PDA

View Full Version : Beyond God, nieuwe symfonische metal band



Aikara
5 juli 2013, 00:15
Bij deze wil ik graag mijn band presenteren. We hebben deze week onze EP uitgebracht en onze website online gezet. Voor mij is dat reden om hiervoor een nieuw topic te openen ;).

Wij zijn Beyond God, een symfonische metalband uit het zuiden van het land. Na jaren van voorbereiding: ideeen uitwerken tot orkestraties, orkestraties uitwerken tot complete nummers, website opzetten, promotiemateriaal en artwork vormgeven, en last but not least de opnames van onze debuut EP 'Dark light of dawn', zijn we klaar om onszelf aan de wereld te presenteren.

Op onze website www.beyondgod.nl kun je meer informatie over ons vinden en onze muziek beluisteren. Verwacht geen spetterend gitaarwerk a la Guthrie Govan, maar sfeervolle (vinden we zelf dan ;-)), strakke nummers, waarbij alles in het teken staat van die nummers. Onze muziek doet denken aan een kruising tussen Epica en Within Temptation met een vleugje filmmuziek.

Inmiddels hebben we al het materiaal klaar voor een full length album. Het is de bedoeling dat we deze medio volgend jaar uitbrengen. Later dit jaar willen we ook regelmatig gaan optreden. Ik ben benieuwd wat jullie van onze muziek vinden!

Duhsjaak
5 juli 2013, 09:41
Hi A
Begrijp ik nou dat ik pas na de 12e naar jullie muziek kan luisteren? Of doe ik iets verkeerd.
Afijn, it's kennelijk also beyond me.
Vriendelijke groet, Gus

Aikara
5 juli 2013, 10:17
Via iTunes wel ja. Maar ook op onze site staan (onder 'media') de nummers die op onze EP staan. Gewoon te beluisteren via onze site dus ;).

Han S
5 juli 2013, 11:00
Die zangeres, daar moet je zuinig op zijn. Ik zie vier bandleden op je site, gitaar, bas, drums en zang. Wie doet dan de keyboards?

HaroldA
5 juli 2013, 11:23
Wie doet dan de keyboards?

Dezelfde computer als die het ingedrumd heeft?

Han S
5 juli 2013, 12:33
Mijn post is niet bedoeld als kritiek Harold. Ik vind het mooie muziek en ik vraag me alleen maar af hoe ze dat life voor elkaar krijgen.

HaroldA
5 juli 2013, 13:12
Mijn post is niet bedoeld als kritiek Harold. Ik vind het mooie muziek en ik vraag me alleen maar af hoe ze dat life voor elkaar krijgen.

Idem voor de drumcomputer ... Epica, WT, Delain, etc zijn zo "groot" dankzij de producers, choreografen, externe schrijvers, live-productie-team, etc. Zonder zo'n team lukt het je gewoon niet hun bij te benen.

Han S
5 juli 2013, 13:39
Daarmee doe je de bands tekort. Een producer kan niks van een band maken die niet kan presteren en deze jongens en dame hebben hard gewerkt om te komen waar ze nu zijn. Dan komen ze trots hun EP hier presenteren en dan vind ik het flauw om over drumcomputers te beginnen.

Maar ik wacht ff op wat de TS te melden heeft over de keyboards.

Aikara
5 juli 2013, 13:57
Thanks Han ;).

Maar goed, op dit moment hebben we geen toetsenist. Onze drummer is echter ook toetsenist. Hij heeft dus de orkest- en pianopartijen geschreven en opgenomen, uiteraard komt een gedeelte daarvan uit een computer, maar ik zie het probleem daarvan niet zo. Roeien met de riemen die je hebt en zo. Met als doel het best mogelijke resultaat neerzetten. Zonder daarbij vals te spelen (Dragonforce iemand?), het is niet zo dat het ontzettend moeilijke partijen zijn waarbij een computer onmisbaar is. Integendeel.

Live laten we in eerste instantie een geluidsband meelopen (met clicktrack), zoals bijvoorbeeld Within Temptation ook doet. Hier staan alleen de orkest- en pianopartijen op. De drums worden gewoon live gespeeld (en precies dezelfde partijen zoals we ze opgenomen hebben). Het is de bedoeling dat we nog op zoek gaan naar een toetsenist. Maar aangezien die niet makkelijk te vinden zijn en we ons niet willen laten tegenhouden door het gebrek aan een toetsenist, treden we in eerste instantie met zn 4en op. We denken dat het dan makkelijker zal zijn om iemand aan te trekken.

Han S
5 juli 2013, 14:28
Ook Queen gebruikte orkestbanden tijdens optredens. Een computer kan geen muziek maken, je zult eerst de partijen in een sequencer moeten opnemen en de computer doet dan klakkeloos na wat je zelf hebt ingespeeld en in de editor hebt veranderd. Dus eigenlijk is daar weinig mis mee.

edje kadetje
5 juli 2013, 15:52
Klinkt goed hoor. Goed gemaakt, strak gespeeld. Je doet goed mee in het genre dat je aangeeft.


Wat mij betreft mag het een ietsje minder braaf en wat spannender, maar dat is zeker ook een kwestie van smaak.

paulusdeBKB
5 juli 2013, 20:25
Mooi geproduceerd hoor, en heel goed gespeeld. Han zegt dat je zuinig moet zijn op de zangeres. Daar wil ik de drummer dan meteen aan toevoegen. Hij heeft zijn shit erg goed voor elkaar als hij die orkestpartijen zo ter zake kundig heeft geschreven en ingespeeld. Wat de zangpartijen betreft: de zangeres zingt ontegenzeggelijk goed, maar ze mag van mij af en toe best een beetje belten. Haar spelopvatting is wel heel klassiek en netjes nu.

Ik wil zo graag productioneel getinte opmerkingen maken over de stukken maar ik realiseer me dat dat vrijwel zinloos is - de muziek is immers af, jullie hebben er goed over nagedacht en persoonlijke smaak speelt mee. Daarmee ben ik niet erg bekend met het genre, dus ken ik de conventies onvoldoende. Maar fuck it, ik doe het toch :)

Destination mag wel wat meer rocken vind ik. Door op gepaste momenten de orkestpartijen uit te zetten ontstaat meer ruimte om vet te spelen. En minder dubbele kick is beter!

In Memories verzuipt de zang ook een beetje in de orkestratie. Prima solo trouwens.

Passion vind ik de sterkste track. Het meest spannend, het meest ruimtelijk.

Al met al: erg goed en knap, deze EP. Ik ben erg benieuwd naar de productionele kant van jullie opnames: hebben jullie alles zelf geproduceerd of iemand van buiten erbij gehaald? En zo ja waarom (niet)? En wat heeft jullie dat opgeleverd? Als je het nu nog een keer opnieuw zou mogen doen, wat zou je anders doen? Ik vraag het omdat ik hoop ook ooit een eerste plaat te maken, en zo veel mogelijk wil opsteken van anderen die dit proces al eens hebben doorgemaakt.

Han S
5 juli 2013, 21:10
Van mij hoeft dat belten niet Paul. De zangeres zingt mooi zuiver, misschien zou je wat meer emotie willen maar dat is ook smaak. Het is moeilijk onder woorden te brengen, soms raakt een zanger of zangeres je heel diep van binnen en dat heeft te maken met het moment waarop het gebeurt, dat heb je niet in de hand. Ik heb met Sharon den Adel opnamen gemaakt en met Anneke van Giersbergen en beiden hebben toen fantastische dingen gedaan welke ik niet meer gehoord heb op latere opnamen. Dat zeg ik niet omdat het bij mij gebeurde, maar beide dames kregen het wel voor elkaar om me te laten huiveren.

Ik ben wat minder enthousiast over de productie dan jij en ik zal dat proberen uit te leggen: deze band heeft zijn shit heel goed voor elkaar. De drummer is een groot talent als hij ook al die keyboards heeft gedaan. Dat is trouwens opmerkelijk aan drummers, die beheersen vaak ook andere instrumenten heel goed.

Als ik hoor wat deze band presteert in muzikaal opzicht, dan vind ik dat het geluid ook meer dimensie mag hebben en meer dynamiek. Het klinkt op mijn PC speakers (Cambridge) wat dunner en ieler dan vergelijkbare muziek en ik mis breedte en diepte. Niet schokkend of zo, maar van mij mag het voller klinken en de balans kan ook beter. Dat verdient een band als deze vind ik. Daar mag iedereen het mee oneens zijn hoor, maar zo zie ik dat.

barno
5 juli 2013, 21:25
knap, totaal mijn genre niet, maar respect voor muzikanten die dit soort dingen voor mekaar krijgen. Maar die basdrum, hoort dat zo mss bij dit genre? klinkt in mijn oren dun, electronisch faket acoustisch en dynamiekloos (eigenlijk het hele drumstel en de cymbals)

Duhsjaak
5 juli 2013, 21:47
Hi
Fijn! Vannacht een nieuwe poging. Nu ben ik de afgelopen 60 nummers (composities) via mijn compu op harde schijf aan het safen, dus qua processorcapaciteit is de fut er wel een beetje uit.

Vannacht is dat gedraaid, dus kan ik dan weer wat anders doen/beluisteren van je muziek. Ben helemaal nieuwsgierig.

Dank voor de tip. Wordt vervolgd.
Vriendelijke groet, Gus

Aikara
7 juli 2013, 00:07
Thanks voor de comments!

Om even te reageren op de laatste paar posts:

@edje
Minder braaf en wat spannender...bedoel je dat in de compositie? De uitvoering? Productie?

@Paulus
We hebben het grootste gedeelte zelf geproduceerd, samen met de broer van de drummer (een geluidstechnicus). We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we de beschikking hebben over een eigen studio. We hebben dan ook nooit overwogen om iemand van buitenaf te halen, of om de EP ergens anders op te nemen. Simpelweg omdat het ons dan een bak met geld gekost zou hebben. We hebben nu heel veel uren besteed, die we anders zouden moeten betalen. Het is wel een heel leerproces geweest. Ik denk dat 80% van alle tijd is gaan zitten in trial & error.

Wat we daar denk ik van geleerd hebben is dat we de volgende keer wat meer gaan nadenken over hoe we een en ander gaan aanpakken. Klein voorbeeldje (pin me niet op de goede technische benamingen): het orkest en de drums waren op een andere bitrate opgenomen dan de gitaar en zang. Het heeft een hoop tijd gekost om dat uit te vinden (leverde een hoop ruis in het hoog op en een hoop software storingen), en vervolgens nog een hoop tijd om het op te lossen. Klein dingetje misschien, maar wellicht hadden we hier van te voren beter over na kunnen denken. Maar dat is achteraf praten. We hebben er veel van geleerd, en voor ons full length album gaan we het ongetwijfeld anders doen.

Verder gaat het opnameproces voor de gitaar anders zijn. Simpelweg omdat ik nu een Axe Fx II heb. Ten tijde van de gitaaropnamen had ik nog een ENGL preamp en een Kool en Elfring kast, dus dat hebben we met diverse microfoons opgenomen. Nu kunnen we rechtstreeks op de PC opnemen en hebben we naderhand veel meer vrijheid om de gitaarsound aan te passen.

@Han
Hou zou jij het anders doen? Is het een kwestie van de muziek meer links en rechts pannen waardoor meer breedte ontstaat? Meer galm om meer diepte te creëren? Zelf hebben we het idee dat we het maximale hebben gehaald uit onze mogelijkheden. Onze studio is natuurlijk geen Wisseloord studio, waardoor we 'beperkt' worden door de mogelijkheden van de studio.

Han S
7 juli 2013, 01:00
Dat is niet zo simpel uit te leggen. Ik neem zelf op met een grote mengtafel en twee inch tape. Dat is een totaal andere werkwijze dan digitaal opnemen, maar breedte en diepte in het geluid krijgen gaat als vanzelf. Ik heb daar een hele theorie over bedacht, maar dat gaat technisch nogal ver en diep.

Dat is ook meer iets voor het recording subforum. Ik vind het geluid van de zangeres helemaal niet verkeerd, maar het totaalgeluid klinkt hier wat dunnetjes en ik weet niet hoe anderen dat ervaren, dat hoor ik graag van ze. Ik heb het niet op de studiomonitoren gehoord, maar op mijn PC speakers klinken veel andere metal producties een stukje voller en vetter. Ik zeg dit niet om je te bekritiseren, maar om je te helpen, dus vat het niet verkeerd op.

Een gitaargeluid moet in de bron goed zijn. Als je daar 100% tevreden over bent zet je een goede microfoon voor een speaker, meer naar de buitenkant geeft meer laag, meer naar het centrum geeft meer hoog. Een Sennheiser MD421 of een Beyer M88 klinken heel anders dan een Shure SM57.

Probeer zoveel mogelijk definitie in je totaalmix te krijgen. De balans is heel teer, de gitaren iets te hard en je hoort geen details meer van de drums en de bas. Gitaren een haartje minder en daar zijn de drums weer. Het is een heel moeilijk en tijdrovend proces als je daar mee begint. Vooral deze muziek is moeilijk om echt goed te krijgen.

Het belangrijkste is je brongeluid, als dat niet goed is blijft het zeuren. Ik nam laatst een band op, alles in een keer en dat klonk meteen geweldig goed, kwestie van alles klopt met de gitaar, bas en drums. Dat ligt bijna helemaal aan de band zelf, als de band niet goed klinkt kan ik alleen maar puin ruimen en het beste er van hopen.

Jullie zijn goed bezig, als je vragen hebt over opnametechnieken, doe dat op het recording subforum, of wend je tot forums als gearslutz.com. Als je daar je geluid post en vraagt om meningen, dan kom je zomaar mensen tegen met een indrukwekkende staat van dienst en daar heb je wat aan.

Duhsjaak
7 juli 2013, 04:14
Over staat van dienst gesproken.....
Han S hoort daar zeker bij. Bij dat ploegeje gasten die weten wat ze doen. Zal ik maar degene zijn die het effe zegt.
Ondanks dat het totaal niet mijn ding is (deze muziek) heb ik er met plezier naar geluisterd.

Niet in één keer, want daarvoor is het teveel afwijkend van mijn smaak. Maar wel ge-wel-dig goed voor elkaar. Liefhebbers van deze soort muziek zullen hier zeker van smullen. Er wordt wel de moeite genomen een verhaal te vertellen. Dat kan ik alleen maar waarderen.

Als de drummert zo zijn shit voor elkaar heeft en ook nog de toetsen voor zijn rekening neemt, dan ga ik ervan uit dat ie ook over het geluid van zijn drums heeft nagedacht.
Wat er dan overblijft is een you love it or hate it discussie.
Persoonlijk vind ik het wat te mechanisch klinken, geldt niet alleen voor de drums. Er mist wat aan warmte. Kan ook bij deze muziek geen kwaad om dat wat meer organisch te laten klinken. Maar ja, wie ben ik.

Gelukkig geen belting/curbing van de zangeres. Lekker houden zo. De hele ploeg klopt gewoon. Niet alleen zuinig zijn op de zangeres dus, maar proberen de hele ploeg bij elkaar te houden. Gaat dat lukken in NL? Daarvoor zal God zelf te pas moeten komen.
Top post!
Vriendelijke groet, Gus