PDA

View Full Version : Krakend geluid bij aanraken metalen delen strat, aarde vragen



dagrim1
1 juli 2013, 13:01
Hi allen... Heb gesoldeerd aan mijn gitaar (strat, single coils) omdat de snaren 'kraken' als ik ze aanraak (en andere metalen delen ook). Dit is alleen op het moment van aanraken, daarna is het stil. Er is ook een hele lichte brom die verdwijnt bij het aanraken.

Dacht aan iets van grounding issues, alles nagelopen en naar mijn idee zit het goed nu (zat o.a. nog een los stuk draad in de soldeerklodder op de volume pot van de vorige eigenaar).

Nu woon ik in een oude huurflat waar de stopcontacten niet geaard zijn dus dat helpt niet, maar ben er toch maar aan begonnen omdat ik het idee heb dat het erger is geworden.

Het enige geaarde stopcontact zit in de keuken, als ik de versterker daar in prik is het geluid zo goed als afwezig (heel af en toe een lichte tik als ik de gitaar oppak van de stoel ofzo). Dit is bij clean geluid btw. Bij zware distortion blijf ik brom/geluid horen, maar dat is normaal bij single coils begrijp ik.

Kan ik er dan vanuit gaan dat de aarding in de gitaar toch wel goed zit?

Andere manieren om goed te testen of alles goed geaard is? Heb een multimeter met weerstand (geen continuiteit) maar lees verschillende dingen. Als in weerstand moet lager dan 1 ohm zijn tot 'als ie maar iets leest is het goed'. En dit is met aanraken van de jack schroef en danwel snaren/brug/pots/switch...

De enige oplossing zou een verlengsnoer/stekkerdoos van de keuken naar de woonkamer leggen maar dat is ook niet heel elegant, heh.

DLDB
1 juli 2013, 14:11
Het is sowieso het feit dat je geen geaard stopcontact gebruikt. Ik denk niet dat je het gebrom kunt oplossen door zelf te knutselen aan je gitaar. Hooguit iets van een aarddraad van je gitaar naar je verwarming toe trekken? Had er zelf ook last van. Uiteindelijk inderdaad ook maar een verlengsnoer getrokken. Blijft toch het makkelijkst.

JP074
1 juli 2013, 14:41
Je kunt ook een geaarde contactdoos aarden aan de verwarming en daar de versterker op aansluiten. Heeft bij mij ook altijd goed gewerkt. Denk dat DLDB dat bedoelt.

Gr.

dagrim1
1 juli 2013, 18:37
Dat van aarden aan de verwarming heb ik eerder gelezen ja, maar ook weer reacties gezien dat dat geen goed plan zou zijn... Njah, kijken of ik anders maar een verlengsnoer kan gebruiken oid.

Thanks voor de reacties iig!

Orpheo
2 juli 2013, 00:21
die kraak ben jijzelf. jij bent een enorme zak vlees met water en dat fungeert als een enorme antenne. die antenne stoort en dat pikt je gitaar keurig op. Als je het metaal aanraakt sluit jij jezelf kort en is het dus plots stil. En daar helpt een geaard stopcontact niks aan. Die zal er voor zorgen dat een 'ander soort' brom verdwijnt. Je hebt brom, ruis, kraak en dat dus in tig varianten ;)

dagrim1
2 juli 2013, 18:41
die kraak ben jijzelf. jij bent een enorme zak vlees met water en dat fungeert als een enorme antenne. *knip*

Ahw, dat is het aardigste dat iemand ooit tegen me gezegd heeft ;) Hehe, nee... maar helemaal duidelijk, en geruststellend ook. Het is zoals het is en dan laat ik het ook maar zo zijn :)

Orpheo
3 juli 2013, 11:57
Ahw, dat is het aardigste dat iemand ooit tegen me gezegd heeft ;) Hehe, nee... maar helemaal duidelijk, en geruststellend ook. Het is zoals het is en dan laat ik het ook maar zo zijn :)

GHehe iemand beschreef mij het ook ooit zo en vond dat wel een mooie ;)