PDA

View Full Version : Buis voor thuis [Laney TI15 of Blackstar HT5?]



martenm92
3 juli 2013, 21:10
Als gitaarspeler begin ik me na ruim 2 jaar een beetje te ontwikkelen en heb ik ook ontdekt welk soort geluid en speelstijl mij aanspreekt.

Hoewel ik in principe best tevreden ben over mijn Fender Mustang II, heb ik sinds de dag dat ik de versterker kocht (in 2011) nog maar een keer of vijf de moeite genomen om hem aan te sluiten op mijn laptop om de klank aan te passen of effecten toe te voegen. Daarnaast merk ik ook dat ik in principe maar drie presets gebruik: clean, "AC/DC" overstuurd en een van de Super Sonic presets. Ik ben er ook nog niet in geslaagd om een goede grunge/stoner rock tone uit de versterker te toveren, wat ik een gemis vind.

Om deze reden wil ik graag overstappen op een "set and forget" buizenversterker, die daarnaast wel gewoon functies heeft als een effects loop en een headphone out. Ik ben op zoek naar een zeer warme (blues)rock klank (denk: Queens of the Stone Age, Triggerfinger, Soundgarden, Graveyard), een goede cleane klank is een leuke bonus maar niet van groot belang. Aan mijn gebruik van de Mustang II merk ik dat ik de EQ instellingen vaak met rust laat en mijn gitaar volume en tone knoppen veel meer gebruik.

Versterkers die ik voornamelijk op het oog heb zijn de nieuwe Laney TI15 Tony Iommi signature en de Blackstar HT5R. Ook heb ik gekeken naar amps als de Laney Cub 12R, VHT Special 6 Ultra, Orange Tiny Terror en Fender Blues Junior III. Ik speel voornamelijk thuis, maar neem de versterker zo nu en dan mee voor kleine optredens. Mijn huidige gitaar is een Yamaha Pacifica 611HFM. Mijn budget is 500 euro.

Wat zou in mijn situatie de beste keuze kunnen zijn tussen de Laney en Blackstar? Andere opties zijn natuurlijk erg welkom!

arcane
3 juli 2013, 23:09
Ik heb zelf een blackstar ht-5, uit de eerste serie, dus met een 10 inch speaker. Voor thuis echt een heel fijn ding, best veelzijdig.
Maar voor kleine optreden komt het ding wel te kort. Tenzij je er uiteraard een microfoon voor zet, dan kun je zelfs in de Arena spelen;)
Maar ik kan er echt vanalles uithalen, van een crunch voor blues toch dikke vette highgain metal.

lauke_101
4 juli 2013, 10:24
Hmm zeker voor QotSA ga je toch wel gauw een fuzzpedaaltje nodig hebben denk ik. De andere dingen kun je denk ik wel uit een versterker halen, Triggerfinger-achtige sounds zeker wel.

Maar voor optredens zou ik toch wel liever met iets meer dan 5 watt aan komen zetten, eerder richting de 15. Dat is mijn grootste argument voor de Laney (waar ik verder overigens geen ervaring mee heb). Qua sound is het denk ik vooral jouw voorkeur, beide moeten het wel kunnen. Wel vind ik zelf de Blackstars over het algemeen erg donker klinken, waardoor ze wat strakheid verliezen. Maar vorm daar vooral je eigen mening over door proberen zou ik zeggen.

Wil je ook tweedehands zoeken, of alleen nieuw? Voor jouw budget kun je heel veel leuks krijgen op de tweedehands markt.

Overigens, complimenten voor je duidelijke post :ok: Vaak zijn we een pagina verder voordat alle info die je noemde er eindelijk eens uit is.

cazmodean
4 juli 2013, 16:57
Heb de HT-5 gebruikt voor onze opnames: https://soundcloud.com/voodoorites-rock/godess?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm_medium=twitter

Ben tevreden met het resultaat. Heb de top en deze met een optreden op een 4x12" kast aangesloten en qua volume was dat zeker voldoende. Had de Blackstar op ongeveer standje 7.

martenm92
4 juli 2013, 19:12
Heb de HT-5 gebruikt voor onze opnames: https://soundcloud.com/voodoorites-rock/godess?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm_medium=twitter

Ben tevreden met het resultaat. Heb de top en deze met een optreden op een 4x12" kast aangesloten en qua volume was dat zeker voldoende. Had de Blackstar op ongeveer standje 7.
Bedankt voor de eerste reacties!

De tone die je voor deze opnames gebruikt komt dicht in de buurt van de tone waarnaar ik op zoek ben! Heb je voor deze opnames veel pedalen gebruikt (ik hoor in Going Out bijvoorbeeld een wah), of is het vooral de drive van de HT5 zelf?

Ik zou het daarnaast ook absoluut geen probleem vinden om een tweedehands amp te kopen. Voor een HT5 zou dit natuurlijk aantrekkelijk kunnen zijn, maar een Laney TI15 zal ik tweedehands niet snel gaan vinden.

martenm92
9 juli 2013, 09:15
Niemand meer die mij verder kan helpen met de Laney TI15 of de Orange Terror versterkers?

Daemon
9 juli 2013, 10:24
Ik heb zelf ook de Blackstar ht-5. Prima combo voor thuis en heb er zelf ook weleens mn bogner 4x12 cab op aangesloten. Dat klinkt prima. De "strakheid" vd amp waar Lauke het over had ben ik het niet helemaal 100% mee eens. De strakheid hangt ook af van hoe je hem afstelt natuurlijk en de gitaar die erop aangesloten is. Ik kan je zeggen dat mijn Les Paul er erg strak en gedefineerd op klinkt. De "dofheid" vd amp is een instellingskwestie. Voor de doeleinden die je zoekt denk dat die ht-5 je prima zal dienen.

lauke_101
9 juli 2013, 13:35
Heb toevallig afgelopen weekend een HT-5 geprobeerd (ook ik ben op zoek naar buis voor thuis/jamsessie). Viel me inderdaad nog wel mee met de dofheid/losheid. Bij de grotere Blackstars vond ik dat veel erger. Ik kreeg er met mijn Gretsch alleen geen supersprankelende Johnny Marr achtige cleansound uit, maar dat is dan ook wel weer het andere uiterste.
Erg bruikbaar scheurkanaal ook, al heb ik daar niet erg veel naar omgekeken want ik geef er niet om. Denk dat je daar wel mee uit de voeten gaat komen ja. Echt hard ging ie alleen niet, maar alles kan hard genoeg met een microfoon ervoor.

Thyrif
9 juli 2013, 20:50
Ik heb dan even een geluidje uit de andere hoek! Ik heb zelf laatst de Laney Ironheart Studio gekocht. In feite is de Ironheart serie de Tony Iommi signature amp, maar dan uit china, dus je kunt zeggen dat deze versterkertjes een beetje uit dezelfde serie komen.

Lekkere tone die dik maar ook gearticuleerd kan zijn. De 1 watt feature is heerlijk voor thuis. De 15 watt is belachelijk (!) luid en heb ik met een 2x12 ruim voldoende voor oefenen met een normale drummer. Hij heeft natuurlijk geen echte clean, maar met je volumeknop op de gitaar krijg je er prima rock-clean uit, en de boost is lekker dik voor solos! Wat mij betreft is dit meer een echte amp dan een ht-5je, die lekker klinkt op thuisniveau en die je ook nog mee kunt nemen naar kleine gigs. Goede prijs ook..

Dit ook al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=FlDS1h_IrUg#at=99

Succes met de zoektocht, ik hoop dat je vind wat je zoekt!
Als je in de buurt van het noorden bent ben je van harte welkom om mijn Laney uit te proberen.

cazmodean
16 juli 2013, 10:23
Bedankt voor de eerste reacties!

De tone die je voor deze opnames gebruikt komt dicht in de buurt van de tone waarnaar ik op zoek ben! Heb je voor deze opnames veel pedalen gebruikt (ik hoor in Going Out bijvoorbeeld een wah), of is het vooral de drive van de HT5 zelf?

Ik zou het daarnaast ook absoluut geen probleem vinden om een tweedehands amp te kopen. Voor een HT5 zou dit natuurlijk aantrekkelijk kunnen zijn, maar een Laney TI15 zal ik tweedehands niet snel gaan vinden.

Ik heb een Boss GT8 gebruikt voor de fx, zoals phaser en wah. Geen additionele overdrive of booster pedalen. Moet wel zeggen dat er in mijn Fender een mid-boost zit die ik af en toe gebruik en dat de rechter gitaarpartij op Going Out een 5150 combo via Marshall JCM 800 4x12" speakerkast is. De rest is allemaal Blackstar zonder toevoegingen.