PDA

View Full Version : Hoe complex wil je het maken...?



obiwanjacobi
28 juni 2013, 20:26
Hier een rig rundown van de gitarist van Living Colors.
Hij heeft echt alles uit de kast getrokken.


http://www.youtube.com/watch?v=aPekZmNeuDs

Ben benieuwd hoe complex jullie setup is?

Ik zit thuis wel in dezelfde gedachtegang, waarbij ik duidelijk verschillende signal flows heb voor parallel naar mijn versterker en voor recording...

barno
28 juni 2013, 21:18
holy crap
ik vind vernon r's winkel way too nerdy, nu hij geeft zelf min of meer toe dat het ook een hobby is of zo :)

Doug's pretpark vind ik interessanter, ook complex maar veel overzichtelijker

Braindead
7 juli 2013, 17:18
Shit. Er zal tijdens je optreden maar ergens iets niet kloppen in je geluid. Zoek zoek. Gelukkig dat hij alles parallel heeft staan maar dan nog.

Vette synth sounds heeft ie!

big dooley
7 juli 2013, 20:51
ben nog bezig met de puntjes op de I's zetten, maar dit is het idee:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1000468_508117885909083_362967495_n.jpg

FrankC
7 juli 2013, 21:34
Goede gitaar naar goede versterker. En als aanvulling een paar effecten. Lekker simpel en effectief. Wat moet hij met al die troep?

Johannes
8 juli 2013, 00:51
Wat een slecht "gebouwde" rig. Gewoon alles aan elkaar geknoopt zonder zonder enige praktische insteek. Lijkt me erg onhandig en storingsgevoelig.

obiwanjacobi
8 juli 2013, 08:56
ben nog bezig met de puntjes op de I's zetten, maar dit is het idee:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1000468_508117885909083_362967495_n.jpg

Jeetje! Kan je een kleine uitleg geven?

Ik was net zelf ook bezig met een plaatje maken, maar is toch wel erg veel werk... :crazyhappy:

big dooley
8 juli 2013, 13:07
Jeetje! Kan je een kleine uitleg geven?


een KLEINE uitleg nog wel :seriousf:

met de rig kan ik ik allerlei synthgeluiden (piano's orgels etc etc) krijgen, die worden doorgestuurd naar de traynor
of gemodelleerde snaarinstrumenten (strats, les pauls, rickenbacker, verschillende akoestische modellen en basgitaren), maar ook gewoon de normale pickups van mijn vrij zwaar gemodificeerde les paul

ik kan voor de gitaarsounds kiezen uit 2 marshall preamps... (AFD of JVM) deze terugsturen naar de roland GR55 wat effecten erin mixen (delay chorus etc etc) en terugsturen naar de return van beide versterkers via de boss DD3... de AFD eindtrap krijgt het directe signaal, de JVM eindtrap krijgt een signaal van dezelfde grootte, maar dan met 12.5 tot 30 milliseconden vertraging (instelbaar) dit geeft een waanzinnig breed stereo effect zonder faseverschuivingen, die je krijgt bij bijvoorbeeld een stereochorus
ik kan zowel de gitaarmodelling als de normale pickups richting de marshalls sturen

de piezosignalen of acoustic modelling stuur ik naar de fishman aura en verder naar de traynor

de traynor K4 is een keyboardamp met 3 kanalen... hier mix ik alles in: de AFD en JVM eindtrappen via de palmer PDI09 DI boxen met speaker emulator, de akoestische signalen vanuit de fishman aura en al de synths die uit de roland GR55 komen... met de traynor maak ik van al die signalen 1 stereo mix en suur dat door richting een evt PA tijdens optredens... mooie is, dat de traynor ook nog een (stereo) monitorkanaal heeft... deze worden wel uitversterkt, maar niet uitgestuurd naar de PA...
een belangrijk detail... ik heb nog geen traynor :D


maar goed... als we nou ff "simpel" het signaalpad volgen van de normale pickups van de les paul:
les paul 13pin out > breakbox 13pin in > breakbox send > AB/AB box > boss NS2 input > NS2 send > boss PSM5 input > PSM5 send > boss LS2 input > LS2 send A of B > marshall AFD of JVM input > AFD of JVM FX-loop send > LS2 return A of B > LS2 output > NS2 return > NS2 output > PSM5 return > PSM5 output > breakbox return > breakbox 13pin out > roland GR55 13pin input > GR55 left output > boss DD3 input >
en van hieruit splitst alles in 2 naar de JVM en AFD FXloop return met 12.5/30ms vertraging op het signaal naar de JVM... de JVM drijft daarna vintage 30 speakers en de AFD G12H30 anniversary's... verder heeft iedere eindtrap een palmer PDI09 DI-box met emulator en die sturen een gebalanceerd signaal naar de traynor, waar alle signalen gemixt worden, uitversterkt en verder gestuurd richting PA...

obiwanjacobi
8 juli 2013, 16:23
Thanx. Ik heb zelf een VG-99 maar mijn flow is nog wel wat simpeler ;-)

Gitaar 13-pin > VG-99
- VG-99 G.Out > PP - Pre-Send > TriAxis - Send > Roland GP-8 / Send > TriAxis - Return / Out > PP Pre-Return / Post-Send (L/R) > G-Force > PP Post-Return / Out > Mixer
- VG 99 Main Out (L/R) > Mixer

Mixer (Roland M-120) > Mesa 2:90 > Palmer PDI 03 (L-only) Marshal 2x12" Cab
Mixer Eff1/2 > Sonic Enhancer (BBE)

[Recording]
VG-99 USB -> PC
VG-99 Sub Out -> PC-intf.
Palmer PDI-03 -> PC-intf.

Mijn VG-99 en PP staan parallel en in de pre-loop van de PP heb ik een TriAxis zitten en in zijn loop zit het analoge gedeelte van de GP-8. Al-die loops kunnen per patch aan/uit worden gezet. De TriAxis switches sturen nog de opties op de 2:90 (3x).

Voor Midi heb ik een FC-300 in Patch mode (meerdere midi commandos per patch) en een A-880 (Midi Patch bay) voor distributie.

Ik wil er eigenlijk nog een Palmer bij voor stereo recording en de mixer wil ik nog vervangen voor een betere... (maar wel een rack line mixer met eff kanalen)

Soms stop ik er voor recording ook nog een Roland SN-700 tussen (ruis onderdrukker).

obiwanjacobi
10 juli 2013, 16:35
Ik dacht, ik maak ook een mooi plaatje. Wel effe werk maar dan heb je ook wat.

https://lh4.googleusercontent.com/-E1wUK8i2gxg/Ud1wvsGwPyI/AAAAAAAAC9Q/1Hf5MjAZL4Q/s640/GuitarSetupDiagram.JPG

Riny
13 juli 2013, 11:47
Betreffende het youtube filmpje, ik vind het over done en veel te veel.
Zou bijna denken dat het opgezet is om te camoufleren dat het echt beheersen van een instrument low is.
Maar goed ieder zijn ding en dat heb ik maar te respecteren.

tnijland
13 juli 2013, 14:55
Ik vond juist het wel een vermakelijke youtube video. Je ziet dat de ene gitarist juist heel creatief is en alles doet om weirde en wacky (kon zo niets anders bedenken ;-) soundjes uit zijn instrument te halen en andere gitaristen juist weer een pure sound willen hebben...

@Obiwanjacobi: Mooie setup die een beetje een compromis lijkt tussen puur en creatief! Je zou ook eens kunnen denken aan een Clavia micro-modular module waarmee je het audio pad via een zelf programmeerbare synth kunt bewerken.

big dooley
13 juli 2013, 16:01
Ik dacht, ik maak ook een mooi plaatje. Wel effe werk maar dan heb je ook wat.

https://lh4.googleusercontent.com/-E1wUK8i2gxg/Ud1wvsGwPyI/AAAAAAAAC9Q/1Hf5MjAZL4Q/s640/GuitarSetupDiagram.JPG

zucht.... dat rackspul is toch wel makkelijk...

obiwanjacobi
6 augustus 2013, 10:14
@Obiwanjacobi: Mooie setup die een beetje een compromis lijkt tussen puur en creatief! Je zou ook eens kunnen denken aan een Clavia micro-modular module waarmee je het audio pad via een zelf programmeerbare synth kunt bewerken.

Het zijn vooral spullen die ik nu al heb! :seriousf:

Die mixer moet echt beter en wellicht wat kleiner - ik heb max maar 3/4 ingangen nodig - geen eq maar liefst wel Effect-send/returns.

Verder gaat de midi-out van de VG-99 (note events) ook nog naar mijn studio rack waar een hele batterij aan geluidsmodules staan voor de pianootjes, strijkers en blazers etc.

De VG-99 heeft ook een Synth aan boord maar dat heeft niet heel erg de focus van mijn soort sounds - dus zo'n Clavia is waarschijnlijk niet wat ik zoek.

Het leuke van deze setup is wel dat ik dus vanaf mijn gitaar (op de GK-3) kan selecteren of ik alleen analoog en/of digitaal signaal wil spelen - met een 3 standen switch. Gaat erg lekker.

Verder zit ik nog wel te dubben met de toon van het analoge circuit - alleen de PP geeft geen goede sound (wat ik me niet kan herinneren van toen ik bij jou kwam uitproberen...?) omdat mijn eindtrap geen EQ heeft.

Ah, ja, we blijven lekker bezig :seriousf: