PDA

View Full Version : dsl 100 en jcm 800 2203 reissue



Lucaars
6 juli 2013, 13:47
Hallo

Ik ben hier op vakantie en ik heb gisteren een guitarshop in marseille bezocht (www.guitarshop.fr).
Ik testte daar een wahwah uit en ik speelde op een jcm 800 2203 reissue, ik vond die ontzettend warm klinken maar ik heb die niet echt lang en goed kunnen testen, ze stond ook vrij stil.

Thuis heb ik een dsl 100 met M412 cabinet, en ik moet daar altijd veel bass enzo bijdraaien om in de buurt van de gewenste warme klank te bekomen, op het gewone clean kanaal. Is die jcm 800 gewoon warmer van klank of kon het ook te maken hebben met dat ik dit cab gebruik :http://www.thomann.de/be/marshall_m412a.htm en onder die jcm 800 deze stond: http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960ax_gitarrenbox.htm?
Of ligt dat toch vooral aan de head?

ps. die jcm 800 is daar goedkoper dan bij musicstore

Bedankt!

Brum
6 juli 2013, 15:20
Beide. De cab doet er zeer zeker toe en de DSL100 heeft niet heel veel laag. Een JCM800 heeft op zich ook vrij veel hoog, beetje typisch Marshall, maar wel meer laag dan de DSL. Ga je die JCM800 harder zetten, dan komt het laag er mooier uit, meer gedefinieerd en ook meer laag. Ook typisch Marshall wat mij betreft.

sandert1978
6 juli 2013, 15:36
Beide. De cab doet er zeer zeker toe en de DSL100 heeft niet heel veel laag. Een JCM800 heeft op zich ook vrij veel hoog, beetje typisch Marshall, maar wel meer laag dan de DSL. Ga je die JCM800 harder zetten, dan komt het laag er mooier uit, meer gedefinieerd en ook meer laag. Ook typisch Marshall wat mij betreft.

+1, die 2203 reissue's zijn warmere amps qua klank als je DSL100, mits je hem 'open' kunt zetten!

the sure thing
6 juli 2013, 15:51
1960ax heeft g12m speakers (greenback) draagt ZEKER bij aan de warmte

Lucaars
6 juli 2013, 16:02
Oké, bedankt.
Dan ga ik na mijn vakantiejob maar eens zon cab aanschaffen en zien of het voldoende is :).
Dsl's verkopen desnoods toch vrij goed tweedehands?

muziekschuur
6 juli 2013, 16:12
dsl100 voorzien van ecc81 in V1? Of heeft de DSL diode clipping?

big dooley
6 juli 2013, 16:20
Beide. De cab doet er zeer zeker toe en de DSL100 heeft niet heel veel laag.

pardon??? er zit zo'n knopje op... deep switch heet het...
moet je wel een berg laag wegdraaien, want je zit gelijk de bassist in de weg...
heb 10 jaar met zo'n ding gescheurd en ik kon hem veel verwijten, behalve dat ie laag tekort kwam... en zeker niet op het groene kanaal in crunchmode...

dit is echt aan de cab te wijten... de verschillen tussen een M412A of een 1960AX zijn gigantisch veel groter dan tussen een 2203 en een DSL
lucaars gaat een gat in de lucht springen, zodra die DSL een serieuze cab aan gaat drijven

big dooley
6 juli 2013, 16:23
dsl100 voorzien van ecc81 in V1? Of heeft de DSL diode clipping?

ECC81 in een gainstage stoppen zou ik nooit aanraden... als er zonodig gain verlaagd moet worden, pak ik liever een 5751...
de DSL heeft trouwens geen diode clipping

Lucaars
6 juli 2013, 16:46
Weet er iemand dan ook of het cabinet dat ik doorstuurde het warmst klinkt of bv. deze nog beter is :http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960tv.htm of deze http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960ahw_gitarrenbox.htm
of bv deze http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960av_gitarrenbox.htm,

als ik nu goed kijk speelde ik in die winkel eigenlijk op dat 1960tv cabinet

Brum
6 juli 2013, 16:46
pardon??? er zit zo'n knopje op... deep switch heet het...
moet je wel een berg laag wegdraaien, want je zit gelijk de bassist in de weg...
heb 10 jaar met zo'n ding gescheurd en ik kon hem veel verwijten, behalve dat ie laag tekort kwam... en zeker niet op het groene kanaal in crunchmode...

dit is echt aan de cab te wijten... de verschillen tussen een M412A of een 1960AX zijn gigantisch veel groter dan tussen een 2203 en een DSL
lucaars gaat een gat in de lucht springen, zodra die DSL een serieuze cab aan gaat drijven

Ah kijk en dat wist ik dan weer niet, dat van die deep switch. In dat geval kan mijn idee over de DSL weer in de prullenbak.;)

Dat van de cab zijn we het allemaal wel over eens, dat gaat sowieso veel verschil maken.

the sure thing
6 juli 2013, 17:12
De 1960TV heeft ook greenbacks aan boord...

big dooley
6 juli 2013, 19:09
Weet er iemand dan ook of het cabinet dat ik doorstuurde het warmst klinkt of bv. deze nog beter is :http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960tv.htm of deze http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960ahw_gitarrenbox.htm
of bv deze http://www.thomann.de/be/marshall_mr1960av_gitarrenbox.htm,

als ik nu goed kijk speelde ik in die winkel eigenlijk op dat 1960tv cabinet

met het type versterker in mijn achterhoofd zou ik dan gaan voor de 1960AHW... g12H30's kunnen het vele laag wat een DSL kan leveren net wat beter aan...
maar eigenlijk zou je eens je top mee moeten nemen en verschillende kasten uitproberen... de gewone 1960A, de AV, de AX, de AHW en de TV... of wellicht andere merken als je dat niet uitmaakt... voor een moderne marshall als de DSL, TSL en JVM ben ik erg gecharmeerd van G12H30's gecombineerd met Vintage 30's

keuze zat dus


Ah kijk en dat wist ik dan weer niet, dat van die deep switch. In dat geval kan mijn idee over de DSL weer in de prullenbak.;)

voor zover ik weet is het momenteel de meest verkochte topshelf marshall aller tijden... niet voor niets, hebben ze de MA opzijgeschoven om een aziatische versie van dit model op de markt te brengen... het ding is nog steeds ongekend populair

Agent_Smith
6 juli 2013, 21:51
Ik ben het volledig met Big Dooley eens. Ik heb bijna 10 jaar op DSL gespeeld (meeste tijd DLS50 maar ook een tijd 100watter). Ik vind het echt hele fijne amp, maar echt het enige dat ik erop heb aan te merken is dat vrij snel wat 'boomy' in het laag worden.

Juist veel laag dus in de DSL's is mijn ervaring. Mijn greenbacks verzopen er gewoon in en de DSL deed het beter op 75's bij mij. Nu inmiddels alweer jaren overgestapt op een 2205 die hij juist veel beter doet op greenbacks.

heavy-metal-thunder
7 juli 2013, 18:10
Beide. De cab doet er zeer zeker toe en de DSL100 heeft niet heel veel laag. Een JCM800 heeft op zich ook vrij veel hoog, beetje typisch Marshall, maar wel meer laag dan de DSL. Ga je die JCM800 harder zetten, dan komt het laag er mooier uit, meer gedefinieerd en ook meer laag. Ook typisch Marshall wat mij betreft.

DSl heeft een Deep Switch, de eerste keer dat ik die induwde met een Les Paul in Drop D dacht ik dat er een bull dozer door de zaal raasde.

ik heb ooit AB-testen gedaan (met headswitch) tussen 2203/2204 en DSL op crunch. En dat verschil was echt niet groot. Op lagere tot beschaafde repetitiegeluidsniveaus is de DSL zelfs wat voller. 2203 moet echt luid staan wil hij body hebben.

Cab doet heel veel. En ik heb hier nog niets over de gitaar gelezen. Heb je het met je reguliere gitaar kunnen testen?

En de ruimte waarin je speelt. Soms kom je in winkels een testruimte tegen met een heel goede akoestiek/demping. Dit doet enorm veel.

heavy-metal-thunder
7 juli 2013, 18:11
met het type versterker in mijn achterhoofd zou ik dan gaan voor de 1960AHW... g12H30's kunnen het vele laag wat een DSL kan leveren net wat beter aan...
maar eigenlijk zou je eens je top mee moeten nemen en verschillende kasten uitproberen... de gewone 1960A, de AV, de AX, de AHW en de TV... of wellicht andere merken als je dat niet uitmaakt... voor een moderne marshall als de DSL, TSL en JVM ben ik erg gecharmeerd van G12H30's gecombineerd met Vintage 30's

keuze zat dus


voor zover ik weet is het momenteel de meest verkochte topshelf marshall aller tijden... niet voor niets, hebben ze de MA opzijgeschoven om een aziatische versie van dit model op de markt te brengen... het ding is nog steeds ongekend populair

Ik heb mijn DSL een aantal maal op een cab met G12 H30's gehad. Clean was veel beter, voller. Maar in overdrive en disto vond ik het dan maar niets.

heavy-metal-thunder
7 juli 2013, 18:13
en als je graag laag en vol wenst. Denk eens aan een Bogner cab.

the sure thing
7 juli 2013, 20:09
-1. De Bogner cab is echt te boomy in het laag. IMHO heeft ie geen "strak" laag. Hij klinkt overigens wel imposant :-)

EDIT: ik heb t over de 2x12 closed back. De Bogner 4x12 heb ik nooit aan de tand gevoeld.

heavy-metal-thunder
7 juli 2013, 20:28
-1. De Bogner cab is echt te boomy in het laag. IMHO heeft ie geen "strak" laag. Hij klinkt overigens wel imposant :-)

EDIT: ik heb t over de 2x12 closed back. De Bogner 4x12 heb ik nooit aan de tand gevoeld.


je moet dan de deep switch niet aanzetten. En hangt ook weer af van de speaker

Lucaars
8 juli 2013, 02:21
Is die 1960 AHW ook goed als ik ooit nog overstap naar een jcm 800?
Testen zie ik niet direct gebeuren aangezien ze in keymusic alleen een 1960 cab hebben (in de winkels) en ik geen idee heb of ze ergens anders meer hebben..

big dooley
8 juli 2013, 10:31
Is die 1960 AHW ook goed als ik ooit nog overstap naar een jcm 800?


ja hoor... maar das elke 1960 cab wel

Lucaars
8 juli 2013, 12:20
Als die 1960 AHW 75watt speakers heeft, overstuurt hij dan minder snel. Of heeft dat daar niets mee te maken?

big dooley
8 juli 2013, 13:19
Als die 1960 AHW 75watt speakers heeft, overstuurt hij dan minder snel. Of heeft dat daar niets mee te maken?

de AHW heeft 30 watt speakers 120 watt in totaal dus... en ja dat breekt sneller op (overstuurt) dan een 1960A kast van 300 watt...

lespaulnmarshall
8 juli 2013, 13:46
DSL is een bom van warmte en laag zeker met die deep switch zoals al gezegd is. Die cab die je hebt is inderdaad eerder het probleem.
Ik zette mijn DSL de eerste keer thuis aan en ik ben wel van de donkere sounds met veel bas, maar ik was echt overdonderd dat ik een amp had waar ik de bas niet hoger dan 4 kon draaien of het werd gewoon té zwaar/donker. Het mooie is wel dat de bas lekker strak blijft. Ik heb een originele 800 en een DSL en de 800 klinkt naar mijn mening voller, dikker, warmer, dieper, ga zo maar door... Maaaaaar.... Die 800 heeft wel die lekker 'raunchy' rock sound die iedereen is gewend uit de jaren 80.

Lucaars
8 juli 2013, 14:14
DSL is een bom van warmte en laag zeker met die deep switch zoals al gezegd is. Die cab die je hebt is inderdaad eerder het probleem.
Ik zette mijn DSL de eerste keer thuis aan en ik ben wel van de donkere sounds met veel bas, maar ik was echt overdonderd dat ik een amp had waar ik de bas niet hoger dan 4 kon draaien of het werd gewoon té zwaar/donker. Het mooie is wel dat de bas lekker strak blijft. Ik heb een originele 800 en een DSL en de 800 klinkt naar mijn mening voller, dikker, warmer, dieper, ga zo maar door... Maaaaaar.... Die 800 heeft wel die lekker 'raunchy' rock sound die iedereen is gewend uit de jaren 80.

Bedoel je dat de dsl dieper,warmer, voller is en de 800 raunchy rock sound ui de jaren 80 heeft?