PDA

View Full Version : De plaatsing c.q. positie van de duim.



Glenny
1 juli 2013, 19:06
Ik speel, of beter gezegd 'oefen' nu ruim een maand op mijn akoestische gitaar. Ben dus een frisse beginner...:seriousf:

Oké, ik heb al diverse youtube-clips bekeken en geraadpleegd wat betreft de plaatsing van de vingers en de duim op de hals bij het spelen van akkoorden. Ik zie afgewisseld de juiste manier van de duim in het midden op de hals, met de duim wat 'hangend' op de rand van de hals geplaatst worden...Ik heb zelfs al iemand horen zeggen dat je je duim moet plaatsen waar je dat zelf het prettigst vind bij het spelen...
Ik was van het weekend bij een muziekvriend die diverse(bas) gitaren heeft en bij het spelen op een van zijn gitaren viel het hem al op dat ik mijn duim niet correct op de hals positioneerde.

Wat is de meest gangbare of juiste manier om de duim( voor de duidelijkheid van de linkerhand) te plaatsen op de hals? Is het van essentieel belang om daar aandacht aan te besteden? Is het toch 'iets' waar jezelf achterkomt wat betreft het meest prettig spelen?

Wat zijn jullie ervaringen en /of hoe plaatsen jullie de duim?

Harald
1 juli 2013, 19:16
Speel je klassiek... doe het dan "by the book" Ja, daar is een juiste manier voor. Flamenco idem, en voor zuidamerikaanse muziek zoals choros zou dat ook de methode zijn.

Voor alle andere stijlen geldt dat er nauwelijks regels zijn.

Dit gaat trouwens niet alleen voor plaatsing duim, maar voor veel zaken op...

Glenny
1 juli 2013, 19:29
Dank je Harald voor je reactie.

Ik speel geen klassiek, ik zal mij meer gaan toeleggen op pop/rockmuziek, maar wie weet als ik na jaren spelen mij op andere muzieksoorten zal gaan richten.
Ik had sowieso al het idee dat de plaatsing van de duim niet het enige is waar je als beginnende gitarist op moet letten, maar het viel mij middels de youtube-clips op dat de duim vaak op de rand van de hals wordt geplaats.

barno
1 juli 2013, 20:33
whatever works for you. de duim achter op de hals regel geeft in principe het meeste mogelijkheden qua fingering / snelheid maar er zijn bv evengoed genres die je niet gespeeld krijgt als je de E en de A niet fret met je duim over de hals...

heeft ook te maken met stabiliteit. je zal klassieke en flamenco gitaristen meestal zien zitten en gitaar met ook met benen ondersteunen: stabiel. als je rechtstaat is het makkelijker om de instabielere hals steun te geven in je handpalm.

Glenny
2 juli 2013, 09:15
Dank je wel barno voor je reactie. Ik zal blijven oefenen met de duim achter op de hals en indien het spel dat vraagt de duim wat anders plaatsen.

apekop
25 juli 2013, 01:27
Dit zijn typisch van die dingen die een goede leraar je zou moeten uitleggen en die moeilijk van filmpjes af te kijken zijn. De basisregel bij klassiek gitaar is duim achter de middelvinger. Dit geld met name voor melodiespel. Bij sommige akkoorden plaats je de duim soms weer anders. En dan zijn er ook nog akkoorden waarbij je met de duim over de hals tonen fret. Bij elektrisch gitaar speel je bijvoorbeeld bij bendings met de duim aan de zijkant een beetje over de hals. Maar dit is weer niet handig voor 4 vinger techniek loopjes, dan kom je weer bij de klassieke houding uit.

Dus er is geen eenduidig antwoord, want het hangt af van wat je speelt. Maar ik zou beginnen met een goede basis/klassieke houding. Zonder les leer je dit soort dingen vaak verkeerd aan en dan is het weer moeilijker om af te leren.

jan7
25 juli 2013, 05:48
Als beginner heb ik hier ook al veel op zitten googlen en de conclusie lijkt te zijn:
'Normaal' gezien hoort de duim achterop de hals.

De twee meest voorkomende redenen om je duim over de hals te plaatsen zijn:

1) Barré akkoord spelen waarbij je alle zes snaren niet met je wijsvinger klemt maar de zesde snaar/lage e met je duim en de rest met je wijsvinger.
Voorbeeld filmpje: (vanaf 2:30)
http://www.youtube.com/watch?v=m9RqP2fT64k

2) Muten van de zesde snaar: kan door het topje van je wijsvinger(die de 5e/A snaar speelt) tegen de zijkant van de zesde snaar te duwen of je duim over de hals leggen en zo de zesde snaar muten:

Voorbeeld filmpje van muten met duim: (vanaf 4:35)
http://www.youtube.com/watch?v=8T_5WSzFxJM

Voorbeeld filmpje van muten met wijsvinger: (vanaf 3:05 tot 3:38)
http://www.youtube.com/watch?v=sy5KkTXGhg0

Harald
25 juli 2013, 10:11
Je vergeet een belangrijke...

hand houding bij benden. Dan heeft het ook een groot voordeel om de duim over de hals te gooien, en de hals min of meer af te knijpen. ipv de kracht volledig uit de vingers te moeten halen, gebruik je zo vooral je arm.

apekop
25 juli 2013, 10:27
Als beginner heb ik hier ook al veel op zitten googlen en de conclusie lijkt te zijn:
'Normaal' gezien hoort de duim achterop de hals.

Ik raad toch iedereen aan die met soort basis beginners dingen worstelt om les te nemen. Je leert zoveel meer dan door alleen maar filmpjes te kijken of forums te lezen. En een leraar kan jouw persoonlijk advies geven. Uiteindelijk betaalt zich dat dik terug. Ook qua tijd, want verkeerd aangeleerde dingen kosten weer twee zoveel moeite om het af te leren, zeker in de beginfase.

Riny
25 juli 2013, 15:21
Ben het 100% eens met apekop.

De houding van de linkerhand (indien men rechtshandig speelt) is wel zo belangrijk voor een goed en prettig spel.
Ik hamer hier ook vaak op bij mijn leerlingen en na verloop van tijd zijn zij blij dat wij daar goed mee bezig zijn geweest.
In het begin hebben zij zo iets, "ouwe z**k*rd het is ook niet gauw goed bij jouw" maar krijgen al gauw door dat ze er de vruchten van plukken.
Het maakt het leven (lees gitaarspel) zoveel prettiger.

Glenny
26 juli 2013, 21:07
Leuk dat er weer wat reacties zijn gekomen op dit onderwerp. Het grappige is dat ik nu extra let op de positie van mijn duim en dat ik die zoveel mogelijk op dezelfde positie probeer te houden waardoor ik een stabielere linkerhand aan het ontwikkelen ben.