PDA

View Full Version : Alternatief voor EHX Small Stone



DrHanz
6 juli 2013, 00:54
Ik zoek een Electro Harmonix Small Stone. Niet de Nano versie, maar de grotere versie net daarvoor (ik gok tot 2010 lag die gewoon in de winkel). Helaas best lastig te vinden, blijkt.

Weet iemand een alrernatief? Welke andere phaser klinkt net als de Small Stone?

Dirk_Hendrik
6 juli 2013, 08:05
Je had gewoon in je oude draadje door kunnen gaan ;-)
Wat jij wil is een Smallstone. geef jezelf dan wat meer tijd en rust en ga de marktplaatsen etc langs tot je er een te pakken hebt. En staar je niet blind op die bypass die in de latere versie beter zou zijn. Da's zo verholpen.

Tristan
6 juli 2013, 09:38
Dat vind ik ook, er is geen enkele phaser die zo klinkt als een goede Small Stone, hooguit misschien de Blackout Effectors Whetstone of Sibling, maar waarom zou je meer betalen.

DrHanz
6 juli 2013, 12:37
Tristan, en bedoel je dan de vintage Small Stones? Dus V1 en V2, of ook nog de V3 en V4?

Tristan
6 juli 2013, 13:03
Ik vind ze allemaal te gek, ze zijn ook allemaal weer een beetje anders maar onmiskenbaar een Small Stone, zelf vind ik de nieuwere versies erg gaaf omdat die net wat heftiger klinken (V3, V4).
Er zijn niet zoveel OTA phasers op de markt.
De Ross Phaser schijnt gaaf te zijn, volgens mij ook OTA based.
De DOD is ook OTA based geloof ik, de Earthquaker Devices Grand Orbiter is daar een beetje op gebaseerd zeggen ze.
Daarnaast natuurlijk de Small Stone, waarop de Blackout Effectors dan weer gebaseerd schijnen te zijn.
Ik ben een echte Phaser freak maar tot nu toe vind ik eigenlijk alleen de Phase 90 en Small Stone echt goed klinken, al die boutique dingen vind ik uiteindelijk toch gewoon niet lekker genoeg, behalve de VFE Enterprise dan, als je een Phase 90 met heel veel (prachtig klinkende) opties zoekt dan is die echt geweldig vind ik, maar goed dat is offtopic want het gaat hier over de Small Stones.

Mitch
6 juli 2013, 13:05
Uitstekend voorbeeld van: niet naar alternatieven zoeken, gewoon voor de klassieker gaan. We hebben in zowel grotere als kleinere meetings aardig wat modulatiepedalen getest en de conclusie is eigenlijk elke keer hetzelfde. Een klassieker is niet voor niets een klassieker.
Ik weet niet welke versie ik zelf heb (ik gok 4), misschien kan D_H zich dat nog heugen? Die heeft immers zowel voor mij als voor de vorige eigenaar erin zitten solderen :D

Liquitone
6 juli 2013, 14:13
Er staat op het moment een versie 3 of 4 op marktplaats, en een russische versie.

DrHanz
6 juli 2013, 15:21
Da's een versie 3. Zonder led en niet TB.Small Stone heeft inderdaad net dat ehm sappige, dat 3d achtige dat ik niet hoor in een Phase 90 bijvoorbeeld.

En dan te bedenken dat ik 2 jaar geleden mijn Small Stone V4 voor 40 euro heb verkocht. Spijt!

Dirk_Hendrik
6 juli 2013, 15:24
Ik weet niet welke versie ik zelf heb (ik gok 4), misschien kan D_H zich dat nog heugen? Die heeft immers zowel voor mij als voor de vorige eigenaar erin zitten solderen :D

Durf ik niet met zekerheid te zeggen.... is al weer een tijdje terug..... Zou zeggen een 4.
Niet alle Ross phasers is zijn OTA gebaseerd. Dat verbaasde me destijds wel want dat had ik voor zommegen wel verwacht. Bijvoorbeeld dat ding dat HaroldA al jaren lang zo hyped.
http://www.home-wrecker.com/phaserguide.html


Ook OTA maar nog moellijker dan een smallstone zijn die ouwe wigvormige Maestro's met de knoppen als "wielen" aan de zijkant.

Maar de gemakkelijkste optie voor een OTA phaser, samen met een 2e hands Smallstone, is toch echt de Ibanez PM7.

Verder, even wat schematuur etc checkend, DOD FX20 en bahringer VP1.

Liquitone
6 juli 2013, 15:33
Ik heb volgens mij zo'n maestro. het ding zit ingebouwd in een versterker die ik voor een prikkie heb gekocht. ik zit nog steeds te twijfelen of ik die versterker weer ga herstellen of dat ik de phaser er uit haal en in een losse enclosure stop.
er staat oberheim op de printplaat en heeft 3 van die gekleurde knoppen voor de snelheid, en een rare 6 pins aansluiting voor een footswitch. Maar die heeft inderdaad ook zo'n volle 3-d sound.

edit,. ik las het verkeerd, die meastro met die wielen aan de zijkant is een hele andere...
ook hele volle sound maar toch weer heel anders klinkend dan een smallstone

Dreverhaven
6 juli 2013, 18:33
Russische Small Stone's zou ik niet zo gauw aanschaffen. Ik heb er twee, een groene en een zwarte en het zijn beide gammele bakken. Een maat van me heeft ook zo'n zwarte. Beide zijn vrij gauw raar gaan doen. Als je hem aan trapt, dan werkt ie pas na 10 seconden.

Mitch
6 juli 2013, 22:50
PM7 gebruik ik op mijn kleine boardje en hoewel veelzijdiger heeft -ie nergens dat lekkere dikke dat een goeie Small Stone heeft. Wel weer allerlei andere goodies als een blokgolf en een ringmod-achtige sound, maar die heerlijke diepte in de sound... helaas. Wel érg bruikbaar in bandcontext overigens.

GuitarFX
6 juli 2013, 23:40
Het diepste phaser geluid waar ik mee gespeeld heb/(speel :sssh:) is toch wel m'n Maestro zoals D_H ook aangaf.. Maargoed, als je zeker van je zaak bent en een small stone wilt zou ik gewoon even geduld hebben en geregeld de marktplaatsen in de gaten houden!

DrHanz
7 juli 2013, 01:10
Ja dat ga ik doen, Marktplaats in dr gaten houden en zolang mijn Small Stonr Nano gebruiken. Ben gewoon ongeduldig. Mis die oude Small Stone gewoon....

flo123
7 juli 2013, 01:51
Bij Piet Gitaren in Arnhem zag ik vandaag een Russische Small Stone te koop staan voor 82 euro.
Ik heb er zelf ook zo een, vind het prima klinken en goed werken.

DrHanz
7 juli 2013, 09:32
Op MP staat ook een Rus. Ik wacht gewoon op die V4 die ik graag wil hebben.

Dirk_Hendrik
7 juli 2013, 18:27
PM7 gebruik ik op mijn kleine boardje en hoewel veelzijdiger heeft -ie nergens dat lekkere dikke dat een goeie Small Stone heeft.
Moet ik toch eens gaan kijken of ik geen PM7 "smallstone mod" kan verzinnen.

DrHanz
7 juli 2013, 22:31
Moet ik toch eens gaan kijken of ik geen PM7 "smallstone mod" kan verzinnen.

Je zou toch ook verwachten dat er wel BYOC setjes zouden zijn voor een phaser volgens de Small Stone specs...

Tristan
7 juli 2013, 23:16
Ik dacht dat die PM7 digitaal was?

flo123
8 juli 2013, 00:45
Nee, de PM7 is analoog met OTAs. Klinkt ook prima!

Dirk_Hendrik
8 juli 2013, 07:15
Ik dacht dat die PM7 digitaal was?

Ga er met een (any) phaser eerst van uit dat hij analoog is en verbaas je als ie dat niet is. Scheelt je een hoop tijd ;)

Tristan
8 juli 2013, 09:22
Begrijp ik, het was van horen zeggen, qua functies lijkt hij ook wel een beetje op die nieuwere Boss dingen die wel digitaal zijn, vandaar. :)

Bassa
8 juli 2013, 12:57
Deze?
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m695670844-electro-harmonix-small-stone-phase-shifter-made-in-usa.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

DrHanz
8 juli 2013, 13:39
Dat is 'm! Hopelijk heeft hij hem nog, mail gestuurd...

HaroldA
8 juli 2013, 14:00
Niet alle Ross phasers is zijn OTA gebaseerd. Dat verbaasde me destijds wel want dat had ik voor zommegen wel verwacht. Bijvoorbeeld dat ding dat HaroldA al jaren lang zo hyped.
http://www.home-wrecker.com/phaserguide.html

Rossjes zijn of FET-array (USA; t/m v2), of OTA (LM13600; Taiwan)

Mitch
8 juli 2013, 15:07
Moet ik toch eens gaan kijken of ik geen PM7 "smallstone mod" kan verzinnen.

You would make my day :mmmm:

Tristan
8 juli 2013, 23:50
Haha, dat zou echt geweldig zijn inderdaad.
De phaser waarvan ik droom is een Small Stone met dry/wet regelaar en heel veel verschillende golfvormen waaronder random / S&H en 8 step / 16 step en tap tempo met tapdivisies. :)

Mitch
9 juli 2013, 17:14
Dan ben je met een Small Stone/PM7 hybride al halverwege. Voor de rest moet je gewoon een synth met een goeie arpeggiator :D

Dirk_Hendrik
9 juli 2013, 18:26
Haha, dat zou echt geweldig zijn inderdaad.
De phaser waarvan ik droom is een Small Stone met dry/wet regelaar en heel veel verschillende golfvormen waaronder random / S&H en 8 step / 16 step en tap tempo met tapdivisies. :)


Ik zie een nieuwe Atmega uController uitdaging. Niet dat ik daar niet al genoeg van had. Ga eerst nog even peinzen over de taptempo mod voor DMM waar ik al mee bezig was OK? (Al wat het maar omdat als dat klaar is de hoofdmoot van bovenstaand gescherven is).

Tristan
9 juli 2013, 22:57
Wow, cool! :)
Qua DMM met tap tempo heb je nu de DMM 550TT die ik eerlijk gezegd erg goed vind (beter dan de gewone small box DMM XO reissue vreemd genoeg).
Wat trouwens ook kan, is gewoon een expressie input voor de sweep van de phaser, dan kan je er een externe LFO aan hangen, maar dat schijnt vrij tricky te zijn met een OTA phaser i.v.m. met noise/ruis issues e.d. heb ik mij laten vertellen.
Haha Mitch, een synth met een arpeggiator kan natuurlijk ook maar klinkt toch wel weer anders hoor, ik vind dat kabbelende bliep bliep robot water geluidje echt heerlijk op de gitaar. :)

DrHanz
10 juli 2013, 10:52
Ziezo. Via MP weer een Small Stone Classic Chassis terug op het nest. Nano eraf. Misschien zet ik die er toch nog wel bij om twee phasers in serie te gebruiken (1 heel langzaam, 1 sneller).

http://i1303.photobucket.com/albums/ag149/DrPanz/2013-07-10104604_zpsd6bf9e89.png