PDA

View Full Version : Fender pull volume



Pepe
28 juni 2013, 01:06
Ik heb een silverface Princeton met die pull volume. Dat klinkt nergens naar dus daar blijf ik van af. So far so good. Maar sinds kort doet de reverb het niet meer. Ik denk dat het snoertje/plug kaduuk is. Als ik nu de reverb open draai krijg je een geluid wat doet denken aan het pull volume geluid.
Dat geluid is, soort van zweterig mid hoog - met mate - heel fijn. Doet me denken aan mijn oude Vibrolux. De Princeton klinkt al super van zich zelf en de reverb moet gemaakt worden maar ik vroeg me af, is dat pull volume effect ook te temmen? Dat het bruikbaar wordt? Of traploos in te stellen met een kleine ingreep?

nico verduin
28 juni 2013, 08:25
zie: http://www.amparchives.com/album/Fender/Schematics/slides/Fender%20Princeton%20Reverb%20Schematic.jpg

Boven de reverbschakeling zit een 100K en 1M weerstand in serie met de aftakking naar de switch. Vervang die 1M maar voor een potmeter (log) en zet die switch dan op de loper.

Pepe
28 juni 2013, 17:12
Muchas Gracias ;)

Speeddemon
26 augustus 2013, 16:22
en doet je galm 't nu weer?

Pepe
28 augustus 2013, 01:59
Non.
Ik heb een aantal dingen liggen en als ik tijd heb verzamel ik alles zodat het in 1 loopje kan.

Die pull volume, zat ik te denken, daar zou je ook een on/off NF van kunnen maken.
Meestal zijn dat soort ideeën een kwestie van te weinig optreden....

nico verduin
28 augustus 2013, 08:10
YEP!
Als je gelijk dat hele circuitje weghaalt dan heb je gewoon een BF style reverb en kan je de schakelaar voor iets anders gebruiken. Let wel dat als je voetschakelaar er nu NIET voor kan gebruiken nu omdat een kant aan GND hangt.

Speeddemon
28 augustus 2013, 13:37
zie: http://www.amparchives.com/album/Fender/Schematics/slides/Fender%20Princeton%20Reverb%20Schematic.jpg

Boven de reverbschakeling zit een 100K en 1M weerstand in serie met de aftakking naar de switch. Vervang die 1M maar voor een potmeter (log) en zet die switch dan op de loper.
Hey Nico, ben er nog niet zo thuis in, maar die 1M, regelt ie ook niet de 'dwell' van de reverb?
Had namelijk een aantal keer iets gelezen over een mod, waarbij je een 1M weerstand door een pot vervangt, zodat je de reverb-tail iets korter zou kunnen maken. Kan natuurlijk een hele andere 1M weerstand betreffen, dus in dat geval, fuhgeddahbouddit. ;-)

Ik merk wel dat ik snel verwend raak; heb ik eindelijk de reverb van m'n net 'nieuwe' Silverface Princeton Reverb ('74) werkend, heb ik al zou iets van 'ja, maar als ik nou geen surf-achtige sounds wil, maar een kortere galm, wat dan...' Dus overwoog ik de speaker-out jack te vervangen met een dwell potmeter. Om nou een medium-tank van Accutronics erin te gooien...ben ik m'n surftone misschien kwijt.
Of, heel luxe, een A/B switching maken, om te kunnen schakelen tussen 2 reverb tanks! :crazyhappy: