtelefoon geluid doven elkaar uit. Heb ik ook weleens gehad.

Kan van alles zijn, mengpaneeltje met inverterende kanalen, microfoon uit fase (XLR'tje verkeerd gesoldeerd), ...

JvD.
6 juli 2013, 21:33
Ik heb het probleem in verschillende ruimtes over verschillende soorten gear. Ik ben ontzettend gefrustreerd =(

Han S
6 juli 2013, 21:51
Het probleem is dat je die klik wilt horen, kan het echt niet zonder? Er zijn meer vocalisten die met een koptelefoon niet kunnen zingen. Ik zet het dan gewoon op de speakers.

Een tussenoplossing is een hulpje die de klik op een koptelefoon krijgt en de maat geeft als een dirigent.

Duhsjaak
7 juli 2013, 21:42
Hi TS
Maak je hier s.v.p. geen zorgen over. Mensen die mij al tientallen jaren kennen, en die voor het eerst mij stukken horen zingen waarbij ik de backing over de koptelefoon had, kijken altijd erg verwonderd. Niet gek, want het resultaat is niet vergelijkbaar.
Toen doe ik het vaak terwille van snelheid en de lieve vrede. Met een 7 onder 1 dak stadsvilla (rijtjeshuis) kan ik het mij echt niet permitteren om daverende speakers te hebben iedere dag.

Soms is smokkelen de oplossing: één schelp van je koptelefoon op je oor voor de backing of kliktrack en één vrij, om je eigen geluid te kunnen horen.

In het ergste geval kun je nog overwegen een pedaaltje voor vocalisten te kopen. Trek je de verkeerde noten alsnog recht. Allesbehalve ideaal.
Aan de andere kant: Je weet wat je waard ben als zangert, toch? En aan wie laat je die opnames horen? Die moeten het r maar mee doen hoor.

Ik zeg in een voorkomend geval: Volgende keer doe ik meer mijn best.

Mijn ervaring: Een niet onaanzienlijk deel van de zangers kent dit probleem in meer of mindere mate.

Ik zou er dus niet van wakker liggen. Pas de correctie toe die je goeddunkt. Wil je een dag of wat zo'n pedaaltje lenen? Ik woon ongeveer 10 km bij paulus vandaan. PM maar.
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
8 juli 2013, 09:34
Het idee om de klik via een dirigent te laten lopen is briljant Han! En je kunt natuurlijk ook gewoon niet-ambient muziek maken, like the rest of us :grin:

showband
8 juli 2013, 10:07
twee kleine identieke monitorspeakers (auratones oid) op paaltjes uit fase bij de microfoon zetten. En heel goed uitrichten zodat de guidetrack uitdooft bij de microfoon.
Is een hoop werk maar kan wel werken.


Midi tijdcode naar dirigent tool?
http://www.bartal.com/vc.htm is uitgevonden om tijdcode uit de PC als dirigent te gebruiken. Zie je bij violen op jools holland nog wel eens staan.


Dat hier nog geen app voor is verbaast mij enorm.....

Han S
8 juli 2013, 11:25
Die twee kleine breedbandertjes uit fase zetten is een oude truc, maar in mijn beleving niet nodig omdat de overspraak op een goede microfoon verwaarloosbaar is, ook met normaal in fase staande speakers. Het probleem is de click en die ga je ook met de uit fase Auratones terughoren via reflecties, dus indirect.

De visuele click is er ook al decennia lang, een ledbar welke van links naar rechts heen en weer gaat. Maar als je een nummer hebt opgenomen en je moet de zang er nog aan toevoegen, die click staat dus al in de opname, dan heb je er niets aan. De oplossing in dat geval is iemand met een goed maatgevoel de mix met click op de koptelefoon geven en de mix zonder click op een paar kleine monitoren die niet te hard staan. En dan gewoon dirigeren, dat kan toch niet echt moeilijk zijn. De drummer? Zijn lekkere vriendin misschien?

Plant
8 juli 2013, 13:23
Zijn lekkere vriendin misschien?

Ik denk niet dat de zang er beter op word tussen het gekwijl door. http://img.smileys.nl/1287/hungry.png

Frits van Mourik
9 juli 2013, 00:46
Het lijkt mij zo, dat een visuele indicatie, zij een het dirigent dan wel een LED-dinges, nogal wat oefening vereist.

Ik zou het denk ik proberen met een combinatie van het ID van Bert:
Maar dan met een z.g. "bass-shaker" ergens op een gevoelig punt van het lichaam :crazyhappy: en de click veranderen in een pittige kick.

- En Han's (en mijn eigen) ervaring:

De muziek, zo eenvoudig als maar mogelijk om de "feel" weer te geven,
gewoon luid uit luidsprekers of floormonitors,
zodanig, dat je er met je stem een beetje tegenaan kunt leunen.
Niet moeilijk doen met een stereo-mix; dat leidt alleen maar af.
Je kunt er dan ook voor kiezen, om alleen je stem nog 'es extra via een half hoofdtelefoonschelpje te monitoren.

Ben je erg benauwd voor overspraak, dan zet je een compressor in het signaal,
dat de luidsprekers aanstuurt, dat je dan met je vocals via de sidechain (naar smaak of noodzaak) dimt.
De niet "bezongen" overspraak-parts van de zang-track edit of mute je er later gewoon uit.

Just my 2€cts...

guhlenn
9 juli 2013, 09:20
Het lijkt mij zo, dat een visuele indicatie, zij een het dirigent dan wel een LED-dinges, nogal wat oefening vereist.

Ik zou het denk ik proberen met een combinatie van het ID van Bert:
Maar dan met een z.g. "bass-shaker" ergens op een gevoelig punt van het lichaam :crazyhappy: en de click veranderen in een pittige kick.

- En Han's (en mijn eigen) ervaring:

De muziek, zo eenvoudig als maar mogelijk om de "feel" weer te geven,
gewoon luid uit luidsprekers of floormonitors,
zodanig, dat je er met je stem een beetje tegenaan kunt leunen.
Niet moeilijk doen met een stereo-mix; dat leidt alleen maar af.
Je kunt er dan ook voor kiezen, om alleen je stem nog 'es extra via een half hoofdtelefoonschelpje te monitoren.

Ben je erg benauwd voor overspraak, dan zet je een compressor in het signaal,
dat de luidsprekers aanstuurt, dat je dan met je vocals via de sidechain (naar smaak of noodzaak) dimt.
De niet "bezongen" overspraak-parts van de zang-track edit of mute je er later gewoon uit.

Just my 2€cts...

Ik zou zelf een sub mix maken van alleen de click die je via een oortje (gewoon zo;n mp3 dopje) in 1 oor stopt en de muziek over de speakers zetten. Geeft een beter feel voor mijn gevoel, maar de click is zo hard als je nodig vind.

Harry
10 juli 2013, 13:53
Ik raad je dan wel aan een Reflexion filter te gebruiken: een halfrond isolatiescherm dat je achter je microfoon zet. SE Electronics maakt de beste.

Paulus, ik heb al ergens gelezen dat die dingen je opnames beter maken. Maar hoe kan er kwaliteitsverschil in die schermen zitten? Ik wil er misschien ook een keer een aanschaffen, maar zou er liefst niet te veel geld aan uitgeven.

paulusdeBKB
10 juli 2013, 21:04
Ik heb de discussies destijds ook gelezen, en toen een tweedehands deze gekocht: http://www.seelectronics.com/project-studio-reflexion-filter

Ik heb geen A/B-vergelijking gedaan maar gewoon in mijn huiskamer uitgeprobeerd of het geluid verbetert, en dat doet het. Verwacht er geen wereldschokkende dingen van, wel merkbare.

O, en als je er eentje koopt: gebruik de mounting hardware niet! Op een normale mic stand wordt de combinatie reflexion filter + microfoon veuls te topzwaar. Ik heb de reflexion filter gewoon op een aparte microfoonstandaard geschroefd en de microfoon op zijn eigen stand. Flexibeler en minder eng.

Han S
10 juli 2013, 21:08
Het hangt ook erg van de gebruikte microfoon af. Met een hyper cardioid zal het weinig invloed hebben en ik heb het idee dat zo'n scherm meer bedoeld is voor als je live met een band opnamen maakt in dezelfde ruimte.

paulusdeBKB
10 juli 2013, 21:38
Hoe veel invloed het scherm heeft is inderdaad afhankelijk van de richtkarakteristiek van de microfoon. Ik gebruik een SE Electronics SE2000 A II C (cardioid). Voor mij is het een uitkomst omdat de kamer waarin ik opneem nogal lelijk klinkt. Het scherm dempt een deel van deze reflecties, waardoor je in de mix de kamer niet meer 'hoort'.

guhlenn
11 juli 2013, 10:34
Het hangt ook erg van de gebruikte microfoon af. Met een hyper cardioid zal het weinig invloed hebben en ik heb het idee dat zo'n scherm meer bedoeld is voor als je live met een band opnamen maakt in dezelfde ruimte.

Ik gebruik hem ook wle om het effect op de klank. maakt het wat intiemer/bassiger. Maar uiteraard afhankelijk van de micofroon

Frits van Mourik
11 juli 2013, 23:48
Ik heb nog altijd zo m'n bedenkingen bij die reflection-filters.
Met name valt mij op, dat ze voornamelijk dempen in het horizontale vlak.
De achterzijde van een cardioïde mic luistert immers -zeg maar- als een (frequentie-afhankelijk) bolletje?
Is de akoestische demping van zo'n contraptie dan zo groot, dat invallend geluid van boven & onder niet meer meetelt?

paulusdeBKB
11 juli 2013, 23:58
Klopt Frits, je ziet daarom ook wel eens opstellingen met 2 reflexion filters. Eentje pal achter de microfoon en eentje er schuin overheen.

Han S
12 juli 2013, 00:19
Ik zal je wat vertellen, ik ben er een groot voorstander van om mensen lekker te laten spelen in de studio, op hun gemak en ze niet te vermoeien met technische meuk. Als de basisopnamen zijn gedaan van een nummer, dus gitaar, bas, drums en eventueel scratch vocals tegelijk, dan gaan we extra gitaren doen, solo's etc. De eerder opgenomen tracks krijgt zo'n gitarist dan op twee floormonitoren welke voor hem op de vloer liggen en die kan hij zelf zo hard zetten als hij wil.

Ik zet een Sennheiser MD421 en een Beyer M88 voor zijn cab en dat gaat vaak loeihard, de cab en de floormonitoren en ik ben blij dat ik achter vier ruiten zit. Als de gitarist klaar is met zijn partij, gaan we er naar luisteren in de controlroom. Ik laat dan wel eens alleen de nieuwe partij horen middels de solo functie van de mengtafel en wat je dan opvalt is dat de MD421 zo weinig overspraak meepikt dat je daar helemaal geen last van hebt. En de M88 pikt nog veel minder op van al die herrie, daar hoor je bijna alleen de nieuwe partij mee, terwijl die floormonitoren loeihard gingen.

Ik begrijp dus eigenlijk niet wat je met zo'n scherm moet, tenzij je een omni gebruikt.

Duhsjaak
12 juli 2013, 05:17
Ik lees deze discussie mee, als geïnteresseerde zalig onwetende. En vraag mij telkens opnieuw af waarom zoveel mensen zo bang zijn voor een beetje overspraak.

Als je er van uit mag gaan dat het op relatief net/schoon geluid gaat, en bovendien gaat om geluid die bij de backing hoort (dus allemaal hetzelfde geluid - niet het geluid van mislukte, niet gebruikte tracks), dan zie ik niet in waarom wij ons daar nou zo vreselijk veel zorgen over zouden moeten maken.

Ik heb hier nog altijd het nodige liggen op tape, dat op uiterst onverantwoorde manier is opgenomen en ook 40 jaar na dato nog steeds fier overeind blijft. Ik zal wel weer onaangepast zijn, maar ik zie geluid net als medicijnen: Je kunt nooit iets onderdrukken zonder ook iets anders (onbedoeld) te vernielen. Of dat nou technisch is of op het gebied van het onbelemmerd muziek maken van mensen. Denk dat Han op dit laatste ook doelt.

Dus, persoonlijk, als het echte geluid deugt, neem ik kleine imperfecties voor lief.
Vriendelijke groet, Gus

showband
12 juli 2013, 08:37
ik ben dol op overspraak. Maar in de meeste homestudio's heb je een kleine kamer waar je spoor voor spoor staat op te nemen naar een computer.

1) je hebt buren, kinderen, honden, computerventilatie. En altijd net tijdens de beste take
2) de kamer zelf geeft enorm "kamergeluid" mee aan je opname. Als dat x12 partijen gaat dan klinkt elke opname naar "enorm in een kamer opgenomen" .

een eenvoudig reflectiefilter bij je goede microfoon aangevuld met een slaapzak over zo een ding achter de zanger:
http://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&source=promobutler_be%2Fgifi0001%2Factive%2F%2Fgif i0001106n0000006.jpg&width=275
Zal echt wonderen doen in de homestudio.

Harry
12 juli 2013, 11:19
dacht inderdaad ook al iets absorberends te gebruiken zolang ik nog niet zo'n scherm heb. Nou ja, voorlopig klooi ik nog effe lekker door.

Is de topicstarter trouwens al wat verder gekomen?

paulusdeBKB
12 juli 2013, 12:55
Wat ook goed werkt als je opneemt in een woonkamer en je hebt toevallig een gestoffeerde bank: rechtop achter je zetten.

JvD.
15 augustus 2013, 01:08
De zang opnamens gaan nog met koptelefoon en het gaat re-de-lijk okay. Ik zing veel dingen in met alleen de drums of click en helemaal geen andere muziek of referentie. Dat gaat veel beter.
Ik heb achter mij een microfoon standaard in de vorm van een T gezet en daar hangt mijn dekbed overheen.

Komende 2 weken ga ik de leads doen, dan begint het echte geklooi.