PDA

View Full Version : Interessant artikel over elco's



nico verduin
2 juli 2013, 14:47
Bijgaand een interessant artikel over levensduur schatten van elco's en hoe deze bepaald kan worden. Artikel kwam ik tegen in het blad "electronica nr. 6-7/2013". Artikel is hier geplaatst na toestemming van dhr. de Vries, hoofdredacteur cluster MyEngineering van myBusinessmedia.nl.

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/EL6-7_condensatoren.pdf

Nico

Plant
2 juli 2013, 15:05
Levensduur van ≈ 13 jaar. Dat is dan wel als een toestel waarin de elko's zitten continu aanstaat.
Heel veel apparaten staan niet de hele dag aan, vandaar dat veel oudere apparaten decennia lang probleemloos werken.

nico verduin
2 juli 2013, 15:07
't staat er duidelijk in beschreven welke factoren een rol spelen en tegelijkertijd dat veel leveranciers de testdata op verschillende wijze aangeven. Let wel dat dit over huidige generatie elco's gaat. En die zijn toch iets anders als de elco's uit de 50/60'er jaren.

MaBerY
2 juli 2013, 17:11
Soms zijn oudere types prima.
Ik heb ze hier die nog prima werken na 40 jaar, maar het blijft een (vies?) gokje.

Hier nog een leuk linkje over elco's

http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/electrolytics/

In 2002 is Edward McFaddin Wynne er zelfs op gepromoveerd
http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc3104/m1/1/

nico verduin
2 juli 2013, 18:15
Soms zijn oudere types prima.
Ik heb ze hier die nog prima werken na 40 jaar, maar het blijft een (vies?) gokje.
het is me nu 2 x overkomen.... Een keer toen ik een jaar of 13 was... En mijn moeder was toen niet blij :) en ene paar jaar geleden nog een keer. Maar dat was maar een kleintje

Dirk_Hendrik
2 juli 2013, 18:28
Levensduur van ≈ 13 jaar. Dat is dan wel als een toestel waarin de elko's zitten continu aanstaat.
Heel veel apparaten staan niet de hele dag aan, vandaar dat veel oudere apparaten decennia lang probleemloos werken.

Omgedraaid. Een elco heeft spanning nodig om z'n electrolyt in conditie te houden. Dat apparaten decennia lang meegaan is dus mooi maar niet iets waar je vanuit mag gaan, laat staan dat uitzetten de levensduur verlengt. Daarmee idem dat "NOS" elko's begerenswaardig zouden zijn. Die hebben hun hele leven al uit liggen drogen en krijgen ineens (forse) spanning voor hun donder. Vragen om gezeik dus.

Plant
2 juli 2013, 18:36
Ah, ok.


Daarmee idem dat "NOS" elko's begerenswaardig zouden zijn. Die hebben hun hele leven al uit liggen drogen en krijgen ineens (forse) spanning voor hun donder. Vragen om gezeik dus.

Gezeik van uitgedroogde elko's :D leuk geformuleerd.

nico verduin
2 juli 2013, 18:43
Daarmee idem dat "NOS" elko's begerenswaardig zouden zijn. Die hebben hun hele leven al uit liggen drogen en krijgen ineens (forse) spanning voor hun donder. Vragen om gezeik dus.Beetje als een vent van 90 met een jonge deerne van 25 :seriousf:

MaBerY
3 juli 2013, 10:40
Ik heb een keer de p(r)oef mee mogen maken live in de oefenruimte in m'n Twin Reverb ook een paar jaar geleden.
Letterlijk de rook er uit. net op tijd de power er af om verdere schade te voorkomen. Na een totale recap job weer helemaal piekfijn.
Ik heb de originele nog steeds bewaard om te laten zien wat er kan gebeuren.

SantaX
3 juli 2013, 20:29
Stomme vraag wellicht, maar doen jullie dan ook in je eigen spul preventief de elco's vervangen na x-tijd?

Plant
3 juli 2013, 21:30
Preventief: Nee.

Als daar aanleiding toe is (uitval van apparaat, brom, elektrolyt-lekkage, zichtbare 'puisten'): Ja.

SantaX
3 juli 2013, 21:44
Daar ging ik min of meer ook al vanuit eigenlijk, maar ik was toch wel nieuwsgierig. Ik had me kunnen voorstellen dat mensen als jij of de andere bekende techies hier niet alleen regelmatiger onderhoud plegen, maar ook vollediger dan de 'gewone' consument. Zal waarschijnlijk ook wel zo zijn, maar toch een geruststellende gedachte dat zolang het werkt, er niets gemaakt hoeft te worden.

nico verduin
3 juli 2013, 21:50
Jij gaat toch ook niet bij de tandarts alvast alle vullingen na 5 jaar laten vervangen?
Dus pas bij storingen is het vroeg genoeg. En als ik ergens tegenaan loop dan check ik alles ff. En vervang wat vervangen moet worden. En niet meer en niet minder. Ik ga dus niet eindeloos klooien om te modden omdat iemand zei dat het zo fantastisch klinkt. Als ik perse een andere amp wil met eigen sound dan ga ik wel weer achter de tekentafel zitten en een rekenmachine erbij . Zoals die Princeton style microverb met potloodbuisjes.

SantaX
3 juli 2013, 21:54
Nouja ik vervang zelf niets preventief, ja afentoe een onderbroek, maar ik had me ook kunnen voorstellen dat andere dat wel doen.

MaBerY
3 juli 2013, 23:56
Die twin is mijn eigen spul, maar het is net zoals de auto van de garagehouder. Die komt het laatst aan de beurt voor onderhoud.
Ik heb al diverse ampjes gereviseerd en ik laat meestal met stift een aantekeningetje op de cap pan of op het chassis achter wanneer ze vervangen zijn. bij restauratie klusjes is het standaard werk. Het kost relatief weinig (25-40 euries aan onderdelen )en meestal frissen de versterkers behoorlijk op na een recap job. meer punch en levendiger klank en minder wolftonen bij oversturing door mengcomponenten van de 50 Hz rimpel.
Mijn andere versterkers hebben of krijgen ook gewoon een nieuwe set.
Veel klusjes zijn bijna altijd recap jobs.

Enne die vullingen vervangen zou best verstandig kunnen zijn als het van die oude almalgaan dingen zijn, die kunnen ook lekken. 5 jaar is wel wat kort natuurlijk :-)

SantaX
3 juli 2013, 23:59
Hehe, ik vrees dat die tandenopmerkingen bij mij de vinger op de zere plek leggen. Als bezitter van plastic tanden op (te) jonge leeftijd. Had ik daar maar wat meer onderhoud aan laten plegen ;)