PDA

View Full Version : Luide plop uit 5-way switch



dunnoaname
3 juli 2013, 17:48
Hey bouwers!

Ik ben een stratocaster aan het bouwen, maar loop tegen een probleempje aan. De electronica lijkt allemaal te werken, maar als ik de pickup selector gebruik, hoor ik een luide plop bij elke schakeling. Het zelfde geldt voor de switch waarmee ik de brugpickup kan aanzetten als de selector in halspositie staat.

Weet iemand zo bij voorbaat waar dat aan zou kunnen liggen? Heb ik iets verkeerd gedaan met de aarde ofzo?

Plant
3 juli 2013, 18:08
Aktieve elektronica?

Klinkt als gelijkspanning voor of achter de schakelaar. Koppel-c'tje lek of vergeten?

dunnoaname
3 juli 2013, 18:13
Ja, is een EMG SA singlecoil setje.

Wat bedoel je precies met een koppel-c'tje?

Plant
3 juli 2013, 18:37
Op de uitgang van een versterker staat het geluidssignaal gesupperponeerd (opgeteld) op een interne gelijkspanning. Om het geluid te scheiden van die gelijkspanning en dus alleen het geluid over te houden zit er een condensator tussen.

Er is dus iets verkeerd aangesloten (voor de koppel-c), iets vergeten, iets stuk of b.v. kortgesloten door een klodder soldeer.

dunnoaname
3 juli 2013, 19:54
Dus dat zou dan intern in de pickups zijn, en niet in het deel wat ik gedaan heb? Want de pots, switch etc, zijn passief. Of zou kortsluiting tussen de batterij en iets anders de oorzaak kunnen zijn?

Gearjunkie
3 juli 2013, 20:31
Heb je de spullen van EMG gebruikt om alles aan te sluiten?

Plant
3 juli 2013, 21:08
Dus dat zou dan intern in de pickups zijn, en niet in het deel wat ik gedaan heb? Want de pots, switch etc, zijn passief. Of zou kortsluiting tussen de batterij en iets anders de oorzaak kunnen zijn?

Ben verder niet bekend met aktieve pups, maar wat zijn die printen dan achterop die potmeters?

http://www.siglermusiconline.com/store/pc/catalog/59-23-13_002_1156_detail.jpg

Verdere opties:

Schuifstekkertje pootje versprongen?
DC vanuit de ingang van je gitaarversterker?

dunnoaname
3 juli 2013, 21:09
Nou, het was een tweedehands setje, en kwam allemaal aangesloten. Toen heb ik vervolgens wel e.e.a. aangepast omdat ik een andere configuratie wilde. Ik weet niet in hoeverre alles wat er bij kwam van EMG is.


Heb inmiddels denk ik het probleem gevonden. De volume pot kraakt als je er aan draait, en ik heb met de multimeter vastgesteld dat er contact is tussen aarde en signaal. Ik zie nergens draadjes die elkaar raken ofzo, dus misschien is de pot gewoon stuk. Morgen maar even naar de winkel voor een nieuwe potmeter.

Ik houd jullie op de hoogte.

dunnoaname
3 juli 2013, 21:12
@Plant: Ik denk dat die foto is van een EMG set met de actieve tone control of midboost ofzo. Of van de huidige solderless lijn, waar alles met van die drie-pootjes-connectoren werkt.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Plant
3 juli 2013, 21:25
De volume pot kraakt als je er aan draait, en ik heb met de multimeter vastgesteld dat er contact is tussen aarde en signaal.

Als er DC spanning staat over de potmeter, hoor je ook (eerder) gekraak bij draaien.

In welke Ohm-bereik meet je? Je zult altijd een verbinding meten, je meet de weerstandwaarden van de potmeter parallel aan een element.