PDA

View Full Version : semi akoustisch of akoustisch



kroontje_96
27 juni 2013, 21:07
Inmiddels speel ik alweer een jaar of 8 gitaar. Sinds 6 jaar een 12 snarige gitaar en wil er nu graag een 6 snarige low budget gitaar bij. Af en toe wel wat podiumwerk maar dan kan ik prima met mn 12 snarige overweg.
Wat adviseren jullie, een semi-akoustische of akoustische gitaar aanschaffen?

TW-Pieter
28 juni 2013, 08:25
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Als jij prima met je 12-snarige uit de voeten kunt op het podium, zou ik niet extra bijbetalen voor een element. Al helemaal als je het low-budget wilt houden...

RB-1
28 juni 2013, 12:27
Heb wel eens op zulke 'semi-akoestische' gitaren mogen spelen.
Wist niet hoe gauw ik ze terug moest geven.
Wat een brandhout zeg!
Soms kom je ook gitaren tegen waarvan het klankgat is dicht gestopt en waar een snoer aan hangt.
Zonder uitzondering al even verschrikkelijk.
No matter what, je eindigt met iets dat zowel geen akoestische als geen elektrische gitaar is en de slechtste eigenschappen van beide soorten perfect verenigt.

synapse
28 juni 2013, 13:45
Ik neem aan dat de topicstarter een electro-acoustische gitaar bedoeld?
Semiacoustisch zijn es-335 achtigen, hollowbody electische gitaren.

De reactie van RB-1 snap ik niet.

Heel veel gitaarmerken, waaronder ook gerenommeerde merken als Gibson, Tayler en Martin, leveren inmiddels prima electro-acoustische gitaren, die (inmiddels, na vele jaren van doorontwikkelen) voor een prima versterkt geluid zorgen.
Of je dan voor een low budget gitaar moet kiezen, vraag ik mij af.
Het (ook op dit forum) veruit het meest gegeven advies is natuurlijk om wat gitaren uit te proberen.

Buzz
28 juni 2013, 13:47
Heb wel eens op zulke 'semi-akoestische' gitaren mogen spelen.
Wist niet hoe gauw ik ze terug moest geven.
Wat een brandhout zeg!


Wel wat ongenuanceerd. De toevoeging van een pickup maakt van een akoestische gitaar geen semi- maar een elektro-akoestische gitaar. En het maakt er zeker geen brandhout van.
Dus waar je die wijsheid vandaan hebt :???:

TW-Pieter
28 juni 2013, 15:41
Ik ga er vanuit (aangezien dit het akoestische gitaren subforum is) dat de TS een akoestische gitaar met een element bedoelt...
Mocht het om een hollowbody elektrische gaan; dat is natuurlijk een wereld van verschil met een 'normale' akoestische. Zowel qua geluid als 'feeling'.

Plant
28 juni 2013, 20:06
Wel wat ongenuanceerd. De toevoeging van een pickup maakt van een akoestische gitaar geen semi- maar een elektro-akoestische gitaar. En het maakt er zeker geen brandhout van.
Dus waar je die wijsheid vandaan hebt :???:

Ongenuanceerd of niet - RB1 heeft gelijk.

Een elektro-akoestische gitaar werkt doorgaans met een piëzo onder het brugzadel. Versterkt klinkt dat vreselijk spetterig. Het akoestische karakter van de gitaar + bijkomende akoestische geluiden (o.a. aanslag) gaan kompleet verloren.

edit: het 'dichtgestoppen' van het klankgat wordt gedaan om rondzingen te voorkomen. Als je dat doet, is er helemaal niks akoestisch meer aan je gitaar.

Swaag
28 juni 2013, 20:31
Nou, even nuanceren. Als je het klankgat dichtstopt, zal het hout toch nog wel trillen? Dus enige vorm van akoestisch blijft het nog wel.
Ik ga er wel in mee dat het met een element of piezo anders klinkt, ik blijf dan ook fan van microfoonwerk bij een akoestischre gitaar.

RB-1
28 juni 2013, 21:43
Tja, omdat ik normaal gesproken de man ben van de nuancering, zal het nu wat rauw zijn overgekomen, maar ik meen het echt wat ik hier zei.

Laat ik eerst duidelijk stellen dat ik geniet van het geluid van een humbucker met overdrive of de single coils van Brian May, maar net zo goed van de gitaren van Clarence White, Tony Rice en tegenwoordig mensen als Brian Sutton. En die spelen (speelden) echt helemaal zonder snoer.

Ik had me destijds van electro-akoestisch veel voorgesteld, vandaar dat het me zo ontzettend tegenviel.
Ik chargeer het even: 'nagels op een schoolbord'.
Het mag duidelijk zijn, over die eerste schok ben ik nooit meer helemaal heegekomen....:seriousf:

En ik wacht nog steeds op iets electro-akoestisch dat net zo goed klinkt als helemaal akoestisch met een echt goede micofoon.
Opmerkingen over Martin, Taylor, enz. ten spijt. Want die hebben 'het' ook nog steeds niet. Akoestisch, ja. Contact-uitversterkt, nee.
Wat zou dat geweldig zijn, alhoewel we met het uitversterken van puur akoestisch nu zover gevorderd zijn dat je je af kan vragen waarom je nog aan een gitaar gaat prutsen als het zo ook kan.
Misschien omdat er niet veel technici zijn die akoestisch echt beheersen en je wilt toch overal een beetje aardig klinken. Dan maar 'as good as it gets'...... Kan (wil) ik niet mee leven.

Over dat 'hout': als je de klankkast afsluit kan het hout ook nauwelijks meer trillen. Iets met buitenluchtdruk en een afgesloten vat.... Sterker, dat is juist wat je wilt.
Als het nog wel kon trillen, dan had die stop geen zin. Een microfoon met als membraan het hele bovenblad: Feedback no end.

Ik wacht op de eerste die deze feiten onder het tapijt probeert te vegen met een daartoe veel misbruikte term als 'purist'.
Want als ik dat was, dan speelde ik niet wat ik nu doe......;)

Swaag
28 juni 2013, 23:27
Helder verhaal. Wat is jouw mening over bijvoorbeeld de "Lyric" van L.R. Baggs? Is dat dan gouden middenweg?

Muzieknono
29 juni 2013, 08:08
Uit 6 snarig low budget voor erbij meen ik te mogen opmaken dat je er dus op vakantie of in huiselijke kring op gaat spelen, ik zou gaan voor een akoestische om de simpele reden dat een element geld kost en je dus voor die prijs theoretisch gezien een betere gitaar in handen krijgt als hij gewoon akoestisch is.
Mvgr. Dirk Jan :B

synapse
29 juni 2013, 08:54
Is natuurlijk alemaal heel subjectief. Waar de een tevreden mee is, zal de ander (purist?) verafschuwen.

Elvee
29 juni 2013, 21:46
Inderdaad Synapse waar de één tevreden mee is, dat verafschuwt de ander. Zo veel mensen, zo veel meningen. Ik ben het overigens wel eens met het verhaal van RB-1 en adviseer net als Dirk Jan om geen element aan te schaffen. Je kunt m.i. bij een akoestische gitaar beter meer geld uitgeven aan een kwalitatief betere gitaar wat weer gepaard gaat met de houtsoort. Dus zoals Swaag wil: zoeken naar een gouden middenweg, is voor mij ook geen optie. Ik heb bij de aanschaf van een nieuwe gitaar veel uitgeprobeerd en uiteindelijk na lang wikken en wegen toch weer een (derde) akoestische gitaar (zonder element) gekocht. En die enkele keer dat het echt nodig is versterk ik gewoon uit met een microfoon.

oehoe
1 juli 2013, 00:13
Ik heb K & K's op 4 van mijn acoustische gitaren. Vrij goedkoop en eigenlijk met 'n beetje handigheid gemakkelijk zelf te installeren. Voor mij 't perfecte systeem.

http://kksound.com/products/puremini.php