PDA

View Full Version : goeie amp met veel headroom voor niet al te veel cash?



DEAFFORREST
2 juli 2013, 04:59
Hallo,

Ik wil dit jaar een nieuwe amp kopen en ik zoek een amp met een mooie warme dynamische sound.
Ik kan alleen niet duizenden euro's uitgeven.
Ik ben slechts een redelijk arme student... :P
Het liefst een simpele amp, 1 kanaal met zo weinig mogelijk knoppen (alleen: treble bass mid etc.)
Ik hou wel van het geluid van een amp met kt66/6l6 buizen, het moet eerder een cleane amp zijn dan eentje die volledig over z'n nek gaat bij podium volume maar er mag best een fijn crunchje inzitten)
Reverb zou erg mooi zijn (hoeft niet per sé)
Combo of top.

En nog wat anders,

Ik vraag me al een tijd af of er mensen zijn op dit forum die projecten aannemen voor niet al te veel?
Zo ja, zou iemand mij kunnen vertellen wat zoiets zou kosten?

the sure thing
2 juli 2013, 08:04
Wat is nou je budget? En wat bedoel je met projecten?

LRS
2 juli 2013, 10:28
Mooie warme 6L6 sound voor niet al te veel geld: 2e hands Fender Blues Deluxe. Zit een prima reverb op. Bonus: bruikbaar crunch kanaal (let wel: hij heet BLUES Deluxe, niet METAL Deluxe). Tussen de €400,- en €500,-.

lauke_101
2 juli 2013, 12:06
Geen 6L6 amp, maar wel mooi, warm, dynamisch, lekker clean én goeie crunch en een van de simpelste amps die ik ooit bespeeld heb: Vox AC30. Staan er nu een aantal op marktplaats, voor 400-500 moet je die kunnen krijgen.

Als je meer richting de Fender sound wilt, is zo'n Blues Deluxe inderdaad ook wat. Die werkt alleen wel wat moeilijker samen met pedalen, naar mijn mening dan. Tweedehands Bogner Alchemist is wellicht ook wat?

Kakihara
2 juli 2013, 12:24
Ampeg GVT15, naar verluidt niet te oversturen.

Kim Wilson
2 juli 2013, 12:29
Peavey Delta Blues of Classic 30, ook het overwegen waard!

Dimitri92
2 juli 2013, 12:48
2e hands Twin, Luid, clean. HEADROOOOOOM. In een keer klaar dacht ik zo ;-)

Buzzel
2 juli 2013, 12:55
Headroom? Bassman!

Hendriks
2 juli 2013, 13:25
Headroom? Bassman!
Yep , reverb pedaaltje en een overdrive ervoor en je bent klaar. Net nog even weer over gespeelt , heerlijk .

Kim Wilson
2 juli 2013, 13:33
2e hands Twin, Luid, clean. HEADROOOOOOM. In een keer klaar dacht ik zo ;-)


Headroom? Bassman!

Student, dus geen groot budget. Beetje fatsoenlijke Bassman of Twin Reverb kost al gauw 1000 euro.

caliban
2 juli 2013, 13:41
Student, dus geen groot budget. Beetje fatsoenlijke Bassman of Twin Reverb kost al gauw 1000 euro.

Tweedehandse reissue zitten beide ergens vanaf 800 euro. Bassman overstuurt wel snel vind ik, maar ik speel gewoon te luid heel waarschijnlijk

Ivm projecten, ik vrees dat als iemand je een project met de hand bouwt, voor minder geld dan een vergelijkbare amp in de winkel (neem nu een bassman cloon handbuilt, vs fender bassman reissue), je echt wel moet opletten dat je geen prul koopt. Er kruipen heel veel arbeidsuren in, sowieso meer dan wanneer het aan de lopende band gebeurt, dus dat kost wat... En aan ervaring betaal je ook.

arjanb01
2 juli 2013, 13:53
Marshall Vintage Modern ? Tweedehands staan er 3 op marktplaats tussen de 550 en 800 euro.

Hendriks
2 juli 2013, 13:53
Student, dus geen groot budget. Beetje fatsoenlijke Bassman of Twin Reverb kost al gauw 1000 euro.

Een SF Bassman/Twin/Bandmaster , etc vind je wel onder de 1000 .

Buzzel
2 juli 2013, 16:02
Student, dus geen groot budget. Beetje fatsoenlijke Bassman of Twin Reverb kost al gauw 1000 euro.

Ik ben ook student, mijn bassman koste me 450 inclusief opknapbeurt heb de gigantische speaker kast weer verpatst.

Ik heb heb het dan wel over een SF bassman 100 head en niet de tweed combo's die zijn duurder. De bassman die ik heb overstuurd absoluut niet snel. Heb beide preamps standaard op 10 en master op 3 oid, dan is hij nog helemaal clean. Harder wil je eigenlijk niet gaan. Als het moet wordt ie voorbij de 4/4,5 wel wat minder strak en gaat hij langzaam in oversturing, maar dan is iedereen in de kamer ook al wel dood :D

FruscianteFan
2 juli 2013, 16:33
Ampeg GVT15, naar verluidt niet te oversturen.
Hoe is een 15 watt buizenamp niet te oversturen?

E-J
2 juli 2013, 16:42
Topicstarter, je hebt een PM... :)

RobinH
2 juli 2013, 17:01
Iets ingewikkelder dan jij vraagt, maar: Ibanez Tube Screamer Amp! Als 15W head met bijpassende cab 441, als combo 400. En een pedaal (voor 6dB boost en TS) kost 34. Veel headroom als je clean speelt (naar mijn ervaring), en wil je een randje, dan heb je een TS9. Ook als 5W beschikbaar als combo voor nog geen 200 euro. Maar hoe het dan met de headroom zit weet ik niet. En mocht 15W echt niet voldoende zijn, voor 500 heb je een 30W-combo. Nadeel van die is dan wel weer dat er meer knopjes op zitten en dat je niet kan schakelen naar een lager wattage.

Bassa
2 juli 2013, 17:06
Die tubescreamer amp vind ik juist heel weinig headroom hebben, vooral met humbuckers.

RobinH
2 juli 2013, 17:12
Ik heb de amp zelf (nog) niet, dus ik weet niet wanneer het geluid gaat opbreken, maar bij de TSA15 brak die toch nog niet op naar mijn idee. Dat was ook met humbuckers. Een TSA5 zal sowieso wel opbreken denk ik, maar een TSA30 kan ik het me niet snel van voorstellen.

Ik denk dat de TS het beste een winkel binnen loopt en daar (liefst met de eigen gitaar) een paar amps probeert. Dan weet je vanzelf of het genoeg headroom is.

Buzzel
2 juli 2013, 17:17
Ik heb de amp zelf (nog) niet, dus ik weet niet wanneer het geluid gaat opbreken, maar bij de TSA15 brak die toch nog niet op naar mijn idee. Dat was ook met humbuckers. Een TSA5 zal sowieso wel opbreken denk ik, maar een TSA30 kan ik het me niet snel van voorstellen.

Ik denk dat de TS het beste een winkel binnen loopt en daar (liefst met de eigen gitaar) een paar amps probeert. Dan weet je vanzelf of het genoeg headroom is.

Ik denk dat je in de meeste winkels niet gaat ontdekken hoeveel headroom een amp heeft. Aangezien er nogal wat volume bij komt kijken ;)

Mr. Dynamite
2 juli 2013, 18:15
Hoe is een 15 watt buizenamp niet te oversturen?

Ligt er maar net aan hoe je de versterker op bouwt, alle componenten ver onder hun max laten werken en je kunt wel tot 10 blijven draaien maar dan gaat hij echt niet oversturen.. Als je een 6v6 amp met 6l6 buizen uitrust word hij ook cleaner.

@topicstarter. Ik weet niet hoe hard je wil spelen maar vanaf 20-30w heb je op normaal band volume wel een behoorlijk cleane sound.
Genoeg leuke fender bakjes te vinden voor onder de 1000 euro, zoek er maar eens wat op ;)

Bassa
2 juli 2013, 18:20
Vox ac30 vind ik zelf een hele lekkere clean hebben.

FruscianteFan
2 juli 2013, 18:40
Vox ac30 vind ik zelf een hele lekkere clean hebben.
Maar niet echt vergelijkbaar met een 6l6 clean, wat mij betreft.

Bassa
2 juli 2013, 18:43
Nee, dat klopt.

DEAFFORREST
2 juli 2013, 21:29
Mooie warme 6L6 sound voor niet al te veel geld: 2e hands Fender Blues Deluxe. Zit een prima reverb op. Bonus: bruikbaar crunch kanaal (let wel: hij heet BLUES Deluxe, niet METAL Deluxe). Tussen de €400,- en €500,-.

Ooh, geen probleem, ik haat metal.

DEAFFORREST
2 juli 2013, 21:33
Die tubescreamer amp vind ik juist heel weinig headroom hebben, vooral met humbuckers.

Die heb ik gehad, vreselijk kut ding, koudste toon die ik ooit heb gehoord...

lindstrom
2 juli 2013, 21:42
Doodbos heeft PM :) *Kuch*

Bassa
2 juli 2013, 21:54
Die heb ik gehad, vreselijk kut ding, koudste toon die ik ooit heb gehoord...
Vond ik ook, maar een tubescreamer als standalone klinkt ook niet.
Het was trouwens niet mijn tip voor het geval je het dacht.

Dutch66
3 juli 2013, 13:44
Doodbos heeft PM :) *Kuch*

eh.. het bosje is doof, niet dood... ;)

clean met veel headroom en op vol met een randje, eigenlijk alles van Fender dus..

Cue Zephyr
3 juli 2013, 19:53
Geen 6L6 amp, maar wel mooi, warm, dynamisch, lekker clean én goeie crunch en een van de simpelste amps die ik ooit bespeeld heb: Vox AC30. Staan er nu een aantal op marktplaats, voor 400-500 moet je die kunnen krijgen.

Dit geldt voornamelijk voor de AC30 Custom Classic. Deze zijn gevoiced met iets meer hoog en headroom. Ik ben erg blij met mijn AC30CCH, maar zou écht geen AC30CC2(X) willen vanwege het gewicht. Deze head versie is al iets van 20kg. Mijn Laney LC15R 1x10 is (veel) lichter.

De clean op het Normal channel is inderdaad (erg) warm. Vind die persoonlijk toffer met een randje; met óf een beetje meer gain of een klein beetje geblend met het TB kanaal. Heel cool die Custom Classics. De prijs is erg gunstig. De 90s Korg RI's zijn een beetje overrated als ik het zo moet lezen. Nog steeds goed spul hoor, daar niet van.

+1 voor een tweedehands (SF) Twin Reverb. Is misschien alleen wat meer steriel dan warm. Dan inderdaad een +1 voor de Bassman.

lauke_101
3 juli 2013, 20:18
Dit geldt voornamelijk voor de AC30 Custom Classic. Deze zijn gevoiced met iets meer hoog en headroom. Ik ben erg blij met mijn AC30CCH, maar zou écht geen AC30CC2(X) willen vanwege het gewicht. Deze head versie is al iets van 20kg. Mijn Laney LC15R 1x10 is (veel) lichter.

Ik heb nu al bijna 3 jaar een AC30CC1 inderdaad, bevalt me geweldig :) Maar weegt wel als lood ja, 24 kg en misschien nog wel vervelend is dat 'ie in een hele lompe behuizing zit. Achja, ik heb het er dik voor over.

Een Bassman in welke hoedanigheid dan ook kan ik zeker een +1 geven overigens. En een Deluxe Reverb reissue moet ook genoemd worden, al weet ik eigenlijk niet waar die op dit moment voor gaan. Andere gitarist van mijn band heeft de zijne 2 jaar terug voor 650 gekocht, maar dat was toen wel een beetje een spotprijs.

Dimitri92
3 juli 2013, 20:19
Een SF Bassman/Twin/Bandmaster , etc vind je wel onder de 1000 .

Dat dacht ik ....

guitarkid
12 juli 2013, 21:05
Peavey Delta Blues of Classic 30, ook het overwegen waard!

Laat die Classic 30 dan maar... Delta Blues!!! :)