PDA

View Full Version : snaren breken in de stoptail van m'n LP: suggesties



Orpheo
28 juni 2013, 01:52
Ik heb weinig vragen meer dankzij dit forum maar af en toe gaat 't mis.

Ik breek CONTINUE de hoge E op een gitaar van me. het balletje knalt er constant af. Ik leg de hoge E erop zoals ik altijd doe (twee keer om de pen, door de eerste winding en dan het gat in, en via de bovenkant van de snaar het gat weer uit zodat de snaar zich vast klemt). gaat jaren goed, maar nu ik overgestapt ben op Vinci-snaren breekt de hoge E constant. altijd in de stoptail. ik word er knotsknettergek van.

waar kan het aan liggen? een verkeerde batch, OK. maar 7 hoge E's achter elkaar vind ik wat veel...

nickofzo
28 juni 2013, 02:36
Misschien een beetje een gekke suggestie maar kun je de snaar niet door het balletje (ervanuitgaande dat het een ringetje is) heen halen?

edit: laat maar, dat word te krap.

Pepe
28 juni 2013, 02:40
nu ik overgestapt ben op Vinci-snaren breekt de hoge E constant.

een ander suggestie zou zijn om geen Vinci meer te gebruiken.
Of zeg ik nou iets heel raars?

Plant
28 juni 2013, 03:45
gaat jaren goed, maar nu ik overgestapt ben op Vinci-snaren breekt de hoge E constant.

Dus nooit problemen gehad en sinds de overstap problemen... 7 keer achter elkaar of niet, maar ik zou terug overstappen op wat ik had.

Waarom was je trouwens overgestapt op Vinci?

barno
28 juni 2013, 10:46
Techniek aanpassen want no offence, maar dat is de reden waarom snaren breken. of idd gewoon ander merkje nemen. Ik heb klankgewijs nooit echt verschillen gehoord tussen grote merken (heel even de eerste uren mss en qua feel ook wel wat verschillen)

Rinze
28 juni 2013, 11:03
Misschien zijn die Vinci snaren net iets kwetsbaarder bij het balletje. In combinatie met een braam of een scherp randje in je tailpiece zou dat voor dit fenomeen kunnen zorgen? Iets anders kan ik niet bedenken. Het lijkt mij dat als het aan je techniek lag de snaar bij het brugzadel zou breken, niet bij de tailpiece.

barno
28 juni 2013, 11:51
ik schat dat TS die snaren op verschillende gitaren heeft geprobeerd gezien zijn collectie. slechte techniek zorgt ervoor dat snaar breekt op zwakste punt (aan ball end). soit, ik heb jaren honderden e en b snaren overgespeeld (achter de brug) en dat was opgelost toen ik aan mijn techniek ging werken.

Rinze
28 juni 2013, 12:03
Je hebt gelijk Barno, ik had niet door dat het om verschillende gitaren ging. Dan blijft inderdaad eigenlijk alleen de speeltechniek over. Ik heb al ruim 20 jaar geen snaren gebroken tenzij meteen bij het opzetten en oprekken, dus ik heb een uitstekende techniek :supercool:;)

Maar dat kan dan eigenlijk alleen te hard aanslaan zijn, toch?

Jasper.
28 juni 2013, 12:26
Volgens mij meerdere factoren wel. Hoek van het plectrum misschien, manier waarop je de snaar raakt. Ik breek namelijk ook nooit snaren en sla toch behoorlijk stevig aan als het moet. Heb toevallig gisteren gehoord van iemand die constant snaren brak. Volgens mij vond ie dat wel stoer ofzo. "Dan sla je tenminste lekker hard aan". Maar ik breek nooit een snaar en doe dat ook wel.

barno
28 juni 2013, 12:31
Je hebt gelijk Barno, ik had niet door dat het om verschillende gitaren ging. Dan blijft inderdaad eigenlijk alleen de speeltechniek over. Ik heb al ruim 20 jaar geen snaren gebroken tenzij meteen bij het opzetten en oprekken, dus ik heb een uitstekende techniek :supercool:;)

Maar dat kan dan eigenlijk alleen te hard aanslaan zijn, toch?

ja, te hard aanslaan en bij (verkrampt) palmmuten had ik het ook wel es. instintief denkt een mens dat hard aanslaan zorgt voor agressieve attack soundgewijs, terwijl het eigenlijk gewoon een kwestie van timing is. Billy Gibons, toch niet bekend om zijn wussy geluid, speelt 007 en breekt nooit snaren

Bassa
28 juni 2013, 12:42
Ligt het niet gewoon aan die vinci snaren?

Scarface
28 juni 2013, 12:55
Ik heb weinig vragen meer dankzij dit forum maar af en toe gaat 't mis.

Ik breek CONTINUE de hoge E op een gitaar van me. het balletje knalt er constant af. Ik leg de hoge E erop zoals ik altijd doe (twee keer om de pen, door de eerste winding en dan het gat in, en via de bovenkant van de snaar het gat weer uit zodat de snaar zich vast klemt). gaat jaren goed, maar nu ik overgestapt ben op Vinci-snaren breekt de hoge E constant. altijd in de stoptail. ik word er knotsknettergek van.

waar kan het aan liggen? een verkeerde batch, OK. maar 7 hoge E's achter elkaar vind ik wat veel...

Hi,

Ik denk dat het aan de batch ligt. Niet aan speeltechniek of what ever..in jou geval kan ik mij dat bijna niet voorstellen.
Het probleem doet zich nu pas voor,neem aan dat je de snaren gekocht hebt bij een en dezelfde winkel...dus dan is het aannemelijk dat zij een verkeerde batch hebben.

Bij mij breekt relatief vaak een hoge E snaar,maar bij ligt het echt aan de speeltechniek,pluk en trek nogal hard aan de snaren..:cooler:


Groet,
Marco

Orpheo
28 juni 2013, 14:41
Barno: ik heb dan nog geen noot gespeeld... ik heb overigens een heel lichte aanslag.

Ik heb vinci ook op andere gitaren maar met die stoptail is t altijd raak.

Ik heb vinci omdat ze bij mij lang fris blijven, soepel spelen en fel klinken.

Orpheo
28 juni 2013, 14:46
Het is overigens alleen op die gitaar. Andere gitaren met vinci is geen probleem.alleen díe gitaar en altijd de bal die t begeeft.

marter544
28 juni 2013, 15:31
Dan zit er ergens een braam lijkt me, of een scherp randje. Of je stemt hem een octaaf te hoog :sssh:

barno
28 juni 2013, 15:47
Barno: ik heb dan nog geen noot gespeeld... ik heb overigens een heel lichte aanslag.

Ik heb vinci ook op andere gitaren maar met die stoptail is t altijd raak.

Ik heb vinci omdat ze bij mij lang fris blijven, soepel spelen en fel klinken.

da's een ander verhaal natuurlijk. randjes wat bijwerken of gewoon een stoptail wisselen met een van je gitaartjes waar je zelden op speelt ... ik ben nogal pragmatisch in die dingen :)

mss is de afstelling van die gitaar zo dat het hoogteverschil tussen tom en tail nogal groot is en daardoor veel spanning zit op snaar tegen randje van de stoptail, wat uitruimen met een dremel en conisch slijpsteentje, denk ik even hardop

Orpheo
28 juni 2013, 15:58
Hoek is zelfde als op al mn anderen...

Zou dat reëel zijn? Braampje aan de binnenkant van de stoptail? Zou mijn eerste zijn. En ik heb maar 30 les pauls.

denis.hermans
28 juni 2013, 16:08
Het is dan ook de enige lp waar die snaar telkens bij afbreekt..

Kan je de stoptail niet even doorsteken met een priem ( = dun rond puntige/naald of staafje als dit een Belgicisme is) of zo en hiermee even heen en weer bewegen. Eventueel doorsteken met een stuk afgeknipte dikke e-snaar of bassnaar met een beetje schuurpapier rondgewikkeld...

marter544
28 juni 2013, 18:13
Idd, waarom niet even stoptail wisselen met één van je andere 29 les pauls?

jimihattricks
28 juni 2013, 21:21
anders de SRV-methode..? (zelf geen ervaring mee):

http://farm3.staticflickr.com/2359/2121019678_d117fc9b65.jpg

weet niet hoe t daarbij zit met opoffering van "tone"

Orpheo
29 juni 2013, 20:23
het gekke is dat de snaar maar blijft rekken en rekken en opeens ook naar beneden duikt in pitch (soms bijna een terts!) dan stem ik weer omhoog en dan is 't 'pang!'.

strookt dat volgens jullie ook nog met een braam in de tailpiece? :)

Rinze
29 juni 2013, 20:58
Dat kan denk ik wel. De braam knipt de winding bij het balletje door, als er genoeg windingen over zijn vanaf het balletje gezien zullen die de snaar nog even vasthouden maar de boel schiet steeds iets losser tot ie echt los schiet, zoiets? Een terts is dan wel weer vrij veel lijkt mij.

Ik kan me nog een optreden op een festival in Alkmaar herinneren (kerstavond 1986, jaja) waar de bassist van een Motorhead coverband een snaar brak bij het balletje. HIj soldeerde ter plekke de boel weer vast en maakte daarmee het optreden af. Ik zag het gebeuren.

Wat mij in het hele verhaal dwars zit is dat het alleen bij snaren van dit merk gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in constructie is. Misschien toch een slechte zending? Ik heb ook wel eens een setje snaren dat minder klinkt en voelt, soms met stemmings- of intonatie-problemen.

kassie
29 juni 2013, 21:12
Je kunt de windingen bij dat balletje solderen...
ruwe randjes bij de tailpiece wat bijveilen

Of gewoon zoals ik doe... een wrap around.

Henri H
29 juni 2013, 23:21
Levert dat nog wat op zo'n ruwe randjes (bij)veiling? :)

jan7
29 juni 2013, 23:37
Levert dat nog wat op zo'n ruwe randjes (bij)veiling? :)
Enkel bij een vereffening...

Verder on topic:
http://www.sfarzo.us/design_balls.html

Jan

Scarface
30 juni 2013, 00:48
Je kunt de windingen bij dat balletje solderen...
ruwe randjes bij de tailpiece wat bijveilen

Of gewoon zoals ik doe... een wrap around.

Hey Kassie,

Hoe doe je dat bijveilen?

Volgens mij is het er af vijlen....detail maar toch...😉

Groet,
Marco