PDA

View Full Version : Brazilian Rosewood: hoe duur is het echt?



reMC
1 juli 2013, 23:47
Brazilian Rosewood gitaren zijn extreem duur. Weet iemand of Brazilian Rosewood écht zo duur is om in te kopen (duizenden euro's) of valt het allemaal wel mee en is het voor een groot deel gewoon marketing?

Gewoon benieuwd...

stijnkenens
2 juli 2013, 00:18
Het staat op de cites lijst = het mag niet meer gekapt worden, enkel oude stock opgebruiken, en ook niet meer zomaar getransporteerd worden, er zit een hele berg papier achter, eer je een gitaar met rio palissander het ene land uit, en het andere land in, krijgt.

De marketing / hype komt enkel van de klant / koper / muzikant : er zijn fora vol gepend met verhalen over hoe veel beter die Rio Palissander niet klinkt t.o.v. "mindere" houtsoorten.


Dus ja, het is echt duur om in te kopen (toch officieel). En ja, er zijn mensen zo zot om er toch nog voor te betalen, en zelfs in de rij te gaan staan. Dus ja, de prijs gaat dan nog eens omhoog (meer vraag dan aanbod) !




s.

Orpheo
2 juli 2013, 12:43
ja, tis echt zo duur, zoals Stijn al zegt. Of het nu echt beter is? nee, ik vind van niet. Althans, niet de huidige 'stock'. Ik ben van mening dat je in je gitaar hout wilt met nerven zo recht als maar kan en veel BRW heeft een 'rommelige' nerf. Dat komt doordat ze veel stronken die nog in de grond zitten eruit trekken, en dat 'burl' hout heeft natuurlijk geen rechte nerf. Ik zou het dus lekker bij indian RW houden. Er zijn genoeg houtsoorten die nog niet zo strak beschermd zijn als BRW die aanvoelen en klinken en eruit zien als BRW. Cocobolo, wenge (poor man's BRW noemde Jol Danzig het!) of ziricote. En vooral ziricote... Voor toetsen zou ik dan eerder pau ferro nemen.

Mr.Fingers
2 juli 2013, 13:19
Je hebt ook nog zo iets als "Madagascar Rosewood", iets wat tussen Rio & Indian inzit.

reMC
2 juli 2013, 18:13
Thanks voor jullie reacties. Goed te weten :)

Madagascar Rosewood heb ik een paar keer bespeeld (oa HD-28MP, D-35MP), pluspunten waren de frisheid, openheid, betere projectie. Nadeel vond ik dat de openheid in het laag wat ten koste ging van het karakter, dus was niet helemaal overtuigd.

stijnkenens
5 juli 2013, 15:41
Ik zou je niet zomaar vastpinnen op de klankeigenschappen van rug en zijkant hout.

Klankblad en bebalking maakt of kraakt je gitaar.
Al de rest is bijkomstig: het kleurt wel, maar is niet van zo'n groot belang. Ok, een beetje kort door de bocht, maar daar draait het wel om !



s.

GoReTeX
11 juli 2013, 10:27
Ik zou je niet zomaar vastpinnen op de klankeigenschappen van rug en zijkant hout.

Klankblad en bebalking maakt of kraakt je gitaar.
Al de rest is bijkomstig: het kleurt wel, maar is niet van zo'n groot belang. Ok, een beetje kort door de bocht, maar daar draait het wel om !



s.

Ik ben het hier volledig mee eens!
Ik heb al menig gitaar bespeeld met alleen een massief bovenblad en die deden nauwelijks tot niets onder voor de volledig massieve variant.

Puur esthetisch is natuurlijk weer een ander verhaal, en het oog wil natuurlijk ook wat!

stijnkenens
11 juli 2013, 14:33
Ik ben het hier volledig mee eens!
Ik heb al menig gitaar bespeeld met alleen een massief bovenblad en die deden nauwelijks tot niets onder voor de volledig massieve variant.

Puur esthetisch is natuurlijk weer een ander verhaal, en het oog wil natuurlijk ook wat!


Je ziet het niet altijd wanneer het gelamineerd is ;)

Lamineren wordt wel meer gedaan met grillige houtsoorten, maar een perfect kwartierse palissander met rechte draad, dat vind ik vaak raar, dat ze daar nog een triplex van willen maken ...



s.