PDA

View Full Version : Hulp bij zoektocht naar mijn perfecte amp Gevraagd!!!



Rooker
1 juli 2013, 16:37
Dag Allemaal,

Het is weer zo ver... Ik ben op de markt voor een nieuwe buizenversterker.
Ik heb inmiddels een paar versterkers versleten. Elke keer kan een versterker me uiteindelijk toch niet bekoren of verandert mijn smaak.

Wat heb ik gehad:
Vox AC30cc1
Vox Nighttrain head +1x12 cab
Peavey VK 100 top +2x12 70/80's kast
Fender 1972 Blackfased Super Reverb.

Ik ben nu op zoek naar een meer High gain versterker. Ik zoek een clean kanaal wat lekker opbreekt bij harde aanslag met reverb (liefst), een drive kanaal wat echt geschikt is voor strakke scheur en spelen in drop D. Ook moet dat kanaal goede sustain hebben. Het liefst haal ik ook de soloboost uit de versterker. Dit alles met de voet schakelbaar.

Ik heb van alles geprobeerd maar ik ben een echte stratocaster speler. De amp moet het daar dus goed mee kunnen vinden. Nu heb ik een Fender USA deluxe met singlecoils. Via de s1 switch kan ik dan een humcanseling creëren. Geen echte humbuckers dus. Maar dat kan nog komen.

Waar nijg ik naar: Eigenlijk moet ik dat natuurlijk open laten om alle tips open te houden maar ik a er toch wat opsommen:-P..
Ik heb het liefst een top +1x12. Dit voor het gewicht en de looks zijn natuurlijk ook vett.
Ik zit nu te kijken naar: Orange Thunderverb (vette Looks)
EVH 5051 III Mini (Echt heel heel Vet)
Vox AC 30 HW ( Niets van wat ik zoek maar misschien een must have??)
Mesa Boogie (Express serie??)
Kortom... Help me. Bedankt als je al de moeite hebt genomen dit te lezen. Vraag gerust om verdieping dan ligt ik eea toe.

beruk
1 juli 2013, 16:43
Op je test lijstje:

http://www.youtube.com/watch?v=h_r7Fj0Ys2o
Ik krijg zelf immer een stramme van de Hiwatt custom serie, maar die is denk ik te clean voor je.

Rooker
1 juli 2013, 16:51
Ja Engl is wel een merk waar ik zelf niet zo snel aan gedacht had. Maar dat ziet er idd wel goed uit ja. Dit klinkt zo ook lekker maar ik zoek echt iets vanaf 50 watt. Of als ac 30 ofzo, die gaat ook hard. Mijn ervaring met 15watt amps is dat het op hard volume toch te dun gaat klinken. Bijvoorbeeld een amp waar een switch op zit om de power te verminderen voor thuis zou wel tegek zijn.

the sure thing
1 juli 2013, 17:20
Bogner ubershall

Thyrif
1 juli 2013, 17:33
Ik heb de Mesa Express eens aan de tand gevoeld. Zou ik zeker ook even op je "to-play" lijstje zetten!

Brum
1 juli 2013, 18:17
Of ie jouw perfecte versterker is weet ik niet, maar wel een versterker met een erg breed klankenspectrum en drop d of lager is absoluut geen probleem:


https://www.youtube.com/watch?v=zkIXa6coumw

Of anders wellicht dit:


https://www.youtube.com/watch?v=qGxBoRzts4c

Brum
1 juli 2013, 18:18
De Bogner Uberpriced is inderdaad ook een fijne versterker:


https://www.youtube.com/watch?v=5WUYMNRuGF4

Rooker
1 juli 2013, 18:36
Heb je toevallig ook ervaring met de mesa rectoverb 50 combo? Staat 1 op mp.. die lijkt ook te doen wat ik zoek??

Rooker
1 juli 2013, 18:47
Zo n Marshall is ook prachtig. Maar ze hebben zo ongelooflijk veel modellen dat ik door de bomen het bos niet zie. De jcm 800 schijnt het best te zijn maar ik geef de voorkeur aan nieuw/bijna nieuw. Ziet niemand het zitten in de EVH die ik mooi vind? Of de Orange? En waarom niet?

arjanb01
1 juli 2013, 19:28
Orange rockerverb 50 top of combo, onwaarschijnlijk mooie rock amp! Zeker op je lijstje zetten!

marter544
1 juli 2013, 19:53
Kijk ook eens naar een Engl Blackmore, erg betaalbaar, mooi clean en een dikke scheur. 2 mastervolumes waartussen je kan schakelen met de footswitch, dus dan heb je ook je soloboost.

Rooker
1 juli 2013, 20:00
Okee, dan houd ik die er bij. Het gaat mij om die top. En dan het liefst een closed back erbij. Het is voor mij idd puur rock spelen. Er zal af en toe een clean lijntje gespeeld worden maar niet veel. Moderne rock/metal wel te verstaan :-)..
Enige nadeel van de orange lijkt me dat het echt maar 2 channels zijn. Solo boost moet dan uit een pedaal komen. Verder zijn de youtube filmpjes veel belovend. Ook met strat. Vooral dat je maar 1 knop hebt om de tone te regelen in het drive channel lijkt me nice. Ik houd niet van uren tweeken.
Niemand iets zinnigs over de EVH 5051 III 50 watt? Dat lijkt me namelijk ook echt een heftig ding. Qua looks en maat misschien wel mijn nummer 1...

Rooker
1 juli 2013, 20:03
Kijk ook eens naar een Engl Blackmore, erg betaalbaar, mooi clean en een dikke scheur. 2 mastervolumes waartussen je kan schakelen met de footswitch, dus dan heb je ook je soloboost.

Ga ik me ook is in verdiepen. Betaalbaar klinkt altijd goed. Wel gaat het me uiteindelijk om dat ik iets helemaal naar mn zin koop na telkens net niet. Als het dan echt moet spaar ik liever door en doe geen consessie.

Brum
1 juli 2013, 20:15
Zo n Marshall is ook prachtig. Maar ze hebben zo ongelooflijk veel modellen dat ik door de bomen het bos niet zie. De jcm 800 schijnt het best te zijn maar ik geef de voorkeur aan nieuw/bijna nieuw. Ziet niemand het zitten in de EVH die ik mooi vind? Of de Orange? En waarom niet?

De JCM800 wordt alleen de 2203 nog van gemaakt en dat is een één-kanaals bak, dus even schakelen tussen clean en scheur zit er helaas niet in. Voor rock/metal ontkom je eigenlijk dan ook niet aan iets van een tubescreamer voor wat meer gain en strakheid.

Ik zou me ook zeker niet te blind staren op nieuw, dan ontneem je jezelf echt teveel in je zoektocht. Als betaalbaar ook leuk is meegenomen, dan zou ik me al helemaal niet beperken met het liefst nieuw. Die 6100 kun je bijvoorbeeld al voor tussen de 6 en 700 euro krijgen:

http://www.tools4tones.nl/marshall-model-6100-30th-anniversary-top

Eigenlijk zou ik je de tip van de 6100 niet moeten geven, want ik aas er zelf ook op, ware dat ik het momenteel niet kan betalen.;)

Van Orange was ik erg onder de indruk van de TH30, die dan ook weer in een 100 watt versie te krijgen is. Die EVH's kan ik echt weinig tot niets over zeggen...

arjanb01
1 juli 2013, 20:20
Die evh 5150 is zeker zalig voor rock maar ik vind ze vrij eenzijdig en gecompressed waardoor je er eigenlijk geen lekkere organische crunch sounds uithaalt. En wil je er metal mee spelen heb je on de boel strakker te krijgen een tube screamer bij nodig.
Speelt geld geen rol zou ik een bogner XTC of uberschall nemen, die zijn duur maar klinken het beste voor de muziekstijl die jij speelt. Wel dan icm een bogner speakerkast, die klinken te gek !

Rooker
1 juli 2013, 21:09
Haha nou, geld speeld geen rol, bedoel ik niet helemaal :-)... Waar ik naar kijk zijn combo's nieuw tot 1700 euro en heads tot 1200 euro. 2e hands zijn ze dan haalbaar maar komt het aan op een nieuwe moet ik doorsparen. Goedkoper mag natuurlijk ook. Het liefst heb ik een top+cab voor 1200,- maar hij moet dan wel aan mijn eisen voldoen. Amps van 2000+ dat gaat me echt veel te ver ;-).

De Engl gigmaster werd me net geadviseert en nu zag ik dat er ook een 30watt versie van is. Dat spreekt me wel aan!

De EVH te compressed.. Betekend dat dat er op het clean crunch channel ook al geen lekkere dynamische crunch uit te halen valt?? Dat het Drive channel lekker compressed en sustained klinkt vind ik juist lekker..

De Orange th30 vond ik dus op de filmpjes ook tegek klinken! Echter bij de particuliere filmpjes zeggen ze nogal eens dat het geen blijvertje zal zijn:-/.. Ook vind ik echt een nadeel dat hij geen reverb heeft. Verder 2 channels, footswitch optie en prijs klinken erg goed.

arjanb01
1 juli 2013, 21:21
De evh is prima bij heavy rock en met tube screamer ook is er ook een metalsound uit te halen. Het nadeel vind ik dat er geen open crunch sound uit te halen is. Dit zal denk ik door de compressie komen die deze amp nu eenmaal heeft.
Ik heb zelf een engl Thunder reverb en die is heel gedefinieerd en ik vind Engls echt de beste gainsounds hebben voor een zeer betaalbare prijs. Misschien is dit wat voor je:
be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Zeer betaalbaar, moet je alleen ff een z4 footswitch hebben om alle kanalen te schakelen. In principe heb je 2 kanalen die onderverdeeld zijn in clean, crunch, lead en heavy lead. Met een z9 footswitch zelfs te boosten op elk kanaal! Alleen 300 eu erbij voor een speakerkast plus footswitch en je zit op 1200 totaal denk ik. Super ook die witte tolex.

Of deze en dan ben je gelijk klaar:
be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Rooker
1 juli 2013, 21:30
Je linkjes doen het helaas niet.

arjanb01
1 juli 2013, 21:38
Bij deze:

http://link.marktplaats.nl/687769700

En deze

http://link.marktplaats.nl/677064283

Rooker
1 juli 2013, 23:13
Bedankt voor de link. Die had ik idd beide al langs gescrold. De Gigmaster trekt me dan nog meer als de screamer.. Zeker ook cosmetisch. Ik snap alleen niet hoe je met 2 schakelaars (footswitch) al die opties kunt benutten. Is die Gigmaster wel geschikt voor de zwaardere metalen?? En hoe houden die 30 watts het in bandverband?

Maar ik hoor graag nog veel meer tips en argumenten hoor... Ook van andere medeforummers :-P

arjanb01
2 juli 2013, 08:13
Je kan met die Z4 alle functies bedienen, maar mooier is de Z9 te gebruiken, dan heb je ook de aparte boost functie die je kan benutten ! Heel handig maar wel dure footswitches (nieuw iets van 250 euro, laatst stond er een voor 100 euro op marktplaats).
Een Gigmaster van 30 watt is hard zat in een band, als je puur rock speelt. Speel je clean, dan zou ik een 100 watter nemen, die meer headroom heeft. Het is wel lekker om vermogen over te hebben.
Maar een Gigmaster in 30 watt versie is zat, echt waar, en een mooie optie om er 2 1x12 kastjes tegelijk op aan te sluiten, heel mooi !
Mooie sound ook trouwens, dat is wat me aan Engl zo aanspreekt, definitie, crunch maar ook in de heavy regionen goed bruikbaar en prima transparant ! Daar waar een Mesa of Marshall rommeliger wordt. Alhoewel ik de Marshall Vintage Modern ook een hele mooie single channel (eenkanaals) amp vindt:

http://link.marktplaats.nl/693148357 de combo versie

http://link.marktplaats.nl/690473617 de head versie, ff 350 euro bijtellen voor een harley benton speakerkast met v30s (mogelijk minder als je een marshall kast tweedehands wil hebben)

Rooker
2 juli 2013, 08:47
Ik voel zo toch meer voor een engl dan als de Marshall.
Op andere fora lees je ook wel dat de EL 84 buizen zowiezo niet geschikt zijn metalwerk. Daar ben jij het dus niet mee eens??

macwilliams
2 juli 2013, 09:58
Misschien opzoek gaan naar een ENGL steve morse?

arjanb01
2 juli 2013, 13:03
Ik voel zo toch meer voor een engl dan als de Marshall.
Op andere fora lees je ook wel dat de EL 84 buizen zowiezo niet geschikt zijn metalwerk. Daar ben jij het dus niet mee eens??

Nee ben ik het niet mee eens. El84 zijn echter wel wat schreeuwerig, doch zeker niet onbruikbaar voor metal. Maar als ik de Gigmaster zo beluister, dan vind ik hem verre van schreeuwerig. Moet je gewoon ff luisteren wat jou bevalt.
Maar ik zou, om gewoon wat vermogen 'over' te hebben voor een engl powerball, screamer of morse gaan. Zijn hele mooie betaalbare amps tweedehands en die zie je echt veel voorbij komen.

Brum
2 juli 2013, 14:33
In de Orange TH30 zit ook EL84 buizen en die is zo strak als m'n harde plasser. Eindbuizen hebben niet zo'n grote invloed als wat veel mensen willen doen geloven. Het ontwerp en voorversterkerbuizen des te meer.

caliban
2 juli 2013, 14:38
Ik denk dat eindbuizen op zich inderdaad moeilijk als aparte parameter te beschouwen zijn. In combinatie met de uitgangstransfo misschien al beter...

Rooker
2 juli 2013, 15:37
Ok... Op filmpjes op internet Klinkt het ook allemaal heel strak. Ik heb een AC30 cc1 gehad en die klonk meer dan hard genoeg voor in de band. Mijn 100watt Peavey kwam niet voorbij stand 3. Dan moet de 30 watt van deze engl het toch makkelijk redden? Of mag je dat qua volume niet vergelijken met een Vox... Moet je dit zien als een budget Engl of is het echt serieuze kwaliteit?

Het spitst zich nu wel erg toe op engl... Maar zijn er ook mensen die zeggen je kunt beter een Mesa, Orange, EVH of Marshall gaan bekijken? Het liefst vanuit eigen ervaring. Of dat je de amp iig een keer in het echt gehoord hebt. Orange moet ik voor naar Nijmegen om te testen maar de Engl Gigmaster 30 top verkopen ze niet in het midden des lands :-(

Brum
2 juli 2013, 23:29
Als het toch bij voorkeur nieuw moet zijn, dan is het toch een kwestie van gewoon testen. Een aantal suggesties zijn gedaan en je zult in de winkel ongetwijfeld nog een paar vinden, de rest is aan jou.;) Als het tweedehands moet zijn, dan doet de vraag er meer toe lijkt me, dan is het geen kwestie van meerdere naast elkaar testen.

Rooker
3 juli 2013, 00:02
Ik heb ook niet gezegd dat het nieuw moet zijn. Het mag nieuw zijn. Het liefst natuurlijk bijna nieuw. Ik wil in ieder geval geen oud exemplaar (2e hands in nieuwstaat zeg maar):). Ik wil de moderne sound en moderne veelzijdigheid en het liefst ook de moderne compactheid. Veel van mijn wensen staan in mijn openingspost. Ik heb alleen het idee dat we helemaal toespitsen op Engl en voornamelijk de Gigmaster. Het lijkt me zeker een kandidaat die 30 watter maar zoals ik al zij is die voor mij dus onmogelijk te testen.. Bij dit specifieke model is een nieuwe voor mij haalbaar en dan ga ik ook zeker voor een nieuwe. Bij een Mesa word dit een ander verhaal snapt u;). Ik ben dus zeer benieuwd naar de gebruikersbevindingen.. Tot nu toe krijg ik alleen maar tips van mensen die het beestje op Youtube hebben gezien. Die filmpjes heb ik vaak zelf ook al wel gezien. Youtube zegt vaak niets over de werkelijke sound imo. Meer over die van de opnameapperatuur. Ik heb dus zeker wel veel aan ervaringen van jullie hier. Mensen die de betreffende amp zelf gehoord, bespeeld of getest hebben. Voor testen moet ik 100+ kilometer rijden en dan wil ik wel van te voren (bijna) zeker weten waarvoor ik ga. Vroeger zat de feedback in Apeldoorn en die hadden aardig wat spul staan. Nu is dat al Utrecht en die hebben lang zo veel tops niet meer. Ik wil dus voorkomen dat ik morgen voor Orange testen naar Nijmegen ga en dan overmorgen naar Den Haag voor Engl.. Daar heb ik geen zin in en benzinegeld voor(over). Hoop dat ik het zo een beetje uitgelegd heb en in dit dichte bos wat hulp krijg :-)

Brum
3 juli 2013, 00:26
Niet alleen maar hoor, de versterkers die ik postte heb ik echt al 's aan de tand gevoeld. Als het om echt drop tunen aankomt, vind ik de JCM 800 2210 de fijnste, simpelweg omdat ik 'm zelf heb. Retestrakke bak, zeker met een tubescreamertje er voor. Maar... wordt niet meer gemaakt en in echte nieuwstaat zul je die waarschijnlijk niet gauw treffen. Overigens ook iets waar ik als ik jou was niet teveel naar zou kijken. Als het geluid goed is en je brengt 'm naar een goeie reparateur voor een algemene check-up en een vers setje buizen, dan heb je een vette bak waar je tot in lengte van dagen plezier van zult hebben.

De Bogner XTC van m'n bandmaatje is ook erg goed, maar die is ook tweedehands nog steeds redelijk prijzig...

Die Gigmaster vond ik persoonlijk niks, omdat ie geen gedeelde eq heeft en het dus altijd schipperen is. De scheur op zich is wel oke, maar ook niet dat ik niet veel beter gehoord heb. Weinig headroom ook.

Op de betaalbare weg is een Bogner Alchemist misschien nog wel wat voor je. Vind ik persoonlijk een hele sjieke bak, zeker voor de prijs.

En om nog een tip te geven, een goeie top gaat en staat ook vooral met een goed cabinet, maar dan kom je ook weer in de hogere regionen qua geld. Ik heb zelf erg veel mazzel gehad met een Randall XL cabinet, voor een kwart van de prijs. Misschien even bij gitarendump.nl kijken of ze er nog eentje hebben staan, ik kan 'm je in ieder geval zeer zeker aanraden. Doet niet onder voor andere high end cabinetten.

Rooker
3 juli 2013, 10:22
He Brum, bedankt voor je uitleg. Dan kan ik ook wat beter inschatten wat voor waarde ik aan je tips moet hechten :-).
De JCM800 is misschien wel wat voor mij, maar toch ga ik liever niet gelijk naar een tech met mijn nieuwe aankoop.
De Bogner XTC word voor mij gewoon te duur en gezien jou ervaring met het echte top of the line spul verklaart dat misschien ook hoe kritisch je bent.
Hier bij zoeken kom ik best wat tevreden gebruikers tegen van de gigmaster al is er wel weinig over te vinden. Mensen zeggen dat hij best hard genoeg gaat. Maar....... Dit gaat over de 15watter. Ik wil dan de 30 watter, die moet dan toch helemaal hard gaan?
Hij hoeft van mij op stand 12 niet meer clean te zijn. Ik speel vanaf lichte crunch tot metal met drop D. Dan wil ik dat het geluid strak blijft en dat ik met een 2x12 eronder een oefenlokaal kan vullen. Bedoel genoeg druk... Ik was ook altijd erg tevreden over mijn Vox Nighttrain, alleen met optreden kwam ik tot de conclusie dat echt al het laag verdween, al werd ik uitversterkt.
Bogner algemist heb ik ook zien langskomen. Maar "don't hate me for it" die spreekt me gewoon niet aan... (puur looks), waar Orange, EVH, Marshall en Engl dat wel doen... en Mesa natuurlijk.
Qua cabinet ben ik toch, hoe zonde ook,,, dat ik bijpassend bij de amp wil. Misschien kom ik ooit nog in de fase dat me het niet meer kan schelen. Maar nu wil ik gewoon een strakke set.

Arjan: Mooie Marshall ja,, Zeker die top. Maar er word al een beetje aangegeven dat hij beschadigd is en dat er nieuwe buizen in moeten gaan komen. Hij is enkel kanaals en ik wil 2, liefst nog met soloboost en footswitcheble. Dan valt ie eigenlijk af..
Heb jij die Gigmaster 30 nou zelf bespeeld?

EDIT: Stel dat ik voor een oude 2e hands ga. Na hoeveel jaar komen dure kosten als recap etc etc..?

arjanb01
3 juli 2013, 12:07
De Gigmaster heb ik zelf nog niet bespeeld, maar ik heb een Engl Thunder en wie weet spreekt jou die wel aan, die heb je ook in een topversie, enige nadeel is dat het clean volume gedeeld wordt door het crunch en lead kanaal (zowel clean volume wordt met 1 knop geregeld als gain voor het crunch en scheurkanaal), waardoor je volume verschillen tussen de kanalen hebt.
Alternatief is die witte Engl Screamer top die m.i. echt perfect voor je is. Er staat ook op marktplaats een 2x12 Engl kast op marktplaats wat een mooie combi zou kunnen zijn met die top.
Het geluid van Engl spreekt me gewoon enorm aan, zowel crunch als lead, en clean is ook erg dik en gedefinieerd (anderen vinden kil, ik niet).

marter544
3 juli 2013, 12:10
Vergeet echt de Blackmore niet! Die is wat meer Marshall-achtig gevoiced, en vind ik persoonlijk een stuk beter klinken dan de Screamer en Thunder, gigmaster heb ik nog niet geprobeerd.


https://www.youtube.com/watch?v=alHuCQRlYtE


https://www.youtube.com/watch?v=JuuekvbebzY

Rooker
3 juli 2013, 13:40
Arjan. Die Gigmaster heeft toch ook een geschijden volume?
De screamer zou wat kunnen zijn alleen zeker geen witte.
Als ik jou de keuze zou geven... Mesa rectifier of engl screamer wat zou jij kiezen??

Die Blackmore.. te gek maar volgens mij veel te luid. Ik wil thuis spelen. En bij live moet bet podium geluid ook zeker niet te hard. We spelen altijd uitversterkt. Soms zie je bands met een 4x 12 in een klein kroegje en dan word het echt 1 klote herrie. En vaak hebben die gasten dat zelf niet door...

arjanb01
3 juli 2013, 13:54
Ik zou voor de screamer gaan dan, 4 verschillende voicings, clean-crunch-lead-heavy lead en alles boostable via de Z9 footswitch (die heb je echt nodig om alle functies te benutten !). Er staat volgens mij ook een combo op marktplaats voor 550 euro.
De rectifier vind ik absoluut tegenvallen, klinkt allemaal leuk 3 of 4 kanalen maar ik heb hem gehoord en bespeeld en heel brijig hooguit 1 sound is bruikbaar en dat zijn de crunch sounds, en je moet flink tweaken want die potmeters zijn zo gevoelig dat je heel gauw je geluid verpest, niet gedefinieerd en in de mix hopeloos en ik heb veel bands er mee horen spelen. Valt echt tegen vind ik, maar goed, smaak.....

Rock Bottom
3 juli 2013, 14:07
Ik speelde laatst op een Fender Supersonic 60 en die lijkt me goed in je plaatje te passen.

Brum
3 juli 2013, 14:11
Die Blackmore.. te gek maar volgens mij veel te luid. Ik wil thuis spelen. En bij live moet bet podium geluid ook zeker niet te hard. We spelen altijd uitversterkt. Soms zie je bands met een 4x 12 in een klein kroegje en dan word het echt 1 klote herrie. En vaak hebben die gasten dat zelf niet door...

Te luid is niet echt een issue met een goed werkende mastervolume. Dat het geluid van bands vaak één grote brei is, heeft meer te maken met het niet kunnen instellen van hun apparatuur, dan dat het aan de apparatuur zelf ligt, naast het niet altijd even goed strak kunnen spelen (niet dat ik in het laatste nou een ster ben, hehe...). Ook een slechte akoestiek werkt niet echt mee soms, laat staan 'geluidsmannen'. En dan zie je ook nog vaak bandjes, waar twee gitaristen elkaar qua geluid vreselijk in de weg zitten. Bang voor een beetje extra treble/precense, teveel bas, te weinig mids, etc. en dan ook nog precies in elkaars vaarwater zitten. Het veel voorkomende amateur hardrock/metalbandjes probleem.

Je eisenpakketje maakt het voor jezelf wel erg moeilijk hoor.;) Ik zou me serieus wat minder toespitsen op uiterlijk, dan gaat er een wereld voor je open. Bijvoorbeeld een wat ouder uitziende versterker zegt qua geluid natuurlijk helemaal niks. Als ie nou roze zou zijn, oke... Als je de kans krijgt, probeer die Alchemist 's te bespelen en negeer het uiterlijk even, je zult serieus nog versteld staan.

Dutch66
3 juli 2013, 14:24
Bovendien, de Gigmaster is niet volledig buizen, slechts een triode in de pre-amp,
misschien zelfs slechts een halve..

Begrijp me niet verkeerd, dit hoeft natuurlijk niet per definitie slecht te zijn, maar
is daardoor inderdaad wel een beetje het Engl instap-modelletje ..

Rooker
3 juli 2013, 14:37
Is het nu toeval dat de aanbieder van de screamer ook arjan heet :-)

Riny
3 juli 2013, 15:36
Misschien is het wel aan de orde geweest, heb niet alles gelezen.
Echter ben ik van mening dat men niet kan vragen wat de beste versterker zou kunnen zijn.
Dit is zo persoonlijk naar wat men zoekt en voor welke muziekstijl hij toegepast zou gaan worden.
Denk dat men een winkel in moet gaan met een ruime keuze aan verschillende versterkers en dan net zolang blijven uitproberen tot je een keuze kunt maken.
Maar ja, een versterker kan heel anders over komen in een winkel dan thuis of op/in een podium/zaal.

Zo heb ik jaaaaaaaaaaaaaren geleden eens een Ampeg aangeschaft want ja, the stones hadden deze ook en zou dan wel goed zijn, hahaha (hoe naïef)
Eenmaal op het podium, klonk beren goed en beren hard, echter twee meter verder was er van het geluid en volume niets veel meer over, dus maar weer op zoek naar iets anders.

Nu gebruik ik voornamelijke Vox en Fender- versterkers.
Dit heeft wel te maken met mijn muzikale voorkeur, vandaar die keuze.

arjanb01
3 juli 2013, 15:48
Is het nu toeval dat de aanbieder van de screamer ook arjan heet :-)

Maar ik ben het niet hoor -:) Gebruik nog steeds tot volle tevredenheid de Thunder !

Rooker
3 juli 2013, 17:17
Ahh ok.. Gelukkig maar... Dat zou het advies natuurlijk wel kunnen beïnvloeden :-)

Helemaal geen Mesa Boogie rect-o-verb lovers hier verder?? De reviews die ik er over lees zijn namelijk allemaal erg lovend. Maar in bandverband blijft hier dus niets van heel??

tillens
4 juli 2013, 18:41
Rooker , als je eens in de buurt bent, kom eens aan om mijn Brunetti Mercury te testen. Geen pure metal bak, maar rockamp bij uitstek. Clean kun je boosten, eveneens het drive kanaal. Daarnaast nog een solo boost. Clean kun je dus ook pushen.

the sure thing
4 juli 2013, 20:43
Mesa rectum furb is een super amp!!!

Rooker
5 juli 2013, 08:17
Mesa rectum furb is een super amp!!!

Haha.. En dan vraag ik of mensen onderbouwd en vanuit eigen ervaring iets willen vertellen over hun advies. Maar bedankt voor je bijdrage ;-).

Mensen......... Ik ben er uit!! Bedankt allemaal voor de tips en ik zal gauw mijn nieuwe aanwinst showen :cheerup:

Rooker
15 juli 2013, 10:37
Heeeee,

Na veel huiswerk doen.. (Filmpjes, reviews, leesvoer, testen etc) Hier mijn nieuwe trots:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/EnglScreamer_zpsdc3ea8d6.jpg (http://s1041.photobucket.com/user/scb81/media/EnglScreamer_zpsdc3ea8d6.jpg.html)

Bedankt voor de hulp allemaal!

pasqual
15 juli 2013, 11:20
Gefeliciteerd!! Ik heb sinds een week een Engl Thunder 50 Reverb combo. Een klein combootje met een zeer volwassen geluid. Ik mis op dit versterkertje nog een presence op het crunch/lead kanaal eigenlijk zodat de treble potmeter iets meer zou doen. Ik zie dat jouw Screamer dat wel heeft. Wellicht dat een andere speaker voor wat meer hoog kan zorgen...momenteel zit er de Celestion V12-80 Silver Series in.
Ik vind ook het huisvolume erg acceptabel van deze versterkers. Ik hoop dat je er nog veel plezier van gaat beleven. Ik heb gisteren met 'm gerepeteerd en iedereen was erg te spreken over het volwassen geluid ( duidelijk en vol ) voor zo'n klein gebakje!

arjanb01
15 juli 2013, 11:31
Mooie set en met de Z4 footswitch kan je alle functies benutten. Heel veelzijdig monster ! Gefeliciteerd en goed naar mijn adviezen geluisterd ;)

Rooker
15 juli 2013, 13:17
Bedankt voor de felicitaties :-)...
Ik heb zeker ook de adviezen hier meegenomen. Ik zat echt te twijfelen tussen Mesa single rectifier combo, Express 50 van Mesa, dsl 50, dat soort dingen. Deze heeft gewoon van allemaal de (voor mij) beste sound! En ook heel belangrijk.... schakelfuncties. Enige nadeel is de gedeelde EQ maar eigenlijk is dat ook prima te doen. Het kost geen moeite om alle Chanels goed te laten klinken. Alleen om het echt perfect te krijgen kost wat heen en weer schakelen. Maarja dan maak ik er een foto van en kan ik hem altijd weer zo instellen.
Verder vind ik hem ook erg mooi! Nu alleen nog een 2e 1x12 kast aanschaffen. Ik ben erg tevreden! Na de wittebroodsweken zal ik nog eens mijn bevindingen posten.

Rooker
16 juli 2013, 19:05
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/engl1_zps0b1dac54.jpg (http://s1041.photobucket.com/user/scb81/media/engl1_zps0b1dac54.jpg.html)

Hier nog een fotootje. Heb even mijn pedalboard ingericht. Ziet er erg strak uit, al zeg ik het zelf. De bovenste rij zit in de effectsloop. Dat werkt echt super goed!! Klinkt nu allemaal veel beter/volwassener als voorheen. Deze versterker is ook deze proef goed doorstaan. Hij werkt erg lekker met pedalen.
Pasqual: De presence knop is inderdaad echt een toevoeging. Je krijgt er op het clean kanaal zowaar een Vox achtig geluid uit.. Heel mooi. Alleen mocht deze van mij ook op afstand schakelbaar zijn, want schakel je naar heavy leed klinkt het te bright en moet de bright switch uit. Kan niet alles hebben:-).. Fijn dat je Thunder goed bevalt!! Volgens mij kun je met een Engl niet echt mis. Klein is dit ding trouwens niet hoor. De head is qua omtrek net zo groot als mijn Peavey VK100 head was. En de 1x12 kast is bijna net zo groot als mijn voormalig Bandmaster 2x12 cabinet en volgens mij zeker net zo zwaar. Ik speel nooit heel zagt, maar met de master op het eerste streepje kan de hele straat al meegenieten:)
Arjanb01: Het is de Z5 footswitch:seriousf:

arjanb01
16 juli 2013, 19:11
Aaahhh z5 dus, naja je begrijpt wat ik bedoel! Mooie strakke inrichting van je pedalenbak, heel mooi!
En nu speul'n in een goeie band. Welke effecten heb je in de loop? Ik neem aan delay, chorus, booster en flanger of niet? Dat zijn wel de fx die naar mijn mening het beste in de loop werken. O ja, je loopvolume is ook regelbaar aan de achterkant net zoals bij m'n Thunder. Ik gebruik een gmajor in de loop en het fx volume moet echt vol open dus denk bij jou ook.

Rooker
16 juli 2013, 20:35
Momenteel speel ik in 2 bands. 1 coverband en een waar we eigen nummer trachten te maken. In de loop heb ik inderdaad alleen modulatie. Momenteel zijn dat 2 delays waarvan 1 een galmpje voor een solo en een slab back ( dat is de Behringer die lekker klinkt nu in de loop) en een chorus, ohja en mn stempedaal. Ik heb nu helemaal geen drives en boosters meer op mn plank omdat dat allemaal in de versterker zelf zit, ook de boost. Dat regel ik met de Z5. Van mijn zwager krijg ik binnenkort nog een phaser te leen en ik hoop zo ook zijn Line6 DL4. Dan ben ik helemaal klaar. Ook heb ik nog een wah maar die doe ik dan insidenteel wel tussen mijn gitaar en de input en zet ik naast het bord. Er zit geen fx volume op maar wel een meng knop. Deze heb ik nu op 80% staan en dat is IMO te gek. Nu alleen nog een multikabel regelen om het even mooi af te werken. Het is een beetje rommelig 3 kabels richting versterker. Voor nu vind ik het er idd al heel strak uit zien. Echt dom geluk dat die Z5 precies op mijn Pedaltrain 1 past. Had ik van te voren nooit aan gedacht:seriousf:

almarvk
17 juli 2013, 12:38
Mooi setje zo! En inderdaad een goede keuze. Die Thunders zijn erg goed, maar blijkbaar nooit echt gewaardeerd ofzo. Je kan ze vaak voor een nette prijs krijgen. In combinatie met de Z5 kan je mooi alle opties benutten. Ik zat er ook nog serieus naar te kijken toen ik de keuze nog had om een versterker te kopen.

Ben alleen wel benieuwd hoe die strat klinkt over een Engl. Ken het geluid alleen maar met gitaren met humbuckers.

arjanb01
17 juli 2013, 12:56
Mooi setje zo! En inderdaad een goede keuze. Die Thunders zijn erg goed, maar blijkbaar nooit echt gewaardeerd ofzo. Je kan ze vaak voor een nette prijs krijgen. In combinatie met de Z5 kan je mooi alle opties benutten. Ik zat er ook nog serieus naar te kijken toen ik de keuze nog had om een versterker te kopen.

Ben alleen wel benieuwd hoe die strat klinkt over een Engl. Ken het geluid alleen maar met gitaren met humbuckers.

Met een strat klinken deze amps ook prima. Heb zelf de thunder en inderdaad ondergewaardeerd vind ik. Met een strat klinkt het geluid lekker dik en met medium gain stand (gain rond de 9 tot 10 uur) heb je een heerlijke bluescrunch !

almarvk
17 juli 2013, 12:59
Bluescrunch? Dat is nou net niet het geluid dat ik meestal hoor komen uit de Engl's die ik ken :D

Thyrif
17 juli 2013, 13:34
Zelf ook een screamer (combo) gehad, uitstekend ding! Wel ff gekloot met de eq soms om op alle modes een lekker geluid te krijgen. Je kunt ook nog een eq pedaaltje in de loop zetten om het wat meer te temmen in de crunch channels ofzo. Veel plezier ermee!

arjanb01
17 juli 2013, 13:36
Bluescrunch? Dat is nou net niet het geluid dat ik meestal hoor komen uit de Engl's die ik ken :D

Tsja, dat zijn de voordelen die over Engl de ronde doen, alleen maar schelle metalbakken en klinische doodse sound etc... Ik krijg er alles uit wat ik wil en wat mogelijk is. Vooroordelen en nog eens vooroordelen.

almarvk
17 juli 2013, 14:14
Mwah, niet echt een vooroordeel, maar meer de sounds die ik ken. En die ik ook zoek.

Rooker
17 juli 2013, 14:45
Even voor de goede orde: Het betreft hier op de foto's de Screamer head.

Schel en steriel zou ik hem niet omschrijven. Maar vooral Modern, vol en gearticuleerd. Zeker met met de presence knop geactiveert. Ik heb nu net afstand gedaan van mijn Fender Super reverb uit '72 en dat zegt dus al een beetje dat ik nooit had kunnen leven met een kille schelle bak.
Hoe klinkt ie met een strat: Zelf heb ik dan een Fender USA deluxe met singlecoils. Door de S1 switch is daar nog een soort humbucker schakeling bij mogelijk maar helemaal humbucker word het nooit. De strat klinkt heel goed op het eerste kanaal en het crunch kanaal. Echt heel strat like. Een beetje de welbekende Vox ac30 belletjes. Echt heel fijn! Natuurlijk zit hier wel een Engl sausje over maar die bevalt me tot heden erg goed. Het eerst gain kanaal klinkt met vooral de S1 switch in ook goed. Echt Rock. Zonder ook nog heel acceptabel hoor. Het laatste High gain kanaal is echt too much voor een strat met singlecoils. Maar weet zeker met een Humbucker in de brug dat het heerlijk gaat klinken. Heel goede sustain!
Wat ik eerder al aangaf is dat hij het ook erg goed doet met effectpedalen in de loop. De delay en chorus in de loop en dan de fx op 80% daar word ik momenteel heel erg gelukkig van.
Wat mij betreft tot nog toe geen enkel compromis hoeven doen. Misschien dan alleen met de enkele EQ.. Maar na wat tweeken valt zelfs dat mee..
Een aanrader!!