PDA

View Full Version : Aanvulling op mijn pedalen: reverb



Josha
28 juni 2013, 15:33
Met de aanschaf van een nieuwe versterker ben ik over gegaan op losse pedalen om mijn geluid te creëren. Ik heb op dit moment een Boss TU2 en een Ibanez TS9. Dit wil ik aanvullen met een reverb pedaal om wat body aan mijn geluid toe te voegen. Welke reverb is aan te raden? Geld speelt geen hele grote rol, maar pedalen van honderden euro's zitten er nog niet echt in.

Ik speel voornamelijk metalcore en afgeleiden hiervan. Daarnaast ook hier en daar wat clean.

Martijn-w
28 juni 2013, 16:30
De TC Electronics Hall of Fame wordt vaak genoemd, of een strymon bluesky bijvoorbeeld.
Hall of fame biedt meer mogelijkheden om zelf te experimenteren met geluiden creëren, mocht je daar van houden.

marter544
28 juni 2013, 17:17
Metalcore en een reverb? Wordt het niet strakker van denk, maar volgens mij is de EHX (nano) Holy Grail één van de meest gebruikte reverbs, schijnt erg goed te zijn en betaalbaar (95 euro). Heb er geen ervaring mee, wel met andere pedalen van EHX, en die zijn gewoon goed.

Dirk_Hendrik
28 juni 2013, 17:27
Met de Holy Grail heb ik nou net een mindere ervaring... Zeker met een hoop gain komt er een achtergrondtoontje bij, fixed op ongeveer een "e" gespeeld op de 12e fret. Ik heb me het rambam gezocht naar de oorzaak tot ik begon te vermoeden dat het een ontwerpfout is in de layout van de printplaat (analoge en digitale ground niet gescheiden houden). Op dat moment heb ik meerdere forummers aangeschreven met de vraag een expiriment voor me te doen (veel gain en dan grail aan) en was het antwoord in alle gevallen bevestigend. Ja, hij heeft een stoorgeluid. En dat modificeer je er dus niet zomaar uit.

Die Strymon Blue Sky is verreweg 1 van de beste reverb pedalen die ik in tijden ben tegengekomen... maar hij heeft wel een dito prijskaartje.

Josha
30 juni 2013, 20:36
Ik hoor over het algemeen goeie verhalen over de Holy Grail, maar als hij met een goede hoeveelheid gain gaat storen dan is het dus geen pedaal voor mij. De Strymon heeft inderdaad een (op het moment) wat te hoog prijskaartje voor mij. De Hall of Fame heb ik ook wel eens langs zien komen en is zeker interessant!

Over het metal met reverb, is er misschien een effect wat beter zou passen dan een reverb? Ik zie dat veel bands die ik luister niet/nauwelijks gebruik maken van een reverb maar veel meer van een delay. In hoeverre is dit een goede of betere optie in jullie optiek?

Ijselrobo 07
30 juni 2013, 21:13
je zou eens kunnen kijken naar een (2e hands) Fender FRV-1. die is gebaseerd op een Fender '63 tube reverb. werkt voor mij prima en kan makkelijk omgaan met veel gain. (ik gebruik een Vox Satchurator als main overdrive en daarvoor staat een Ibanez BB9 met de gain vol open als solo booster. amp is een JTM45 met 1960TV cab)

Zeker even naar kijken in je zoektocht!

Il_Falco
30 juni 2013, 21:18
Wel, meestal verlies je body met reverb. En volgens mij gebruiken ze delay omdat dat kan doorgaan voor basisreverb of omdat ze al reverb uit de amp halen.
Suggesties: hall of fame, hardwire reverb, holy grail of nuaber wet.

Brum
1 juli 2013, 15:48
Met de Holy Grail heb ik nou net een mindere ervaring... Zeker met een hoop gain komt er een achtergrondtoontje bij, fixed op ongeveer een "e" gespeeld op de 12e fret. Ik heb me het rambam gezocht naar de oorzaak tot ik begon te vermoeden dat het een ontwerpfout is in de layout van de printplaat (analoge en digitale ground niet gescheiden houden). Op dat moment heb ik meerdere forummers aangeschreven met de vraag een expiriment voor me te doen (veel gain en dan grail aan) en was het antwoord in alle gevallen bevestigend. Ja, hij heeft een stoorgeluid. En dat modificeer je er dus niet zomaar uit.

Ik heb het nog niet getest, maar geldt dit ook voor de nano versie? Ik weet niet in hoeverre dat de grote versie verschilt met de nano versie qua ontwerp, behalve dan de grootte? En geldt dit voor de wat extremere reverb settings? Ik heb beide en heb het überhaupt nog niet zo ondervonden, maar ten tijde van dat ik nog vaak reverb gebruikte, waren mijn settings ook niet zo extreem qua reverb, eigenlijk nauwelijks hoorbaar en dan vond ik het toch wel een erg goed pedaal. Zeker niet slechter dan een echte spring reverb, da's de stand waar ik 'm in gebruikte. Geldt het bijgeluid verhaal overigens voor de spring reverb stand, of de hall stand, of beide?