PDA

View Full Version : Vraag hout van zijkanten van akoustiche gitaar buigen.



Rubenhoi
28 juni 2013, 16:03
Hallo,

Weet iemand hoe je de zijkanten van een akoestische gitaar moet buigen
Zonder buigmachine...................

Mvg Ruben

barno
28 juni 2013, 16:23
buigmachine maken: stuk buis verwarmen met heteluchtblazer. zoek maar es op buigijzer op het forum, genoeg voorbeelden

koen1
30 juni 2013, 21:05
aluminiumopmaat.nl buis kopen en electrische barbeque aansteker erin doen (ongeveer 60 euro totaal)

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/IMG_3170.JPG

barno
30 juni 2013, 21:07
ik vrees dat dat plankje het niet blij gaat zijn met de hitte :)

koen1
30 juni 2013, 21:31
dat plankje is 4,5 cm massief essen,dat gaat prima

stijnkenens
30 juni 2013, 23:06
dat plankje is 4,5 cm massief essen,dat gaat prima

Hoeveel keer heb je hem al gebruikt?


@ topic starter: Ik vind het een rare vraag, en het klinkt een beetje als: Hoe kan ik mij auto laten rijden ... zonder wielen ?



s.

Ray_W
1 juli 2013, 21:40
...... electrische barbeque aansteker ...buis..... + ..... plankje is 4,5 cm massief essen ...

Alleen voor buiten gebruik natuurlijk ;) en voor de echte BBQ .


Voordat je het door hebt sta je midden tussen de overblijfselen van een mooie werkplaats, als niet veel erger een mooi huis :(.


Brand kan mogelijk onstaan nadat je eerst lekker gebogen hebt , ondanks de BBQ aansteker echt door jou is uitgezet en jij ondertussen elders lekker bezig bent.

....en dan plots, ontsteekt die gort droge wel 4.5 cm dikke essen plank .... de rest wil je echt niet meemaken lijkt mij.



.......dus -> wat materiaal als warmte isolator tussen buigijzer (buis) / BBQ aansteker en (brandbaar) hout / alle brandbaar materiaal, is hier dus echt sterk aan te raden.


MVG Ray.

koen1
1 juli 2013, 21:45
het hout word niet eens heet, dit gaat prima, ik heb dit ding al vele keren gebruikt.De meeste warmte blijft in de buis en niet in de ijzeren klemmen aangezien aluminium warmte ongeveer 3x beter geleid dan ijzer.

je moet zoiezo een bak water erbij hebben staan (wat al het geval is als je hout gaat buigen om het te bevochtigen.

als je het echt ideaal wilt doen moet je een tegel kopen die gemaakt is voor in een keramiek oven end at gebruiken in plaats van hout.

Ray_W
1 juli 2013, 21:55
het hout word niet eens heet, dit gaat prima, ik heb dit ding al vele keren gebruikt.De meeste warmte blijft in de buis en niet in de ijzeren klemmen aangezien aluminium warmte ongeveer 3x beter geleid dan ijzer.

Dat een buigijzer echt heet is kan ik jou garanderen, als niet; krijg jij echt geen plankje gebogen.

En ja aluminium kan energie heel snel opnemen maar ook afgeven , eventueel dus ook aan zijn omgeving...... en die wil je niet in de fik zien vliegen.


Groet Ray.

koen1
1 juli 2013, 22:15
het is altijd goed om veiligheid in acht te nemen,en ik ben ook niet verantwoordelijk als iemand zn huis afbrand. ik heb hier echter nooit problemen mee. Ideaal gezien gebruik je een echt buigijzer van 280 euro,maar als je niet veel geld hebt moet je de middelen gebruiken die je hebt,

koen1
1 juli 2013, 22:22
Rubenhoi

wat je ook kunt doen als je echt geen buigijzer hebt of kan maken is fineer(0.6mm , www.af.nl) kopen en een mal en contra mal maken en dan meerdere lagen fineer tussen 2 mallen lijmen en uit laten harden.

stijnkenens
1 juli 2013, 23:40
Ofwel zit er bij een buigijzer isolatie tussen:

http://www.maestronet.com/forum/uploads/monthly_04_2010/post-24671-1270151768.jpg


Ofwel bestaan ze helemaal uit metaal:

http://www.sonjaviolin.com/files/bending_ironLG.jpg


Om hout te buigen heb je +/- 200° nodig, ik heb ook een gitaar met brandplekken binnenin, die ik er niet meer uitgeschuurd kreeg (trouwens niet elke houtsoort moet je natmaken om te buigen ! )


In mijn opinie: liever 280 euro betalen dan aan je verzekering gaan uitleggen dat je kot is afgebrand door een DIY toestel dat elke grens van veiligheid heeft overschreden ...




s.

koen1
2 juli 2013, 18:29
ik leef van 600 euro minder dan minimum loon,sommige mensen hebben geen 280 euro,of verzekering.

ook is het beeld dat geschetst word van een of ander levensgevaarlijk apparaat volkomen onjuist.wanneer het spiraal direct tegen het hout zou worden aangebracht zou het niet eens in brand vliegen dus met een 3mm dikke aluminum buis er tussen en ijzeren pootjes al helemaal niet.

en nogmaal, een hitte tegel voor een oven zou beter geweest zijn,maar als je die niet hebt en niet kan betalen en toch een gitaar wilt bouwen moet je creatief zijn.

barno
2 juli 2013, 18:35
vind geen foto van de mijne. binnenkort ga ik 'm weer gebruiken. een buis geklemd in een stalen bankklem, als warmtebron een heatgun van 20 euro. goedkoop en veilig en demontabel :)

-Martijn-
2 juli 2013, 18:51
Ik gebruik ook een heteluchtpistool met een stuk steigerbuis van de bouwmarkt. Deze zit in de bankschroef op een workmate geklemd, dat werkt erg goed en kostte in totaal nog geen 30 euro.
Een elektrische barbeque-aansteker schijnt ook te werken, maar ze zijn vaak te groot om in een buis van ca. 40mm diameter te stoppen.

Rubenhoi
4 juli 2013, 21:11
Ik gebruik ook een heteluchtpistool met een stuk steigerbuis van de bouwmarkt. Deze zit in de bankschroef op een workmate geklemd, dat werkt erg goed en kostte in totaal nog geen 30 euro.
Een elektrische barbeque-aansteker schijnt ook te werken, maar ze zijn vaak te groot om in een buis van ca. 40mm diameter te stoppen.

dit was dus ook ongeveer mijn idee :) Ik had al geprobeert om uit een stuk hout, om de vorm van de gitaar, met 2 lijnen zo een soort " gitaarvorm " te krijgen, maar dat is dus mislukt. Ik ga dit denk ik ook maar proberen... :)

Rubenhoi
4 juli 2013, 21:20
Rubenhoi

wat je ook kunt doen als je echt geen buigijzer hebt of kan maken is fineer(0.6mm , www.af.nl) kopen en een mal en contra mal maken en dan meerdere lagen fineer tussen 2 mallen lijmen en uit laten harden.

dat klinkt ook als een super leuk idee ! :)