PDA

View Full Version : Echolette BS40 opstart



blindmouse
5 juli 2013, 11:41
Voordat ik zelf ga vogelen even kijken of iemand een idee heeft van wat de oorzaak kan zijn van het 'opstartprobleempje' van mijn Echolette BS40. Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn BS40 volledig gereviseerd. Nieuwe buizen, nieuwe (el)condensatoren. Afgelopen week komt er bij het van de standby afhalen van de versterker een zeer kortdurende, hese brom mee. Daarna is er van enig bijgeluid geen sprake meer. Dit verschijnsel is mij volkomen onbekend, maar ik vermoed dat het met de 50/50uF -500V F&T elco te maken heeft? Is mijn vermoeden terecht of zou het ook iets anders kunnen zijn. De versterker gebruik is bijna dagelijks als 'slaapkamer' amp.

Groeten.

http://i839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/Echolette BS40 2nd model/KlemtEcholetteBS401968schema3ab.jpg

cluseau
5 juli 2013, 11:50
Jan, het is heel belangrijk of het 50Hz of 100Hz is. In geval van 50Hz komt het hoogst waarschijnlijk uit een lekkende gloeidraad. Bij 100Hz kan het een rotte elko zijn maar lijkt me heel onwaarschijnlijk. Is het alleen bij koude opstart of kun je het binnen een paar minuten reproduceren. Je kan een opstart proberen zonder fasedraaier dan ben je iig weer een stukje verder. Het lokaliseren draaid allemaal om mogelijkheden elimineren. Uiteindelijk houd je het probleemgebied over. Logisch nadenken he! Laat maar horen. Owja, 50Hz kan ook uit de biasvoeding komen.

blindmouse
5 juli 2013, 12:32
Dank Frans. Ik ga zo even kijken. Opvallend is ook dat het startgeluid niet meer optreedt als ik ''m na gebruik op standby zet en dan na enige tijd weer van de standby afhaal.

Groeten, Jan

cluseau
5 juli 2013, 12:54
In geval van standby haal je allleen hoogsp van de buis af. De rest blijft gewoon aktief en wordt niet ge-herstart. Zels de hoospanning kan aktief aanwezig blijven op bepaalde elkos. Goed mogelijk dat je geen verschil hoort.

blindmouse
5 juli 2013, 19:41
Fasedraaier eruit: geen vreemd opstartgeluid. Voortrap probleem?

http://i839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/Echolette BS40 2nd model/KlemtEcholetteBS401968schema3a.jpg

nico verduin
5 juli 2013, 20:13
kan ook een rotte weerstand zijn. Die F&T zou ik zeker niet verwachten. Kan altijd, maar er genoeg ander oud spull in.

blindmouse
5 juli 2013, 21:09
Ik geloof dat ik het euvel heb verholpen. Aan pin 8 van de eerste ECC808 hangt een 100uF/16V elco. Omdat ik zo gauw niets anders had, heb ik uit een goedkope bulkpartij een 100uF/100V radiaal elco van het merk "J.d" geplaatst. Ondertussen wel de juiste waarde binnengekregen, maar natuurlijk nooit omgeruild. Nu deze elco erin zit blijft het opstartgeluid achterwege. Ben benieuwd of het zo blijft.

Groeten, Jan

cluseau
5 juli 2013, 21:22
Dat is de ontkoppeling van de kathode. Hij zou kunnen lekken waardoor het biaspunt verschuift. Elko weglaten zou dan ook moeten helpen.

blindmouse
5 juli 2013, 21:56
Is dat de bias voor de eindbuizen? Toen ik de eerdergenoemde elco nog niet vervangen had, heb ik mijn multimeters aan de twee buizen gehangen om de ruststroom te meten bij het opstarten. Van de standby en het geluid was daar en de ruststroom van alleen de linker buis schoot omhoog naar een waarde van 150mA en zakte daarna gelijk terug naar 28mA om langzaam op te kruipen naar 31mA. De rechterbuis heb ik dat niet zien doen, maar het kan zijn dat ik dat gemist heb. Nu de nieuwe elco erin zit schiet de ruststroom van beide buizen naar de 40mA waarna deze snel zakt naar normale waardes. Chassis weer ingebouwd en alles lijkt weer in orde. Een heerlijke 'bedroom' amp!

cluseau
5 juli 2013, 22:14
Nou nee, ook een preampbuisje heeft een biaspunt. De cap die jij noemt kan geen invloed hebben op de startstroom van de eindbuizen.

Ook is het een beetje ongewoon dat de eindbuizen eerst veel stroom trekken om dan pas tot rust te komen. Ik denk dat je probleem nog niet is opgelost en er iets mis is met de biasvoeding van de eindbuizen. Dat zou ook de 50Hz brom kunnen verklaren.

blindmouse
5 juli 2013, 23:03
Vreemd, en toch lijkt ie anders te reageren. Zal 'm morgen weer eens een koude start geven. Kijken wat er gebeurt.

Dank tot zover.

Jan

Dutch66
6 juli 2013, 10:54
Sorry maar even tussendoor, @blindmouse wat een pracht bak is dat!,
(naar aanleiding van dit topic even gegoogled... )


Klankmatig kon ik op YT niet veel vinden, maar optisch wonderschoon!
("voor in de slaapkamer"... pffff).

blindmouse
9 juli 2013, 09:06
Klankmatig kon ik op YT niet veel vinden, maar optisch wonderschoon!
("voor in de slaapkamer"... pffff).[/QUOTE]

De klank is uitstekend. Ik heb een BS40 uit 1964 geruime tijd in de oefenruimte gebruikt met een 2x12" Echolette ET100 en een 15" SWR WorkingPro. Deze 'bedroom amp" is voor thuisgebruik, voor het podium gebruik ik liever mijn 1969 Fender Super Bassman (de 100W voorloper van de Bassman 100).

Het opstartgeluid kwam na vervanging van de condensator gewoon weer terug. De versterker moet dan wel geruime tijd uit hebben gestaan. Nu had ik er onlangs een setje JJ KT66 ingedaan, de ruststroom ingesteld op 32 mA (425V anodespanning). Het opstart geluid ging gepaard met een fikse stijging van de ruststroom in beide buizen. Ik heb de KT77 buizen verwisseld met een setje JJ E34L's. Het opstart geluid is weg. Ook toen ik de amp de volgende dag weer opstarte. De KT77 buizen hebben ongeveer twee weken (bijn dagelijks) zonder problemen gewerkt. KT77 toch niet in elk geval uitwisselbaar voor EL34?
Nu maar een kijken hoe de nieuwe set zich houdt.

cluseau
9 juli 2013, 10:27
Dus niet je kathode elko van V1 he!

Als de brom 100Hz is kan dat komen door een verschil in opwarmtijd van de eindbuizen. Niets om je zorgen over te maken.

Kleine vergelijking:
Heeeeel vroeger regelmatig KTV beeldbuizen vervangen. De vervangende types waren snelstarters welke al na een aantal sec beeld gaven. Bij sommige buizen trad in de eerst seconden een duidelijk kleurverschil op omdat niet alle drie de kanonnen (een beeldbuis bestaat eigenlijk uit drie buizen in een ballon) even snel waren.

Iets dergelijks gebeurt in jouw eindtrap en dat uit zich in een brom door onbalans tussen de beide buizen. Gewoon de tijd geven om op te warmen.

blindmouse
9 juli 2013, 20:04
Dus niet je kathode elko van V1 he!

Yep, je had het bij het rechte eind.

Zojuist weer opgestart, geen bijgeluiden.

Dank voor alle bijdragen.