PDA

View Full Version : DeLuxe Reverb vs. Vibrolux



groovieguitarguus
5 juli 2013, 23:17
Vorige week over een Dr Z EZG 50 gespeeld...
Lekkere sound... fraaie reverb... en lekker 'houterig' 'vintage'...
Maar is het mss niet beter om t.z.t. mijn geld in te zetten op een ECHTE vintage bak???
Moet een Pedalen vreter zijn...

Ik hou van: John Mayer, Gregor Hilden, Arnold van Dongen, maar ook Steve Lukather, Larry Carlton, De oude Mark Knopfler, Niels van der Steenhoven... etc....

Kan ook zijn dat Meyer amps b.v. een goed alternatief is... of Tubeking....

Shoot..... zou ik zeggen...

Thx!!!

Kim Wilson
5 juli 2013, 23:57
Ik zou voor de Vibrolux gaan, aangezien je ook cleane headroom nodig hebt. En het is een briljant klinkende amp die pedalen vreet en redelijk draagbaar is, ondanks zijn 40 watt.

Pepe
6 juli 2013, 00:24
Je zou je af moeten vragen WAT je precies zoekt in een sound. Een tweed Tubeking verschilt een wereld van een el84 Meyer, om maar eens wat te noemen en een EZG klinkt lekker Fenderish maar heeft niet de burn in sound van een echt oude amp. Wil je er mee optreden, op welk volume moet hij werken, moet ie betrouwbaar zijn of gaat sound boven constructie... allemaal van die dingen en als je dat lijstje maar goed beantwoord kom je vanzelf bij een aantal kanshebbers uit.

Als ik je voorbeelden zo bekijk zit je toch te vissen in de Fender/Dumble lijn. Ik zou in die gedachte zeker de Valvetech 6v6 meenemen hoewel ik er bij zeg dat er voor mij maar weinig boven een oude Princeton of Deluxe gaat, hoe duur je boetiek ook is.

De Vibrolux klinkt net wat anders, ook goed maar mist dat delicate breekbare van de 6v6's, meer een zweterig werkpaard. Meer rock dan blues.

barno
6 juli 2013, 01:42
ik ken niet veel van amps maar ik merk wel dat ik de keuze van amps laat afhangen van welke pu's ik gebruik. In mijn geval grosso modo: scoils= tweed / P90 en humbucker = silverface

ellisvertellis
6 juli 2013, 12:05
ik ken niet veel van amps maar ik merk wel dat ik de keuze van amps laat afhangen van welke pu's ik gebruik. In mijn geval grosso modo: scoils= tweed / P90 en humbucker = silverface

Het begint mij ook stilaan te dagen dat een Silverface beter gaat klinken met wat vettere pickups, hetzij p90s of humbuckers idd. Als ik een strat gebruik op mijn SF Pro Reverb gaat het EQ pedaal aan om meer mid te hebben (dikker maken dus), oftwel de TS om dezelfde reden...

tnijland
13 juli 2013, 21:06
Je hebt wel precies 2 totaal verschillende amps te pakken. Voor die mooie overstuurde tweed amp sound is de Deluxe perfect. Voor pedalen zou ik toch een Vibrolux of een 'gewone' Twin Reverb pakken.

Henri H
14 juli 2013, 00:10
Ik heb gisteren toevallig de gitarist van Navarone zien en horen spelen over een combi van Hiwatt en een Meyer (geen idee welke Meyer). Ik was zwaar onder de indruk van zijn sound (en spel). Hier een clipje van wat ik bedoel, het gaat om het intro:


http://www.youtube.com/watch?v=L_-zVeD9GLw

Stiekem wel een beetje GAS gekregen.....

master99
14 juli 2013, 12:43
Beide gitaristen speelden over een Meyer Brighton 45 head. De linker over een 1 x 12 speaker kast en de rechter over een 4x12.

groovieguitarguus
5 augustus 2013, 20:14
Henri... klinkt lekker het YouTube linkje...

De eeuwige zoektocht naar een heerlijke sound...

Pepe... Ik blijf idd ook wel lonken naar een vintage Fender amp... Ben alvast aan het sparen...

jacky
5 augustus 2013, 22:18
Als ik de eerste post zie zou ik ook zeggen blackface of silverface fender ..tweed is wat rauwer (ook leuk) maar niet de sound als je eerste insteek.Mischien zelfs vroege boogies

succes

groovieguitarguus
23 augustus 2013, 22:28
Ik ben me weer wat verder aan het verdiepen in het vintage Fender amp verhaal...

Pepe... is de 22 watt van een DeLuxe niet 'net aan'... Ik speel nu op een The Valve amp... die op de 'harmonics' stand zo'n 30-35 watt levert... merk dat dat soms 'net aan' is...
Maar de ene Watt is de andere niet...

lauke_101
23 augustus 2013, 22:32
De andere gitarist in mijn band heeft een deluxe reverb reissue, we spelen beide spatjeclean en heb het idee dat zijn amp nog harder gaat dan mijn ac30.

Begrijp, tenzij je een heel hard hakkende drummer hebt, niet zo goed waar het geklaag over volumegebrek bij een deluxe vandaan komt.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

groovieguitarguus
23 augustus 2013, 22:42
Het 'schijnt' dat een DeLuxe Ri... beduidend meer Watt produceert ( 50+) dan een Vintage...
Ik denk dat ik op zoek ga naar een Vintage (Silverface tot '77) amp...

lauke_101
23 augustus 2013, 23:56
50 watt uit twee 6V6 buisjes? Das wel veel lijkt me. Ben geen deluxe expert hoor, maar toch. Lijkt me dat je dan de max dissipatie van de buis wel overschrijdt.

Verder in het geheel niet bedoelt om je van de vintage deluxe af te helpen ;) Interressant om dit topic te volgen.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Pepe
24 augustus 2013, 01:38
Een Deluxe gaat relatief vrij snel de vervorming in en als dat geen probleem is zal ie alles wel pakken. Mijn solo's zijn relatief clean en boven standje 5 kom ik niet dus als het een buiten podium is of voor gewoon grote zalen neem ik wat anders mee om wat headroom voor een booster over te houden.

Er is geen pijl op te trekken. Ik neem af en toe een Fender 30 mee maar die is eigenlijk altijd overkill, de Princeton trekt het vaak niet. De Deluxe zit er tussen en vrij ideaal. Maar ik zoek de grens van vervorming voor slag en een booster voor solo's.

Hendriks
24 augustus 2013, 08:13
Gisteren gerepeteerd met de Deluxe Reverb en hoger dan 5 heb ik hem niet gehad en wij hebben een weinig suptiele drummer.

groovieguitarguus
24 augustus 2013, 09:38
Ik reageer soms als een 'Noob'... sorry daarvoor...
Vintage amps en Fender amps is voor mijn nieuw...

Stel... ik moet ergens spelen waar ik meer volume nodig heb, en ik neem dan ook mijn TheValve amp mee en stuur de set stereo aan...
is dan 2x 30 watt aan versterking... een opbrengst van circa 45 watt???

Is daarnaast het verschil voor een Deluxe in een Blackface of Silverface uitvoering zeer gering (buiten de optische verschillen)?
Buiten uiteraard een stevig prijskaartje....

peter_heijnen
24 augustus 2013, 10:28
Guus, als je een amp hebt die je echt goed vind klinken maar die het niet trekt als het harder moet, dan kun je ook voor die amp een mic zetten -of je gebruikt een palmer d09 of dergelijke- en daarbij een monitortje gebruiken voor extra volume. Het nadeel 'kan zijn' dat je uiteraard juist die exacte sound verliest door bij te mengen. Echter, ik heb dat nadeel nooit ondervonden. ;)

Mijn meest consistente podiumsound ooit was bij karin bloemen: 4x12 zacht, platte sennheiser ervoor en naar smaak bijmengen met een floormonitor. http://www.youtube.com/watch?v=0bwKr_CSY0A Gitaar vanaf 3:20

Had voor mijn smaak precies de juiste druk en feel, en iedere avond weer. Tegenwoordig prik ik dus een palmer 09 in om bij te mengen, mijn GT soul-o-single met een 6l6 en 1x12 trekt het zo altijd.

Pepe
24 augustus 2013, 10:33
Ik heb ooit een artikel in GuitarPlayer gelezen over Fender amps waarin verteld werd (ik bedoel, GuitarPlayer is toch even iets anders dan wat geroep op een internet forum) dat na het vertrek van Leo gefrustreerde technici eindelijk hun kans kregen dingen te veranderen die eigenwijze Leo altijd had tegen gehouden. Dat was de nieuwe Silverface line. De amps werden efficiënter en betrouwbaarder (althans, dat was de insteek) waardoor ook het geluid veranderde. Maar dit betrof voornamelijk de high power 6l6 amps, de Deluxe, Princeton en Champ zijn nagenoeg ongemoeid gelaten.

Deluxes kunnen onderling nogal verschillen. Het zal ongetwijfeld allemaal hetzelfde uit de fabriek gekomen zijn maar decennia van services en gebruik hebben impact op hoe ze klinken. Ik koos mijn Princeton uit 3 identiek exemplaren en er zat wel degelijk best een hoop verschil tussen in volume en klank.
Het zijn net gitaren wat dat betreft, ze komen van dezelfde loopband maar met de jaren worden de afwijkingen steeds groter.

Luca P
24 augustus 2013, 11:34
Even tussendoor.
Mijn Deluxe uit 1980 heeft net als andere modellen die rode voltage draai knop.
Wat nu als ik dat ding op 240v zet?
Als een volleerd elektronica noob weet ik dat we hier in Holland 220v nuttigen...

Pepe
24 augustus 2013, 12:01
Daar is de commissie nog niet helemaal over uit maar aangenomen dat het stroomnet rond de 230 schommelt zou 240 net iets safer zijn.

lauke_101
24 augustus 2013, 21:52
Ik reageer soms als een 'Noob'... sorry daarvoor...
Vintage amps en Fender amps is voor mijn nieuw...


Geeft toch niet! Leren doe je altijd en overal :)
Voor zover ik het gelezen heb is de Silverface qua circuit (nagenoeg) identiek aan de blackface versies. Daarom zijn ze voor een silverface ook nog vrij duur meestal.
Wel krijg je met de jaren dat componenten slijten en/of vervangen worden, waardoor amps onderling aardig kunnen gaan verschillen.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Tabula Rasa
24 augustus 2013, 22:10
Daar is de commissie nog niet helemaal over uit maar aangenomen dat het stroomnet rond de 230 schommelt zou 240 net iets safer zijn.
Gisteren toevallig nog nagemeten hier in huis. 237V uit de muur.

groovieguitarguus
26 augustus 2013, 13:00
Hoi Pepe...

WAAR zijn er 'winkels' waar je 2 tot 3 (b.v. DeLuxe's) Vintage amps kunt 'testen'?
Naar Duitsland of Engeland afreizen?

Peter...
Dank voor je bruikbare input!!!
Zo'n Palmer is wel een gaaf ding!!!

Pepe
26 augustus 2013, 13:31
De heren van de Plug en The String zakken 1 keer per jaar af naar een beurs in de USA en dan brengen ze altijd wel een handvol van dat soort ampjes mee, silverfaces en Ampegs. Tijdje geleden stonden er in de Plug ineens 3 oude AC'30's op elkaar gestapeld. Dat vonden ze zelf ook wel bijzonder.