PDA

View Full Version : Strat met een laffe bridgepickup



RockinRein
26 juni 2013, 14:27
Hallo Gitaarnetters,

Ik speel bijna 3 jaar, met tevredenheid, op mijn Fender Strat. Een classic '50's, in fiesta red.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/200312_147331481999627_7323756_n.jpg
(Wat is een gitaarforum zonder plaatjes?)

Het enige wat me vanaf dag 1 al niet heel erg heeft gelegen is de bridge pickup. Ik vind hem schel/iel/dun klinken. Wat er precies voor een pickup inzit weet ik niet, want qua specificaties word ik van de Fender website niet veel wijzer. (Klik (http://www.fender.com/guitars/stratocaster/classic-series-50s-stratocaster/))

Nu leek het me wel wat om een (liefst splitbare) singlecoil-sized humbucker/hotrails in de bridge te plaatsen. Maar ik kan door de bomen het bos niet echt meer zien. Ik kwam bijvoorbeeld Seymour Duncan's Little '59 tegen en van DiMazrio de Super Distorsion S

Wensen/eisen: Ik zoek iets wat warmer/voller klinkt dan wat ik nu heb, maar niet al te woest. Ik speel vooral blues/rock. Verder het liefst geen groot volume verschil met m'n andere pickups, en als het kan een splitbaar element. Budget rond de 60 euro (2e hands is zeker een optie)

Heeft iemand ervaring met een van de bovenstaande pickups, of het liefst beide? Of zijn er nog elementen die ik volledig over het hoofd zie, en ik echt niet mag missen?

Alvast erg bedankt voor de hulp! :strat:

Pepe
26 juni 2013, 14:38
Logica dicteert 1 plus 1 is 2 maar wat jij wil is 1 plus een half?

KoenGuitar
26 juni 2013, 21:34
Ik zou 't wat omslachtiger doen; een hele nieuwe gebalanceerde set kopen. Levert ook geen problemen op qua output/tone-balans o.i.d. Kan je je huidige set verkopen en dan heb je voor die 60 extra euro een setje Custom Shop Pickups.

Wel verstandig naar een grotere gitaarzaak te gaan (Feedback o.i.d.) en daar wat te oriënteren via gitaren met bepaalde Pickups. Met splitbare elementen heb ik geen ervaring dus daar zeg ik maar niks over ;).

RockinRein
27 juni 2013, 16:10
@Pepe, de boodschap in je post is mij niet geheel duidelijk.

@KoenGuitar, Ik heb er ook wel aan gedacht om 't hele setje te vervangen, want dan heb je een mooi matchend setje. Maar ik ben tevreden met m'n neck- en middlepickup, dus vind het niet nodig om die ook te vervangen.

B~Rock
27 juni 2013, 16:19
Zelf erg tevreden met een Tonezone S. Fijne humbucker maar qua output niet te overdreven.

Pepe
27 juni 2013, 16:32
@Pepe, de boodschap in je post is mij niet geheel duidelijk.


Duncans Vintage/Duckbuckers zijn pickups die niet woest maar wel te splitten zijn.

wireman
29 juni 2013, 20:59
Had ik ook.. Van Pepe een set CHUBTONE '69's over genomen.. Dat was al een hele verbetering.. De halspup.. TE GEK! mid.. Erg goed.. Brug.. Nog steeds niet lekker.. dun en iel..
Aan het kutten gegaan met condensatoren, baseplates en blender pots.. Nog steeds hmmm.... Seymour Duncan SSL-5 erin.. weer te donker.. Maar die Chubtones... De hals en Mid zijn zoooooo fokking goed.. waarom lukt het nou niet met die brug?!!!!
(zou het aan de pots kunnen liggen?)...
Na meerdere pogingen in kontakt te komen met Mike Gray (winder Chubtone) heb ik uiteindelijk een set Chubtone '63/63/ El Gordo's gekocht.. Kost ff 240 dollar, en nog een keer 47 euro aan inklaring en belasting, maar dan heb je ook wat.. Dat zou het probleem op moeten lossen. Aanvankelijk wilde ik alleen een El Gordo aanschaffen, maar Mike Raadde me aan om het in een set van '63's te proberen.. Omdat ik ze uit Amerika haalde had ik zoiets van.. ik ga toch geld uitgeven.. dan maar goed en zo hou ik de '69 set ook compleet.. Dus.. Besteld.. en binnen twee weken had ik ze binnen..

Ik ben heel erg benieuwd.. Ik ga ze donderdagavond swappen.. U hoort van ons...

Pepe
30 juni 2013, 18:08
Kijk, dat is doorzettingsvermogen.
Ik heb nog een gitaar met 2 62's en een '63 als brug. Bluesy sound, breed en vol. Ik hoop dat de Gordo goed voor uitpakt.

RockinRein
1 juli 2013, 00:58
Tsja, op het moment heb ik geen bergen geld om mee te smijten. Het is ook meer uit luxe, en om wat meer mogelijkheden uit de gitaar te halen. Met de neck en mid pickup red ik het ook wel, maar af en toe was vets uit de brug lijkt me leuk.

Ik denk dat ik toch (eigenwijsheid is ook wijsheid?) een kleine humbucker ga proberen in de neck, om te kijken hoe dat uitpakt.

wireman
2 juli 2013, 09:54
Waarom probeer je niet iets van bijvoorbeeld Seymour Duncan? Probeer eens een SSL5 oid voordat je gaat hakken en zagen.. (en als je dit wil laten doen, en je wil het goed laten doen, kost dat toch ook weer wat). Bij Vox Humana in Vlaardingen heb je voor 59 eurie een SSL5.. Give it a shot! Anders misschien een little 59.. tja..

wireman
2 juli 2013, 10:02
Hoop ik ook.. Anders ga ik op zoek naar een andere plank.. Ik begin het zat te worden en ik heb er dan echt genoeg aan gedaan. Kennelijk moet ik dan een Alder/Rosewood strat hebben.. Het is allemaal net te harsh zo.. En dat wist ik van tevoren.. Ash met Maple is nou niet bepaald een recept voor warme tone.. Maar de funk dingetjes doet ie wel rete goed!
Ik was zo onder de indruk van jouw '69's dat ik voor de klassieke 63/Gordo moest gaan.. Voor mij is Chubtone DE pickup voor een strat..echt heel tof!! Dit moet het geheel wat temperen.. Ik snap niet waarom er zo weinig gebruikers zijn.. OF ze zijn dusdanig exclusief OF men weet het gewoon niet..


Kijk, dat is doorzettingsvermogen.
Ik heb nog een gitaar met 2 62's en een '63 als brug. Bluesy sound, breed en vol. Ik hoop dat de Gordo goed voor uitpakt.

Pepe
2 juli 2013, 10:30
Niet bekend, geen marketing, en ik heb ook niet het idee dat ie de ambitie heeft om groot te worden.

Het is wel grappig, ik heb hier van alles liggen, oude Fender pickups, CS pickups, Vanzandts, Antiquities, Lawrence... een hele doos met die dingen.
De 2 strats die ik gebruik hebben Greco Exel en Chubtone pickups.

jimihattricks
15 juli 2013, 10:02
Tsja, op het moment heb ik geen bergen geld om mee te smijten. Het is ook meer uit luxe, en om wat meer mogelijkheden uit de gitaar te halen. Met de neck en mid pickup red ik het ook wel, maar af en toe was vets uit de brug lijkt me leuk.

Ik denk dat ik toch (eigenwijsheid is ook wijsheid?) een kleine humbucker ga proberen in de neck, om te kijken hoe dat uitpakt.

Ik neem aan dat je bedoelt een humbucker in de brug..?

Anyway, ik kan me ook wel vinden in het idee van "als het goed is, is het goed", dus om nou meteen alle drie de pickups te switchen zou ik ook niet meteen aan beginnen..

Wbt goedkope maar toch overweegbare pickup-alternatieven zou je ook eens bij GFS pickups kunnen kijken.

apekop
20 juli 2013, 15:00
Waarom niet deze Dimarzio fast track 1?
http://www.dimarzio.com/pickups/strat/hum-canceling-strat/fast-track-1

lijkt me zelf ook een hele toffe pickup en ik ben er zelf ook over aan het denken om die te kopen voor een strat brugpositie.

arnoldtims
20 juli 2013, 15:43
Toevallig heb ik qua look dezelfde gitaar. Ander merk en is verder niet te vergelijken maar bij mij is de bridge pickup aan gesloten aan de toon knop. Je geeft aan dat het iets te schel/ dun is, zou het niet al voldoende zijn om het element aan de toonknop te monteren (als dat al niet zo is) en het element misschien ook iets lager te stellen?
https://lh4.googleusercontent.com/-C59mCq1MA1M/UMRfThalSZI/AAAAAAAAAEE/hFxHhnmomqs/s512/20121209_104217-1.jpg

Luke-wannabe
20 juli 2013, 20:57
Vanmiddag op een strat met little '59 brugpickup gespeeld. Heel tof! Ik ben nu zelf een beetje op zoek naar een full sizes SD '59. Klinkt wel een beetje alsof dat element is waar jij naar op zoek bent. Succes!

RockinRein
4 augustus 2013, 22:26
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/999704_566544966744941_1811067620_n.jpg

Er zit nu een DiMazrio Super Distortion S in de brug. Met Serie/parallel/split switch. Nog niet op volume kunnen testen, maar klinkt iig voller! Morgen meeslepen naar de studio, ben benieuwd!

RockinRein
10 augustus 2013, 16:02
Zo, we zijn weer eventjes verder! Helaas niet heel veel gespeeld ivm werk, maar toch hier en daar wat kunnen pingelen.

Als 'gewone' humbucker klinkt hij lekker! Een stuk voller/warmer dan het oude element, en met iets meer power dan het halselement.
In split en paralellmode vind ik hem een stuk minder lekker klinken, maar dat geeft verder weinig.

Tot nu toe ben ik tevreden!

groovieguitarguus
31 augustus 2013, 20:06
Ik blijf de brug-pick up ook een worsteling vinden...
In mijn andere (superstrats) een dikke humbucker... in mijne een little '59... maar toch niet helemaal lekker... tja...
Hals en midden altijd goed!