PDA

View Full Version : Een paar liedjes



Cageman
30 juni 2013, 12:31
Ik ben de laatste paar maanden weer om de zoveel tijd een liedje aan het opnemen en ik zou graag horen wat men ervan vindt. Dus als iemand tips, kritiek of andere op en aanmerkingen heeft: graag!

Op volgorde van nieuw naar oud (alles voor Barber from Space is wat zachter opgenomen; ik probeer al lang om het volume wat omhoog te krijgen). Ik vind het leuk om veel te variëren in stijl. Van doom metal tot rustige folk-achtige muziek.

Barber from Space: http://www.youtube.com/watch?v=xTlI7tCsnGU

Ben je boos: http://www.youtube.com/watch?v=80CiVOTd_A8

Gezien: http://www.youtube.com/watch?v=HJ7DeW2drXA

Kersenbloesem: http://www.youtube.com/watch?v=5urMa8aHWek

Thousand-yard Stare: http://www.youtube.com/watch?v=nTud6I4dN0Q

Bruine Ruis: http://www.youtube.com/watch?v=n4qvqPy_M64

Verder heb ik nog wat jams/dingetjes en stukjes samen met m'n pa en oom op m'n youtube kanaal staan.

Groeten,

Merijn

Cageman
5 juli 2013, 15:18
Zowel een bump als toevoeging van een nieuw nummer. Ik heb geprobeerd om al hele basic black metal nog verder uit te kleden en de atmosferische elementen daarna weer toe te voegen in cleane vorm, om zo het geheel wat minder snijdend te maken.


http://youtu.be/YvGbFIzqBpU

Ik hoor graag commentaar, tips, verbeterpunten of andere vormen van kritiek op (een van) m'n nummers!

Alvast bedankt :)

edje kadetje
5 juli 2013, 16:05
Zowel een bump als toevoeging van een nieuw nummer. Ik heb geprobeerd om al hele basic black metal nog verder uit te kleden en de atmosferische elementen daarna weer toe te voegen in cleane vorm, om zo het geheel wat minder snijdend te maken.


http://youtu.be/YvGbFIzqBpU

Ik hoor graag commentaar, tips, verbeterpunten of andere vormen van kritiek op (een van) m'n nummers!

Alvast bedankt :)

Ik denk dat dit muziek zou kunnen zijn die mij erg aanspreekt. Maar ... ik vind de geluidskwaliteit (in alle opzichten) dermate matig dat ik het moeilijk vind om er doorheen te luisteren.

paulusdeBKB
5 juli 2013, 20:04
Hoi Cageman, ik had je originele post over het hoofd gezien, anders had ik zeker al eerder gereageerd :)

Eerst de smaakkwestie: je muziek is niet mijn ding. Het klinkt me net te 'kapot' en er zitten te weinig melodietjes waar aan ik me kan vasthouden. Maar ik vind het wel heel sferisch, en da's ook knap! Ik zou nooit kunnen maken wat jij maakt ;)

Ik luister de liedjes van oud naar nieuw.

Muzikaal rammelt het wel een beetje - overweeg om het met een clicktrack in te spelen, of meer takes op te nemen en daar de strakste uit te kiezen.

Als ik je zo bezig hoor, denk ik dat je er veel aan zou hebben om dit materiaal eens andere muzikanten samen te spelen. In ieder geval de basis. De sferische elementen kun je dan altijd nog later toevoegen.

De vocals, waar aanwezig, zijn slecht verstaanbaar. Dat is jammer bij een liedje zoals Gezien. Leuke percussie trouwens!

Barber from Space klinkt opeens een stuk beter. Misschien door het beatje eronder? Dat werkt!

Black Sand is heeft nog het meest weg van een liedje, maar mist ook weer strakheid en groove. Ik begrijp wat je hebt proberen te doen maar ik vind het niet zo goed werken.

Wat ik wel heel goed vind is dat je kennelijk heel bewust bezig bent met sounds, sfeer en songstructuur. Ik ben dan ook heel benieuwd met waar je nog meer mee gaat komen.

Oja, nog 1 tip: post niet al je liedjes in 1 topic, maar open in het vervolg nieuwe topics voor elk liedje. Het is nu wel een hele zit :)

Wil je trouwens wat meer vertellen over hoe je een en ander opneemt? Welke apparatuur gebruik je, hoe krijg je bepaalde sounds voor elkaar etc etc. O, en hoe oud ben je?

Cageman
6 juli 2013, 15:26
Bedankt voor de reacties! :)

Ik denk dat ik voor m'n volgende nummers inderdaad een clicktrackje mee laat lopen. Goede tip! Ik blijf nog steeds in essentie gewoon een gitarist en m'n drummen gaat met niet altijd even strak af, hehe.

Samen met andere muzikanten deze liedjes spelen zou me zeker erg leuk lijken ja. Dat geeft dan ook weer nieuwe ideeën en houdt het geheel wat frisser en gevarieerder. Wat ik alleen zo leuk vind aan alles zelf inspelen en uittesten, is dat ik dan lekker thuis op zolder een muziekdagje heb en dan soms nog diezelfde avond m'n mixje kan maken.

Ik ben me de laatste paar dagen een beetje aan het inlezen wat opname betreft. Deze liedjes zijn grotendeels gemixt door een beetje experimenteren met eq's en pannen. Door erover te lezen, hoop ik ook een beetje wat goed klinken vaste basisinstellingen te vinden die goed werken voor met name de zang en gitaar.

Meestal wanneer ik ga opnemen, heb ik 1 of 2 instrumentpartijtjes in m'n hoofd zitten en dat zijn dan ook de partijen die ik als eerste inspeel. Voor de meeste opnames gebruik ik een Se1000a condenser microfoon. Dit gaat in een Akai DPS16 opnameapparaat. Als ik alles heb ingespeeld zet ik het via een Roland Tri-capture (geluidskaart?) in een laptop. Waar ik het meestal iets harder maak in audacity. Ik gebruik een elektronisch Roland drumstel. (Ik heb het geluk dat m'n vader al lang opnamespullen verzamelt, die ik dus kan gebruiken :D)

Waar ik veel gebruik van maak, is mijn pedalboard. Zowel voor tijdens het inspelen van gitaarpartijen, als voor het achteraf toevoegen van effecten op andere sporen. Ik stuur dan een spoor (bijvoorbeeld van een kalimba in Gezien) via de Send op het opnameapparaat door m'n pedalboard: speel vervolgens het hele nummer af, verander dan tijdens het nummer de instellingen op m'n pedalen en maak de effecten meer aanwezig/minder aanwezig/anders. Dit neem ik dan weer op via een ander spoor op het opnameapparaat.
Dit gebruik ik ook als ik een al ingespeelde gitaarpartij stereo aan beide kanten anders wil eq'en en dus twee sporen ervoor nodig heb.

De meeste sounds krijg ik op die manier (delay, reverb, fuzz, ringmod etc.). O, en ik ben 21 (a)

Over het topic, dat ik alles in 1 topic stopte, was meer omdat ik alles al gemaakt had voordat ik erbij kwam om het hier op gitaarnet te laten horen.

Groeten,

Merijn

arnoldtims
6 juli 2013, 23:43
Dit doet mij in de verte denken aan een mix tussen clow boy's clow en Tom waits going electronic.
Niet helemaal mijn smaak over al maar zeker een prettige sfeer zet je neer. Lekker hoekig en rammelend.
Zoals hierboven ook al gezegd mag het naar mijn smaak iets meer structuur krijgen.

Duhsjaak
7 juli 2013, 04:39
Lekker avontuurlijk.
Dat je daardoor nog wel eens een beetje uit de bocht vliegt? Who cares.
Wel eens gekeken hoe een prof fotograaf werkt? Die maakt prachtwerk door heel veel foto's te maken.

Waarom dat voor muziek anders zou zijn ontgaat mij. Dus ik zeg: Petje af voor je werklust en experimenteer drift.

De eerste band (waarvan ik weet) waarbij alles door effecten ging (ook de zang) was United States of America (Joseph Byrd) uit 1968. Misschien een idee om te kijken hoe die oude fucking hippies dat deden?
De verwachtingen waren zo hoog gespannen dat de 2e LP van de heer Byrd op een prestigieus klassiek sublabel van Columbia uitkwam.

Laat je ideeën alle kanten opwaaien. Het zal je steeds op nieuwe dingen brengen. Technische uitvoering krijg je al doende steeds beter in je vingers.
Veelbelovend vind ik het zeker.
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
9 juli 2013, 00:04
Ik heb dat United States of America eens opgezocht; kende ik nog niet. Vet psycho! Dat het ook daadwerkelijk uit het overeenkomstige tijdperk komt, doet de muziek goed (net wat dunner waardoor het dwarrelige beter doordringt). Het gebruik van orkestpartijen is ook lekker trippy.
Ben ook helemaal weg van Tame Impala. Eerste album is meer stonerfuzz, album daarna meer psychedelisch.

Ik heb inmiddels alweer liedje klaar. Hij is in meerdere opzichten beter gelukt dan de vorige liedjes. Even atmosferisch, iets georganiseerder en strakker. Niet te strak, want dan verdwijnt het blikkerige. Heb ook opname-kwaliteit wat op weten te krikken door uitgebreider eq'en en pannen. Als ik nog een liedje klaar heb, post ik ze per twee hier of in nieuw topic, want als ik alles stuk voor stuk gelijk hier neerzet post ik het hele forum vol.

Nogmaals: Ik ben erg blij met het commentaar en de tips. Dat houdt de motivatie erin.

Loeters,

Merijn

Duhsjaak
14 juli 2013, 21:26
Ik heb dat United States of America eens opgezocht; kende ik nog niet. Vet psycho! Dat het ook daadwerkelijk uit het overeenkomstige tijdperk komt, doet de muziek goed (net wat dunner waardoor het dwarrelige beter doordringt). Het gebruik van orkestpartijen is ook lekker trippy.
Ben ook helemaal weg van Tame Impala. Eerste album is meer stonerfuzz, album daarna meer psychedelisch.

Ik heb inmiddels alweer liedje klaar. Hij is in meerdere opzichten beter gelukt dan de vorige liedjes. Even atmosferisch, iets georganiseerder en strakker. Niet te strak, want dan verdwijnt het blikkerige. Heb ook opname-kwaliteit wat op weten te krikken door uitgebreider eq'en en pannen. Als ik nog een liedje klaar heb, post ik ze per twee hier of in nieuw topic, want als ik alles stuk voor stuk gelijk hier neerzet post ik het hele forum vol.

Nogmaals: Ik ben erg blij met het commentaar en de tips. Dat houdt de motivatie erin.

Loeters,

Merijn


Ik lees dit nu pas. Ik ben even uit de lucht geweest en loop een beetje achter de feiten aan.


Als je de United States of America wat vind, wil je misschien ook luisteren naar de LP/CD
Joe Byrd and the Field Hippies

Van de United S of A ben ik zeker: Die heb ik niet alleen vinyl maar ook digi. Dus als je voor studiedoeleinden daarover zou willen beschikken, PM dan maar even.

Verder twijfel je er aan (verder op in een ander lied) of je mijn opmerkingen als een compliment moet opvatten. Je moet niet zoveel wat mij betreft. Maar zo zijn ze wel bedoeld.

Als iedereen mijn muziek zou maken, zou het allemaal stierlijk vervelend zijn.
Je flikt dingen die ik niet voor elkaar zou krijgen, dus ik ben daar alleen maar blij mee.

GoGoGo C!
Aan het werk en aan het werk blijven. En rap een beetje.
Je kunt alleen maar blij zijn dat je dingen bedenkt, waar een ander niet op komt.
Vriendelijke groet, Gus


En ook jij de loeters

Cageman
14 juli 2013, 23:23
Ik lees dit nu pas. Ik ben even uit de lucht geweest en loop een beetje achter de feiten aan.


Als je de United States of America wat vind, wil je misschien ook luisteren naar de LP/CD
Joe Byrd and the Field Hippies

Van de United S of A ben ik zeker: Die heb ik niet alleen vinyl maar ook digi. Dus als je voor studiedoeleinden daarover zou willen beschikken, PM dan maar even.

Verder twijfel je er aan (verder op in een ander lied) of je mijn opmerkingen als een compliment moet opvatten. Je moet niet zoveel wat mij betreft. Maar zo zijn ze wel bedoeld.

Als iedereen mijn muziek zou maken, zou het allemaal stierlijk vervelend zijn.
Je flikt dingen die ik niet voor elkaar zou krijgen, dus ik ben daar alleen maar blij mee.

GoGoGo C!
Aan het werk en aan het werk blijven. En rap een beetje.
Je kunt alleen maar blij zijn dat je dingen bedenkt, waar een ander niet op komt.
Vriendelijke groet, Gus


En ook jij de loeters

Van United S of A heb ik inmiddels ook de meeste muziek online gevonden en op m'n computer gezet. Ik ga zeker nog eens op zoek naar een LP daarvan. Lijkt me leuk om te hebben. Toch in ieder geval bedankt! Dat Joe Byrd and the Field Hippies had ik via USoA ook gevonden ja. Die vind ik ook iets leuker, omdat het iets vlotter gaat.

Of ik voordat ik dinsdagochtend vertrek naar Frankrijk nog iets in elkaar zet, weet ik nog niet. Moet ook nog inpakken. Misschien een groot inpaklied o.i.d. En dan na de vakantie iets Frans chansonnerigs geïnspireerd, hehe.

Over je reactie op m'n liedje in dat andere draadje: het was meer dat ik even een paar keer moest lezen wat je precies bedoelde. Vandaar mijn licht vertwijfelde reactie inderdaad. :satisfie:

Groeten,

Merijn